Cboe går inn i prognosemarkedet med mini S&P 500 binære opsjoner
Cboe Global Markets har lansert det første produktet i Cboe Predicts, deres nye satsing på prognosemarkeder, med notering av binære opsjoner på Mini-S&P 500 Indeksen (XSP) gjennom Interactive Brokers. Charles Schwab vil gi tilgang i løpet av de kommende månedene, og andre meglere vil komme etter. Cboe satser på prognosemarkeder med Mini-S&P 500-kontrakter I følge pressemeldingen er kontraktene notert under symbolene XSPBW og XSPBX. “Cboe Predicts representerer den siste utvidelsen av Cboes S&P 500 Index (SPX) produktutvalg. XSP gir kundene mulighet til å handle på utviklingen til S&P 500 Index (SPX), men er skalert til en tidel av størrelsen på SPX – noe som gjør den mindre og mer tilpasset private investorer,” uttalte markedsoperatøren . Følg oss på X for å få de siste nyhetene når de skjer Kontraktene lar tradere ta en enkel ja-eller-nei-posisjon på hvor indeksen stenger. En “ja”-posisjon gir $ 100 utbetaling hvis indeksen ender på eller over et valgt nivå. En “nei”-posisjon gir samme utbetaling hvis indeksen ender under. Cboe distribuerer produktene gjennom ledende meglere for private investorer og klarerer dem sentralt gjennom Options Clearing Corporation (OCC). JJ Kinahan, Cboes leder for retail-utvidelse, knyttet utspillet til økt etterspørsel etter zero-days-to-expiration (0DTE) opsjoner. Rob Hocking, Cboes globale leder for derivater, beskrev lanseringen som et forsøk på å heve standardene i bransjen. “Vi ser frem til å ta med oss vår erfaring, pålitelige markedsinfrastruktur og den dype likviditeten fra SPX opsjonsøkosystemet inn i prognosemarkedene. Vårt mål er å bidra til å sette en høyere standard for markedsintegritet, produktdesign og investeringsbeskyttelse…” la han til. Selskapet opplyser at fremtidige planer inkluderer å tilby XSP vertikale spreader gjennom Cboes patent-pendende Quoted Spread Book. Cboe er det siste etablerte selskapet som går inn i et område som tidligere er pionert av Polymarket og Kalshi. Selv Meta skal visstnok ønske å delta via en separat app. Lanseringen skjer samtidig som prognosemarkeder tiltrekker seg rekordstor interesse. Åpen interesse på tvers av bransjen har nylig nådd et rekordnivå på $ 1,48 milliarder. Abonner på vår YouTube-kanal for å se ledere og journalister gi ekspertinnsikt
CryptoQuant sin advarsel om MicroStrategy kommer to uker for sent
CryptoQuant har oppfordret MicroStrategy til å slutte å kjøpe Bitcoin (BTC) og bygge opp sin kontantreserve. Forskningsfirmaet publiserte denne oppfordringen 23. juni, omtrent to uker etter at Bitcoin-treasuryen ledet av Michael Saylor allerede hadde begynt å gjøre nettopp det. På det tidspunktet hadde selskapet brukt to sammenhengende uker på å plassere mesteparten av friske midler i kontanter, ikke Bitcoin. Det tidspunktet svekker anbefalingen. Bakgrunnen for CryptoQuant sin advarsel til MicroStrategy I sin rapport fra 23. juni skrev CryptoQuant at MicroStrategys årlige utbytteforpliktelser har nesten firedoblet seg til $ 1,2 milliarder i 2026. Deres dollarreserve, altså bufferen for disse utbetalingene, har falt med 38 % i samme periode. STRC, den variabelt forrentede preferanseaksjen Strategy markedsfører som et stabilt instrument nær $ 100, falt i stedet til $ 82,50 forrige uke. Det er en rekordlav notering, rundt 17,5 % under pålydende verdi. Det gapet reduserte utbyttedekningen fra mer enn syv år til omtrent 14 måneder, ifølge CryptoQuants beregning. Reserven lå på nesten $ 2 milliarder før mai, da MicroStrategy brukte omkring $ 1,5 milliarder på tilbakekjøp av konvertible lån med forfall i 2029. Å selge Bitcoin for å fylle opp reserven ville slå tilbake, argumenterte firmaet. MicroStrategy sitter på et urealiserte tap på $ 10,6 milliarder, siden Bitcoin nå handles langt under snittprisen på rundt $ 75 000. MicroStrategys urealiserte gevinst/tap. Kilde: CryptoQuant “Selskapets strategiske prioritet bør være å sette Bitcoin-kjøpene på pause og bygge opp kontantreserven igjen,” uttalte Julio Moreno, analytiker i CryptoQuant. Følg oss på X for å få de siste nyhetene når de skjer MicroStrategy hadde allerede snudd strategien Strategys ukentlige kjøpsoppdateringer viser at endringen begynte før advarselen. I uken rundt 22. juni kjøpte selskapet bare 520 Bitcoin for omtrent $ 35 millioner. Samme uke hentet Strategy inn $ 335,5 millioner gjennom salg av ordinære aksjer. Deretter førte de $ 300 millioner inn i reserven, som løftet den til $ 1,4 milliarder. Strategy has increased its USD Reserve by $300 million to $1.4 billion and plans to continue replenishing it to support the credit quality of its Digital Credit securities. We also acquired 520 BTC for $35 million, increasing our $BTC Reserve to ₿847,363. $MSTR $STRC.… — Strategy (@Strategy) June 22, 2026 Uken før kjøpte de 1587 BTC, men overførte fortsatt mesteparten til kontanter. Over begge ukene var Strategy mer aktive med aksjesalg enn de brukte på å kjøpe Bitcoin. MicroStrategy omtaler kontantoppbyggingen som et grep for å beskytte kredittratingen til sine preferanseaksjer. Dette markerer et skifte fra deres lange løfte om bare å kjøpe Bitcoin. Den virkelige debatten nå Bitcoin kurs lå nær $ 62 534, ned omtrent 2,5 % for dagen, som fortsatt holder treasurien i minus. CryptoQuant sier at reserven må nå rundt $ 2,8 milliarder, eller 24 måneders dekning, før STRC kan hente seg inn. Med $ 1,4 milliarder har Strategy kun kommet halvveis. Strategy er ikke pålagt å selge Bitcoin for å forsvare STRC. De kan heller øke utbyttet til 11,5 % eller utstede flere MSTR-aksjer – to virkemidler de allerede har brukt. Spørsmålet er derfor ikke lenger om reserven skal bygges opp, men om MicroStrategy klarer å gjøre det raskt nok til å stabilisere STRC. Den neste kjøpsoppdateringen vil vise om de fortsatt setter kontanter foran Bitcoin.
