Binance Square
BeInCrypto NL
4.9k Publicații

BeInCrypto NL

Verificat+ pe Square
🌍 Breaking nieuws en onbevooroordeelde analyses in 26 talen!
0 Urmăriți
79 Urmăritori
1.3K+ Apreciate
Postări
·
--
Vedeți traducerea
Bitcoin $50.000 crashkansen bereiken 65% op Polymarket tijdens scherpe verkoopgolfPolymarket-handelaars schatten nu een kans van 65% in dat Bitcoin (BTC) dit jaar daalt naar $50.000, nadat een hoog inflatiecijfer de token naar zijn laagste niveau sinds september 2024 stuurde. De kansen op lagere doelen zijn recent gestegen, wat aangeeft dat handelaren nu een diepere daling waarschijnlijk achten. Hoge inflatie veroorzaakt de verkoopgolf Bitcoin zakte donderdag tot ongeveer $58.100, het laagste niveau sinds september 2024. Deze daling kwam na een hoger dan verwachte inflatiecijfer. De Personal Consumption Expenditures (PCE) prijsindex steeg met 4,1% op jaarbasis in mei 2026. De kerncijfer, zonder voeding en energie, bereikte 3,4%. Dit cijfer verkleinde de kans dat de Federal Reserve de rente verlaagt. Door de herwaardering zijn veel hefboomposities op beurzen geliquideerd. Meer dan $1,26 miljard aan crypto-posities zijn geliquideerd bij 209.000 handelaren. Volg ons op X om het laatste nieuws direct te ontvangen Polymarket-kansen worden sterk bearish voor Bitcoin Ondertussen is ook het handelsentiment veranderd. Op Polymarket is de kans dat Bitcoin dit jaar tot $50.000 daalt gestegen naar 65%. Het nabije doel van $55.000 krijgt zelfs een overtuiging van 77%. Polymarket-kansen voor Bitcoin koers. Bron: Polymarket Beide niveaus liggen ruim onder de koers van $59.900 op vrijdag. Dit verschil laat zien dat traders nu uitgaan van een diepere daling als basis, niet slechts als risico. De bearish stemming overheerst op de markt. De grootste recente verandering was bij $55.000, dat met ongeveer 20 punten steeg. Toch is het bord niet eenzijdig. De kans dat Bitcoin dit jaar weer $70.000 bereikt, is gestegen naar 60%. Dat laat zien dat sommige traders een herstel verwachten zodra de verkoopgolf voorbij is. Ondertussen richten sommige experts zich op een nog lagere range. Arthur Hayes ziet een bodem op $40.000 binnen zes maanden. Chinese miner Jiang Zhuoer komt dichtbij, en schat de vloer op $42.000 tot $44.000 eind 2026. Of $58.000 een bodem is, hangt mogelijk af van de Fed-vergadering in juli. Met stijgende inflatie lijkt de kans op renteverlaging klein. Abonneer je op ons YouTube-kanaal en bekijk hoe leiders en journalisten hun inzichten delen

Bitcoin $50.000 crashkansen bereiken 65% op Polymarket tijdens scherpe verkoopgolf

Polymarket-handelaars schatten nu een kans van 65% in dat Bitcoin (BTC) dit jaar daalt naar $50.000, nadat een hoog inflatiecijfer de token naar zijn laagste niveau sinds september 2024 stuurde.
De kansen op lagere doelen zijn recent gestegen, wat aangeeft dat handelaren nu een diepere daling waarschijnlijk achten.
Hoge inflatie veroorzaakt de verkoopgolf
Bitcoin zakte donderdag tot ongeveer $58.100, het laagste niveau sinds september 2024. Deze daling kwam na een hoger dan verwachte inflatiecijfer.
De Personal Consumption Expenditures (PCE) prijsindex steeg met 4,1% op jaarbasis in mei 2026.
De kerncijfer, zonder voeding en energie, bereikte 3,4%. Dit cijfer verkleinde de kans dat de Federal Reserve de rente verlaagt.
Door de herwaardering zijn veel hefboomposities op beurzen geliquideerd. Meer dan $1,26 miljard aan crypto-posities zijn geliquideerd bij 209.000 handelaren.
Volg ons op X om het laatste nieuws direct te ontvangen
Polymarket-kansen worden sterk bearish voor Bitcoin
Ondertussen is ook het handelsentiment veranderd. Op Polymarket is de kans dat Bitcoin dit jaar tot $50.000 daalt gestegen naar 65%. Het nabije doel van $55.000 krijgt zelfs een overtuiging van 77%.
Polymarket-kansen voor Bitcoin koers. Bron: Polymarket
Beide niveaus liggen ruim onder de koers van $59.900 op vrijdag. Dit verschil laat zien dat traders nu uitgaan van een diepere daling als basis, niet slechts als risico.
De bearish stemming overheerst op de markt. De grootste recente verandering was bij $55.000, dat met ongeveer 20 punten steeg.
Toch is het bord niet eenzijdig. De kans dat Bitcoin dit jaar weer $70.000 bereikt, is gestegen naar 60%. Dat laat zien dat sommige traders een herstel verwachten zodra de verkoopgolf voorbij is.
Ondertussen richten sommige experts zich op een nog lagere range. Arthur Hayes ziet een bodem op $40.000 binnen zes maanden. Chinese miner Jiang Zhuoer komt dichtbij, en schat de vloer op $42.000 tot $44.000 eind 2026.
Of $58.000 een bodem is, hangt mogelijk af van de Fed-vergadering in juli. Met stijgende inflatie lijkt de kans op renteverlaging klein.
Abonneer je op ons YouTube-kanaal en bekijk hoe leiders en journalisten hun inzichten delen
Vedeți traducerea
Trump blokkeert woonwet, brengt Clarity Act in gevaar van geen goedkeuringPresident Donald Trump heeft de ondertekeningsceremonie voor de 21st Century ROAD to Housing Act op 24 juni afgezegd. Hij zegt dat hij zijn handtekening pas zet als het Congres zijn wet voor kiezersidentificatie aanneemt. Door deze patstelling wordt de agenda van de Senaat krap, waardoor de CLARITY Act in het gedrang komt. Het woningwetsvoorstel, dat met 85-5 door de Senaat en met 358-32 door het Huis is aangenomen, bevat een regel die de Federal Reserve verbiedt tot 31 december 2030 een central bank digital currency (CBDC) uit te geven. Hierdoor gaat het stilstaan van de wet niet alleen over huisvesting, maar ook over crypto-beleid. Een politieke patstelling met crypto-gevolgen Trump plaatste op Truth Social dat de ”Housing News Conference and Signing” wordt geannuleerd totdat de broodnodige SAVE AMERICA ACT is aangenomen. De Safeguard American Voter Eligibility (SAVE) Act, die bewijst dat kiezers Amerikaans staatsburger zijn, is al aangenomen door het Huis, maar zal waarschijnlijk door Democraten in de Senaat worden tegengehouden. Donald Trump weigert de nieuwe woningwet te ondertekenen tot zijn wet over kiezersidentificatie is goedgekeurd. Afbeeldingsbron: Truth Social Senaatsmeerderheidsleider John Thune, die met Trump op het Capitool sprak, vertelde aan verslaggevers dat hij hoopt dat de president alsnog overgaat tot ondertekening van de woningwet. Senator Elizabeth Warren, mede-indiener van de wet, zei dat zij “geen idee” heeft waarom Trump het tekenen heeft afgeblazen. Het CBDC-verbod van de woningwet was een van de belangrijkste successen voor crypto-voorstanders dit Congres. Republikeinen in het Huis hadden deze bepaling toegevoegd om de brede steun die de woningwet had, ook naar crypto te brengen. Nu ligt dit succes stil en is het onzeker of het behouden blijft. Kans voor CLARITY Act wordt kleiner Voor de cryptomarkten betekent de patstelling vooral dat de planning in de Senaat wordt bemoeilijkt. De Digital Asset Market CLARITY Act staat als nummer 423 op de wetgevingsagenda van de Senaat sinds 1 juni en kan elk moment in stemming worden gebracht, zodra leider Thune dat besluit. Tot nu toe is er nog geen datum bekendgemaakt. De Senaat hervat na de 4 juli-reces op 13 juli. De augustus-reces start rond 10 augustus, waardoor er minder dan vier weken overblijven om te stemmen. Voor goedkeuring zijn 60 stemmen nodig; dat betekent minstens zeven Democratische overstappers extra, naast de twee die al steun toezegden. Senator Cynthia Lummis gaf deze week aan dat het wetsvoorstel in juli naar de Senaatsvloer gaat. Dat is de eerste openbare toezegging van een stemdatum door een hoofdindiener. Maar zoals BeInCrypto eerder meldde over het drukke Senaatschema, heeft analist Alex Thorn (Galaxy Digital) de kans op goedkeuring in 2026 al verlaagd naar 60%, vanwege de steeds krapper wordende agenda. I have watched the digital asset community grow from the fringes to the floor of the United States Senate. I am so proud of every single person who made that happen. Now let’s get the Clarity Act to the president’s desk! — Senator Cynthia Lummis (@SenLummis) June 25, 2026 Brian Gardner, hoofd Washington-beleid bij Stifel, schreef dat de CLARITY Act “waarschijnlijk uiterlijk eind juli door de Senaat moet lopen, het liefst in juni”. Hij voegde toe dat als dat niet lukt vóór het augustus-reces, de kansen op slagen “aanzienlijk slechter” worden. De twee laatste obstakels van de CLARITY Act, een onopgelost ethisch artikel en bezwaren van de politie tegen Sectie 604, vertraagden de procedure al voor Trumps beslissing over de woningwet. Een gevecht rond de SAVE Act dat kostbare debattijd in juli opeist, dreigt het wetsvoorstel voorbij de laatste realistische mogelijkheid te duwen voordat de verkiezingscampagne in het najaar echt losbarst.

Trump blokkeert woonwet, brengt Clarity Act in gevaar van geen goedkeuring

President Donald Trump heeft de ondertekeningsceremonie voor de 21st Century ROAD to Housing Act op 24 juni afgezegd. Hij zegt dat hij zijn handtekening pas zet als het Congres zijn wet voor kiezersidentificatie aanneemt. Door deze patstelling wordt de agenda van de Senaat krap, waardoor de CLARITY Act in het gedrang komt.
Het woningwetsvoorstel, dat met 85-5 door de Senaat en met 358-32 door het Huis is aangenomen, bevat een regel die de Federal Reserve verbiedt tot 31 december 2030 een central bank digital currency (CBDC) uit te geven. Hierdoor gaat het stilstaan van de wet niet alleen over huisvesting, maar ook over crypto-beleid.
Een politieke patstelling met crypto-gevolgen
Trump plaatste op Truth Social dat de ”Housing News Conference and Signing” wordt geannuleerd totdat de broodnodige SAVE AMERICA ACT is aangenomen. De Safeguard American Voter Eligibility (SAVE) Act, die bewijst dat kiezers Amerikaans staatsburger zijn, is al aangenomen door het Huis, maar zal waarschijnlijk door Democraten in de Senaat worden tegengehouden.
Donald Trump weigert de nieuwe woningwet te ondertekenen tot zijn wet over kiezersidentificatie is goedgekeurd. Afbeeldingsbron: Truth Social
Senaatsmeerderheidsleider John Thune, die met Trump op het Capitool sprak, vertelde aan verslaggevers dat hij hoopt dat de president alsnog overgaat tot ondertekening van de woningwet. Senator Elizabeth Warren, mede-indiener van de wet, zei dat zij “geen idee” heeft waarom Trump het tekenen heeft afgeblazen.
Het CBDC-verbod van de woningwet was een van de belangrijkste successen voor crypto-voorstanders dit Congres. Republikeinen in het Huis hadden deze bepaling toegevoegd om de brede steun die de woningwet had, ook naar crypto te brengen. Nu ligt dit succes stil en is het onzeker of het behouden blijft.
Kans voor CLARITY Act wordt kleiner
Voor de cryptomarkten betekent de patstelling vooral dat de planning in de Senaat wordt bemoeilijkt. De Digital Asset Market CLARITY Act staat als nummer 423 op de wetgevingsagenda van de Senaat sinds 1 juni en kan elk moment in stemming worden gebracht, zodra leider Thune dat besluit. Tot nu toe is er nog geen datum bekendgemaakt.
De Senaat hervat na de 4 juli-reces op 13 juli. De augustus-reces start rond 10 augustus, waardoor er minder dan vier weken overblijven om te stemmen. Voor goedkeuring zijn 60 stemmen nodig; dat betekent minstens zeven Democratische overstappers extra, naast de twee die al steun toezegden.
Senator Cynthia Lummis gaf deze week aan dat het wetsvoorstel in juli naar de Senaatsvloer gaat. Dat is de eerste openbare toezegging van een stemdatum door een hoofdindiener. Maar zoals BeInCrypto eerder meldde over het drukke Senaatschema, heeft analist Alex Thorn (Galaxy Digital) de kans op goedkeuring in 2026 al verlaagd naar 60%, vanwege de steeds krapper wordende agenda.
I have watched the digital asset community grow from the fringes to the floor of the United States Senate. I am so proud of every single person who made that happen. Now let’s get the Clarity Act to the president’s desk!
— Senator Cynthia Lummis (@SenLummis) June 25, 2026
Brian Gardner, hoofd Washington-beleid bij Stifel, schreef dat de CLARITY Act “waarschijnlijk uiterlijk eind juli door de Senaat moet lopen, het liefst in juni”. Hij voegde toe dat als dat niet lukt vóór het augustus-reces, de kansen op slagen “aanzienlijk slechter” worden.
De twee laatste obstakels van de CLARITY Act, een onopgelost ethisch artikel en bezwaren van de politie tegen Sectie 604, vertraagden de procedure al voor Trumps beslissing over de woningwet.
Een gevecht rond de SAVE Act dat kostbare debattijd in juli opeist, dreigt het wetsvoorstel voorbij de laatste realistische mogelijkheid te duwen voordat de verkiezingscampagne in het najaar echt losbarst.
Vedeți traducerea
Micron verslaat Meta in marktkapitalisatie: kan het Nvidia als volgende inhalenMicron Technology steeg donderdag 25 juni kortstondig boven Meta Platforms uit en kwam bijna op gelijke hoogte met Tesla qua marktkapitalisatie, nadat het bedrijf een winstverslag voor het derde kwartaal presenteerde met een omzetstijging van 346% op jaarbasis tot $41,5 miljard. Door dit resultaat steeg het aandeel met 18,4% naar $1.236. Hierdoor kreeg Micron een marktkapitalisatie van $1.398 biljoen. Meta stond op $1.392 biljoen, terwijl Tesla daar net boven bleef op $1.4 biljoen. Het was de eerste keer in de geschiedenis van Micron dat het bedrijf boven één van deze bedrijven uitkwam. Memory krijgt een Nvidia-moment De opmars van Micron wordt nu vergeleken met die van Nvidia, dat hét hardware-bedrijf werd in het AI-tijdperk. Waar Nvidia’s grafische kaarten belangrijk werden voor het trainen van AI-modellen, zijn geheugenchips nu de nieuwe bottleneck. Zonder high-bandwidth memory (HBM) kunnen zelfs de krachtigste AI-processors niet grootschalig werken. De vergelijking met Nvidia’s groei krijgt veel aandacht op Wall Street, waar minstens zes banken hun koersdoelen verhoogden vóór de cijfers. Ze noemen allemaal hetzelfde argument: de vraag naar AI-geheugen groeit structureel sneller dan het aanbod tot in 2028. De cijfers achter deze prognoses versterken dat vertrouwen. De aangepaste brutomarge bereikte 84,9% in het kwartaal tot mei, een flinke stijging ten opzichte van 39% een jaar geleden. Ter vergelijking: drie jaar terug had Micron een marge van ongeveer min 33%. Het bedrijf verwacht nu een marge van 86% in het huidige kwartaal. De waarde van het aandeel Micron is in de afgelopen 6 maanden met meer dan 300% gestegen. Beeldbron: Trading View $22 miljard aan vastgelegde voorraad Het bedrijf maakte bekend dat klanten $22 miljard aan vooruitbetalingen hebben gedaan om geheugenchips veilig te stellen via contracten van drie tot vijf jaar. Dit is een grote verandering ten opzichte van vroeger, toen de prijzen kelderden als er snel extra geheugen op de markt kwam. AI-datacenteroperators betalen nu flinke premies om hun levering te garanderen, wat meer lijkt op schaarste bij grondstoffen dan bij normale chipmarkten. Micron is de enige Amerikaanse producent van HBM-chips die samen met Nvidia’s AI-processors worden gebruikt. Samsung en SK Hynix uit Zuid-Korea zijn de enige andere grote spelers wereldwijd. Zoals BeInCrypto eerder meldde, haalde SK Hynix onlangs Samsung in als waardevolste bedrijf van Zuid-Korea, vooral door de AI-memory-hype. De vier grootste Amerikaanse technologiebedrijven, Amazon, Meta, Microsoft en Alphabet, zullen samen dit jaar naar verwachting $725 miljard uitgeven aan AI-infrastructuur. Elke server in deze nieuwe datacentra is afhankelijk van het geheugen dat Micron en zijn concurrenten leveren. Ripple-effecten buiten chips om De krappe voorraad aan geheugen heeft gevolgen buiten Wall Street. De koers van Apple daalde donderdag bijna 6%. Dit kwam nadat het bedrijf de prijzen van Macs en iPads verhoogde en deze stijging direct toeschreef aan het geheugen tekort dat Micron mee veroorzaakt. Met de recente daling van 6% is Apple in de afgelopen maand met meer dan 11% gedaald. Beeldbron: Trading View Voor het huidige kwartaal voorspelt Micron een omzet van ongeveer $50 miljard. Dat is bijna 15% meer dan de door analisten verwachte $43,7 miljard. De winst per aandeel wordt nu geschat op $31, terwijl de consensus op $25,31 lag. Micron bereikte op 26 mei voor het eerst een marktkapitalisatie van $1 biljoen dollar. In minder dan een maand kwam daar bijna $400 miljard bij. Of het bedrijf deze groeilijn kan vasthouden, hangt af van de uitgaven aan AI-infrastructuur. Het hangt ook af van hoe snel de nieuwe geheugencapaciteit de prijsdruk kan verminderen die Micron nu in handen heeft. “Nvidia had hun AI-moment een paar jaar geleden [met zijn grafische kaarten]… nu is geheugen nog nooit zo’n waardevol onderdeel van de computerstack geweest,” zei Manish Bhatia, executive vice-president van wereldwijde operaties bij Micron.