Senatet stemmer for å begrense Trumps Iran-makt: Olje beveger seg, aksjer og Bitcoin gjør det ikke
Det amerikanske senatet vedtok en War Powers Resolution tirsdag, med 50 mot 48 stemmer, for å begrense Trumps krig mot Iran. Bitcoin (BTC), som ofte omtales som en geopolitisk sikring, beveget seg knapt. Tiltaket er det første i sitt slag som er godkjent av begge kamrene i Kongressen. Likevel behandlet tradere det som en formalitet, siden våpenhvilen mellom USA og Iran allerede har vart i flere uker. S&P500, olje og Bitcoin kurs. Kilde: TradingView En historisk irettesettelse markedene allerede hadde priset inn Fire republikanere brøt med sitt parti og støttet resolusjonen. Bill Cassidy, Susan Collins, Lisa Murkowski og Rand Paul sluttet seg til demokratene. Senator John Fetterman var den eneste demokraten som stemte imot. MAJOR BREAKING: The U.S. Senate has voted 50-48 to approve a War Powers Resolution directing President Trump to end military hostilities with Iran unless Congress explicitly authorizes continued military action. Four Republicans joined most Democrats in support, while Sen. John… — Brian Krassenstein (@krassenstein) June 23, 2026 Kongressen har tidligere forsøkt å bruke War Powers Resolution fra 1973 mot denne presidenten. I 2020, etter Soleimani-angrepet, vedtok Senatet et bindende Iran-tiltak som Trump la ned veto mot. Den nåværende resolusjonen er en samtidig resolusjon og havner derfor aldri på presidentens bord. Avstemningen kom etter en våpenhvile mellom USA og Iran tidligere denne måneden. Våpenhvilen gjenåpnet Hormuz-stredet og trakk oljeprisen ned fra krigsnivået. Aksjer og råolje hadde allerede reagert på tidligere nyheter om våpenhvile lenge før tirsdag. Det hvite hus avviste resultatet som betydningsløst. “Samtidige resolusjoner går ikke til presidenten og har ingen lovkraft,” sa en talsperson for det hvite hus til CNN. Følg oss på X for å få de siste nyhetene mens de skjer S&P 500 beveget seg knapt, akkurat som olje, etter salgspresset i teknologisektoren tidligere på dagen. Oljeprisen steg imidlertid svakt. Bitcoin går sin egen vei BTC handlet rundt $ 62 667 på onsdag, omtrent 2,5 % ned det siste døgnet. Den siste kursbevegelsen har vært drevet av hendelser i kryptomarkedet, ikke av politikk i Washington. Bitcoin kursutvikling. Kilde: BeInCrypto En rekordlang rekke på 13 dager med uttak tappet cirka $ 4,4 milliarder fra amerikanske spot Bitcoin ETF-er i starten av juni. Dette var den lengste rekken siden fondene ble lansert i januar 2024. BlackRocks IBIT, det største fondet, mistet omtrent $ 980 millioner i sin verste uke hittil. En amerikansk sentralbank som ikke har hastverk med å kutte rentene, har økt presset. BTC handles nå til rundt halvparten av oktober-rekorden på cirka $ 126 000. Nedgangen svekker historien mange kryptoforkjempere forteller om trygge havner. Under USA sine angrep på Iran tidligere i år, falt BTC sammen med aksjer i stedet for å stige som gull. Mønsteret er kjent. BTC falt omtrent 8 % da Russland invaderte Ukraina i 2022, men hentet seg raskt inn igjen. Bevegelsen gjentok kryptomarkedets Ukraina-strategi. For øyeblikket styres BTC av likviditet og renter, ikke geopolitikk. Om strømmen inn og ut av ETF-er snur, kan det bety mer enn avstemninger i Kongressen.
Sør-Koreas plan om å skattlegge urealiserte gevinster skaper markedskaos og svart tirsdag
Sør-Korea foreslo å beskatte urealisert gevinst på aksjer og eiendom under et forum i Nasjonalforsamlingen tirsdag. Dette utløste det tradere lokalt allerede kaller Svart Tirsdag for hele det koreanske aksjemarkedet. Forslaget går ut på å skattlegge investorer for papirgevinster de aldri har realisert ved et salg, noe som omdefinerer hvordan formue behandles i Asias fjerde største økonomi. 🚨 SOUTH KOREA JUST PROPOSED TAXING UNREALIZED GAINS.And this is one of the major reasons behind today's massive selloff in the Korean market, now being called BLACK TUESDAY in Korea.At a forum hosted by South Korea's ruling Democratic Party, lawmakers called for… https://t.co/WoaR6Mu8bI pic.twitter.com/O1BfbbgIVY — Bull Theory (@BullTheoryio) June 23, 2026 Dette sier Sør-Koreas nye skatteforslag En urealisert gevinst er den gevinsten en investor har på papiret før verdipapiret er solgt og omsatt til kontanter. Det nye forslaget fra Sør-Korea vil behandle denne papirgevinsten som skattepliktig inntekt, selv om de underliggende aksjene eller eiendommene aldri har byttet eier. Forumet samlet en mektig koalisjon. Representanter fra Det demokratiske partiet, Det progressive partiet, Rebuilding Korea Party og Det sosialdemokratiske partiet signerte opp. I tillegg sluttet sivilsamfunnsorganisasjoner seg til, inkludert Korean Confederation of Trade Unions og Federation of Korean Trade Unions. Tittelen på forumet satte tydelig tonen. Arrangørene rammet inn arrangementet som “Utforske skattegapet på kapitalinntekter og en overgang til en omfattende inntektsskatt”. Argumentet hviler på en enkel idé: Økende formue betyr økt evne til å betale skatt, uavhengig av om aktiva er solgt. Følg oss på X for å få de siste nyhetene i sanntid. BREAKING: 🇰🇷 Korean lawmakers are pushing to tax unrealized gains.This is currently focused on high-net-worth individuals or specific financial assets. pic.twitter.com/IAOpXbQEfr — Ash Crypto (@AshCrypto) June 23, 2026 Forslaget er det siste steget i en bredere kampanje. I februar foreslo politikere å redusere fritaksgrensen for gevinstbeskatning på eiendom fra ₩1,2 milliarder til ₩800 millioner (~$ 780 000 til $ 520 000). Videre ble det i april fremmet forslag om å redusere fradraget for langvarig eierskap for eiendomseiere. “Vi bør gjeninnføre skatt på finansielle investeringsinntekter, redusere skattefritak og fradrag som er konsentrert hos høytlønnede grupper, og legge til nominelle trinn for å øke den effektive skattesatsen for de med ekstremt høy inntekt,” sa Park Ki-san, direktør i Federation of Korean Trade Unions. Tirsdag var første gang kampanjen eksplisitt omfattet urealisert aksjegevinst. Under dagens lover må investorer betale skatt kun når de selger aksjer og realiserer gevinst. Det foreslåtte skiftet vil fundamentalt omdefinere beskatning på tvers av alle store aktiva-klasser i Korea. Sammenhengen er viktig. President Lee Jae Myung trakk tilbake en tidligere plan i september 2025 om å senke terskelen for gevinstbeskatning fra ₩5 milliarder til ₩1 milliard (~$ 3,26 millioner til $ 652 000) etter at protester fra private investorer utløste et verdifall på milliarder på en enkelt handelsuke. Derfor utløste forslaget en koreansk Svart Tirsdag Markedets reaksjon var umiddelbar og brutal. Tradere ga raskt 23. juni navnet Svart Tirsdag for koreanske aksjer, da store noteringer stupte på KOSPI og hovedindeksen. Dette førte til at retail-sentimentet snudde kraftig negativt bare timer etter forumet. Frykten blant investorer er strukturell. Skatt på papirgevinster vil tvinge eiere til å selge aksjer kun for å betale en årlig forpliktelse. Videre kan en slik politikk svekke langsiktig investering, skade pensjonsporteføljer og øke kapitalflukt til utenlandske aksjemarkeder i Asia. The Korean stock market is getting slaughtered because of the proposed unrealized stocks gains tax.I think that this is partially spilling over to other markets.$KOSPI pic.twitter.com/zQnpkGjVmj — Byzantine General (@ByzGeneral) June 23, 2026 Internasjonalt finnes det nå et tydelig presedens. Nederland vedtok en lignende lov 12. februar 2026, og påla en flat årlig skatt på 36 % på urealisert gevinst på aksjer, obligasjoner og kryptoaktiva. Den nederlandske motreaksjonen rammet både lokale markeder og oppstartsmiljøet nærmest umiddelbart. Kritikere peker allerede på det nederlandske eksempelet. De mener Nederland viser hvordan et aggressivt regime for beskatning av urealisert gevinst kan kvele innovasjon, tvinge talenter til utlandet og legge press på privatøkonomien. Som følge av dette ventes opposisjonspolitikere å trappe opp motstanden de neste ukene. Støttespillere hevder at politikken handler om rettferdighet. De mener formuende har langt større evne til å betale lenge før et salg, mens lønnsmottakere betaler skatt på hver lønningsdag. Sivilsamfunnsorganisasjoner mener at å tette dette gapet er avgjørende for et moderne inntektsskattesystem. Veien videre er fortsatt usikker. Ethvert lovforslag må fremdeles godkjennes av Nasjonalforsamlingen, der partiene er delt.
Arthur Hayes spår $ 40 000 som bunn for Bitcoin i løpet av de neste seks månedene
Arthur Hayes spår at Bitcoin (BTC) vil bunne ut nær $ 40 000 i løpet av de neste seks månedene, en prognose BitMEX-grunnleggeren kommer med selv om kjernestrategiene hans fortsatt er tungt posisjonert long. Bitcoin ble handlet rundt $ 62 278 tirsdag, ned omtrent 3 % siste 24 timer og fortsatt låst i et intervall den har holdt i flere uker. Et fall til Hayes’ mål ville utgjøre en nedgang på 35 % fra dagens nivåer. Bitcoin kursutvikling. Kilde: TradingView Arthur Hayes ser mot et støttenivå på $ 40 000 for Bitcoin Hayes la frem argumentet under et intervju med innholdsskaperen EllioTrades 12. juni. Han sa at han sitter med put-spreads som sikring, mens den langsiktige porteføljen hans forblir stor og kun består av long-posisjoner. Arthur Hayes: Bitcoin's Bottom Is Probably Around $40,000 On June 12, 2026, during an interview with @elliotrades, BitMEX co-founder Arthur Hayes @CryptoHayes shared his prediction for Bitcoin's bottom. When asked about the ultimate bottoming price and timeframe, Hayes… pic.twitter.com/ggfdyXHzEO — Wu Blockchain (@WuBlockchain) June 23, 2026 Følg oss på X for de siste nyhetene mens de skjer Målet på $ 40 000 vil være et kraftig fall, og føyer seg inn i rekken av flere nylige spådommer fra Hayes, inkludert et mer bullish årssluttmål for Bitcoin. At han likevel velger å sikre, signaliserer forsiktighet for de kommende månedene. “Jeg kommer til å holde fast ved det,” sa Hayes da han fikk spørsmål om $ 200 000–$ 250 000 fortsatt gjelder selv om det bare er noen uker igjen av året. “Hvis jeg tar feil, spiller det ingen rolle… Jeg er long, jeg er uansett fornøyd.” MicroStrategy-kjøp hjelper Bitcoin med å gjenvinne $ 65 000 Bitcoin hadde hentet seg inn tidligere i uken, og MicroStrategys kjøp hjalp kursen tilbake til $ 65 000-nivået. Selskapet la til 520 BTC og økte kontantreserven sin med $ 300 millioner til $ 1,4 milliarder. Det gir selskapet utbyttedekning i