Micron verslaat Meta in marktkapitalisatie: kan het Nvidia als volgende inhalen

Micron Technology steeg donderdag 25 juni kortstondig boven Meta Platforms uit en kwam bijna op gelijke hoogte met Tesla qua marktkapitalisatie, nadat het bedrijf een winstverslag voor het derde kwartaal presenteerde met een omzetstijging van 346% op jaarbasis tot $41,5 miljard.
Door dit resultaat steeg het aandeel met 18,4% naar $1.236. Hierdoor kreeg Micron een marktkapitalisatie van $1.398 biljoen. Meta stond op $1.392 biljoen, terwijl Tesla daar net boven bleef op $1.4 biljoen. Het was de eerste keer in de geschiedenis van Micron dat het bedrijf boven één van deze bedrijven uitkwam.
Memory krijgt een Nvidia-moment
De opmars van Micron wordt nu vergeleken met die van Nvidia, dat hét hardware-bedrijf werd in het AI-tijdperk. Waar Nvidia’s grafische kaarten belangrijk werden voor het trainen van AI-modellen, zijn geheugenchips nu de nieuwe bottleneck. Zonder high-bandwidth memory (HBM) kunnen zelfs de krachtigste AI-processors niet grootschalig werken.
De vergelijking met Nvidia’s groei krijgt veel aandacht op Wall Street, waar minstens zes banken hun koersdoelen verhoogden vóór de cijfers. Ze noemen allemaal hetzelfde argument: de vraag naar AI-geheugen groeit structureel sneller dan het aanbod tot in 2028.
De cijfers achter deze prognoses versterken dat vertrouwen. De aangepaste brutomarge bereikte 84,9% in het kwartaal tot mei, een flinke stijging ten opzichte van 39% een jaar geleden. Ter vergelijking: drie jaar terug had Micron een marge van ongeveer min 33%. Het bedrijf verwacht nu een marge van 86% in het huidige kwartaal.
De waarde van het aandeel Micron is in de afgelopen 6 maanden met meer dan 300% gestegen. Beeldbron: Trading View $22 miljard aan vastgelegde voorraad
Het bedrijf maakte bekend dat klanten $22 miljard aan vooruitbetalingen hebben gedaan om geheugenchips veilig te stellen via contracten van drie tot vijf jaar.
Dit is een grote verandering ten opzichte van vroeger, toen de prijzen kelderden als er snel extra geheugen op de markt kwam. AI-datacenteroperators betalen nu flinke premies om hun levering te garanderen, wat meer lijkt op schaarste bij grondstoffen dan bij normale chipmarkten.
Micron is de enige Amerikaanse producent van HBM-chips die samen met Nvidia’s AI-processors worden gebruikt. Samsung en SK Hynix uit Zuid-Korea zijn de enige andere grote spelers wereldwijd. Zoals BeInCrypto eerder meldde, haalde SK Hynix onlangs Samsung in als waardevolste bedrijf van Zuid-Korea, vooral door de AI-memory-hype.
De vier grootste Amerikaanse technologiebedrijven, Amazon, Meta, Microsoft en Alphabet, zullen samen dit jaar naar verwachting $725 miljard uitgeven aan AI-infrastructuur. Elke server in deze nieuwe datacentra is afhankelijk van het geheugen dat Micron en zijn concurrenten leveren.
Ripple-effecten buiten chips om
De krappe voorraad aan geheugen heeft gevolgen buiten Wall Street. De koers van Apple daalde donderdag bijna 6%. Dit kwam nadat het bedrijf de prijzen van Macs en iPads verhoogde en deze stijging direct toeschreef aan het geheugen tekort dat Micron mee veroorzaakt.
Met de recente daling van 6% is Apple in de afgelopen maand met meer dan 11% gedaald. Beeldbron: Trading View
Voor het huidige kwartaal voorspelt Micron een omzet van ongeveer $50 miljard. Dat is bijna 15% meer dan de door analisten verwachte $43,7 miljard. De winst per aandeel wordt nu geschat op $31, terwijl de consensus op $25,31 lag.
Micron bereikte op 26 mei voor het eerst een marktkapitalisatie van $1 biljoen dollar. In minder dan een maand kwam daar bijna $400 miljard bij. Of het bedrijf deze groeilijn kan vasthouden, hangt af van de uitgaven aan AI-infrastructuur. Het hangt ook af van hoe snel de nieuwe geheugencapaciteit de prijsdruk kan verminderen die Micron nu in handen heeft.
“Nvidia had hun AI-moment een paar jaar geleden [met zijn grafische kaarten]… nu is geheugen nog nooit zo’n waardevol onderdeel van de computerstack geweest,” zei Manish Bhatia, executive vice-president van wereldwijde operaties bij Micron.
MUonAlpha
NVDAUS-1,49%
MUUS-5,35%
Vedeți traducerea
Zuid-Korea beboet crypto-exchange Bithumb voor delen gebruikersdata in het buitenlandZuid-Korea heeft crypto-exchange Bithumb een boete opgelegd van 210 miljoen won ($136.000) voor het delen van gebruikersgegevens met het buitenland zonder juiste toestemming. Deze boete volgde na een maandenlang onderzoek door de Personal Information Protection Commission. Deze beslissing is een van de meest directe handhavingsacties van privacy voor crypto door Zuid-Korea tot nu toe. Waarom Zuid-Korea Bithumb een boete gaf Cross-border data transfer betekent dat persoonlijke gegevens van het ene land naar het andere worden gestuurd. In Zuid-Korea zijn daar strenge toestemmingsregels voor. Uit het officiële rapport blijkt dat Bithumb deze regels overtrad tijdens cryptocurrency transacties tussen september en november 2025. Het onderzoek richtte zich vooral op klantgegevens die te maken hadden met Tether’s USDT-marktactiviteit. Ook ontdekte de commissie dat de exchange niet voldeed aan de wettelijke eisen voor het doorsturen van persoonsgegevens naar verschillende internationale locaties. “De Personal Information Protection Commission (PIPC; voorzitter Song Kyung-hee) heeft haar 12e plenaire vergadering gehouden en besloten om een boete van 210 miljoen won op te leggen aan Bithumb Korea Co., Ltd. (hierna ‘Bithumb’), en daarnaast een correctief bevel uitgevaardigd dat verlangt dat het bedrijf voldoet aan de wettelijke eisen voor cross-border transfer van persoonsgegevens, nadat er schendingen van de Personal Information Protection Act (hierna de ‘Wet’) zijn vastgesteld,” staat in de verklaring van de PIPC. Volg ons op X voor het laatste nieuws zodra het gebeurt. Bithumb has been fined approximately $136,$000 by South Korean regulators for sharing user data internationally without consent. This highlights increasing scrutiny of crypto exchanges regarding data privacy and compliance #SouthKorea pic.twitter.com/CIPTAzqRgW — John Morgan (@johnmorganFL) June 25, 2026 Een belangrijk punt was een duidelijke mismatch in toestemming. Bithumb gaf gebruikers aan dat hun gegevens naar de Stellar-exchange zouden worden gestuurd. Maar onderzoekers ontdekten dat de informatie terechtkwam bij een platform van BingX. Daarmee werd het vereiste bestemmingsprincipe van de Zuid-Koreaanse privacywet geschonden. Hier bleef het niet bij. Onderzoekers ontdekten nog een schending bij het doorsturen van data naar 13 verschillende buitenlandse crypto exchanges. Bithumb deelde klantnamen, wallet-adressen en geboortedata zonder volledige, vereiste toestemming volgens de nationale privacyregels. De commissie gaf Bithumb opdracht om de interne procedures voor cross-border datatransfers aan te passen. Daarnaast benadrukte de toezichthouder dat exchanges duidelijk moeten uitleggen waar klantgegevens verwerkt zullen worden voordat deze naar internationale platforms of externe operators worden verstuurd. Wat de nieuwe privacyrichtlijnen betekenen voor crypto-bedrijven Het besluit over Bithumb kwam samen met nieuwe privacyrichtlijnen voor blockchainbedrijven. Zuid-Korea heeft deze regels opgezet vanwege de spanningen tussen het transparante blockchain-ledger en de regels voor bescherming van persoonsgegevens die voor alle bedrijven gelden. Het basisprincipe is simpel. Blockchain-bedrijven moeten voorkomen dat persoonlijk identificeerbare informatie op publieke ledgers wordt opgeslagen. Daarom mogen gevoelige gegevens, zoals namen en nationale identificatienummers, zoveel mogelijk off-chain blijven waar dat technisch kan, ook in het belang van de beheerder. Bithumb Crypto Exchange Metrieken. Bron: CoinGecko Het meeste aandacht ging naar internationale datastromen. De commissie roept bedrijven op om betere beveiligingen te gebruiken voordat klantgegevens naar buitenlandse platforms worden gestuurd. Ook moeten exchanges nu controleren waar de data in werkelijkheid heen gaat, in plaats van te vertrouwen op derde partijen. De bredere regelgevende lijn is duidelijk. Zuid-Korea heeft haar toezicht op crypto-bedrijven uitgebreid tot meer dan alleen de klassieke financiële regels. Privacybescherming staat nu centraal bij alle digitale assetdienstverleners in het land. Voor Bithumb betekent de boete vooral een financiële tegenvaller en een signaal voor hun reputatie. Maar het is ook een waarschuwing voor alle Koreaanse crypto-exchanges: wie geen volledige toestemmingen heeft van gebruikers, zal in de toekomst strengere maatregelen tegemoet kunnen zien. Verwacht wordt dat deze trend zich voortzet in de rest van 2026.

Zuid-Korea beboet crypto-exchange Bithumb voor delen gebruikersdata in het buitenland

Zuid-Korea heeft crypto-exchange Bithumb een boete opgelegd van 210 miljoen won ($136.000) voor het delen van gebruikersgegevens met het buitenland zonder juiste toestemming. Deze boete volgde na een maandenlang onderzoek door de Personal Information Protection Commission.
Deze beslissing is een van de meest directe handhavingsacties van privacy voor crypto door Zuid-Korea tot nu toe.
Waarom Zuid-Korea Bithumb een boete gaf
Cross-border data transfer betekent dat persoonlijke gegevens van het ene land naar het andere worden gestuurd. In Zuid-Korea zijn daar strenge toestemmingsregels voor. Uit het officiële rapport blijkt dat Bithumb deze regels overtrad tijdens cryptocurrency transacties tussen september en november 2025.
Het onderzoek richtte zich vooral op klantgegevens die te maken hadden met Tether’s USDT-marktactiviteit. Ook ontdekte de commissie dat de exchange niet voldeed aan de wettelijke eisen voor het doorsturen van persoonsgegevens naar verschillende internationale locaties.
“De Personal Information Protection Commission (PIPC; voorzitter Song Kyung-hee) heeft haar 12e plenaire vergadering gehouden en besloten om een boete van 210 miljoen won op te leggen aan Bithumb Korea Co., Ltd. (hierna ‘Bithumb’), en daarnaast een correctief bevel uitgevaardigd dat verlangt dat het bedrijf voldoet aan de wettelijke eisen voor cross-border transfer van persoonsgegevens, nadat er schendingen van de Personal Information Protection Act (hierna de ‘Wet’) zijn vastgesteld,” staat in de verklaring van de PIPC.
Volg ons op X voor het laatste nieuws zodra het gebeurt.
Bithumb has been fined approximately $136,$000 by South Korean regulators for sharing user data internationally without consent. This highlights increasing scrutiny of crypto exchanges regarding data privacy and compliance #SouthKorea pic.twitter.com/CIPTAzqRgW
— John Morgan (@johnmorganFL) June 25, 2026
Een belangrijk punt was een duidelijke mismatch in toestemming. Bithumb gaf gebruikers aan dat hun gegevens naar de Stellar-exchange zouden worden gestuurd. Maar onderzoekers ontdekten dat de informatie terechtkwam bij een platform van BingX. Daarmee werd het vereiste bestemmingsprincipe van de Zuid-Koreaanse privacywet geschonden.
Hier bleef het niet bij. Onderzoekers ontdekten nog een schending bij het doorsturen van data naar 13 verschillende buitenlandse crypto exchanges. Bithumb deelde klantnamen, wallet-adressen en geboortedata zonder volledige, vereiste toestemming volgens de nationale privacyregels.
De commissie gaf Bithumb opdracht om de interne procedures voor cross-border datatransfers aan te passen. Daarnaast benadrukte de toezichthouder dat exchanges duidelijk moeten uitleggen waar klantgegevens verwerkt zullen worden voordat deze naar internationale platforms of externe operators worden verstuurd.
Wat de nieuwe privacyrichtlijnen betekenen voor crypto-bedrijven
Het besluit over Bithumb kwam samen met nieuwe privacyrichtlijnen voor blockchainbedrijven. Zuid-Korea heeft deze regels opgezet vanwege de spanningen tussen het transparante blockchain-ledger en de regels voor bescherming van persoonsgegevens die voor alle bedrijven gelden.
Het basisprincipe is simpel. Blockchain-bedrijven moeten voorkomen dat persoonlijk identificeerbare informatie op publieke ledgers wordt opgeslagen. Daarom mogen gevoelige gegevens, zoals namen en nationale identificatienummers, zoveel mogelijk off-chain blijven waar dat technisch kan, ook in het belang van de beheerder.
Bithumb Crypto Exchange Metrieken. Bron: CoinGecko
Het meeste aandacht ging naar internationale datastromen. De commissie roept bedrijven op om betere beveiligingen te gebruiken voordat klantgegevens naar buitenlandse platforms worden gestuurd. Ook moeten exchanges nu controleren waar de data in werkelijkheid heen gaat, in plaats van te vertrouwen op derde partijen.
De bredere regelgevende lijn is duidelijk. Zuid-Korea heeft haar toezicht op crypto-bedrijven uitgebreid tot meer dan alleen de klassieke financiële regels. Privacybescherming staat nu centraal bij alle digitale assetdienstverleners in het land.
Voor Bithumb betekent de boete vooral een financiële tegenvaller en een signaal voor hun reputatie. Maar het is ook een waarschuwing voor alle Koreaanse crypto-exchanges: wie geen volledige toestemmingen heeft van gebruikers, zal in de toekomst strengere maatregelen tegemoet kunnen zien. Verwacht wordt dat deze trend zich voortzet in de rest van 2026.
Vedeți traducerea
Citi verhoogt Sandisk koersdoel naar $2.500 na SNDK rally van 4.800% in 12 maandenCiti heeft het koersdoel voor Sandisk verhoogd van $2.025 naar $2.500, waardoor SNDK-aandelen in de afgelopen 24 uur met ongeveer 22% zijn gestegen. De chipmaker is het afgelopen jaar zelfs met ongeveer 4.800% omhoog gegaan door AI-gedreven vraag naar NAND. De verhoging geeft nieuw institutioneel vertrouwen aan een van de meest opvallende verhalen van Wall Street in 2026. Waarom Citi het koersdoel voor Sandisk heeft verhoogd Een koersdoel is het niveau dat een analist verwacht dat een aandeel binnen een bepaalde periode bereikt, meestal 12 maanden. Citi-analist Asiya Merchant verhoogde haar Sandisk-doel met bijna 24%, wat ongeveer 30,6% extra opwaarts potentieel aangeeft en gaf het aandeel nog steeds een koopadvies. De katalysator kwam door Microns zeer sterke derde kwartaalcijfers. Daarnaast stegen de NAND-bitshoeveelheden met flink wat procenten, terwijl de gemiddelde verkoopprijzen met zo’n 80% omhoog gingen. Dit laat zien hoe groot het huidige tekort is en hoe deze schaarste de hele chipsector verandert. Volg ons op X voor het laatste nieuws. Update: SanDisk is spiking after a Citi analyst raises price target from $2,025 to $2,500$SNDK is now up ~780% since Leopold Aschenbrenner disclosed a $12.9M stakeHe first disclosed the position in November 2025 at ~$254/share pic.twitter.com/envHzUpQiZ — Leopold Stock Tracker (@LeopoldTracker_) June 25, 2026 Merchant wees op een duidelijke structurele verandering. De vraag naar NAND in de sector is nu groter dan het aanbod, en verwacht wordt dat dit onevenwicht zeker tot voorbij 2027 zal duren. Vooral AI-toepassingen, en dan met name in datacenters, zorgen voor veel extra vraag naar zakelijke SSD’s en andere opslagproducten. Citi heeft ook een korte termijn-opwaarts scenario van 90 dagen geopend voor Sandisk-aandelen. De bank noemt drie aanjagers op korte termijn: kwartaalcijfers in de sector, de Flash Memory Summit in augustus en Sandisk’s investeerdersdag in diezelfde maand. Deze momenten kunnen het sentiment in de sector verder versterken. De eigen cijfers van Sandisk onderbouwen het optimisme. Het bedrijf rapporteerde afgelopen kwartaal $5,95 miljard omzet, een stijging van 97% ten opzichte van het vorige kwartaal. Alleen de omzet uit datacenters groeide zelfs met 233% kwartaal-op-kwartaal. Meer dan een derde van de bit-productie voor het fiscale jaar 2027 ligt nu al vast onder meerjarige contracten. Aan de andere kant hebben de gedecentraliseerde exchanges Raydium en Jupiter Sandisk toegevoegd aan hun lijst met getokeniseerde aandelen. Dat onderstreept de groeiende interesse van crypto-traders om in de best presterende aandelen van het jaar te stappen. $SNDK is now live on Raydium.SanDisk is now part of the growing tokenized equities lineup on Solana, available 24/7, issued by @Backpack via @sunrisedefi. pic.twitter.com/9yi1VJo4yl — Raydium (@Raydium) June 24, 2026 Wat de 4.800% SNDK-rally de markt vertelt Sandisk is het best presterende aandeel binnen de hele S&P500 in 2026. Aandelen staan ongeveer 727% hoger dit jaar, en de stijging van $40 naar meer dan $2.335 in 12 maanden betekent een ongekende winst van 4.800%. Deze rally laat een fundamentele verschuiving zien in de economie van NAND. Uitgaven aan AI-infrastructuur hebben de vraagcurve compleet veranderd. Daardoor zijn datacenterbeheerders nu sterk afhankelijk van kostenefficiënte SSD’s voor het verwerken van taken zoals KV-cache – iets wat 18 maanden geleden nog nauwelijks voorkwam. Op Wall Street overheerst nu het bullish sentiment. De ervaren handelaar Stephen “Sarge” Guilfoyle verhoogde zijn eigen koersdoel voor Sandisk naar $2.600 vanaf $2.425. Verder krijgt het aandeel op TipRanks momenteel een sterke koopconsensus, gebaseerd op 14 koop- en slechts 2 houd-adviezen. Sandisk Corporation (SNDK) Koersprestaties – 1 jaar. Bron: TradingView Risico’s blijven wel degelijk bestaan. SNDK noteert op een hoge koers/winstverhouding van 65 tot 76 keer de winst. Het aandeel zakte bovendien onlangs 13,64% op één dag tijdens een bredere tech-verkoopgolf die samenhing met de Koreaanse Kospi-crash. Dit laat zien dat het aandeel nog steeds heel gevoelig is voor volatiliteit. Volgens Citi blijft het grotere plaatje het opwaartse scenario ondersteunen. De bitproductie binnen de NAND-sector zal naar verwachting rond de 20% stijgen in 2026, terwijl Micron verwacht zelf onder dat percentage te blijven.

Citi verhoogt Sandisk koersdoel naar $2.500 na SNDK rally van 4.800% in 12 maanden