nesten 10 måneder. Analytikere hos QCP påpekte at kjøpet trolig kom gjennom et utvannende aksjeprogram i markedet. Likevel fant investorene trygghet i den økte likviditeten, og selskapets STRC preferanseaksjer steg igjen over $ 90. BTC vil sannsynligvis trenge en sammensmelting av flere positive katalysatorer for å bryte tydelig ut av dagens prissone, uttalte analytikerne. Oppsamlingen har imidlertid sine grenser. Wintermute sier MicroStrategy fortsetter å kjøpe, men i lavere tempo ettersom finansieringskostnadene øker. Wintermute: Crypto Market Leverage Has Largely Been ClearedWintermute said in its latest market update that leverage in the crypto market has largely been flushed out, while Strategy's continued Bitcoin accumulation has eased earlier concerns over potential selling pressure.… pic.twitter.com/KAAzjCAWol — Wu Blockchain (@WuBlockchain) June 23, 2026 Det legges til at de to største strukturelle kjøperne, børsnoterte fond (ETF-er) og Strategy, nå gir mindre marginal etterspørsel enn tidligere. Haukete Fed holder Bitcoin nede Den største motvinden kom fra Federal Reserve. Myndighetene lot styringsrenten bli stående mellom 3,50 % og 3,75 %. De fjernet dessuten tendensen for rentekutt og flyttet dot-plottet mot en økning, og løftet den forventede gjennomsnittlige styringsrenten for 2026 til 3,8 % fra 3,4 % i mars. Dette skiftet førte raskt til nye forventninger. Markedet priser nå inn sannsynligheten for renteøkning i desember til nær 37 %, opp fra rundt 24 % for en måned siden, ifølge Wintermute. De fleste beslutningstakere, 17 av 18, ser nå større risiko for økende inflasjon. Betingede møte-sannsynligheter. Kilde: CME FedWatch Tool Fed-leder Kevin Warshs haukete linje forsterket budskapet og signaliserte et utvalg sent på å bekjempe inflasjon. Holdningen forble fast selv om oljeprisen falt. Bakgrunnen gjør at Bitcoin forblir under press. En kollapset USA-Iran-avtale og rundt $ 600 millioner i long-likvideringer i helgen har allerede tynget kursen. Tradere ser nå mot torsdagens Personal Consumption Expenditures (PCE)-rapport, der konsensus forventer at kjerneinflasjonen øker fra 0,3 % til 0,4 %. Bloomberg @economics sees the PCE Price Index's y/y change rising to 4.1% in May, with core moving up to 3.4% (hotter than CPI) pic.twitter.com/OdnkMkddnl — Kevin Gordon (@KevRGordon) June 22, 2026 Kvartalsslutt kan føre til større svingninger. JPMorgan anslår at institusjoner kan flytte så mye som $ 165 milliarder fra aksjer til obligasjoner innen utgangen av juni. Dette vil være den største slike omfordelingen på minst fire år. For øyeblikket ser Wintermute få tegn til ny etterspørsel. Dette er et marked som stabiliserer seg under overflaten med lettere posisjonering og renere giring, ikke et marked som finner nye kjøpere, uttalte Wintermute-analytikere .
Trumps Iran-avtale knuste oljeprisen, men erfaren trader spår et sjokk på $ 135
Oljemarkedet tolker Trumps Iran-avtale som slutten på krigsfrykten. En rutinert trader sin oljeprisprognose sier at markedet tar feil. Brent råolje virker rolig, men roen kan være en oppbygging. Terminmarkedet og det fysiske markedet ser ut til å støtte ham. Trump sin avtale endret stemningen i oljemarkedet Brent råolje (BRN) og WTI-råolje (CL) falt brått denne måneden etter at en USA-Iran-avtale tok form. Visepresident JD Vance ledet samtalene i Sveits og kunngjorde flere gjennombrudd. Partene bygde en mekanisme for å holde Hormuzstredet åpent. Vance kalte denne ordningen en klassisk Trump-avtale. Han sa at eventuelle fryste iranske midler kun ville bli brukt til å kjøpe amerikansk soya, mais og hvete – og ikke sende kontanter til Teheran. JUST IN: Vice President Vance pushes back on “misreporting” about Iranian assets potentially being unfrozen and says that if any of the regime’s money is freed up, it will go to help the American economy and make U.S. farmers richer:“We wanted to make sure that we set up a… pic.twitter.com/6CPNzY8uIS — Fox News (@FoxNews) June 22, 2026 Tradere tolket dette som avlastning i tilbudet. Dersom stredet åpnes og produksjonen i Golfen øker, bør krigspåslaget på olje forsvinne. Denne logikken utløste det siste fallet. Brent kursutvikling: Investing.com Avtalen er likevel langt fra i boks. Trump truet i helgen med nye angrep, noe som kortvarig skapte uro i forhandlingene. Våpenhvilen i Libanon er ifølge Vance fortsatt et arbeid under utvikling. Markedet priser altså inn fred som ikke fullt ut har kommet. En erfaren trader spår prishopp i stedet Dan Dicker har ikke tro på roen. Den erfarne energitraderen advarer om at oljeprisen kan stige fra rundt $ 75 til $ 135 i løpet av en måned. Han har én klar forutsetning. Hvis lagrene forblir lave og tilbudet ikke tar seg opp igjen, vil det fysiske markedet tvinge fram en kraftig reprising. “You’re going to see a spike like you never saw before.” Oil market expert @Dan_Dicker predicts oil could surge up to $135/barrel unless a lasting agreement is reached with Iran, as global stockpiles near dangerously low levels. pic.twitter.com/2axnHstwPm — Bloomberg (@business) June 21, 2026 Dicker sitt syn er en halerisiko, ingen hovedhypotese. Men det viser hva som står på spill. Glipper avtalen, eller hvis stredet