Citi heeft het koersdoel voor Sandisk verhoogd van $2.025 naar $2.500, waardoor SNDK-aandelen in de afgelopen 24 uur met ongeveer 22% zijn gestegen. De chipmaker is het afgelopen jaar zelfs met ongeveer 4.800% omhoog gegaan door AI-gedreven vraag naar NAND.
De verhoging geeft nieuw institutioneel vertrouwen aan een van de meest opvallende verhalen van Wall Street in 2026.
Waarom Citi het koersdoel voor Sandisk heeft verhoogd
Een koersdoel is het niveau dat een analist verwacht dat een aandeel binnen een bepaalde periode bereikt, meestal 12 maanden. Citi-analist Asiya Merchant verhoogde haar Sandisk-doel met bijna 24%, wat ongeveer 30,6% extra opwaarts potentieel aangeeft en gaf het aandeel nog steeds een koopadvies.
De katalysator kwam door Microns zeer sterke derde kwartaalcijfers. Daarnaast stegen de NAND-bitshoeveelheden met flink wat procenten, terwijl de gemiddelde verkoopprijzen met zo’n 80% omhoog gingen. Dit laat zien hoe groot het huidige tekort is en hoe deze schaarste de hele chipsector verandert.
Volg ons op X voor het laatste nieuws.
Update: SanDisk is spiking after a Citi analyst raises price target from $2,025 to $2,500$SNDK is now up ~780% since Leopold Aschenbrenner disclosed a $12.9M stakeHe first disclosed the position in November 2025 at ~$254/share pic.twitter.com/envHzUpQiZ
— Leopold Stock Tracker (@LeopoldTracker_) June 25, 2026
Merchant wees op een duidelijke structurele verandering. De vraag naar NAND in de sector is nu groter dan het aanbod, en verwacht wordt dat dit onevenwicht zeker tot voorbij 2027 zal duren. Vooral AI-toepassingen, en dan met name in datacenters, zorgen voor veel extra vraag naar zakelijke SSD’s en andere opslagproducten.
Citi heeft ook een korte termijn-opwaarts scenario van 90 dagen geopend voor Sandisk-aandelen. De bank noemt drie aanjagers op korte termijn: kwartaalcijfers in de sector, de Flash Memory Summit in augustus en Sandisk’s investeerdersdag in diezelfde maand. Deze momenten kunnen het sentiment in de sector verder versterken.
De eigen cijfers van Sandisk onderbouwen het optimisme. Het bedrijf rapporteerde afgelopen kwartaal $5,95 miljard omzet, een stijging van 97% ten opzichte van het vorige kwartaal. Alleen de omzet uit datacenters groeide zelfs met 233% kwartaal-op-kwartaal. Meer dan een derde van de bit-productie voor het fiscale jaar 2027 ligt nu al vast onder meerjarige contracten.
Aan de andere kant hebben de gedecentraliseerde exchanges Raydium en Jupiter Sandisk toegevoegd aan hun lijst met getokeniseerde aandelen. Dat onderstreept de groeiende interesse van crypto-traders om in de best presterende aandelen van het jaar te stappen.
$SNDK is now live on Raydium.SanDisk is now part of the growing tokenized equities lineup on Solana, available 24/7, issued by @Backpack via @sunrisedefi. pic.twitter.com/9yi1VJo4yl
— Raydium (@Raydium) June 24, 2026
Wat de 4.800% SNDK-rally de markt vertelt
Sandisk is het best presterende aandeel binnen de hele S&P500 in 2026. Aandelen staan ongeveer 727% hoger dit jaar, en de stijging van $40 naar meer dan $2.335 in 12 maanden betekent een ongekende winst van 4.800%.
Deze rally laat een fundamentele verschuiving zien in de economie van NAND. Uitgaven aan AI-infrastructuur hebben de vraagcurve compleet veranderd. Daardoor zijn datacenterbeheerders nu sterk afhankelijk van kostenefficiënte SSD’s voor het verwerken van taken zoals KV-cache – iets wat 18 maanden geleden nog nauwelijks voorkwam.
Op Wall Street overheerst nu het bullish sentiment. De ervaren handelaar Stephen “Sarge” Guilfoyle verhoogde zijn eigen koersdoel voor Sandisk naar $2.600 vanaf $2.425. Verder krijgt het aandeel op TipRanks momenteel een sterke koopconsensus, gebaseerd op 14 koop- en slechts 2 houd-adviezen.
Sandisk Corporation (SNDK) Koersprestaties – 1 jaar. Bron: TradingView
Risico’s blijven wel degelijk bestaan. SNDK noteert op een hoge koers/winstverhouding van 65 tot 76 keer de winst. Het aandeel zakte bovendien onlangs 13,64% op één dag tijdens een bredere tech-verkoopgolf die samenhing met de Koreaanse Kospi-crash. Dit laat zien dat het aandeel nog steeds heel gevoelig is voor volatiliteit.
Volgens Citi blijft het grotere plaatje het opwaartse scenario ondersteunen. De bitproductie binnen de NAND-sector zal naar verwachting rond de 20% stijgen in 2026, terwijl Micron verwacht zelf onder dat percentage te blijven.
SNDKB+1,33%
MUUS-5,35%
SNDKUS-5,92%
Vedeți traducerea
Multicoin ziet meer dan 400% opwaarts potentieel voor Hyperliquid HYPE tegen 2028Multicoin Capital voorspelt dat Hyperliquid (HYPE) in 2028 een koers van $319 kan bereiken. Dat zou een stijging van 406% zijn vanaf het huidige niveau van $63. Het bedrijf vindt dat de markt het platform te beperkt waardeert, namelijk als snelgroeiende perpetuals-exchange, terwijl het juist een opkomende “everything exchange” is. De berekening achter de HYPE-waardering Multicoin kwam op het bedrag van $319 door een multiple van 20 te nemen over een verwachte winst van $8 miljard in 2028. Dit zorgt voor een waardering van $160 miljard, verdeeld over een aangepaste voorraad van ongeveer 502 miljoen tokens. “In ons basisscenario verwachten we dat HYPE ongeveer $8 miljard jaarlijkse winst zal genereren in 2028. Dat zorgt voor een koers van ongeveer $319 bij een multiple van 20x op de winst,” zei het bedrijf. Volg ons op X en ontvang direct het laatste nieuws. Het bedrijf baseert dit scenario op vier aannames, die naar eigen zeggen conservatief zijn. Ze rekenen op een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 35% in crypto-derivatenvolume, dat decentralized exchanges naar 32% marktaandeel stijgen, Hyperliquid 30% marktaandeel pakt en dat de USDC-balansen meegroeien met het volume. Multicoin beschrijft ook twee alternatieve scenario’s. Het bearscenario gaat uit van langzamere groei en een koers van $109 per token, wat neerkomt op een stijging van 73%. In het bull scenario wordt $689 bereikt, een stijging van 993%, gebaseerd op een verwachte kasstroom van $17,3 miljard. “Het groeipad van Hyperliquid lijkt opvallend veel op de eerste jaren van Binance. In 2017 groeide Binance binnen zes maanden van een nieuwkomer tot de dominante CEX,” aldus het rapport. Het rapport benoemt ook risico’s voor de verwachting. Dit zijn onder andere onduidelijke regelgeving, de validator-set van Hyperliquid en een maandelijkse token unlock voor bijdragers. Hyperliquid (HYPE) koers prestatie. Bron: BeInCrypto Markten De verwachting verschijnt terwijl HYPE samen met de bredere markt in een neerwaartse trend zit. De token bereikte een all-time high van $76,7 op 16 juni voordat hij weer daalde. Op het moment van schrijven staat de koers rond $63, een daling van 0,26% in de afgelopen dag. Abonneer je op ons YouTube-kanaal en bekijk hoe leiders en journalisten hun inzichten delen.

Multicoin ziet meer dan 400% opwaarts potentieel voor Hyperliquid HYPE tegen 2028

Multicoin Capital voorspelt dat Hyperliquid (HYPE) in 2028 een koers van $319 kan bereiken. Dat zou een stijging van 406% zijn vanaf het huidige niveau van $63.
Het bedrijf vindt dat de markt het platform te beperkt waardeert, namelijk als snelgroeiende perpetuals-exchange, terwijl het juist een opkomende “everything exchange” is.
De berekening achter de HYPE-waardering
Multicoin kwam op het bedrag van $319 door een multiple van 20 te nemen over een verwachte winst van $8 miljard in 2028. Dit zorgt voor een waardering van $160 miljard, verdeeld over een aangepaste voorraad van ongeveer 502 miljoen tokens.
“In ons basisscenario verwachten we dat HYPE ongeveer $8 miljard jaarlijkse winst zal genereren in 2028. Dat zorgt voor een koers van ongeveer $319 bij een multiple van 20x op de winst,” zei het bedrijf.
Volg ons op X en ontvang direct het laatste nieuws.
Het bedrijf baseert dit scenario op vier aannames, die naar eigen zeggen conservatief zijn. Ze rekenen op een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 35% in crypto-derivatenvolume, dat decentralized exchanges naar 32% marktaandeel stijgen, Hyperliquid 30% marktaandeel pakt en dat de USDC-balansen meegroeien met het volume.
Multicoin beschrijft ook twee alternatieve scenario’s. Het bearscenario gaat uit van langzamere groei en een koers van $109 per token, wat neerkomt op een stijging van 73%. In het bull scenario wordt $689 bereikt, een stijging van 993%, gebaseerd op een verwachte kasstroom van $17,3 miljard.
“Het groeipad van Hyperliquid lijkt opvallend veel op de eerste jaren van Binance. In 2017 groeide Binance binnen zes maanden van een nieuwkomer tot de dominante CEX,” aldus het rapport.
Het rapport benoemt ook risico’s voor de verwachting. Dit zijn onder andere onduidelijke regelgeving, de validator-set van Hyperliquid en een maandelijkse token unlock voor bijdragers.
Hyperliquid (HYPE) koers prestatie. Bron: BeInCrypto Markten
De verwachting verschijnt terwijl HYPE samen met de bredere markt in een neerwaartse trend zit. De token bereikte een all-time high van $76,7 op 16 juni voordat hij weer daalde. Op het moment van schrijven staat de koers rond $63, een daling van 0,26% in de afgelopen dag.
Abonneer je op ons YouTube-kanaal en bekijk hoe leiders en journalisten hun inzichten delen.
Vedeți traducerea
Aziatische tech-aandelen onder druk: Apple en Microsoft schuiven chipkosten door naar consumentenTegelijkertijd daalde SoftBank Group met ruim 12%, wat zorgde voor een brede verkoopgolf in Azië nadat Apple en Microsoft hun productprijzen verhoogden. Hiermee werd bevestigd dat de snel stijgende kosten van AI-chips grote techbedrijven nu echt pijn doen. De KOSPI in Zuid-Korea liet de schade zien van een onrustige westerse markt. Op 25 juni sloot de index op 8.930,31, maar daalde in de vroege handel op vrijdag snel naar ongeveer 8.600. AI-chipcrisis bereikt de consument Apple verhoogde op 25 juni de prijzen van MacBooks en iPads met tot wel $300. Dit komt door een “ongekende” stijging in de kosten van geheugen- en opslagchips, veroorzaakt door de grote vraag vanuit AI-datacenters. Het aandeel van Apple eindigde meer dan 6% lager. Microsoft volgde een paar uur later met een prijsverhoging van $100 tot $150 voor Xbox-consoles, vanaf 1 augustus. Het aandeel van Microsoft daalde met 3,5%. Door deze aankondigingen van twee van de waardevolste techbedrijven ter wereld werd bevestigd waar investeerders bang voor waren: het AI-chiptekort is geen sectorprobleem meer, maar raakt nu direct de consument. Azië draagt de zwaarste last Dit nieuws bracht op vrijdag onrust op de Aziatische markten. In Zuid-Korea daalden SK Hynix en Samsung beide met meer dan 4%. SK Square, een investeringsbedrijf met veel halfgeleiderbelangen, verloor zo’n 7%. Het Japanse chipmachinebedrijf Advantest ging ruim 6% omlaag, terwijl Tokyo Electron meer dan 2% verloor. Door stevige dalingen bij grote bedrijven zoals SK Hynix en Samsung zakte de KOSPI in de vroege handel. Beeldbron: Trading View SoftBank heeft naast de regionale verkoopgolf nog extra tegenwind. Arm Holdings, de chipontwerpdochter van SoftBank, daalde 3,2% in de nachtelijke handel. Dit was slechter dan andere AI-aandelen, die zich juist iets herstelden. Analisten van Ortus Advisors meldden dat de interesse van beleggers in SoftBank ook beperkt kan zijn doordat OpenAI zijn beursgang mogelijk uitstelt tot 2027, omdat er weinig vraag is bij een waardering van $1 biljoen. SoftBank is een van de grootste investeerders in OpenAI. Matt Maley, strateeg bij Miller Tabak, benoemde de bredere zorgen heel duidelijk. “Er zijn de laatste tijd wat scheurtjes ontstaan in de technologiesector. We denken daarom dat het erg belangrijk is om te kijken hoe deze grote techbedrijven de komende tijd presteren, want als ze verder blijven dalen, wordt het voor de rest van de markt heel moeilijk om te stijgen.” — Matt Maley, Miller Tabak De beter dan verwachte winstcijfers van Micron en de AI-datacenterchipdeal van Qualcomm met Meta boden wat verlichting. Maar de grote AI-infrastructuurinvesteringen van SoftBank maken het bedrijf extra kwetsbaar bij aanhoudende prijsdalingen in de sector.

Aziatische tech-aandelen onder druk: Apple en Microsoft schuiven chipkosten door naar consumenten

Tegelijkertijd daalde SoftBank Group met ruim 12%, wat zorgde voor een brede verkoopgolf in Azië nadat Apple en Microsoft hun productprijzen verhoogden. Hiermee werd bevestigd dat de snel stijgende kosten van AI-chips grote techbedrijven nu echt pijn doen.
De KOSPI in Zuid-Korea liet de schade zien van een onrustige westerse markt. Op 25 juni sloot de index op 8.930,31, maar daalde in de vroege handel op vrijdag snel naar ongeveer 8.600.
AI-chipcrisis bereikt de consument
Apple verhoogde op 25 juni de prijzen van MacBooks en iPads met tot wel $300. Dit komt door een “ongekende” stijging in de kosten van geheugen- en opslagchips, veroorzaakt door de grote vraag vanuit AI-datacenters. Het aandeel van Apple eindigde meer dan 6% lager.
Microsoft volgde een paar uur later met een prijsverhoging van $100 tot $150 voor Xbox-consoles, vanaf 1 augustus. Het aandeel van Microsoft daalde met 3,5%. Door deze aankondigingen van twee van de waardevolste techbedrijven ter wereld werd bevestigd waar investeerders bang voor waren: het AI-chiptekort is geen sectorprobleem meer, maar raakt nu direct de consument.
Azië draagt de zwaarste last
Dit nieuws bracht op vrijdag onrust op de Aziatische markten. In Zuid-Korea daalden SK Hynix en Samsung beide met meer dan 4%. SK Square, een investeringsbedrijf met veel halfgeleiderbelangen, verloor zo’n 7%. Het Japanse chipmachinebedrijf Advantest ging ruim 6% omlaag, terwijl Tokyo Electron meer dan 2% verloor.
Door stevige dalingen bij grote bedrijven zoals SK Hynix en Samsung zakte de KOSPI in de vroege handel. Beeldbron: Trading View
SoftBank heeft naast de regionale verkoopgolf nog extra tegenwind. Arm Holdings, de chipontwerpdochter van SoftBank, daalde 3,2% in de nachtelijke handel. Dit was slechter dan andere AI-aandelen, die zich juist iets herstelden.
Analisten van Ortus Advisors meldden dat de interesse van beleggers in SoftBank ook beperkt kan zijn doordat OpenAI zijn beursgang mogelijk uitstelt tot 2027, omdat er weinig vraag is bij een waardering van $1 biljoen. SoftBank is een van de grootste investeerders in OpenAI.
Matt Maley, strateeg bij Miller Tabak, benoemde de bredere zorgen heel duidelijk.
“Er zijn de laatste tijd wat scheurtjes ontstaan in de technologiesector. We denken daarom dat het erg belangrijk is om te kijken hoe deze grote techbedrijven de komende tijd presteren, want als ze verder blijven dalen, wordt het voor de rest van de markt heel moeilijk om te stijgen.”
— Matt Maley, Miller Tabak
De beter dan verwachte winstcijfers van Micron en de AI-datacenterchipdeal van Qualcomm met Meta boden wat verlichting. Maar de grote AI-infrastructuurinvesteringen van SoftBank maken het bedrijf extra kwetsbaar bij aanhoudende prijsdalingen in de sector.
MSFTonAlpha
AAPLUS+0,66%
MSFTUS+1,27%
Vedeți traducerea
Broadcom bouwde OpenAI’s eerste chip in recordtijd, maar het geld ging ergens anders naartoeBroadcom (AVGO) en OpenAI hebben Jalapeño onthuld, de eerste eigen AI-chip van OpenAI. Deze lancering geeft de samenwerking tussen Broadcom en OpenAI een centrale plek in de AI-infrastructuur-race. Toch laat positie-data een voorzichtiger beeld zien, want geldstromen en relatieve sterkte tonen aan dat grote investeerders in stilte meer interesse hebben in concurrenten zoals Micron en AMD, terwijl alle krantenkoppen over Broadcom gaan. Broadcom-aandeelkoersen deze week. Bron: Google Finance Jalapeño bevestigt de hele AI-strategie van Broadcom OpenAI heeft Jalapeño vanaf de basis ontworpen voor het draaien van grote taalmodellen, en Broadcom heeft de chip gebouwd. Van ontwerp tot productie duurde slechts negen maanden, wat volgens de bedrijven de snelste cyclus ooit is bij geavanceerde chips. OpenAI gebruikte ook eigen modellen om het proces te versnellen. OpenAI and $AVGO just unveiled Jalapeño, OpenAI’s first custom AI chip.It was designed end-to-end in just 9 months with help from OpenAI’s own AI models.$AVGO CEO Hock Tan says every frontier AI company will eventually design its own custom silicon with Broadcom, following… pic.twitter.com/XurElQGDwn — Daniel (@danielisdizzy) June 25, 2026 Die snelheid is belangrijk, want het bevestigt de strategie van Broadcom in AI-chips. Broadcom verkoopt geen standaard AI-chips zoals Nvidia (NVDA), maar werkt samen met klanten aan maatwerkchips (ASIC’s) voor één klant en verdient zo aan het ontwerpen en maken van de chips. Jalapeño maakt duidelijk dat dit model snel een geavanceerde chip kan leveren. Elke grote AI-lab heeft nu dus een reden om samen met Broadcom een eigen chip te ontwikkelen, in plaats van alleen Nvidia-GPU’s te kopen. Broadcom CEO Hock Tan zei dat de lancering “het businessmodel erg goed bevestigt” waarbij elke “modelontwikkelaar” uiteindelijk zijn eigen chip zal ontwerpen en bouwen, omdat “ze het dan veel beter kunnen doen.” De cijfers erachter zijn groot. Vroege tests tonen aan dat de prestaties per watt “aanzienlijk beter” zijn dan wat nu mogelijk is, en het platform is klaar voor gigawatt-schaal inzet bij Microsoft en andere partners vanaf eind 2026. Dus de katalysator is er echt en het Broadcom-aandeel heeft een sterke narrative. Toch laat de flow-data iets anders zien. Geldstroom kiest voor Micron en AMD, niet voor Broadcom Ondanks het nieuws presteert AVGO minder dan zijn eigen sector. De relatieve sterkte gemeten tegenover chipbenchmark SOXX op 100 is slechts 53,6. Het aandeel presteert dus slechter dan de groep, zelfs op zijn nieuwsdag. AVGO Relatieve Sterkte vs SOXX: Charlie Quant Lab De reden ligt in de flow-data. Chaikin Money Flow (CMF), die institutionele koop- en verkoopdruk meet, staat voor AVGO op -0,006. Een negatief getal geeft distributie aan, dus er verlaat meer geld het aandeel dan erin stroomt. Het verschil met sectorgenoten is opvallend. De CMF is +0,169 voor AMD en +0,076 voor Micron (MU), wat duidt op stevige accumulatie. Het Micron-aandeel krijgt mogelijk alle aandacht sinds de sterke kwartaalcijfers. Groot geld verschuift naar chipmakers die memory en GPU’s leveren, en dus niet naar Broadcom. Accumulation vs Distribution CMF: Charlie Quant Lab Dit komt doordat de Jalapeño-overwinning nog lang op zich laat wachten. De inzet van de chip start pas eind 2026, dus handelaren die op kortere termijn winst zoeken laten hun geld ergens anders parkeren. Toch verkoopt niet elke groep op de markt Broadcom. Perpetual traders en analisten blijven bullish over Broadcom-aandeel Op Nansen zijn smart-money perpetual traders per saldo ongeveer $165.000 long op AVGO, met meer longs dan shorts in een verhouding van ruim 5-op-1. De positie is klein en verdeeld over slechts twee wallets, dus het vertrouwen is niet heel groot. Dezelfde desks zijn zwaar short op Nvidia (NVDA) met ongeveer $14 miljoen. Dit kan erop wijzen dat zij Broadcom als de betere kortetermijnkeuze zien binnen deze groep. AVGO perpetual contracten: Charlie Quant Lab Wall Street is wat sterker. Elke recente analistactie op het aandeel is een Buy-advies. Harlan Sur van JPMorgan verhoogde zijn koersdoel voor broadcom naar $580 vanaf $500, terwijl Oppenheimer op $535 en UBS op $485 staan. Het aandeel handelt rond $390 en staat dit jaar ongeveer 10% hoger. Analistdoelen voor AVGO: TipRanks De verdeling is duidelijk. De Jalapeño-chip en de unanieme Buy-adviezen wijzen omhoog, terwijl AVGO’s negatieve Chaikin Money Flow van -0,006 en de relatieve sterkte van 53,6 tegen SOXX voorzichtige signalen geven. Een kentering van de institutionele geldstroom terug boven nul maakt Broadcom weer bullish.

Broadcom bouwde OpenAI’s eerste chip in recordtijd, maar het geld ging ergens anders naartoe

Broadcom (AVGO) en OpenAI hebben Jalapeño onthuld, de eerste eigen AI-chip van OpenAI. Deze lancering geeft de samenwerking tussen Broadcom en OpenAI een centrale plek in de AI-infrastructuur-race.
Toch laat positie-data een voorzichtiger beeld zien, want geldstromen en relatieve sterkte tonen aan dat grote investeerders in stilte meer interesse hebben in concurrenten zoals Micron en AMD, terwijl alle krantenkoppen over Broadcom gaan.
Broadcom-aandeelkoersen deze week. Bron: Google Finance Jalapeño bevestigt de hele AI-strategie van Broadcom
OpenAI heeft Jalapeño vanaf de basis ontworpen voor het draaien van grote taalmodellen, en Broadcom heeft de chip gebouwd. Van ontwerp tot productie duurde slechts negen maanden, wat volgens de bedrijven de snelste cyclus ooit is bij geavanceerde chips. OpenAI gebruikte ook eigen modellen om het proces te versnellen.
OpenAI and $AVGO just unveiled Jalapeño, OpenAI’s first custom AI chip.It was designed end-to-end in just 9 months with help from OpenAI’s own AI models.$AVGO CEO Hock Tan says every frontier AI company will eventually design its own custom silicon with Broadcom, following… pic.twitter.com/XurElQGDwn
— Daniel (@danielisdizzy) June 25, 2026
Die snelheid is belangrijk, want het bevestigt de strategie van Broadcom in AI-chips. Broadcom verkoopt geen standaard AI-chips zoals Nvidia (NVDA), maar werkt samen met klanten aan maatwerkchips (ASIC’s) voor één klant en verdient zo aan het ontwerpen en maken van de chips.
Jalapeño maakt duidelijk dat dit model snel een geavanceerde chip kan leveren. Elke grote AI-lab heeft nu dus een reden om samen met Broadcom een eigen chip te ontwikkelen, in plaats van alleen Nvidia-GPU’s te kopen.
Broadcom CEO Hock Tan zei dat de lancering “het businessmodel erg goed bevestigt” waarbij elke “modelontwikkelaar” uiteindelijk zijn eigen chip zal ontwerpen en bouwen, omdat “ze het dan veel beter kunnen doen.”
De cijfers erachter zijn groot. Vroege tests tonen aan dat de prestaties per watt “aanzienlijk beter” zijn dan wat nu mogelijk is, en het platform is klaar voor gigawatt-schaal inzet bij Microsoft en andere partners vanaf eind 2026.
Dus de katalysator is er echt en het Broadcom-aandeel heeft een sterke narrative. Toch laat de flow-data iets anders zien.
Geldstroom kiest voor Micron en AMD, niet voor Broadcom
Ondanks het nieuws presteert AVGO minder dan zijn eigen sector. De relatieve sterkte gemeten tegenover chipbenchmark SOXX op 100 is slechts 53,6. Het aandeel presteert dus slechter dan de groep, zelfs op zijn nieuwsdag.
AVGO Relatieve Sterkte vs SOXX: Charlie Quant Lab
De reden ligt in de flow-data. Chaikin Money Flow (CMF), die institutionele koop- en verkoopdruk meet, staat voor AVGO op -0,006. Een negatief getal geeft distributie aan, dus er verlaat meer geld het aandeel dan erin stroomt.
Het verschil met sectorgenoten is opvallend. De CMF is +0,169 voor AMD en +0,076 voor Micron (MU), wat duidt op stevige accumulatie. Het Micron-aandeel krijgt mogelijk alle aandacht sinds de sterke kwartaalcijfers.
Groot geld verschuift naar chipmakers die memory en GPU’s leveren, en dus niet naar Broadcom.
Accumulation vs Distribution CMF: Charlie Quant Lab
Dit komt doordat de Jalapeño-overwinning nog lang op zich laat wachten. De inzet van de chip start pas eind 2026, dus handelaren die op kortere termijn winst zoeken laten hun geld ergens anders parkeren.
Toch verkoopt niet elke groep op de markt Broadcom.
Perpetual traders en analisten blijven bullish over Broadcom-aandeel
Op Nansen zijn smart-money perpetual traders per saldo ongeveer $165.000 long op AVGO, met meer longs dan shorts in een verhouding van ruim 5-op-1.
De positie is klein en verdeeld over slechts twee wallets, dus het vertrouwen is niet heel groot. Dezelfde desks zijn zwaar short op Nvidia (NVDA) met ongeveer $14 miljoen. Dit kan erop wijzen dat zij Broadcom als de betere kortetermijnkeuze zien binnen deze groep.
AVGO perpetual contracten: Charlie Quant Lab
Wall Street is wat sterker. Elke recente analistactie op het aandeel is een Buy-advies. Harlan Sur van JPMorgan verhoogde zijn koersdoel voor broadcom naar $580 vanaf $500, terwijl Oppenheimer op $535 en UBS op $485 staan. Het aandeel handelt rond $390 en staat dit jaar ongeveer 10% hoger.
Analistdoelen voor AVGO: TipRanks
De verdeling is duidelijk. De Jalapeño-chip en de unanieme Buy-adviezen wijzen omhoog, terwijl AVGO’s negatieve Chaikin Money Flow van -0,006 en de relatieve sterkte van 53,6 tegen SOXX voorzichtige signalen geven. Een kentering van de institutionele geldstroom terug boven nul maakt Broadcom weer bullish.
AVGOonAlpha
MUUS-5,35%
AVGOUS-1,91%
Vedeți traducerea
OpenAI zal GPT-5,6-release gefaseerd uitrollen op verzoek van de Amerikaanse overheidOpenAI zal de GPT-5.6 release spreiden nadat de Amerikaanse overheid zorgen over de veiligheid heeft geuit. Hierdoor krijgen alleen bepaalde gebruikers als eerste toegang tot het model. Volgens een nieuw rapport krijgen federale ambtenaren inspraak in welke klanten als eersten toegang tot de preview-versie krijgen. Wat het rapport over de GPT-5.6 release zegt The Information meldde dat de Trump-regering OpenAI heeft gevraagd om de lancering gefaseerd te doen en niet meteen voor iedereen tegelijk open te stellen. Volgens het rapport zullen federale reviewers in de eerste periode per klant bepalen wie de preview-versie mag gebruiken. Gefaseerde lanceringen gebeuren wel vaker bij OpenAI. Zo werd het volledige GPT-2 model in 2019 ongeveer negen maanden achtergehouden vanwege zorgen over misbruik. Ook werd het GPT-5.5 model op 23 april eerst beschikbaar voor betalende gebruikers en pas later voor gratis gebruikers. Bovendien bracht OpenAI een cybergerichte versie van GPT-5.5 alleen uit voor vooraf goedgekeurde defenders via een trusted-access-programma. Het GPT-5.6 plan wil een vergelijkbare aanpak nu rechtstreeks richting Washington uitbreiden. Een federale toetsingsstructuur ontstaat De genoemde eis sluit aan bij Executive Order 14409, die president Donald Trump op 2 juni heeft ondertekend. Hierin staat dat ontwikkelaars de overheid tot 30 dagen toegang moeten geven tot hun krachtigste modellen vóór officiële lancering. Ook zullen federale ambtenaren meebeslissen welke vertrouwde partners vroege toegang krijgen. Een geheime benchmark onder leiding van de National Security Agency bepaalt welke systemen behoren tot de zogenoemde frontier-modellen. De grens hiervoor hangt samen met de geavanceerde cybermogelijkheden van een model. Daarnaast zal een clearinghouse van het Ministerie van Financiën softwareproblemen opsporen en oplossen en wordt zo het cyberverdedigingsbeleid van de regering verder uitgebouwd. Dit raamwerk is vrijwillig en verbiedt verplichte licenties. Het maakt deel uit van een grotere federale AI-beleidsaanpak. Ambtenaren zien het als een test om frontier-modellen te beoordelen op cyberrisico’s. Sommige oud-adviseurs hebben kritiek op deze aanpak en noemen het overdreven. OpenAI heeft GPT-5.6 of een officiële lanceerdatum nog niet bevestigt, en eerdere vermoedens wijzen nu naar juli. Hoe strikt Washington de vroege toegang regelt, kan straks als voorbeeld dienen voor nieuwe modellen van OpenAI en Anthropic.

OpenAI zal GPT-5,6-release gefaseerd uitrollen op verzoek van de Amerikaanse overheid

OpenAI zal de GPT-5.6 release spreiden nadat de Amerikaanse overheid zorgen over de veiligheid heeft geuit. Hierdoor krijgen alleen bepaalde gebruikers als eerste toegang tot het model.
Volgens een nieuw rapport krijgen federale ambtenaren inspraak in welke klanten als eersten toegang tot de preview-versie krijgen.
Wat het rapport over de GPT-5.6 release zegt
The Information meldde dat de Trump-regering OpenAI heeft gevraagd om de lancering gefaseerd te doen en niet meteen voor iedereen tegelijk open te stellen. Volgens het rapport zullen federale reviewers in de eerste periode per klant bepalen wie de preview-versie mag gebruiken.
Gefaseerde lanceringen gebeuren wel vaker bij OpenAI. Zo werd het volledige GPT-2 model in 2019 ongeveer negen maanden achtergehouden vanwege zorgen over misbruik. Ook werd het GPT-5.5 model op 23 april eerst beschikbaar voor betalende gebruikers en pas later voor gratis gebruikers.
Bovendien bracht OpenAI een cybergerichte versie van GPT-5.5 alleen uit voor vooraf goedgekeurde defenders via een trusted-access-programma. Het GPT-5.6 plan wil een vergelijkbare aanpak nu rechtstreeks richting Washington uitbreiden.
Een federale toetsingsstructuur ontstaat
De genoemde eis sluit aan bij Executive Order 14409, die president Donald Trump op 2 juni heeft ondertekend. Hierin staat dat ontwikkelaars de overheid tot 30 dagen toegang moeten geven tot hun krachtigste modellen vóór officiële lancering.
Ook zullen federale ambtenaren meebeslissen welke vertrouwde partners vroege toegang krijgen.
Een geheime benchmark onder leiding van de National Security Agency bepaalt welke systemen behoren tot de zogenoemde frontier-modellen. De grens hiervoor hangt samen met de geavanceerde cybermogelijkheden van een model.
Daarnaast zal een clearinghouse van het Ministerie van Financiën softwareproblemen opsporen en oplossen en wordt zo het cyberverdedigingsbeleid van de regering verder uitgebouwd.
Dit raamwerk is vrijwillig en verbiedt verplichte licenties. Het maakt deel uit van een grotere federale AI-beleidsaanpak. Ambtenaren zien het als een test om frontier-modellen te beoordelen op cyberrisico’s. Sommige oud-adviseurs hebben kritiek op deze aanpak en noemen het overdreven.
OpenAI heeft GPT-5.6 of een officiële lanceerdatum nog niet bevestigt, en eerdere vermoedens wijzen nu naar juli. Hoe strikt Washington de vroege toegang regelt, kan straks als voorbeeld dienen voor nieuwe modellen van OpenAI en Anthropic.
Vedeți traducerea
BitGo ontslaat 15% van personeel om zich te richten op stablecoins en AIBitGo vermindert zijn personeelsbestand met bijna 15%, terwijl de digitale asset-custodian zich meer gaat richten op beveiliging, handel, stablecoins, settlement en AI-gestuurde infrastructuur. CEO Mike Belshe beschreef de ontslagen als een eenmalige actie. Er zijn geen verdere ontslagen gepland. Deze stap maakt BitGo het nieuwste cryptobedrijf dat in 2026 personeel vermindert, net als andere bedrijven die soortgelijke ontslagen koppelen aan AI. BitGo ging in januari naar de beurs als de eerste grote crypto-notering van het jaar. Gerichtere focus na beursgang BitGo bracht zijn beursgang in januari op de markt voor $18 per aandeel, waardoor zijn strategy extra onder de loep werd genomen door nieuwe aandeelhouders. Volgens het prospectus had BitGo midden 2025 ongeveer 565 voltijd werknemers, dus het gaat om ongeveer 85 banen die verdwijnen. De cijfers laten zien waarom. De resultaten over 2025 van BitGo lieten $16,2 miljard omzet zien, meer dan vier keer zoveel als eerder, maar het meeste daarvan kwam uit digitale asset-verkopen met een lage marge. De aangepaste EBITDA was slechts $32,4 miljoen en een daling van de Bitcoin (BTC)-reserve zorgde voor $14,8 miljoen nettoverlies. Belshe wil dat het kleinere team zich richt op crypto-diensten voor institutionele klanten met een hogere waarde. BitGo kreeg in december een federale trustbank-licentie van de OCC. In april lanceerde BitGo een mint-tool voor de snelgroeiende stablecoin-sector, een activiteit met een hogere marge die het bedrijf graag wil uitbreiden. “Om te blijven winnen voor onze klanten, moeten we scherper en meer gefocust zijn en onze mensen en energie richten op de gebieden die het meest belangrijk zijn…” verklaarde Mike Belshe, CEO van BitGo. Volg ons op X voor het laatste nieuws. Ontslaggolf verspreidt zich door de crypto-sector De ontslagronde past in een bredere trend. In mei schrapte Coinbase ongeveer 700 banen, oftewel 14% van het personeel, om de activiteiten beter te laten aansluiten op het AI-tijdperk, volgens een aangifte bij toezichthouders. BitGo hoopt met de besparingen te investeren in meer AI-gestuurde financiële infrastructuur. Niet iedereen noemt strategy als reden. Thomas Braziel, oprichter van het noodlijdende crypto-bedrijf 117 Partners, koppelt de ontslagen aan de hoge kosten van BitGo’s Bitcoin-opslag. “Ik bedoel – BitGo is de duurste partij voor BTC-opslag ter wereld, dus ik snap het wel,” zei Braziel in een bericht. Of een kleiner BitGo zijn schaalvoordeel straks in echte winst kan omzetten, wordt waarschijnlijk duidelijker bij het volgende kwartaalverslag.

BitGo ontslaat 15% van personeel om zich te richten op stablecoins en AI

BitGo vermindert zijn personeelsbestand met bijna 15%, terwijl de digitale asset-custodian zich meer gaat richten op beveiliging, handel, stablecoins, settlement en AI-gestuurde infrastructuur. CEO Mike Belshe beschreef de ontslagen als een eenmalige actie. Er zijn geen verdere ontslagen gepland.
Deze stap maakt BitGo het nieuwste cryptobedrijf dat in 2026 personeel vermindert, net als andere bedrijven die soortgelijke ontslagen koppelen aan AI. BitGo ging in januari naar de beurs als de eerste grote crypto-notering van het jaar.
Gerichtere focus na beursgang
BitGo bracht zijn beursgang in januari op de markt voor $18 per aandeel, waardoor zijn strategy extra onder de loep werd genomen door nieuwe aandeelhouders. Volgens het prospectus had BitGo midden 2025 ongeveer 565 voltijd werknemers, dus het gaat om ongeveer 85 banen die verdwijnen.
De cijfers laten zien waarom. De resultaten over 2025 van BitGo lieten $16,2 miljard omzet zien, meer dan vier keer zoveel als eerder, maar het meeste daarvan kwam uit digitale asset-verkopen met een lage marge. De aangepaste EBITDA was slechts $32,4 miljoen en een daling van de Bitcoin (BTC)-reserve zorgde voor $14,8 miljoen nettoverlies.
Belshe wil dat het kleinere team zich richt op crypto-diensten voor institutionele klanten met een hogere waarde. BitGo kreeg in december een federale trustbank-licentie van de OCC.
In april lanceerde BitGo een mint-tool voor de snelgroeiende stablecoin-sector, een activiteit met een hogere marge die het bedrijf graag wil uitbreiden.
“Om te blijven winnen voor onze klanten, moeten we scherper en meer gefocust zijn en onze mensen en energie richten op de gebieden die het meest belangrijk zijn…” verklaarde Mike Belshe, CEO van BitGo.
Volg ons op X voor het laatste nieuws.
Ontslaggolf verspreidt zich door de crypto-sector
De ontslagronde past in een bredere trend. In mei schrapte Coinbase ongeveer 700 banen, oftewel 14% van het personeel, om de activiteiten beter te laten aansluiten op het AI-tijdperk, volgens een aangifte bij toezichthouders. BitGo hoopt met de besparingen te investeren in meer AI-gestuurde financiële infrastructuur.
Niet iedereen noemt strategy als reden. Thomas Braziel, oprichter van het noodlijdende crypto-bedrijf 117 Partners, koppelt de ontslagen aan de hoge kosten van BitGo’s Bitcoin-opslag.
“Ik bedoel – BitGo is de duurste partij voor BTC-opslag ter wereld, dus ik snap het wel,” zei Braziel in een bericht.
Of een kleiner BitGo zijn schaalvoordeel straks in echte winst kan omzetten, wordt waarschijnlijk duidelijker bij het volgende kwartaalverslag.
Vedeți traducerea
XRP verliest stilletjes zijn laatste steunlijnXRP glijdt richting zijn laatste grote steun rond $1,04 terwijl de wekelijkse Relative Strength Index in oversold-territorium duikt, iets wat we niet meer zagen sinds 2022. De XRP koers schommelt rond $1,04, een daling van ongeveer 3,7% in de afgelopen 24 uur en meer dan 11% over de week. Zowel technische als on-chain metrieken wijzen allemaal dezelfde kant op. On-chain activiteit biedt geen redding Aantallen whale-transacties boven de $100.000 zijn afgenomen tot het lage einde van de range. Santiment-data toont een waarde rond 90, ver onder de piek van begin februari van ongeveer 898. Minder grote transacties wijzen op weinig overtuiging bij de belangrijkste houders. Recente on-chain rapporten laten ook zien dat top-whales hun posities verkleinen in plaats van goedkoop bij te kopen. XRP whale transactie. Bron: Santiment Social dominance laat hetzelfde beeld zien. Deze metriek staat nu rond 0,259%, flink onder de pieken van maart en mei. Deze aandachtspieken stopten de daling niet. Het werd even drukker naarmate de koers daalde, daarna nam het weer af, wat aangeeft dat er weinig nieuwe interesse is van particuliere houders. XRP social dominance. Bron: Santiment Beide metrieken dalen samen met de prijs. Die combinatie wijst meestal op distributie, niet accumulatie, waardoor herstel moeilijk is. Ook on-chain rapporten van begin juni tonen dezelfde trend. De grootste whale-groep heeft tot eind mei juist minder XRP vastgehouden in plaats van bij te kopen. XRP koers en wekelijkse RSI breken beide omlaag Op de wekelijkse grafiek beweegt de XRP koers onder een dalende weerstandslijn getrokken vanaf de top op $3,66. Op die lijn werd de koers al vier keer afgewezen. XRP is nu ruim 50% gedaald ten opzichte van die all-time high van juli 2025. Sindsdien zet een duidelijke neerwaartse beweging door. De grafiek laat steeds lower highs en lower lows zien. Ook is de koers uit een symmetrische driehoek gezakt, met een berekend doel rond $0,73. XRP verliest nu zijn laatste grote steun bij het 0,786 Fibonacci-niveau rond $1,17. Het wekelijkse volume neemt verder af, wat erop wijst dat kopers weinig vertrouwen hebben. Onder $1,17 is er volgens de grafiek weinig steun tot aan het doel van $0,73. Een wekelijkse slotkoers onder dit niveau zou dit bevestigen. XRP wekelijkse grafiek. Bron: Tradingview De wekelijkse RSI bevestigt deze zwakte. Sinds 2022 hield die zich nog aan een stijgende steunlijn, die stand hield in juli 2024 en eind 2025. In het begin van 2026 brak die steunlijn definitief. In mei testte de RSI de lijn nog van onderen, bleef hangen, en zakte daarna richting oversold-waarden rond 28. Waarden onder de 30 zagen we voor het laatst in 2022. Dit wijst erop dat het momentum nu duidelijk bij de verkopers ligt. XRP wekelijkse RSI-grafiek. Bron: Tradingview XRP verwachting blijft bearish zonder herstel van $1,17 Het totaalplaatje blijft op korte termijn bearish. Volgens de huidige situatie blijft XRP waarschijnlijk onder druk voor zeker de komende maanden. Diepe oversold-waarden kunnen soms op korte termijn een kleine opleving veroorzaken. Toch zorgen de gebroken trendlijn en afnemende vraag ervoor dat de brede trend omlaag blijft wijzen. Een wekelijkse sluiting boven $1,17, in combinatie met een RSI die de oude steunlijn terugwint, zou het bearish scenario verzwakken. Tot die tijd wijst de weg van minste weerstand richting $0,73. Voor nu hangt XRP op de rand van zijn laatste steun, en het volgende wekelijkse slot kan de trend bepalen.