forblir blokkert, kan en rolig utvikling bli snudd til dramatikk. For nå satser rask kapital motsatt vei. Krypto-tradere shorter olje, men effekten er lokal Kryptomarkedene handler nå også olje. På Hyperliquid, en stor derivatplattform, er Brent perpetuals omsatt med reell volum. Posisjoneringen der har gått klart bearish. Smartkapital – lommebøker med sterk historikk – sitter netto short for omtrent $ 1,1 million. Offentlige profiler og influensere er enda mer short. En stor hval som shortet nær krigstoppene rundt $ 110, ligger opp ca. $ 400 000. Funding-raten, den faste avgiften mellom longs og shorts, er nær positive 10 % per år. Det betyr at long-posisjoner fortsatt betaler for å holde, selv etter fallet i oljeprisen. Sta okser presses, men holder fortsatt stand. Oversikt over oljeposisjoner: Nansen Data Det finnes et forbehold for bjørnene. Denne perpetualen er et lite marked, med omtrent $ 140 millioner i utestående posisjoner. En short squeeze kan flytte markedet her, men ikke global Brent. Den reelle prisen fastsettes i det fysiske og terminmarkedet, ikke via en kryptoaktør. Opsjonsmarkedet gir et mer delt bilde. Opsjonsboka sikrer seg, den snur ikke retning United States Brent Oil Fund (BNO) lar amerikanske investorer handle Brent via et børsnotert fond. Opsjonene deres gir en nyttig temperaturmåler. Put-call-ratioen sammenligner veddemål på fall med veddemål på stigning. En verdi under 1 betyr at calls dominerer, noe som tolkes som bullish. De to tallene er splittet denne uken. Ny opsjonsomsetning viser forsiktighet, med put-call-ratioen som hopper fra 0,06 til 0,32. Tradere kjøpte altså raskt beskyttelse mot nedside da Brent falt. Eksisterende posisjoner fortalte det motsatte. Open interest put-call-ratio falt fra 0,09 til 0,07 – enda mer call-dominans. BNO put-call-ratio: Barchart Dette skillet handler om sikring, ikke om et retningsskifte. De langsiktige posisjonene forble long, mens nye handler kjøpte forsikring. Det tyder på okser som beskytter gevinster – ikke at de snur til bearish. Det fysiske markedet gir den aller tydeligste indikasjonen. Terminkurven og tidsfaktor peker på trangt marked Brent futures-kurven nekter å bekrefte at alt er trygt. Brent for førstkommende måned handles fortsatt over neste måned, en tilstand kjent som backwardation. Backwardation betyr at kjøpere vil betale mer for olje nå enn senere, et klassisk tegn på stramt tilbud. Dette spennet har krympet til sitt laveste nivå siden desember 2023. Likevel har det holdt seg positivt i stedet for å snu til overtilbud. Det fysiske markedet signaliserer fortsatt knapphet på fat. Brent 1-2-spredning: TradingView Prognosemarkeder støtter dette synet og samsvarer med Dan Dicker sitt scenario om stengt Hormuz. På Kalshi mener tradere det bare er omtrent 51 % sjanse for at trafikken i Hormuz-stredet er tilbake til normalen innen september. Full tillit inntreffer tidligst i 2027. Den tidslinjen samsvarer med EIA, som forventer at flyten tar seg opp igjen i tredje kvartal og at produksjonen er normalisert tidlig i 2027. EIA: HORMUZ OIL TO RESUME Q3 2026 — FULL RECOVERY ONLY IN 2027EIA now expects Strait of Hormuz oil shipments to resume in Q3 2026, but pre-war traffic levels won’t return until early 2027.Kalshi traders disagree: 52% chance of normal traffic before Oct 1, 2026… pic.twitter.com/WFqAHvv80S — *Walter Bloomberg (@DeItaone) June 9, 2026 Sannsynlighet for gjenåpning av Hormuz: Kalshi Bufferen tynnes også ut. USAs nødtreserve gikk ned 9,1 millioner fat forrige uke til 331,2 millioner, det laveste nivået siden 1983. STOCKS OF CRUDE OIL IN THE US STRATEGIC PETROLEUM RESERVE FALL BY ABOUT 9.1 MLN TO 331.2 MLN BARREL LAST WEEK, LOWEST SINCE 1983 — *Walter Bloomberg (@DeItaone) June 22, 2026 Så lagrene som tradisjonelt ville dempet et nytt prishopp, krymper i stedet for å fylles opp, noe som også støtter Dicker sin oljehypotese. Iran bidrar til presset ved nå å kreve obligatorisk forsikring for alle skip som skal gjennom stredet. Det holder en bunn under oljeprisen selv om frykten for ny krig avtar. Hvalen viser veien Følg traderen som forutså toppen for oljeprisen. Posisjonen ble shortet fra $ 110, ifølge Nansen-data, og har nå solid gevinst. Inngangen er et tydelig mål på troen. Så lenge short-posisjoner holdes åpne, forventer de smarte pengene fortsatt lavere oljepriser. Et valg om å lukke denne posisjonen ville vært det første klare tegnet på at det bearish veddemålet vakler. Long-posisjonene forteller resten. De fortsetter å betale finansieringskostnader, så det sta budet har ikke gitt seg. Hvis tilbudskrisen tiltar og long-posisjonene får rett, slutter $ 135 å være en advarsel og blir i stedet en mulig bane. Onsdagens amerikanske oljelagertall er neste hint om hvilken vei det går. A shortened week of economic data:Monday (6/22): no reportsTuesday (6/23): no reportsWednesday (6/24): Current Account Balance, EIA Crude Oil Inventories, MBA Mortgage Applications Index, New Home SalesThursday (6/25): Continuing Claims, Durable Goods, EIA Natural Gas… — Mike Fairbourn (@MikeFairbournCS) June 21, 2026 En ny kraftig nedgang vil styrke olje-okser, mens en overraskende lagerøkning vil gi fredshandlerne bevisene de trenger.
Claude-nedetid rammer offentlige brukere, mens government-tier forblir tilgjengelig
Et Claude-utfall avbrøt offentlig tilgang til Anthropics AI i omtrent 85 minutter 23. juni, mens Claude for Government fortsatte å fungere. Hendelsen synliggjorde hvordan selskapet skiller offentlige og føderale systemer. Forstyrrelsen, som ble loggført som forhøyede feilmeldinger på tvers av flere modeller, spredte seg på X etter at brukere oppdaget at myndighetenes tjeneste fortsatt var tilgjengelig på Anthropics status-side, mens forbrukerverktøyene viste feil. Slik utfoldet Claude-utfallet seg Anthropic startet undersøkelser tidlig 23. juni og sa at en løsning var på plass etter omtrent 35 minutter. De forhøyede feilene varte i rundt 85 minutter, og selskapet markerte hendelsen som løst litt over 2 timer etter første varsling. Feilene påvirket claude.ai, Claude API, Claude Code, Console og Cowork. Claude for Government var ikke blant de berørte tjenestene. Claude-utfall 23. juni. Kilde: statusclaude.com Over 90 dager loggførte den 99,93 % oppetid, sammenlignet med 99,1 % for claude.ai, et gap på rundt 19 timer nedetid mot omtrent 90 minutter for myndighetenes løsning. Dette gapet ga brennstoff til reaksjonene, særlig blant betalende abonnenter som allerede var frustrerte over nylige Claude-bruksgrenser. Ett mye delt innlegg fanget stemningen. “Claude er nede med et alvorlig utfall for alle unntatt myndighetene,” bemerket en bruker på X. Følg oss på X for å få de siste nyhetene fortløpende To-nivå tilgang som designvalg Oppsplittingen er bevisst. Claude for Government kjører isolert fra kommersielle brukere, med FedRAMP High-godkjenning videreført gjennom Palantirs føderale skyløsning. Det er dette nivået GSA ga til alle tre myndighetsgrener i fjor for $ 1. Dedikerte miljøer som dette er standard innen regulert sky, noe som forklarer hvorfor det holdt stand mens delte forbrukersystemer sviktet. Utfallet forlengte en vanskelig periode for det offentlige laget. Anthropics status-side loggførte mer enn 20 feil- eller driftsforstyrrelseshendelser mellom 9. juni og 23. juni. De fleste pekte på deres nyeste flaggskip Opus 4.8. For å møte økende etterspørsel har selskapet sikret seg opptil 5 gigawatt ny Amazon datakraft og leid ekstra datasenterkapasitet. Det isolerte myndighetslaget delte aldri på denne hardt pressede ressursen.
Mark Zuckerberg vil ha Meta inn i prediksjonsmarkeder: Er dette veien til billionærstatus?
Mark Zuckerberg har satt et lite team hos Meta på å bygge en frittstående app for prognosemarkeder kalt Arena, som skal konkurrere med Polymarket og Kalshi, ifølge en rapport fra New York Times. Nyheten kommer få dager etter at Elon Musk ble verdens første trillionær, samtidig som tradere hos Kalshi rangerer Zuckerberg som en av de mest sannsynlige til å nå $ 1 billion neste gang. Innsats på hvem som blir verdens andre trillionær etter Elon Musk. Kilde: Kalshi Inni Metas Arena prognosemarkedsapp Mentas app, kjent internt som Arena, skal fungere separat fra Facebook, Instagram og WhatsApp, rapporterte NYT. Prosjektet følger et kjent mønster fra Zuckerberg, som ofte kopierer konkurrenter, fra Instagram Stories overfor Snapchat, til Reels mot TikTok og Threads mot X (Twitter). Brukere skal i starten ikke satse ekte penger. I stedet baseres appen på et poengsystem likt videospill, som unngår umiddelbare regler for pengespill, men heller ikke gir noen direkte inntekt. Selskapet har imidlertid ikke utelukket pengespill i fremtiden. Følg oss på X for å få de siste nyhetene idet de skjer Premien er stor. Interessen for prognosemarkeder økte etter det amerikanske valget i 2024, og en finansieringsrunde i 2026 verdsatte Kalshi til $ 22 milliarder, dobbelt så mye som noen måneder tidligere, etter hvert som årlig volum nærmet seg $ 178 milliarder. Kalshi raised $1B at a $22B valuation led by Coatue, with participation from Morgan Stanley, Sequoia, a16z, and others.In 2018, we were two kids who loved math, markets, and debate. And we had a dream: build the next generation financial market, where we capture a broader set… pic.twitter.com/4ERJxYxzHJ — Tarek Mansour (@mansourtarek_) May 7, 2026 Disse hurtigvoksende prognosemarkedene lar folk handle på valg, sport og økonomiske data, med Kalshi under amerikanske reguleringer og Polymarket på blokkjede-plattform. Også kontrollen øker. Regulatorer sirkler rundt sektoren, og en analyse fant at de fleste Polymarket-brukere taper penger. Hva trillionærmatematikken viser Musk nådde trillionærstatusen først 12. juni, etter børsnoteringen av SpaceX på Nasdaq. Tittelen er likevel volatilt. Et fall på 16 % i SpaceX-aksjen har siden redusert formuen hans med omtrent $ 240 milliarder, og hans formue er nå rundt $ 1,08 billioner, viser Bloomberg-indeksen. De 10 rikeste på Bloombergs milliardærindeks. Kilde: Bloomberg Billionaire Index I motsetning til Musk, som fordeler rikdommen mellom SpaceX og Tesla, avhenger Zuckerberg nesten utelukkende av én aksje. På Kalshi ga tradere Zuckerberg omtrent 24 % sannsynlighet for å bli medlem av trillionærklubben som neste den 23. juni, etter Nvidias Jensen Huang med 50 % og Jeff Bezos med 30 %. Det markedet er imidlertid tynt, med kun rundt $ 7500 omsatt, så tallet er usikkert. Forbes anslår Zuckerberg til $ 222 milliarder, femte rikest i verden. Formuen hans må nesten femdobles for å nå $ 1 billion. Nesten alt ligger i Meta-aksjer, der han eier rundt 13 %, så selskapets verdi på $ 1,45 billion må stige forbi $ 7 billioner. META aksjeytelse. Kilde: TradingView Zuckerbergs kostbare satsinger lykkes ikke alltid. Metas Reality Labs har tapt mer enn $ 70 milliarder siden 2020. En poengbasert Arena vil ikke gi inntekter ved lansering, og det blir dermed Metas AI og annonsemotor som må drive en eventuell reell vei mot $ 1 billion. Kalshis trillionær-kontrakter løper til 2033 med lav omsetning. Oxfam anslo i 2025 at fem personer kan passere $ 1 billion i løpet av et tiår, og nevnte Zuckerberg blant dem. Om Arena blir en reell virksomhet eller forblir et stille eksperiment, går Zuckerbergs vei til denne milepælen fortsatt gjennom Metas kjernevirksomhet.