XRP verliest stilletjes zijn laatste steunlijn

XRP glijdt richting zijn laatste grote steun rond $1,04 terwijl de wekelijkse Relative Strength Index in oversold-territorium duikt, iets wat we niet meer zagen sinds 2022.
De XRP koers schommelt rond $1,04, een daling van ongeveer 3,7% in de afgelopen 24 uur en meer dan 11% over de week. Zowel technische als on-chain metrieken wijzen allemaal dezelfde kant op.
On-chain activiteit biedt geen redding
Aantallen whale-transacties boven de $100.000 zijn afgenomen tot het lage einde van de range. Santiment-data toont een waarde rond 90, ver onder de piek van begin februari van ongeveer 898.
Minder grote transacties wijzen op weinig overtuiging bij de belangrijkste houders. Recente on-chain rapporten laten ook zien dat top-whales hun posities verkleinen in plaats van goedkoop bij te kopen.
XRP whale transactie. Bron: Santiment
Social dominance laat hetzelfde beeld zien. Deze metriek staat nu rond 0,259%, flink onder de pieken van maart en mei.
Deze aandachtspieken stopten de daling niet. Het werd even drukker naarmate de koers daalde, daarna nam het weer af, wat aangeeft dat er weinig nieuwe interesse is van particuliere houders.
XRP social dominance. Bron: Santiment
Beide metrieken dalen samen met de prijs. Die combinatie wijst meestal op distributie, niet accumulatie, waardoor herstel moeilijk is.
Ook on-chain rapporten van begin juni tonen dezelfde trend. De grootste whale-groep heeft tot eind mei juist minder XRP vastgehouden in plaats van bij te kopen.
XRP koers en wekelijkse RSI breken beide omlaag
Op de wekelijkse grafiek beweegt de XRP koers onder een dalende weerstandslijn getrokken vanaf de top op $3,66. Op die lijn werd de koers al vier keer afgewezen.
XRP is nu ruim 50% gedaald ten opzichte van die all-time high van juli 2025. Sindsdien zet een duidelijke neerwaartse beweging door.
De grafiek laat steeds lower highs en lower lows zien. Ook is de koers uit een symmetrische driehoek gezakt, met een berekend doel rond $0,73.
XRP verliest nu zijn laatste grote steun bij het 0,786 Fibonacci-niveau rond $1,17. Het wekelijkse volume neemt verder af, wat erop wijst dat kopers weinig vertrouwen hebben.
Onder $1,17 is er volgens de grafiek weinig steun tot aan het doel van $0,73. Een wekelijkse slotkoers onder dit niveau zou dit bevestigen.
XRP wekelijkse grafiek. Bron: Tradingview
De wekelijkse RSI bevestigt deze zwakte. Sinds 2022 hield die zich nog aan een stijgende steunlijn, die stand hield in juli 2024 en eind 2025.
In het begin van 2026 brak die steunlijn definitief. In mei testte de RSI de lijn nog van onderen, bleef hangen, en zakte daarna richting oversold-waarden rond 28.
Waarden onder de 30 zagen we voor het laatst in 2022. Dit wijst erop dat het momentum nu duidelijk bij de verkopers ligt.
XRP wekelijkse RSI-grafiek. Bron: Tradingview XRP verwachting blijft bearish zonder herstel van $1,17
Het totaalplaatje blijft op korte termijn bearish. Volgens de huidige situatie blijft XRP waarschijnlijk onder druk voor zeker de komende maanden.
Diepe oversold-waarden kunnen soms op korte termijn een kleine opleving veroorzaken. Toch zorgen de gebroken trendlijn en afnemende vraag ervoor dat de brede trend omlaag blijft wijzen.
Een wekelijkse sluiting boven $1,17, in combinatie met een RSI die de oude steunlijn terugwint, zou het bearish scenario verzwakken. Tot die tijd wijst de weg van minste weerstand richting $0,73.
Voor nu hangt XRP op de rand van zijn laatste steun, en het volgende wekelijkse slot kan de trend bepalen.
Vedeți traducerea
Aave-oprichter Stani Kulechov ontkent Kraken-stakeverkooprapport, bevestigt AAVE-terugkoopAave-oprichter Stani Kulechov ontkende dat het protocol AAVE-tokens zou verkopen met 70% korting. Dit deed hij naar aanleiding van een bericht dat crypto-exchange Kraken in gesprek is om een belang te nemen in de kredietverstrekker. Volgens het bericht zou het gaan om een belang van ongeveer 15% bij een waardering van $385 miljoen, maar geen van beide bedrijven heeft deze voorwaarden bevestigd. De AAVE koers stond rond $82, bijna 5% hoger in 24 uur, terwijl de discussie voortduurde. AAVE koers prestaties. Bron: BeInCrypto Waarom het nieuws over het belang van Kraken in Aave veel kritiek kreeg De cijfers uit het bericht zijn afkomstig van anonieme bronnen en Kulechov noemde de manier van presenteren onjuist. Hij bevestigde alleen dat externe partijen hadden gesproken over het kopen van een AAVE-allocatie die nu bij Aave Labs ligt. Een eventuele deal zou voortbouwen op een bestaande band. In 2025 stemde de Aave DAO met 99,8% om haar code in licentie te geven aan Kraken’s Ink-netwerk, dat nu een white-label leendienstenmarkt draait en de omzet terugdeelt met Aave. De gesprekken komen ook aan het licht terwijl Aave herstelt van de KelpDAO-hack in april, die zorgde voor tot $230 miljoen aan slechte schulden nadat aanvallers hadden geleend met tokens zonder dekking. Hoewel de smart contracts van Aave niet zijn gehackt, zorgde de nasleep ervoor dat meer dan een derde van de tegoeden verdween. Tegenwoordig liggen die rond de $12 miljard. Kulechov wijst op omzet en geplande AAVE-terugkoop Kulechov wees het idee af dat Aave tokens goedkoop zou verkopen. “We hebben GEEN ENKELE reden om AAVE met 70% korting te verkopen lol,” zei hij. Volg ons op X om het laatste nieuws direct te ontvangen Hij gaf aan dat Aave Labs alleen als dienstverlener werkt voor de DAO en geen inkomsten uit het protocol krijgt. De omzet gaat via het Aave Will Win-framework juist naar de tokenhouders. “100% van de omzet van Aave Protocol en GHO gaat naar de $AAVE token.” Ook sprak hij over Aavenomics 3.0, waarmee automatische AAVE-terugkoop mogelijk wordt. Dat bouwt voort op een bestaande discretionaire regeling waarmee tot $50 miljoen aan AAVE per jaar mag worden teruggekocht. De koers steeg na deze reactie. Wat staat er verder te wachten voor Aave en Kraken Een belang past binnen de reeks aankopen van Kraken voorafgaand aan de be geplande beursgang. De exchange stemde er dit jaar mee in om het derivatenplatform Bitnomial over te nemen voor maximaal $550 miljoen, waarmee ze zeldzame Amerikaanse derivatenlicenties binnenhalen. Sommige analisten blijven veel stijgingspotentie zien voor de token, ondanks de tegenslag in april. Aave organiseert binnen enkele weken een kwartaal community call. Of de gesprekken met Kraken worden bevestigd, en hoe automatische terugkoop de AAVE-token verandert, wordt dan waarschijnlijk duidelijker.

Aave-oprichter Stani Kulechov ontkent Kraken-stakeverkooprapport, bevestigt AAVE-terugkoop

Aave-oprichter Stani Kulechov ontkende dat het protocol AAVE-tokens zou verkopen met 70% korting. Dit deed hij naar aanleiding van een bericht dat crypto-exchange Kraken in gesprek is om een belang te nemen in de kredietverstrekker.
Volgens het bericht zou het gaan om een belang van ongeveer 15% bij een waardering van $385 miljoen, maar geen van beide bedrijven heeft deze voorwaarden bevestigd. De AAVE koers stond rond $82, bijna 5% hoger in 24 uur, terwijl de discussie voortduurde.
AAVE koers prestaties. Bron: BeInCrypto Waarom het nieuws over het belang van Kraken in Aave veel kritiek kreeg
De cijfers uit het bericht zijn afkomstig van anonieme bronnen en Kulechov noemde de manier van presenteren onjuist. Hij bevestigde alleen dat externe partijen hadden gesproken over het kopen van een AAVE-allocatie die nu bij Aave Labs ligt.
Een eventuele deal zou voortbouwen op een bestaande band. In 2025 stemde de Aave DAO met 99,8% om haar code in licentie te geven aan Kraken’s Ink-netwerk, dat nu een white-label leendienstenmarkt draait en de omzet terugdeelt met Aave.
De gesprekken komen ook aan het licht terwijl Aave herstelt van de KelpDAO-hack in april, die zorgde voor tot $230 miljoen aan slechte schulden nadat aanvallers hadden geleend met tokens zonder dekking.
Hoewel de smart contracts van Aave niet zijn gehackt, zorgde de nasleep ervoor dat meer dan een derde van de tegoeden verdween. Tegenwoordig liggen die rond de $12 miljard.
Kulechov wijst op omzet en geplande AAVE-terugkoop
Kulechov wees het idee af dat Aave tokens goedkoop zou verkopen.
“We hebben GEEN ENKELE reden om AAVE met 70% korting te verkopen lol,” zei hij.
Volg ons op X om het laatste nieuws direct te ontvangen
Hij gaf aan dat Aave Labs alleen als dienstverlener werkt voor de DAO en geen inkomsten uit het protocol krijgt. De omzet gaat via het Aave Will Win-framework juist naar de tokenhouders.
“100% van de omzet van Aave Protocol en GHO gaat naar de $AAVE token.”
Ook sprak hij over Aavenomics 3.0, waarmee automatische AAVE-terugkoop mogelijk wordt. Dat bouwt voort op een bestaande discretionaire regeling waarmee tot $50 miljoen aan AAVE per jaar mag worden teruggekocht.
De koers steeg na deze reactie.
Wat staat er verder te wachten voor Aave en Kraken
Een belang past binnen de reeks aankopen van Kraken voorafgaand aan de be geplande beursgang. De exchange stemde er dit jaar mee in om het derivatenplatform Bitnomial over te nemen voor maximaal $550 miljoen, waarmee ze zeldzame Amerikaanse derivatenlicenties binnenhalen.
Sommige analisten blijven veel stijgingspotentie zien voor de token, ondanks de tegenslag in april.
Aave organiseert binnen enkele weken een kwartaal community call. Of de gesprekken met Kraken worden bevestigd, en hoe automatische terugkoop de AAVE-token verandert, wordt dan waarschijnlijk duidelijker.
Vedeți traducerea
GTA 6 pre-orders drukken Take-Two-aandeel omlaag: prijs en lanceringsdetails vallen tegenAandelen van Take-Two Interactive (TTWO) daalden deze week bijna 3% nadat Rockstar Games officieel de pre-orders voor Grand Theft Auto (GTA) VI had geopend. Dit zorgde voor een klassieke sell-the-news-reactie van kortetermijnhandelaren. Het aandeel steeg vorige week nog met 13% door de toenemende verwachtingen. Toen het moment daar was, zorgde winstneming ervoor dat een groot deel van die winst verdween. TTWO-aandelenkoers gedurende deze week. Bron: Google Finance Standaardprijs stelt investeerders teleur Rockstar bevestigde dat GTA 6 op 19 november 2026 uitkomt. De standaard editie gaat $79,99 kosten voor PlayStation 5 en Xbox Series X|S. Toch waren bulls teleurgesteld. Zij hadden verwacht dat de prijs tussen de $90 en $100 zou liggen. Grand Theft Auto heeft wereldwijd meer dan 470 miljoen exemplaren verkocht, wat investeerders als rechtvaardiging zagen voor een hogere prijs. De prijs van $79,99 is niet het hele plaatje. Rockstar heeft ook een Ultimate Edition aangekondigd voor $99,99, met extra voertuigen en kleding. Toch hadden analisten verwacht dat de basisprijs boven de $80 zou uitkomen. Geen discs in fysieke winkelversies Fysieke verzamelaars kregen opnieuw een tegenvaller. In de doosjes van de winkelversies zit geen disc meer. Elk doosje bevat alleen een digitale downloadcode. Pre-loaden start vanaf 12 november, voor zowel fysieke als digitale pre-orders. Ondertussen liet de GTA meme coin-hype op de cryptomarkt op dezelfde dag zien hoe groot de culturele impact van de franchise buiten gamen is. Pre-orders for Grand Theft Auto VI begin at midnight local time on June 25.Learn more about the Ultimate Edition and pre-order bonuses at https://t.co/XPwC8URCQ4. pic.twitter.com/DKe11NcRwb — Rockstar Games (@RockstarGames) June 24, 2026 GTA VI wordt gelanceerd als singleplayer-ervaring De pre-order aankondiging bevestigde dat GTA 6 uitsluitend als singleplayer-spel uitkomt. De officiële PlayStation FAQ van Sony noemt GTA 6 ”een singleplayer-ervaring”, zonder online modus. Rockstar heeft nog geen lanceerdatum voor GTA VI Online bekendgemaakt en ook niet uitgelegd hoe de bestaande GTA Online-dienst zich verhoudt tot het nieuwe spel. Voor investeerders is dit belangrijk. Analisten zien GTA Online namelijk als Take-Two’s belangrijkste stabiele inkomstenbron op de lange termijn. Een latere lancering van de online modus betekent dat het geld daarmee pas in 2027 of nog later zal binnenkomen. Dit lijkt op de lancering van GTA 5 in 2013, waar de online modus pas weken na de release werd toegevoegd. Toch zijn in 2026 de investeringsverwachtingen veel meer gericht op digitale terugkerende inkomsten dan dertien jaar geleden. Analisten blijven positief De daling op donderdag past bij het bekende sell-the-news-patroon op financiële markten. Handelaren nemen eerder posities in op verwachte gebeurtenissen en verkopen zodra het nieuws officieel is. Hetzelfde gebeurde dit jaar bij de meme-aandelen-hype rond Wendy’s, waarbij de euforie plotseling omsloeg in winstnemingen voordat kopers op lagere prijsniveaus weer terugkeerden. Ondanks de eendaagse daling blijft de langetermijnverwachting van Wall Street voor TTWO positief. Bank of America-analist Omar Dessouky handhaaft een koopadvies met een koersdoel van $368. Morningstar verwacht dat GTA 6 in boekjaar 2027 tussen de 60 en 70 miljoen keer verkocht wordt, wat een record aan digitale verkopen zou zijn voor de uitgever. Take-Two verhoogt verwachting voor jaarlijkse omzet vóór release GTA 6 Take-Two heeft ook de omzetverwachting voor het boekjaar verhoogd, naar tussen $6,65 miljard en $6,7 miljard. De bredere gaming-token-sector toont in 2026 al vernieuwde interesse van investeerders, wat aanhoudende belangstelling voor gaming-assets laat zien in zowel de traditionele als de digitale markt. De vijf maanden tot de release op 19 november geven de Amerikaanse aandelenmarkt en TTWO-investeerders tijd om hun positie te heroverwegen. Hoe snel Rockstar GTA VI Online activeert, kan uiteindelijk belangrijker blijken voor de langetermijnkoers van Take-Two dan het aantal pre-orders op de eerste dag.

GTA 6 pre-orders drukken Take-Two-aandeel omlaag: prijs en lanceringsdetails vallen tegen

Aandelen van Take-Two Interactive (TTWO) daalden deze week bijna 3% nadat Rockstar Games officieel de pre-orders voor Grand Theft Auto (GTA) VI had geopend. Dit zorgde voor een klassieke sell-the-news-reactie van kortetermijnhandelaren.
Het aandeel steeg vorige week nog met 13% door de toenemende verwachtingen. Toen het moment daar was, zorgde winstneming ervoor dat een groot deel van die winst verdween.
TTWO-aandelenkoers gedurende deze week. Bron: Google Finance Standaardprijs stelt investeerders teleur
Rockstar bevestigde dat GTA 6 op 19 november 2026 uitkomt. De standaard editie gaat $79,99 kosten voor PlayStation 5 en Xbox Series X|S.
Toch waren bulls teleurgesteld. Zij hadden verwacht dat de prijs tussen de $90 en $100 zou liggen. Grand Theft Auto heeft wereldwijd meer dan 470 miljoen exemplaren verkocht, wat investeerders als rechtvaardiging zagen voor een hogere prijs.
De prijs van $79,99 is niet het hele plaatje. Rockstar heeft ook een Ultimate Edition aangekondigd voor $99,99, met extra voertuigen en kleding. Toch hadden analisten verwacht dat de basisprijs boven de $80 zou uitkomen.
Geen discs in fysieke winkelversies
Fysieke verzamelaars kregen opnieuw een tegenvaller. In de doosjes van de winkelversies zit geen disc meer. Elk doosje bevat alleen een digitale downloadcode. Pre-loaden start vanaf 12 november, voor zowel fysieke als digitale pre-orders.
Ondertussen liet de GTA meme coin-hype op de cryptomarkt op dezelfde dag zien hoe groot de culturele impact van de franchise buiten gamen is.
Pre-orders for Grand Theft Auto VI begin at midnight local time on June 25.Learn more about the Ultimate Edition and pre-order bonuses at https://t.co/XPwC8URCQ4. pic.twitter.com/DKe11NcRwb
— Rockstar Games (@RockstarGames) June 24, 2026
GTA VI wordt gelanceerd als singleplayer-ervaring
De pre-order aankondiging bevestigde dat GTA 6 uitsluitend als singleplayer-spel uitkomt. De officiële PlayStation FAQ van Sony noemt GTA 6 ”een singleplayer-ervaring”, zonder online modus. Rockstar heeft nog geen lanceerdatum voor GTA VI Online bekendgemaakt en ook niet uitgelegd hoe de bestaande GTA Online-dienst zich verhoudt tot het nieuwe spel.
Voor investeerders is dit belangrijk. Analisten zien GTA Online namelijk als Take-Two’s belangrijkste stabiele inkomstenbron op de lange termijn. Een latere lancering van de online modus betekent dat het geld daarmee pas in 2027 of nog later zal binnenkomen.
Dit lijkt op de lancering van GTA 5 in 2013, waar de online modus pas weken na de release werd toegevoegd. Toch zijn in 2026 de investeringsverwachtingen veel meer gericht op digitale terugkerende inkomsten dan dertien jaar geleden.
Analisten blijven positief
De daling op donderdag past bij het bekende sell-the-news-patroon op financiële markten. Handelaren nemen eerder posities in op verwachte gebeurtenissen en verkopen zodra het nieuws officieel is.
Hetzelfde gebeurde dit jaar bij de meme-aandelen-hype rond Wendy’s, waarbij de euforie plotseling omsloeg in winstnemingen voordat kopers op lagere prijsniveaus weer terugkeerden.
Ondanks de eendaagse daling blijft de langetermijnverwachting van Wall Street voor TTWO positief. Bank of America-analist Omar Dessouky handhaaft een koopadvies met een koersdoel van $368. Morningstar verwacht dat GTA 6 in boekjaar 2027 tussen de 60 en 70 miljoen keer verkocht wordt, wat een record aan digitale verkopen zou zijn voor de uitgever.
Take-Two verhoogt verwachting voor jaarlijkse omzet vóór release GTA 6
Take-Two heeft ook de omzetverwachting voor het boekjaar verhoogd, naar tussen $6,65 miljard en $6,7 miljard. De bredere gaming-token-sector toont in 2026 al vernieuwde interesse van investeerders, wat aanhoudende belangstelling voor gaming-assets laat zien in zowel de traditionele als de digitale markt.
De vijf maanden tot de release op 19 november geven de Amerikaanse aandelenmarkt en TTWO-investeerders tijd om hun positie te heroverwegen. Hoe snel Rockstar GTA VI Online activeert, kan uiteindelijk belangrijker blijken voor de langetermijnkoers van Take-Two dan het aantal pre-orders op de eerste dag.
TTWOUS+0,66%
Vedeți traducerea
Ongeveer 50% van Britse vermogensadviseurs hebben geen zicht op meeste crypto-bezit van hun cliëntenMeer dan de helft van de Britse vermogensadviseurs zegt dat het grootste deel van de crypto van hun klanten buiten hun toezicht valt. Een nieuw onderzoek van CoinShares geeft aan dat dit door het beleid van bedrijven komt, niet door minder interesse van investeerders of te weinig kennis bij adviseurs. Uit het onderzoek onder 261 vermogensprofessionals in Frankrijk, Duitsland, Italië, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk blijkt dat 52% van de Britse adviseurs aangeeft dat er een beheerkloof is van meer dan 50%. In heel Europa geldt dit voor één op de vier adviseurs. Beleid van bedrijven zorgt voor de crypto-blinde vlek In het onderzoek wordt de beheerkloof omschreven als het deel van de digitale assets van klanten dat een adviseur niet kan zien. Crypto die klanten op persoonlijke exchanges of in self-custody wallets bewaren, valt buiten het zicht van de adviseur. Volgens het rapport is er vooral één oorzaak voor dit probleem. Zo werkt 61% van de adviseurs bij bedrijven die digitale assets beperken of hierover geen interne richtlijnen geven. In zulke bedrijven raden adviseurs nog maar in 1% van de gevallen actief crypto aan, vergeleken met 48% bij bedrijven die wel duidelijke ondersteuning bieden. De beheerkloof groeit daarmee van 4% bij ondersteunende bedrijven, naar 34% bij bedrijven met strenge restricties. CoinShares stelt dat in dergelijke bedrijven het ongecontroleerde deel van de crypto 8,5 keer zo groot is. Dat vormt de basis voor hun waarschuwing over verkeerd-om risico. Ook de kennis heeft hiermee te maken. Meer dan driekwart van de adviseurs die zichzelf te weinig geïnformeerd vinden, werkt bij bedrijven met beperkend beleid. Dit geeft aan dat opleiding meestal het beleid van het bedrijf volgt, en dus niet andersom. Het patroon is het sterkst zichtbaar in het VK, waar de grootste kloof is, zelfs nu de crypto-regulering daar verder wordt ontwikkeld. “Dit is geen kennisprobleem. Dit is geen vraagprobleem. Het is een bedrijfsbeleidprobleem dat een verkeerd-om risico wordt,” zei Jean-Marie Mognetti, medeoprichter en CEO van CoinShares, in het rapport. Volg ons op X voor het laatste nieuws zodra het gebeurt. Adviseurs willen toegang, geen training Gevraagd wat hun vertrouwen zou vergroten, wijzen adviseurs vooral op structurele veranderingen. Op nummer één staat wettelijke erkenning van digitale assets als reguliere assetklasse, met 45%. Op de tweede plaats komt toegang tot exchange-traded producten (ETP’s), met 43%. CoinShares gaf Citywire opdracht voor dit onderzoek. CoinShares zelf is een op Nasdaq genoteerd bedrijf dat crypto ETP’s uitgeeft – dat is ook precies het type toegang dat adviseurs belangrijk vinden. Educatieve tools voor klanten staan met 9% helemaal onderaan. Dit verschil laat zien dat het probleem bij bedrijven zit, want wettelijke erkenning of toegang tot producten kunnen adviseurs niet zelf regelen. Een bredere evaluatie van EU-crypto-regels bekijkt nu hoe goed dit beleid werkt. Regulering kan het gat dichten De Britse aanpak is snel veranderd. De Financial Conduct Authority verbood in januari 2021 de verkoop van crypto exchange-traded notes (ETN’s) aan retailklanten. In oktober 2025 werd de toegang tot retail crypto ETN’s weer heropend. De toezichthouder heeft voorgesteld om tot 10% van zulke producten toe te staan in goedgekeurde fondsen. In de rest van Europa loopt de overgang naar Markets in Crypto-Assets (MiCA) op 1 juli af. Daardoor ontstaat er één Europese cryptomarkt voor gereguleerde producten. De Franse toezichthouder AMF onderzoekt welke assets in aanmerking komen voor UCITS-fondsen. Digitale assets vormen nu nog maar een heel klein deel van de ongeveer €15 biljoen aan gereguleerde Europese retailfondsen. Italië laat juist het tegenovergestelde zien. Daar wordt gewerkt met een model waarbij de adviseur voorop staat – en de kloof is met 12% het kleinst. Nu de MiCA-deadline in juli nadert, wordt de klantenvraag daar juist omgezet in beheerde crypto-posities. Voor vermogensbedrijven wordt het steeds duurder om te wachten. Naar schatting gaat er binnen tien jaar voor £1 biljoen ($1,3 biljoen) aan vermogen over naar een nieuwe generatie in het VK. Adviseurs die geen zicht hebben op de crypto van hun klant, lopen het risico die klant te verliezen als het vermogen overgaat. Tot 8% van de adviseurs ziet al dat de interesse onder klanten snel groeit, terwijl het grootste deel nog onbeheerbaar blijft. Dit laat zien: klanten wachten niet meer af. Het komende jaar vol nieuwe regels bepaalt wie het vermogen straks wél in beeld houdt.