Bank of America øker Micron-mål til $ 1 500 før resultat: Kjøper tradere det?
Bank of America økte sitt kursmål for Micron-aksjen til $ 1500 fra $ 950, og setter søkelys på minneprodusenten som står sammen med Nvidia i kjernen av AI-utbyggingen. Micron har steget nesten 300 % i 2026 til rekordnivåer, så et positivt resultat er allerede forventet. Fordelen ligger nå i posisjonering og pengestrøm, ikke på hovedtallene. Micron aksjekurs: Google Finance Bank of America ser $ 1500 etter hvert som minnesyklusen utvides Bank of America hevet sitt Micron (MU) kursmål til $ 1500 fra $ 950 og opprettholder Kjøp-anbefaling, fordi de har økt sitt prognose for chip-markedet i 2030 til $ 2,7 billioner fra $ 2,3 billioner, ledet av minne og datasenter. Ønsker du flere slike analyser? Abonner på redaktør Harsh Notariyas daglige nyhetsbrev her. Dette gjør Micron til et direkte spill på AI-minne. Det er én av tre produsenter av High-Bandwidth Memory (HBM), de stablede brikkene som mater AI-akseleratorer, sammen med SK Hynix og Samsung. Hvis Nvidias prosessorer er den ene halvdelen av AI-handelen, er dette minnet den andre. Brikkene utfører utregningen, men stopper opp uten raskt minne ved siden av for å levere data, så etterspørsel på én trekker den andre opp. Micron $MU price target raised to $1,500 from $950 at BofABofA raised the firm's price target on Micron to $1,500 from $950 and keeps a Buy rating on the shares. The firm updated its semis industry models and price objectives to conform to the updated industry estimates,… pic.twitter.com/B2b7yLBlDN — TipRanks (@TipRanks) June 23, 2026 Et kursmål sier ingenting om hvordan tradere er posisjonert inn mot resultatet. Opsjonsmarkedet forbereder seg på store bevegelser Opsjonspriser peker på en langt større bevegelse enn normalt rett etter resultatfremleggelsen. De antyder et utslag på omtrent 17,6 % i begge retninger, det tradere kaller implisert bevegelse, mot et gjennomsnitt på rundt 8 % de siste to årene. Micron $MU has gained 314% YTD & just hit a record high above $1,200 today.. and now faces one of its biggest earnings setups in years. The options market is expecting a ±17.6% post-earnings move vs an average realized move of 8% over the last two years. 👀 https://t.co/6I9t6nvFSO pic.twitter.com/zM1mXzWwIY — Schaeffer's Investment Research (@schaeffers) June 22, 2026 Markedet forventer et hopp mer enn dobbelt så stort som normalt. Dette skyldes at et resultat etter en økning på nesten 300 % kan sende aksjen kraftig opp eller ned. Tradere satser tungt. Micron hadde over $ 4 milliarder brukt på sine opsjoner på én enkelt dag, omtrent 10 % av all opsjonsaktivitet og kun slått av S&P 500. Disse pengene var nesten jevnt fordelt mellom veddemål på oppgang og nedgang. 🚨 Over $4B+ in total premium has been traded on $MU today which is ~10.4% of the entire total premium traded in the options market.Micron reports earnings on Wednesday… https://t.co/OyhGfNtJXM pic.twitter.com/N4qqyhUi0P — Quant Data (@QuantData) June 22, 2026 Balansegangen har endret seg de siste dagene. Put-call-forholdet, som veier veddemål på nedgang mot oppgang, falt fra 1,17 den 18. juni til 0,93. Flere tradere kjøper calls, veddemålene som gir gevinst dersom aksjen stiger, etter Bank of Americas kursmålsheving. Micron put-call-forhold: Barchart Eldre posisjoner er fortsatt forsiktige. Kontraktene som allerede er på bøkene er fortsatt vektet mot put, veddemål som beskytter mot nedgang, på omtrent 1,34. Nye penger er bullish mens eksisterende veddemål holder seg sikret. Denne delingen gjør at pengestrømmen blant minneprodusentene blir avgjørende. Pengestrøm viser at Micron leder HBM-trioen En sammensatt vurdering basert på Chaikin Money Flow (CMF), en indikator på institusjonelle penger, plasserer Micron som nummer én. Selskapet scorer +1,45 med CMF +0,139, fordi kjøperne stadig dominerer stengingene gjennom en 59 % økning over 20 dager. HBM trio pengestrøm-score: Charlie Quant Lab SK Hynix scorer -0,41 og peker på en distribusjonsdivergens, siden dens CMF har blitt negativ mens prisen steg, et tegn på at oppgangen blir solgt inn i. Samsung henger bak med -2,21. Et relativt rotasjonskart plasserer Micron i den ledende kvadranten, mens begge de koreanske navnene ligger etter. Relativt rotasjonskart HBM: Charlie Quant Lab Det samme minneledende temaet blir enda tydeligere når kryptotradere kommer inn i bildet. Minne foretrekkes fremfor Nvidia i krypto og aksjemarkedet På Nansens smart-money perpetuals er Micron største netto long-posisjon med omtrent $ 5,5 millioner fordelt på 43 lommebøker, mens Nvidia er tungt netto short nær negative $ 16 millioner. Tradere satser dermed på minne fremfor GPU-produsenten. Crypto Smart-Money Perp-posisjonering: Nansen Data Aksjemarkedet er enig. Micron har overgått Nvidia med omtrent 25 % over 14 dager, da minne-oppsykelen leder denne fasen av AI-handelen. Relativ styrke mot halvledere: Charlie Quant Lab Microns aksje speiler Nvidia, ikke de koreanske konkurrentene. Den viser en positiv korrelasjon på +0,46 mot Nvidia, men litt negativ mot SK Hynix og Samsung. Årsaken er enkel. Microns minne går inn i Nvidias AI-brikker, så begge drar nytte av samme etterspørsel, mens det koreanske paret følger sitt eget marked sammen. HBM navnekorrelasjonsmatrise: Charlie Quant Lab Selv om mye peker bullish, er reaksjonen fortsatt ikke gitt. Hvorfor en sannsynlig opptur kanskje ikke flytter aksjen Konsensus ligger rundt $ 19,72 til $ 20 per aksje ved omtrent $ 34,5 milliarder i inntekter, så en positiv overraskelse er allerede forventet, ikke noe sjokk. Derfor er oddsen jevn. Aksjen har allerede steget nesten 300 % til rekordnivåer, opsjoner priser inn en bevegelse på 17,6 % mot en norm på 8 %, og åpen interesse forblir sikret rundt 1,34, så de gode nyhetene er stort sett priset inn. Selv oksene sikrer sine posisjoner. Ehrmantraut Capital forventer «at kursutviklingen etter kvartalsrapporten vil være 50/50», fordi både kjøper- og selgersiden allerede forventer solide resultater, og understreker at «tallene og fremtidsutsiktene er noe man må følge nøye med på.» Micron $MU will report Q3 FY2026 earnings on Wednesday after the close.Analyst expectations for Q3 FY2026:Revenue: $35.02 billionEPS: $20.05Analyst expectations for Q4 FY2026 guidance:Revenue: ~$41.50 – 42.00 billionEPS: $24.21The earnings call will be interesting,… pic.twitter.com/yqZH8LYQ3q — Ehrmantraut Capital (@EhrmantrautCap_) June 23, 2026 For Micron-aksjen er det enkle å levere sterke tall, og det er veiledning om etterspørselen i 2027 og avtaler på HBM-levering som avgjør om $ 1 500 nærmer seg eller om oppgangen på 300 % omsider roer seg.