Ongeveer 50% van Britse vermogensadviseurs hebben geen zicht op meeste crypto-bezit van hun cliënten

Meer dan de helft van de Britse vermogensadviseurs zegt dat het grootste deel van de crypto van hun klanten buiten hun toezicht valt. Een nieuw onderzoek van CoinShares geeft aan dat dit door het beleid van bedrijven komt, niet door minder interesse van investeerders of te weinig kennis bij adviseurs.
Uit het onderzoek onder 261 vermogensprofessionals in Frankrijk, Duitsland, Italië, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk blijkt dat 52% van de Britse adviseurs aangeeft dat er een beheerkloof is van meer dan 50%. In heel Europa geldt dit voor één op de vier adviseurs.
Beleid van bedrijven zorgt voor de crypto-blinde vlek
In het onderzoek wordt de beheerkloof omschreven als het deel van de digitale assets van klanten dat een adviseur niet kan zien. Crypto die klanten op persoonlijke exchanges of in self-custody wallets bewaren, valt buiten het zicht van de adviseur.
Volgens het rapport is er vooral één oorzaak voor dit probleem. Zo werkt 61% van de adviseurs bij bedrijven die digitale assets beperken of hierover geen interne richtlijnen geven. In zulke bedrijven raden adviseurs nog maar in 1% van de gevallen actief crypto aan, vergeleken met 48% bij bedrijven die wel duidelijke ondersteuning bieden.
De beheerkloof groeit daarmee van 4% bij ondersteunende bedrijven, naar 34% bij bedrijven met strenge restricties. CoinShares stelt dat in dergelijke bedrijven het ongecontroleerde deel van de crypto 8,5 keer zo groot is. Dat vormt de basis voor hun waarschuwing over verkeerd-om risico.
Ook de kennis heeft hiermee te maken. Meer dan driekwart van de adviseurs die zichzelf te weinig geïnformeerd vinden, werkt bij bedrijven met beperkend beleid. Dit geeft aan dat opleiding meestal het beleid van het bedrijf volgt, en dus niet andersom.
Het patroon is het sterkst zichtbaar in het VK, waar de grootste kloof is, zelfs nu de crypto-regulering daar verder wordt ontwikkeld.
“Dit is geen kennisprobleem. Dit is geen vraagprobleem. Het is een bedrijfsbeleidprobleem dat een verkeerd-om risico wordt,” zei Jean-Marie Mognetti, medeoprichter en CEO van CoinShares, in het rapport.
Volg ons op X voor het laatste nieuws zodra het gebeurt.
Adviseurs willen toegang, geen training
Gevraagd wat hun vertrouwen zou vergroten, wijzen adviseurs vooral op structurele veranderingen. Op nummer één staat wettelijke erkenning van digitale assets als reguliere assetklasse, met 45%. Op de tweede plaats komt toegang tot exchange-traded producten (ETP’s), met 43%.
CoinShares gaf Citywire opdracht voor dit onderzoek. CoinShares zelf is een op Nasdaq genoteerd bedrijf dat crypto ETP’s uitgeeft – dat is ook precies het type toegang dat adviseurs belangrijk vinden.
Educatieve tools voor klanten staan met 9% helemaal onderaan. Dit verschil laat zien dat het probleem bij bedrijven zit, want wettelijke erkenning of toegang tot producten kunnen adviseurs niet zelf regelen. Een bredere evaluatie van EU-crypto-regels bekijkt nu hoe goed dit beleid werkt.
Regulering kan het gat dichten
De Britse aanpak is snel veranderd. De Financial Conduct Authority verbood in januari 2021 de verkoop van crypto exchange-traded notes (ETN’s) aan retailklanten. In oktober 2025 werd de toegang tot retail crypto ETN’s weer heropend. De toezichthouder heeft voorgesteld om tot 10% van zulke producten toe te staan in goedgekeurde fondsen.
In de rest van Europa loopt de overgang naar Markets in Crypto-Assets (MiCA) op 1 juli af. Daardoor ontstaat er één Europese cryptomarkt voor gereguleerde producten. De Franse toezichthouder AMF onderzoekt welke assets in aanmerking komen voor UCITS-fondsen. Digitale assets vormen nu nog maar een heel klein deel van de ongeveer €15 biljoen aan gereguleerde Europese retailfondsen.
Italië laat juist het tegenovergestelde zien. Daar wordt gewerkt met een model waarbij de adviseur voorop staat – en de kloof is met 12% het kleinst. Nu de MiCA-deadline in juli nadert, wordt de klantenvraag daar juist omgezet in beheerde crypto-posities.
Voor vermogensbedrijven wordt het steeds duurder om te wachten. Naar schatting gaat er binnen tien jaar voor £1 biljoen ($1,3 biljoen) aan vermogen over naar een nieuwe generatie in het VK. Adviseurs die geen zicht hebben op de crypto van hun klant, lopen het risico die klant te verliezen als het vermogen overgaat.
Tot 8% van de adviseurs ziet al dat de interesse onder klanten snel groeit, terwijl het grootste deel nog onbeheerbaar blijft. Dit laat zien: klanten wachten niet meer af. Het komende jaar vol nieuwe regels bepaalt wie het vermogen straks wél in beeld houdt.
Vedeți traducerea
OpenAI zou IPO mogelijk uitstellen na SpaceX-schrikOpenAI-bestuurders zouden oproepen tot voorzichtigheid met de beursgang (IPO) na het onrustige beursdebuut van SpaceX. Ze benadrukken de risico’s bij grote AI-noteringen. Dit gebeurt terwijl handelaren op Polymarket de kans inschatten op zo’n 30-40% dat er geen OpenAI IPO is voor eind 2026. Dit laat zien dat investeerders sceptisch zijn in deze risicovolle markt. OpenAI IPO-kansen. Bron: Polymarket SpaceX koers: explosief begin draait snel om SpaceX bracht zijn grote beursgang (IPO) naar de markt met een waarde van $75 miljard en een aandelenprijs van $135 op 11 juni 2026. De aandelen (SPCX) openden op $150, stegen naar een intraday high van meer dan $225 op 17 juni en duwden hiermee de marktkapitalisatie heel even boven de $2 biljoen. Maar daarna viel alles snel terug. Het aandeel verloor het grootste deel van de winst en daalde flink. Op 26 juni handelt SPCX rond $152,86, dichtbij de IPO-prijs, na meerdere dagen met dalingen van meer dan 10%. SpaceX (SPCX) aandelenprestaties. Bron: TradingView Deze sterke schommelingen, met eerst een forse stijging gevolgd door een snelle correctie van 25-30%, beïnvloeden nu naar verluidt de directiekamer van OpenAI. BREAKING: OpenAI is now "leaning toward" pushing its IPO until 2027, per NYT.Details include:1. "Choppy" markets in recent weeks have led OpenAI to reconsider the timeline of the IPO2. The company is worried it may not find much enthusiasm from retail investors3. Advisors… — The Kobeissi Letter (@KobeissiLetter) June 25, 2026 Interne oproep tot uitstel bij OpenAI OpenAI heeft op 8 juni vertrouwelijk een aanvraag ingediend bij de SEC, maar benadrukt dat het moment nog flexibel is. “Het kan nog wel even duren, omdat er dingen zijn die we makkelijker kunnen doen als privébedrijf,” aldus het bedrijf. Sommigen, zoals Sarah Friar, zouden willen wachten tot 2027 vanwege het grote geldverlies, enorme investeringen in rekenkracht en de verplichtingen van beursnotering en rapportages. Dit zorgt voor spanningen met CEO Sam Altman, die juist een vroegere beursgang wil. Volgens bronnen dichtbij (WSJ, The Information) vergroten de SpaceX-ervaringen de bezorgdheid. Wat betekent dit voor investeerders Zelfs grote beursgangen komen tegenwoordig direct onder een vergrootglas te liggen wat betreft winstgevendheid en vrijgave van aandelen. De laatste private waardering van OpenAI was bijna $850 miljard. Openbare markten bieden weinig ruimte voor fouten als investeerders kritisch worden. Het IPO-tijdslot van OpenAI is voorlopig open, maar onzeker. Let op hoe SpaceX zich in juli stabiliseert, mogelijke stappen van Anthropic en OpenAI’s Q3-updates. Een latere maar sterkere beursgang kan alsnog grote rendementen opleveren, als het bedrijf kan aantonen dat AI-inkomsten duurzaam zijn in een tijd waar investeerders minder interesse hebben in groei-voor-elke-prijs verhalen.

OpenAI zou IPO mogelijk uitstellen na SpaceX-schrik

OpenAI-bestuurders zouden oproepen tot voorzichtigheid met de beursgang (IPO) na het onrustige beursdebuut van SpaceX. Ze benadrukken de risico’s bij grote AI-noteringen.
Dit gebeurt terwijl handelaren op Polymarket de kans inschatten op zo’n 30-40% dat er geen OpenAI IPO is voor eind 2026. Dit laat zien dat investeerders sceptisch zijn in deze risicovolle markt.
OpenAI IPO-kansen. Bron: Polymarket SpaceX koers: explosief begin draait snel om
SpaceX bracht zijn grote beursgang (IPO) naar de markt met een waarde van $75 miljard en een aandelenprijs van $135 op 11 juni 2026. De aandelen (SPCX) openden op $150, stegen naar een intraday high van meer dan $225 op 17 juni en duwden hiermee de marktkapitalisatie heel even boven de $2 biljoen.
Maar daarna viel alles snel terug. Het aandeel verloor het grootste deel van de winst en daalde flink. Op 26 juni handelt SPCX rond $152,86, dichtbij de IPO-prijs, na meerdere dagen met dalingen van meer dan 10%.
SpaceX (SPCX) aandelenprestaties. Bron: TradingView
Deze sterke schommelingen, met eerst een forse stijging gevolgd door een snelle correctie van 25-30%, beïnvloeden nu naar verluidt de directiekamer van OpenAI.
BREAKING: OpenAI is now "leaning toward" pushing its IPO until 2027, per NYT.Details include:1. "Choppy" markets in recent weeks have led OpenAI to reconsider the timeline of the IPO2. The company is worried it may not find much enthusiasm from retail investors3. Advisors…
— The Kobeissi Letter (@KobeissiLetter) June 25, 2026
Interne oproep tot uitstel bij OpenAI
OpenAI heeft op 8 juni vertrouwelijk een aanvraag ingediend bij de SEC, maar benadrukt dat het moment nog flexibel is.
“Het kan nog wel even duren, omdat er dingen zijn die we makkelijker kunnen doen als privébedrijf,” aldus het bedrijf.
Sommigen, zoals Sarah Friar, zouden willen wachten tot 2027 vanwege het grote geldverlies, enorme investeringen in rekenkracht en de verplichtingen van beursnotering en rapportages.
Dit zorgt voor spanningen met CEO Sam Altman, die juist een vroegere beursgang wil.
Volgens bronnen dichtbij (WSJ, The Information) vergroten de SpaceX-ervaringen de bezorgdheid.
Wat betekent dit voor investeerders
Zelfs grote beursgangen komen tegenwoordig direct onder een vergrootglas te liggen wat betreft winstgevendheid en vrijgave van aandelen.
De laatste private waardering van OpenAI was bijna $850 miljard. Openbare markten bieden weinig ruimte voor fouten als investeerders kritisch worden.
Het IPO-tijdslot van OpenAI is voorlopig open, maar onzeker.
Let op hoe SpaceX zich in juli stabiliseert, mogelijke stappen van Anthropic en OpenAI’s Q3-updates. Een latere maar sterkere beursgang kan alsnog grote rendementen opleveren, als het bedrijf kan aantonen dat AI-inkomsten duurzaam zijn in een tijd waar investeerders minder interesse hebben in groei-voor-elke-prijs verhalen.
OPENAI-0,97%
SPCXUS-1,58%
Vedeți traducerea
Solana koers daalt 20% maar netwerkactiviteit stijgt door meme coinsSolana (SOL) is in de afgelopen maand met ongeveer 20% gedaald. Lange-termijn houders blijven coins naar exchanges sturen om te verkopen, maar de on-chain volume, oftewel het Solana netwerkniveau, is juist met ongeveer 39% gestegen. Veel van deze toename komt door meme coin-launchpads en perps. Exchange-instromen wijzen op aanhoudende verkoopdruk De Exchange Net Position Change, een metriek die bijhoudt hoeveel tokens netto naar exchanges gaan of ervan af worden gehaald, is deze maand flink gestegen. Een stijgende waarde betekent dat er meer coins op exchanges terechtkomen dan dat er worden weggehaald. Meer van dit soort token-inzichten? Meld je aan voor de dagelijkse crypto-nieuwsbrief van hoofdredacteur Harsh Notariya. Klik hier. Op 11 juni lag deze waarde rond 57.336 SOL. Op 25 juni was dit gestegen naar ongeveer 1.410.650 SOL – dat is ongeveer 25 keer zo veel, een stijging van ongeveer 2.400%. Exchange Net Position Change: Glassnode Coins die naar exchanges gaan, kunnen aangeven dat houders willen verkopen, omdat de meeste verkopen via exchange-wallets verlopen. De gestage stijging de afgelopen twee weken laat zien dat deze Solana-verkoopdruk toeneemt, en niet eenmalig is door slechts één verkoopgolf. Als houders uitstappen, volgt de volume-data een logische vraag: wie blijft er dan nog handelen? Solana netwerkactiviteit blijft stijgen terwijl de koers daalt Solana DEX-volume, wat de dollarwaarde is van elke tokenswap op de decentralized exchanges van de chain, vertelt juist het tegenovergestelde verhaal. Het 7-daagse gemiddelde ligt rond $1,73 miljard per dag, ongeveer 39% hoger dan de ongeveer $1,24 miljard een maand geleden. Solana DEX Volume: DefiLlama Solana network fees – de bedragen die gebruikers betalen voor transacties – zijn ook stabiel gebleven, op zo’n $7,2 miljoen in 24 uur en $200 miljoen in 30 dagen. Constante fees laten zien dat er echte vraag is naar blockspace, wat betekent dat gebruikers nog steeds actief zijn. Solana netwerk fees: DefiLlama Op dit punt zie je het verschil heel duidelijk. Solana TVL – de waarde van alle assets die in de DeFi-apps van de chain staan – is met zo’n 13% gedaald naar $4,74 miljard. Maar dit komt vooral doordat de SOL koers lager is, en niet omdat gebruikers geld weghalen, want het merendeel van de ‘locked value’ bestaat uit SOL. Er is dus meer activiteit terwijl de locked value daalt. Activiteit versus Locked Value: DefiLlama Die piek in activiteit is niet overal even sterk – het is vooral te zien bij een paar platforms en tokens. De apps die de on-chain groei aanjagen Een aantal decentralized exchanges verwerken het grootste deel van het volume. De top Solana DEX’s qua 24-uurs activiteit springen eruit. BisonFi, een eigen market-maker AMM, zit rond de $359 miljoen Orca, een bekende Solana AMM, verwerkt $329 miljoen AlphaQ, een nieuw protocol voor swap-routing, zit op $241 miljoen, gevolgd door Meteora en Raydium met beiden rond $151 miljoen Top Solana DEX’s qua 24u volume: DefiLlama De samenstelling verdient aandacht. Bekende platforms zoals Orca en Raydium worden nu verhandeld naast onbekendere namen als BisonFi en AlphaQ. Het grote handelsvolume van deze nieuwe platforms roept de vraag op hoeveel hiervan echt organisch is. De fee-data laat zien waar gebruikers daadwerkelijk voor betalen. Meme coins en trading-apps staan bovenaan, met PumpSwap die ongeveer $1,29 miljoen per dag binnenhaalt en pump.fun rond de $0,73 miljoen, gevolgd door Jupiter’s perpetuals-exchange en de tradingterminal Axiom. Top Solana-apps op basis van fees: DefiLlama Dat verwijst naar wat de echte drijfveer is. Het netwerk wordt intensiever gebruikt dan de dalende koers doet vermoeden, maar dit komt vooral door nieuwe platforms en de meme coin-stroom. Of deze opleving blijvende vraag betekent, blijft onzeker zolang houders blijven verkopen.

Solana koers daalt 20% maar netwerkactiviteit stijgt door meme coins

Solana (SOL) is in de afgelopen maand met ongeveer 20% gedaald. Lange-termijn houders blijven coins naar exchanges sturen om te verkopen, maar de on-chain volume, oftewel het Solana netwerkniveau, is juist met ongeveer 39% gestegen.
Veel van deze toename komt door meme coin-launchpads en perps.
Exchange-instromen wijzen op aanhoudende verkoopdruk
De Exchange Net Position Change, een metriek die bijhoudt hoeveel tokens netto naar exchanges gaan of ervan af worden gehaald, is deze maand flink gestegen. Een stijgende waarde betekent dat er meer coins op exchanges terechtkomen dan dat er worden weggehaald.
Meer van dit soort token-inzichten? Meld je aan voor de dagelijkse crypto-nieuwsbrief van hoofdredacteur Harsh Notariya. Klik hier.
Op 11 juni lag deze waarde rond 57.336 SOL. Op 25 juni was dit gestegen naar ongeveer 1.410.650 SOL – dat is ongeveer 25 keer zo veel, een stijging van ongeveer 2.400%.
Exchange Net Position Change: Glassnode
Coins die naar exchanges gaan, kunnen aangeven dat houders willen verkopen, omdat de meeste verkopen via exchange-wallets verlopen. De gestage stijging de afgelopen twee weken laat zien dat deze Solana-verkoopdruk toeneemt, en niet eenmalig is door slechts één verkoopgolf.
Als houders uitstappen, volgt de volume-data een logische vraag: wie blijft er dan nog handelen?
Solana netwerkactiviteit blijft stijgen terwijl de koers daalt
Solana DEX-volume, wat de dollarwaarde is van elke tokenswap op de decentralized exchanges van de chain, vertelt juist het tegenovergestelde verhaal. Het 7-daagse gemiddelde ligt rond $1,73 miljard per dag, ongeveer 39% hoger dan de ongeveer $1,24 miljard een maand geleden.
Solana DEX Volume: DefiLlama
Solana network fees – de bedragen die gebruikers betalen voor transacties – zijn ook stabiel gebleven, op zo’n $7,2 miljoen in 24 uur en $200 miljoen in 30 dagen.
Constante fees laten zien dat er echte vraag is naar blockspace, wat betekent dat gebruikers nog steeds actief zijn.
Solana netwerk fees: DefiLlama
Op dit punt zie je het verschil heel duidelijk. Solana TVL – de waarde van alle assets die in de DeFi-apps van de chain staan – is met zo’n 13% gedaald naar $4,74 miljard. Maar dit komt vooral doordat de SOL koers lager is, en niet omdat gebruikers geld weghalen, want het merendeel van de ‘locked value’ bestaat uit SOL. Er is dus meer activiteit terwijl de locked value daalt.
Activiteit versus Locked Value: DefiLlama
Die piek in activiteit is niet overal even sterk – het is vooral te zien bij een paar platforms en tokens.
De apps die de on-chain groei aanjagen
Een aantal decentralized exchanges verwerken het grootste deel van het volume. De top Solana DEX’s qua 24-uurs activiteit springen eruit.
BisonFi, een eigen market-maker AMM, zit rond de $359 miljoen
Orca, een bekende Solana AMM, verwerkt $329 miljoen
AlphaQ, een nieuw protocol voor swap-routing, zit op $241 miljoen, gevolgd door Meteora en Raydium met beiden rond $151 miljoen
Top Solana DEX’s qua 24u volume: DefiLlama
De samenstelling verdient aandacht. Bekende platforms zoals Orca en Raydium worden nu verhandeld naast onbekendere namen als BisonFi en AlphaQ. Het grote handelsvolume van deze nieuwe platforms roept de vraag op hoeveel hiervan echt organisch is.
De fee-data laat zien waar gebruikers daadwerkelijk voor betalen. Meme coins en trading-apps staan bovenaan, met PumpSwap die ongeveer $1,29 miljoen per dag binnenhaalt en pump.fun rond de $0,73 miljoen, gevolgd door Jupiter’s perpetuals-exchange en de tradingterminal Axiom.
Top Solana-apps op basis van fees: DefiLlama
Dat verwijst naar wat de echte drijfveer is. Het netwerk wordt intensiever gebruikt dan de dalende koers doet vermoeden, maar dit komt vooral door nieuwe platforms en de meme coin-stroom. Of deze opleving blijvende vraag betekent, blijft onzeker zolang houders blijven verkopen.
Vedeți traducerea
Rosen Law Firm start onderzoek naar StrategyRosen Law Firm is een onderzoek gestart naar Strategy (voorheen MicroStrategy) en nodigt investeerders die de effecten van het bedrijf hebben gekocht uit om deel te nemen aan een mogelijke groepsrechtszaak. Het advocatenkantoor onderzoekt of Strategy en bepaalde bestuurders mogelijk misleidende verklaringen hebben gedaan over de bedrijfsvoering, de Bitcoin-reserve strategie, winstgevendheid en de risico’s van het agressief verzamelen van Bitcoin. Details van het onderzoek naar MicroStrategy Het onderzoek betreft verschillende door Strategy uitgegeven effecten, waaronder MSTR, STRF, STRC, STRK en STRD. Rosen heeft een speciale webpagina aangemaakt waar getroffen investeerders zich kunnen aansluiten bij het onderzoek. Rosen Law Firm start onderzoek naar MicroStrategy. Bron: Persbericht Deze ontwikkeling volgt na een periode van verhoogde aandacht voor Strategy’s kapitaalstructuur en de toenemende afhankelijkheid van verschillende effectenklassen om Bitcoin-aankopen te financieren. Hoewel het onderzoek geen fraude of wangedrag beweert, komt het in een periode van sterke volatiliteit bij verschillende Strategy-instrumenten. Eén effect dat extra aandacht krijgt, is STRC, de eeuwigdurende preferente aandelen van Strategy. Waarom Arkham zegt dat STRC anders is dan LUNA Blockchain-analyseplatform Arkham heeft recent gereageerd op vergelijkingen tussen STRC en het ingestorte Terra-ecosysteem, en benadrukt dat de situaties fundamenteel verschillend zijn. “IS STRC DE VOLGENDE LUNA? Kort antwoord – niet helemaal,” schreef Arkham in een post op X. Volg ons op X voor het laatste nieuws, zodra het gebeurt. Het bedrijf benadrukte dat Strategy geen juridische verplichting heeft om de marktprijs van STRC te blijven ondersteunen, in tegenstelling tot algoritmische stabilisatiemechanismen die bijdroegen aan de ineenstorting van Terra. “In tegenstelling tot Terra LUNA kan Saylor niet ‘worden geliquideerd’ als STRC in waarde daalt,” aldus Arkham, die toevoegde: “de koers van STRC weerspiegelt alleen het marktoordeel over hoe waarschijnlijk het is dat Saylor dividend blijft betalen.” Arkham benadrukte ook een belangrijk risico voor preferente aandeelhouders, namelijk dat de dividenduitkeringen naar eigen inzicht toegekend blijven worden. “Belangrijk: Strategy hoeft wettelijk deze dividenden niet uit te keren,” schreef het analysebedrijf. “Als Strategy in de problemen komt, hoeft Saylor de STRC-dividenden niet voorrang te geven.” Volgens Arkham kan het behouden van de huidige dividendstructuur van STRC jaarlijks zo’n $1,2 miljard kosten, wat vragen oproept over het lange-termijnbeleid van Strategy’s groeiende financieringsmodel als de marktomstandigheden verslechteren. Strategy heeft nog niet publiek gereageerd op het onderzoek van Rosen. Analist zegt dat mededeling van Rosen geen bewijs van wangedrag is Shanaka Anslem, een bekende analist, weerlegt de bewering dat de aankondiging van Rosen Law Firm bewijs is van fraude of overtredingen van regelgeving. Hij geeft aan dat de mededeling vooral bedoeld is om aandeelhouders te werven, iets dat vaak wordt gedaan door advocatenkantoren na sterke dalingen van de aandelenkoers en niet per se wijst op verkeerd handelen. “Geen SEC-actie. Geen zaak bij het Department of Justice. Geen ingediende aanklacht. Geen genoemde misleiding,” schreef hij. Hij benadrukt dat de aankondiging van het kantoor een onderzoek is naar mogelijke claims en geen rechtszaak om bewezen wangedrag aan te tonen. Toch denkt het algemene marktsentiment dat er terechte vragen zijn over het lange-termijnbeleid achter Strategy’s financiering. Vooral nu investeerders kritisch kijken of het bedrijf aan de dividendverplichtingen kan blijven voldoen en de Bitcoin-reserve strategie kan behouden tijdens zwakke markten. Zowel Strategy als Michael Saylor hebben niet direct gereageerd op het verzoek van BeInCrypto om commentaar.

Rosen Law Firm start onderzoek naar Strategy

Rosen Law Firm is een onderzoek gestart naar Strategy (voorheen MicroStrategy) en nodigt investeerders die de effecten van het bedrijf hebben gekocht uit om deel te nemen aan een mogelijke groepsrechtszaak.
Het advocatenkantoor onderzoekt of Strategy en bepaalde bestuurders mogelijk misleidende verklaringen hebben gedaan over de bedrijfsvoering, de Bitcoin-reserve strategie, winstgevendheid en de risico’s van het agressief verzamelen van Bitcoin.
Details van het onderzoek naar MicroStrategy
Het onderzoek betreft verschillende door Strategy uitgegeven effecten, waaronder MSTR, STRF, STRC, STRK en STRD. Rosen heeft een speciale webpagina aangemaakt waar getroffen investeerders zich kunnen aansluiten bij het onderzoek.
Rosen Law Firm start onderzoek naar MicroStrategy. Bron: Persbericht
Deze ontwikkeling volgt na een periode van verhoogde aandacht voor Strategy’s kapitaalstructuur en de toenemende afhankelijkheid van verschillende effectenklassen om Bitcoin-aankopen te financieren.
Hoewel het onderzoek geen fraude of wangedrag beweert, komt het in een periode van sterke volatiliteit bij verschillende Strategy-instrumenten.
Eén effect dat extra aandacht krijgt, is STRC, de eeuwigdurende preferente aandelen van Strategy.
Waarom Arkham zegt dat STRC anders is dan LUNA
Blockchain-analyseplatform Arkham heeft recent gereageerd op vergelijkingen tussen STRC en het ingestorte Terra-ecosysteem, en benadrukt dat de situaties fundamenteel verschillend zijn.
“IS STRC DE VOLGENDE LUNA? Kort antwoord – niet helemaal,” schreef Arkham in een post op X.
Volg ons op X voor het laatste nieuws, zodra het gebeurt.
Het bedrijf benadrukte dat Strategy geen juridische verplichting heeft om de marktprijs van STRC te blijven ondersteunen, in tegenstelling tot algoritmische stabilisatiemechanismen die bijdroegen aan de ineenstorting van Terra.
“In tegenstelling tot Terra LUNA kan Saylor niet ‘worden geliquideerd’ als STRC in waarde daalt,” aldus Arkham, die toevoegde: “de koers van STRC weerspiegelt alleen het marktoordeel over hoe waarschijnlijk het is dat Saylor dividend blijft betalen.”
Arkham benadrukte ook een belangrijk risico voor preferente aandeelhouders, namelijk dat de dividenduitkeringen naar eigen inzicht toegekend blijven worden.
“Belangrijk: Strategy hoeft wettelijk deze dividenden niet uit te keren,” schreef het analysebedrijf. “Als Strategy in de problemen komt, hoeft Saylor de STRC-dividenden niet voorrang te geven.”
Volgens Arkham kan het behouden van de huidige dividendstructuur van STRC jaarlijks zo’n $1,2 miljard kosten, wat vragen oproept over het lange-termijnbeleid van Strategy’s groeiende financieringsmodel als de marktomstandigheden verslechteren.
Strategy heeft nog niet publiek gereageerd op het onderzoek van Rosen.
Analist zegt dat mededeling van Rosen geen bewijs van wangedrag is
Shanaka Anslem, een bekende analist, weerlegt de bewering dat de aankondiging van Rosen Law Firm bewijs is van fraude of overtredingen van regelgeving.
Hij geeft aan dat de mededeling vooral bedoeld is om aandeelhouders te werven, iets dat vaak wordt gedaan door advocatenkantoren na sterke dalingen van de aandelenkoers en niet per se wijst op verkeerd handelen.
“Geen SEC-actie. Geen zaak bij het Department of Justice. Geen ingediende aanklacht. Geen genoemde misleiding,” schreef hij. Hij benadrukt dat de aankondiging van het kantoor een onderzoek is naar mogelijke claims en geen rechtszaak om bewezen wangedrag aan te tonen.
Toch denkt het algemene marktsentiment dat er terechte vragen zijn over het lange-termijnbeleid achter Strategy’s financiering.
Vooral nu investeerders kritisch kijken of het bedrijf aan de dividendverplichtingen kan blijven voldoen en de Bitcoin-reserve strategie kan behouden tijdens zwakke markten.
Zowel Strategy als Michael Saylor hebben niet direct gereageerd op het verzoek van BeInCrypto om commentaar.
Vedeți traducerea
Bitcoin treasurybedrijven zijn ‘schoolvoorbeeld bubbelgrafiek’ terwijl MSTR $100 verliestBitcoin-treasurybedrijven tonen de klassieke signalen van een geknapte bubbel. Het aandeel Strategy (MSTR) is door het $100-steunniveau gezakt, terwijl een bekende analist de hele sector “het schoolvoorbeeld van een bubbel-grafiek” noemt. De verkoopgolf heeft zich verspreid naar de preferente aandelen van Strategy en bedreigt nu het financieringsmodel dat deze hele categorie heeft opgebouwd. Strategy bezit in zijn eentje meer Bitcoin dan de negentien volgende beursgenoteerde bedrijven samen, dus de problemen daar zetten de toon voor iedereen. Twee Strategy-tickers, twee tegengestelde keuzes Strategy Inc., het bedrijf dat voorheen bekend stond als MicroStrategy, heeft meerdere tickers. Twee zijn hier het belangrijkst. MSTR is het gewone aandeel. Dit fungeert als hefboom voor Bitcoin (BTC). Omdat het bedrijf leent om meer BTC te kopen, versterken de aandelen de schommelingen van Bitcoin in beide richtingen. Er is geen dividend, en het risico is erg hoog. STRC, bijgenaamd “Stretch”, is een preferent aandeel zonder einddatum. Het was bedoeld om dicht bij de $100 nominale waarde te blijven en een vaste maandelijkse dividend uit te keren, wat neerkomt op ongeveer 11% per jaar. Het is gericht op investeerders die inkomens zoeken zonder veel volatiliteit. Het andere grote verschil zie je als het fout gaat. Houders van preferente aandelen komen voor gewone aandeelhouders. Kort gezegd: MSTR is de risicovolle keuze, terwijl STRC als de rustige variant werd verkocht. De sector draait eigenlijk om één bedrijf Handel in Bitcoin-treasury lijkt een drukke markt. In werkelijkheid draait alles om één bedrijf met een lange staart. Strategy bezit 847.363 BTC, volgens data van BitcoinTreasuries.NET. Dat is ongeveer twintig keer zoveel als Twenty One Capital met 43.514 BTC en Metaplanet met 40.177 BTC. De rest van de top tien blijft hier ver achter. TOP 10 BTC-treasurybedrijven / Bron: Bitcointreasuries Die concentratie is belangrijk voor de waardering. MSTR heeft nu een mNAV van 0,70, wat betekent dat het aandeel lager handelt dan de waarde van de Bitcoin die het bezit. De premie die dit model ooit aandreef is nu omgeslagen in een korting. Daarom hangt de gezondheid van alle kleinere treasurybedrijven af van hoe Strategy presteert. Als de marktleider onder zijn eigen Bitcoin-waarde handelt, werkt het hele spel niet meer voor de rest. De koopwoede volgde het klassieke bubbelpatroon Charles Edwards, oprichter van Capriole Investments, heeft de aankopen van treasury-bedrijven gelegd naast de bekende fases van een bubbel. Zijn grafiek laat een metriek van treasury-kopers zien in vergelijking met de Bitcoin koers. De aankopen bouwden zich rustig op en schoten vervolgens rond half 2025 recht omhoog. Daarna stortte het weer in, wat precies overeenkomt met de “return to normal”, angst en capitulatie-fases uit het klassieke model. “Bitcoin-treasurybedrijven zijn het schoolvoorbeeld van een bubbel-grafiek.” De hype bereikte zijn hoogtepunt terwijl Bitcoin zijn highs zette. Vandaag handelt BTC rond $59.454, ongeveer 2,7% lager dan gisteren. De gekte was als eerste weg – en de koers volgde. Het inkomenmechanisme begint te haperen STRC zou het stabiele onderdeel van het geheel zijn. Die aanname staat nu onder druk. Het preferente aandeel bleef maandenlang rond de $100-name waarde. In juni 2026 ging het hard omlaag, richting de lage $80 en dus ruim onder nominale waarde. Edwards vergeleek deze daling met de crash van Terra LUNA in 2022, waarbij een “stabiele” asset zijn waarde plots verloor. Anyone else getting LUNA 2022 vibes on MicroStrategy? pic.twitter.com/unNi8uV2I5 — Charles Edwards (@caprioleio) June 24, 2026 Daarbij hoort wel een kanttekening. STRC is preferent aandelenkapitaal en heeft een echte balans als ondergrond, in tegenstelling tot een algoritmische stablecoin zoals TerraUSD. De mechanismen zijn dus verschillend, waardoor directe vergelijking met een death-spiral het risico mogelijk overdrijft. Toch zijn de gevolgen echt. Omdat STRC onder de nominale waarde noteert, heeft Strategy weinig mogelijkheid om nieuwe preferente aandelen uit te geven. Het bedrijf is zelfs begonnen met het verkopen van kleine hoeveelheden Bitcoin om het preferente dividend te kunnen betalen. De MSTR koers verliest zijn $100-steun Het gewone aandeel vertelt het duidelijkste verhaal. Op de maandgrafiek staat MSTR nu rond de $88, een daling van ongeveer 44% deze maand. De daling ging door alle belangrijke niveaus heen. Het aandeel werd afgewezen bij $400, brak daarna door $170 (wat van steun naar weerstand veranderde), en nu zakt het door het $100-niveau dat sinds begin 2024 als steun diende. MSTR maandgrafiek. Bron: Tradingview De doorbraak gebeurt met stijgend handelsvolume, wat laat zien dat verkopers de controle hebben. Het momentum bevestigt deze zwakte, want de Relative Strength Index (RSI) is onder een langlopende stijgende steunlijn gezakt. Een maandafsluiting onder de $100 zou het laagste niveau zijn sinds februari 2024. Bulls moeten dit gebied snel terugpakken om te laten zien dat de steunbreuk mogelijk vals was. Is het echt een bubbel De meeste signalen wijzen op een bubbel. De koop-hype bereikte een piek en draaide om, de inkomstencomponent verloor zijn koppeling, en het hoofdproduct wordt nu verhandeld met korting ten opzichte van zijn eigen Bitcoin. Toch is een totale instorting niet zeker. Strategy bezit echte Bitcoin, geen lege token, en een herstel van Bitcoin kan snel zorgen voor herstel van de premie. Het bedrijf heeft ook mogelijkheden om zijn bevoorrechte dividenden te regelen, zelfs tijdens een daling. Voor nu zijn de te volgen niveaus duidelijk. Een terugkeer boven $100 voor MSTR en een herstel van STRC naar de nominale waarde zou de angst voor besmetting verminderen. Blijft dat uit, dan lijkt het erop dat deze klassiek bubbel nog verder moet leeglopen. Deze analyse is gebaseerd op grafiekbeoordelingen en uitspraken van genoemde analisten, geen financieel advies. Lezers moeten zelf de risico’s afwegen en eigen onderzoek doen voordat ze actie ondernemen.

Bitcoin treasurybedrijven zijn ‘schoolvoorbeeld bubbelgrafiek’ terwijl MSTR $100 verliest

Bitcoin-treasurybedrijven tonen de klassieke signalen van een geknapte bubbel. Het aandeel Strategy (MSTR) is door het $100-steunniveau gezakt, terwijl een bekende analist de hele sector “het schoolvoorbeeld van een bubbel-grafiek” noemt.
De verkoopgolf heeft zich verspreid naar de preferente aandelen van Strategy en bedreigt nu het financieringsmodel dat deze hele categorie heeft opgebouwd. Strategy bezit in zijn eentje meer Bitcoin dan de negentien volgende beursgenoteerde bedrijven samen, dus de problemen daar zetten de toon voor iedereen.
Twee Strategy-tickers, twee tegengestelde keuzes
Strategy Inc., het bedrijf dat voorheen bekend stond als MicroStrategy, heeft meerdere tickers. Twee zijn hier het belangrijkst.
MSTR is het gewone aandeel. Dit fungeert als hefboom voor Bitcoin (BTC). Omdat het bedrijf leent om meer BTC te kopen, versterken de aandelen de schommelingen van Bitcoin in beide richtingen. Er is geen dividend, en het risico is erg hoog.
STRC, bijgenaamd “Stretch”, is een preferent aandeel zonder einddatum. Het was bedoeld om dicht bij de $100 nominale waarde te blijven en een vaste maandelijkse dividend uit te keren, wat neerkomt op ongeveer 11% per jaar. Het is gericht op investeerders die inkomens zoeken zonder veel volatiliteit.
Het andere grote verschil zie je als het fout gaat. Houders van preferente aandelen komen voor gewone aandeelhouders. Kort gezegd: MSTR is de risicovolle keuze, terwijl STRC als de rustige variant werd verkocht.
De sector draait eigenlijk om één bedrijf
Handel in Bitcoin-treasury lijkt een drukke markt. In werkelijkheid draait alles om één bedrijf met een lange staart.
Strategy bezit 847.363 BTC, volgens data van BitcoinTreasuries.NET. Dat is ongeveer twintig keer zoveel als Twenty One Capital met 43.514 BTC en Metaplanet met 40.177 BTC. De rest van de top tien blijft hier ver achter.
TOP 10 BTC-treasurybedrijven / Bron: Bitcointreasuries
Die concentratie is belangrijk voor de waardering. MSTR heeft nu een mNAV van 0,70, wat betekent dat het aandeel lager handelt dan de waarde van de Bitcoin die het bezit. De premie die dit model ooit aandreef is nu omgeslagen in een korting.
Daarom hangt de gezondheid van alle kleinere treasurybedrijven af van hoe Strategy presteert. Als de marktleider onder zijn eigen Bitcoin-waarde handelt, werkt het hele spel niet meer voor de rest.
De koopwoede volgde het klassieke bubbelpatroon
Charles Edwards, oprichter van Capriole Investments, heeft de aankopen van treasury-bedrijven gelegd naast de bekende fases van een bubbel.
Zijn grafiek laat een metriek van treasury-kopers zien in vergelijking met de Bitcoin koers. De aankopen bouwden zich rustig op en schoten vervolgens rond half 2025 recht omhoog. Daarna stortte het weer in, wat precies overeenkomt met de “return to normal”, angst en capitulatie-fases uit het klassieke model.
“Bitcoin-treasurybedrijven zijn het schoolvoorbeeld van een bubbel-grafiek.”
De hype bereikte zijn hoogtepunt terwijl Bitcoin zijn highs zette. Vandaag handelt BTC rond $59.454, ongeveer 2,7% lager dan gisteren. De gekte was als eerste weg – en de koers volgde.
Het inkomenmechanisme begint te haperen
STRC zou het stabiele onderdeel van het geheel zijn. Die aanname staat nu onder druk.
Het preferente aandeel bleef maandenlang rond de $100-name waarde. In juni 2026 ging het hard omlaag, richting de lage $80 en dus ruim onder nominale waarde. Edwards vergeleek deze daling met de crash van Terra LUNA in 2022, waarbij een “stabiele” asset zijn waarde plots verloor.
Anyone else getting LUNA 2022 vibes on MicroStrategy? pic.twitter.com/unNi8uV2I5
— Charles Edwards (@caprioleio) June 24, 2026
Daarbij hoort wel een kanttekening. STRC is preferent aandelenkapitaal en heeft een echte balans als ondergrond, in tegenstelling tot een algoritmische stablecoin zoals TerraUSD. De mechanismen zijn dus verschillend, waardoor directe vergelijking met een death-spiral het risico mogelijk overdrijft.
Toch zijn de gevolgen echt. Omdat STRC onder de nominale waarde noteert, heeft Strategy weinig mogelijkheid om nieuwe preferente aandelen uit te geven. Het bedrijf is zelfs begonnen met het verkopen van kleine hoeveelheden Bitcoin om het preferente dividend te kunnen betalen.
De MSTR koers verliest zijn $100-steun
Het gewone aandeel vertelt het duidelijkste verhaal. Op de maandgrafiek staat MSTR nu rond de $88, een daling van ongeveer 44% deze maand.
De daling ging door alle belangrijke niveaus heen. Het aandeel werd afgewezen bij $400, brak daarna door $170 (wat van steun naar weerstand veranderde), en nu zakt het door het $100-niveau dat sinds begin 2024 als steun diende.
MSTR maandgrafiek. Bron: Tradingview
De doorbraak gebeurt met stijgend handelsvolume, wat laat zien dat verkopers de controle hebben. Het momentum bevestigt deze zwakte, want de Relative Strength Index (RSI) is onder een langlopende stijgende steunlijn gezakt.
Een maandafsluiting onder de $100 zou het laagste niveau zijn sinds februari 2024. Bulls moeten dit gebied snel terugpakken om te laten zien dat de steunbreuk mogelijk vals was.
Is het echt een bubbel
De meeste signalen wijzen op een bubbel. De koop-hype bereikte een piek en draaide om, de inkomstencomponent verloor zijn koppeling, en het hoofdproduct wordt nu verhandeld met korting ten opzichte van zijn eigen Bitcoin.
Toch is een totale instorting niet zeker. Strategy bezit echte Bitcoin, geen lege token, en een herstel van Bitcoin kan snel zorgen voor herstel van de premie. Het bedrijf heeft ook mogelijkheden om zijn bevoorrechte dividenden te regelen, zelfs tijdens een daling.
Voor nu zijn de te volgen niveaus duidelijk. Een terugkeer boven $100 voor MSTR en een herstel van STRC naar de nominale waarde zou de angst voor besmetting verminderen. Blijft dat uit, dan lijkt het erop dat deze klassiek bubbel nog verder moet leeglopen.
Deze analyse is gebaseerd op grafiekbeoordelingen en uitspraken van genoemde analisten, geen financieel advies. Lezers moeten zelf de risico’s afwegen en eigen onderzoek doen voordat ze actie ondernemen.
Vedeți traducerea
IP stijgt 15%: Story Protocol laat brede visie voor AI-data varenStory Protocol heeft zich omgedoopt tot de DATA Foundation. Het project verschuift de focus van zijn blockchain naar geverifieerde data voor het trainen van kunstmatige intelligentie (AI). De token van het project, die als IP wordt verhandeld, steeg bijna 15% na het nieuws. Door deze verandering heet Story Network voortaan DATA Network en wordt de IP-token via een één-op-één migratie omgezet naar een nieuwe token, DATA. De foundation zegt dat de vraag naar data voor AI-training groter is dan de eerdere focus op entertainment en gaming. DATA koers prestaties. Bron: BeInCrypto Waarom Story Protocol is overgestapt op Data De foundation maakte de wijziging bekend nadat bleek dat bedrijven achter waardevolle muziek, games en merken hun rechten stevig beschermden en vaak geen open licenties wilden verstrekken. Today, Story becomes The DATA Foundation.$IP is now $DATA. The Story Network is now DATA Network, tracking 1B+ data records with a singular mission: to become the trust layer for all AI training data.Welcome to The DATA Foundation. pic.twitter.com/u54K9kD1n5 — The DATA Foundation (@datafdn) June 25, 2026 Die weerstand ging in tegen het oorspronkelijke doel van Story om alle intellectuele eigendom programmeerbaar te maken. Het project had al muziekrechten van grote artiesten getokeniseerd, maar de meeste eigenaren bleven voorzichtig. Een ander project dat zich richt op data, genaamd Poseidon, liet juist een sterke vraag zien. Zij haalden $15 miljoen op in een seed-ronde onder leiding van a16z. Dit bedrijf investeerde eerder zo’n $134 miljoen in Story verspreid over drie financieringsrondes. “Labs hebben eigenlijk geen internet meer om te scrapen,” legde Andrea Muttoni, de CEO van de DATA Foundation, uit. Volg ons op X voor het laatste nieuws terwijl het gebeurt. Muttoni, voorheen de president van het bedrijf, onderzocht hoe AI intellectueel eigendom verandert nog voordat de rebrand plaatsvond. IP lanceerde in februari 2025 en bereikte in september een high van $14,78, maar staat nu ongeveer 98% lager. Wat betekent deze overstap voor houders Story Network heet nu DATA Network en houders hoeven op dit moment niets te doen. De foundation meldt dat integraties en validators gewoon doorgaan zonder onderbreking. Deze aanpassing volgt op andere recente wijzigingen in het management van het project. De rebrand brengt ook een samenwerking met Kled, het grootste marktplaats voor menselijke data waar mensen zelf kunnen kiezen om mee te doen. Volgens de foundation voegt Kled meer dan 1,5 miljard afbeeldingen, video’s en bestanden toe aan het netwerk. Oprichter Avi Patel wordt de chief data officer. Kled the leading human data marketplace has officially partnered with The DATA Foundation to onboard over 1.5 billion user records on chain.We've spent the last 3 months working directly with some of the leading foundation models and labs. The single biggest point of discussion… https://t.co/B5H8YQnKG3 — Avi Patel (@avipat_) June 25, 2026 Twee tools zijn belangrijk voor het netwerk: een auditplatform genaamd Trace en de Poseidon-verwerkingslaag. Samen willen ze laten zien waar data vandaan komt en de kwaliteit ervan bevestigen voor kopers. Ondertussen werd Story’s IP-token verhandeld rond de $0,34 met een marktkapitalisatie van ongeveer $121 miljoen en een dagelijks handelsvolume van $95 miljoen. Confidential Data Rails worden verwacht op het mainnet in het derde kwartaal. Of grote AI-labs het netwerk gaan gebruiken, zal bepalen of deze koerswijziging blijvend succes heeft na de eerdere daling.

IP stijgt 15%: Story Protocol laat brede visie voor AI-data varen

Story Protocol heeft zich omgedoopt tot de DATA Foundation. Het project verschuift de focus van zijn blockchain naar geverifieerde data voor het trainen van kunstmatige intelligentie (AI). De token van het project, die als IP wordt verhandeld, steeg bijna 15% na het nieuws.
Door deze verandering heet Story Network voortaan DATA Network en wordt de IP-token via een één-op-één migratie omgezet naar een nieuwe token, DATA. De foundation zegt dat de vraag naar data voor AI-training groter is dan de eerdere focus op entertainment en gaming.
DATA koers prestaties. Bron: BeInCrypto Waarom Story Protocol is overgestapt op Data
De foundation maakte de wijziging bekend nadat bleek dat bedrijven achter waardevolle muziek, games en merken hun rechten stevig beschermden en vaak geen open licenties wilden verstrekken.
Today, Story becomes The DATA Foundation.$IP is now $DATA. The Story Network is now DATA Network, tracking 1B+ data records with a singular mission: to become the trust layer for all AI training data.Welcome to The DATA Foundation. pic.twitter.com/u54K9kD1n5
— The DATA Foundation (@datafdn) June 25, 2026
Die weerstand ging in tegen het oorspronkelijke doel van Story om alle intellectuele eigendom programmeerbaar te maken. Het project had al muziekrechten van grote artiesten getokeniseerd, maar de meeste eigenaren bleven voorzichtig.
Een ander project dat zich richt op data, genaamd Poseidon, liet juist een sterke vraag zien. Zij haalden $15 miljoen op in een seed-ronde onder leiding van a16z. Dit bedrijf investeerde eerder zo’n $134 miljoen in Story verspreid over drie financieringsrondes.
“Labs hebben eigenlijk geen internet meer om te scrapen,” legde Andrea Muttoni, de CEO van de DATA Foundation, uit.
Volg ons op X voor het laatste nieuws terwijl het gebeurt.
Muttoni, voorheen de president van het bedrijf, onderzocht hoe AI intellectueel eigendom verandert nog voordat de rebrand plaatsvond. IP lanceerde in februari 2025 en bereikte in september een high van $14,78, maar staat nu ongeveer 98% lager.
Wat betekent deze overstap voor houders
Story Network heet nu DATA Network en houders hoeven op dit moment niets te doen. De foundation meldt dat integraties en validators gewoon doorgaan zonder onderbreking.
Deze aanpassing volgt op andere recente wijzigingen in het management van het project.
De rebrand brengt ook een samenwerking met Kled, het grootste marktplaats voor menselijke data waar mensen zelf kunnen kiezen om mee te doen. Volgens de foundation voegt Kled meer dan 1,5 miljard afbeeldingen, video’s en bestanden toe aan het netwerk. Oprichter Avi Patel wordt de chief data officer.
Kled the leading human data marketplace has officially partnered with The DATA Foundation to onboard over 1.5 billion user records on chain.We've spent the last 3 months working directly with some of the leading foundation models and labs. The single biggest point of discussion… https://t.co/B5H8YQnKG3
— Avi Patel (@avipat_) June 25, 2026
Twee tools zijn belangrijk voor het netwerk: een auditplatform genaamd Trace en de Poseidon-verwerkingslaag. Samen willen ze laten zien waar data vandaan komt en de kwaliteit ervan bevestigen voor kopers.
Ondertussen werd Story’s IP-token verhandeld rond de $0,34 met een marktkapitalisatie van ongeveer $121 miljoen en een dagelijks handelsvolume van $95 miljoen.
Confidential Data Rails worden verwacht op het mainnet in het derde kwartaal. Of grote AI-labs het netwerk gaan gebruiken, zal bepalen of deze koerswijziging blijvend succes heeft na de eerdere daling.
Vedeți traducerea
Crypto-trader James Wynn uit kritiek op Shiba Inu: ‘SHIB is oud, dood en saai’Bekende leverage-trader James Wynn (ook bekend als de Hyperliquid whale) heeft Shiba Inu (SHIB) publiekelijk afgeschreven. Hij noemt het project een ontwikkelaars cash grab en verwacht dat het nooit echt zal terugkeren. Zijn bericht kwam op dezelfde dag dat grote SHIB-houders 1,04 biljoen tokens naar exchanges stuurden. Dat volume was bijna 6,5 keer zoveel als het totale aantal tokens van de dag ervoor, waardoor de SHIB koers daalde naar $0,0000041, een daling van meer dan 8% in 24 uur. James Wynn schrijft SHIB af In de post beschrijft James Wynn de meme coin direct. I said $SHIB would never come back. The ‘devs’ ‘team’ did a cash grab on $BONE. Amazing how many people fell into this trap. Shib is old, dead and boring. Maybe in 5-10yrs a bit of nostalgia will bring it back Memes are evolving, the next meta? Comment it below. pic.twitter.com/j45xtxSg66 — James Wynn 🔱 (@JamesWynnReal) June 25, 2026 De trader, bekend vanwege zijn Hyperliquid-liquidaties op leverage-posities, zegt dat het ontwikkelteam geld uit het ecosysteem heeft gehaald via de BONE token. BONE is de governance token voor ShibaSwap, de gedecentraliseerde exchange van het project, en wordt gebruikt als gas-munt voor Shibarium, het Ethereum Layer-2 netwerk van Shiba Inu. Volgens hem is het project zijn relevantie kwijtgeraakt, en kan alleen nostalgie over vijf tot tien jaar het misschien kort terugbrengen. SHIBA INU koers analyse. Bron: CryptoRank Shiba Inu-whales draaien bij De on-chain data versterken het bearish scenario. Volgens CryptoQuant schoten exchange-reserves in één sessie terug omhoog naar 80,5 biljoen tokens, waarmee maandenlange langzame uitstromen werden teruggedraaid. Dalende reserves betekenen meestal vertrouwen, waarbij houders tokens van exchanges halen. Een plotselinge stijging in de andere richting wijst op het tegenovergestelde. Die omslag kwam op een toch al fragiele bodem. De SHIB koersdaling deze maand heeft ervoor gezorgd dat ongeveer 87% van de houders nu verlies heeft. Met het grootste deel van de houders onder water, zorgt een massale overstap naar exchanges voor druk van beide kanten. Deze verandering verhoogt het aanbod dat te koop staat, waardoor er minder houders overblijven om winst te beschermen. De marktkapitalisatie van SHIB is ongeveer $2,42 miljard, waarmee het op plek 37 staat qua marktkapitalisatie. De token is in de afgelopen 30 dagen meer dan 26% gedaald en staat bijna 65% lager dan een jaar geleden. Shiba Inu koers in het afgelopen jaar. Bron: BeInCrypto Whales kochten voordat ze verkochten Wynns kijk wordt niet door iedereen gedeeld. Eerder in 2026 gaven on-chain signalen aan dat mega-whale-balansen met ongeveer 28,5% stegen terwijl de koers daalde. Dit liet zien dat sommige grote houders dipjes kochten in plaats van te verkopen. De depositodata van donderdag wijzen echter op een andere richting. Als dezelfde whales nu hun aanbod naar exchanges brengen, kan de accumulation verwachting zijn veranderd. Of deze stijging op exchanges het begin is van een langdurige distributie of slechts een korte uitverkoop, zal waarschijnlijk het kortetermijnverloop van de SHIB koers bepalen. Handelaren die een langere termijn volgen, kunnen de SHIB koers verwachting blijven volgen terwijl de situatie zich ontwikkelt.

Crypto-trader James Wynn uit kritiek op Shiba Inu: ‘SHIB is oud, dood en saai’

Bekende leverage-trader James Wynn (ook bekend als de Hyperliquid whale) heeft Shiba Inu (SHIB) publiekelijk afgeschreven. Hij noemt het project een ontwikkelaars cash grab en verwacht dat het nooit echt zal terugkeren.
Zijn bericht kwam op dezelfde dag dat grote SHIB-houders 1,04 biljoen tokens naar exchanges stuurden. Dat volume was bijna 6,5 keer zoveel als het totale aantal tokens van de dag ervoor, waardoor de SHIB koers daalde naar $0,0000041, een daling van meer dan 8% in 24 uur.
James Wynn schrijft SHIB af
In de post beschrijft James Wynn de meme coin direct.
I said $SHIB would never come back. The ‘devs’ ‘team’ did a cash grab on $BONE. Amazing how many people fell into this trap. Shib is old, dead and boring. Maybe in 5-10yrs a bit of nostalgia will bring it back Memes are evolving, the next meta? Comment it below. pic.twitter.com/j45xtxSg66
— James Wynn 🔱 (@JamesWynnReal) June 25, 2026
De trader, bekend vanwege zijn Hyperliquid-liquidaties op leverage-posities, zegt dat het ontwikkelteam geld uit het ecosysteem heeft gehaald via de BONE token.
BONE is de governance token voor ShibaSwap, de gedecentraliseerde exchange van het project, en wordt gebruikt als gas-munt voor Shibarium, het Ethereum Layer-2 netwerk van Shiba Inu. Volgens hem is het project zijn relevantie kwijtgeraakt, en kan alleen nostalgie over vijf tot tien jaar het misschien kort terugbrengen.
SHIBA INU koers analyse. Bron: CryptoRank Shiba Inu-whales draaien bij
De on-chain data versterken het bearish scenario. Volgens CryptoQuant schoten exchange-reserves in één sessie terug omhoog naar 80,5 biljoen tokens, waarmee maandenlange langzame uitstromen werden teruggedraaid.
Dalende reserves betekenen meestal vertrouwen, waarbij houders tokens van exchanges halen. Een plotselinge stijging in de andere richting wijst op het tegenovergestelde.
Die omslag kwam op een toch al fragiele bodem. De SHIB koersdaling deze maand heeft ervoor gezorgd dat ongeveer 87% van de houders nu verlies heeft. Met het grootste deel van de houders onder water, zorgt een massale overstap naar exchanges voor druk van beide kanten. Deze verandering verhoogt het aanbod dat te koop staat, waardoor er minder houders overblijven om winst te beschermen.
De marktkapitalisatie van SHIB is ongeveer $2,42 miljard, waarmee het op plek 37 staat qua marktkapitalisatie. De token is in de afgelopen 30 dagen meer dan 26% gedaald en staat bijna 65% lager dan een jaar geleden.
Shiba Inu koers in het afgelopen jaar. Bron: BeInCrypto Whales kochten voordat ze verkochten
Wynns kijk wordt niet door iedereen gedeeld. Eerder in 2026 gaven on-chain signalen aan dat mega-whale-balansen met ongeveer 28,5% stegen terwijl de koers daalde. Dit liet zien dat sommige grote houders dipjes kochten in plaats van te verkopen. De depositodata van donderdag wijzen echter op een andere richting.
Als dezelfde whales nu hun aanbod naar exchanges brengen, kan de accumulation verwachting zijn veranderd. Of deze stijging op exchanges het begin is van een langdurige distributie of slechts een korte uitverkoop, zal waarschijnlijk het kortetermijnverloop van de SHIB koers bepalen.
Handelaren die een langere termijn volgen, kunnen de SHIB koers verwachting blijven volgen terwijl de situatie zich ontwikkelt.
Conectați-vă pentru a explora mai mult conținut
Alăturați-vă utilizatorilor globali de cripto pe Binance Square
⚡️ Obțineți informații recente și utile despre criptomonede.
💬 Alăturați-vă celei mai mari platforme de schimb cripto din lume.
👍 Descoperiți informații reale de la creatori verificați.
E-mail/Număr de telefon
Harta site-ului
Preferințe cookie
Termenii și condițiile platformei