Five Eyes-byråer oppfordrer bransjeledere til å handle mot AI-trusler nå
De fem øynes cybersikkerhetsbyråer publiserte en felles uttalelse 22. juni, hvor de advarte om at frontlinje kunstig intelligens (AI) vil forvandle offensive og defensive cyberkapabiliteter i løpet av måneder, ikke år. Byråene uttalte at teknologien senker terskelen for angripere. De advarte om at den forkorter tiden mellom oppdagelse og utnyttelse av sårbarheter. Hvorfor De Fem Øynes Advarsel Er Viktig De fem øynes cybersikkerhetsbyråer utgjør et felles etterretningssamarbeid mellom Australia, Canada, New Zealand, Storbritannia og USA. Gruppen advarte om at AI er i ferd med å endre trusselbildet innen cyber. “Frontlinje AI-modeller forventes å overgå dagens bransjeforventninger, og vil fundamentalt endre både offensive og defensive cyberkapabiliteter. Tidsrammen er ikke år, men måneder,” heter det i brevet. Gruppen påpekte at AI forventes å styrke cyberforsvar over tid. Samtidig øker teknologien tempoet, omfanget og kompleksiteten på cybertrusler. Det ble advart om at motstandere allerede bruker teknologien for å operere mer effektivt. Dette understreker behovet for at organisasjoner tar i bruk AI-drevne forsvar og styrker cyberrobusthet for å beskytte forretningskontinuitet, markedstillit og langsiktig verdi. Videre oppfordret brevet ledere til å betrakte cyberrobusthet som en kjerneforretningsrisiko og ikke bare et teknologisk problem. Byråene la frem fem praktiske tiltak. Disse inkluderer å redusere angrepsflater, raskere oppdateringsrutiner, fikse eldre systemer, skjerpe identitets- og tilgangskontroller samt forberede seg på hendelser. De oppfordret også næringslivet til å innføre sikre standardinnstillinger som utgangspunkt. Embetsmenn advarte om at organisasjoner som utsetter dette, vil møte økende operasjonell og omdømmemessig risiko. “Cyberrobusthet er ikke en IT-utfordring – det er sentralt for driftskontinuitet og markedstillit. Ledere som handler nå, reduserer risiko, styrker robustheten og bygger tillit hos kunder, partnere og investorer. De som utsetter, vil møte økende og unødvendig risiko,” uttaler De fem øyne. Følg oss på X for å få de siste nyhetene først AI-trusler i krypto Advarselen kommer samtidig som AI-verktøy endrer angrepene mot digitale aktiva. Binance Research fant at AI-modeller er omtrent dobbelt så effektive til å utnytte smartkontrakter som de er til å oppdage svakheter. Angrepskostnadene er også på vei ned. Undersøkelsen viste at AI-drevne angrep koster rundt $ 1,22 per kontrakt, og dette tallet forventes å fortsette å falle. Nordkoreanske hackere viser hvor presise disse operasjonene har blitt. TRM Labs knyttet gruppen til 76 % av kryptotapene i april 2026, tilsvarende omtrent $ 577 millioner. Analytikere mistenker at disse aktørene integrerer AI i både rekognosering og sosial manipulering. Abonner på vår YouTube-kanal for å se ledere og journalister gi ekspertinnsikt
Bitcoins berømte Rainbow Chart kan bryte sammen i sanntid
Bitcoin (BTC) har falt under det laveste nivået i Bitcoin regnbuekartet, sonen som den opprinnelige modellen ærlig kalte “Bitcoin er død.” Aktivaen handles nå rundt $ 62 500, omtrent halvparten av rekordnivået fra oktober. Statistikeren George Box skrev en gang: «Alle modeller er feil, men noen er nyttige.» Stock-to-flow har allerede gått fra nyttig til ødelagt. Spørsmålet nå er om regnbuekartet er på vei i samme retning. Forstå Bitcoin regnbuekart Regnbuekartet viser Bitcoin kurs mot et logaritmisk regresjonsbånd. Hvert fargebånd markerer en stemningssone. Rød eufori ligger øverst, og «deep value» nederst. Den opprinnelige versjonen har 10 bånd. Nederst har et lilla felt den dystre etiketten “Bitcoin er død.” Å havne i dette båndet har alltid signalisert ekstrem pessisme. Det originale Bitcoin regnbuekartet. Kilde: Blockchaincenter En Reddit-bruker skisserte først kartet i 2014. En bruker på Bitcointalk la senere til logaritmisk regresjon, som ga båndene deres kjente form. I mesteparten av Bitcoins historie har dette fungert. Topper havnet i de varme røde båndene, og bunner havnet i de kalde blå og lilla sonene. En oppdatert versjon fra Coinglass reduserer modellen til ni bånd. Den dropper det lilla gulvet fullstendig, og setter “Fire sale!” som nederste nivå. Vår forklaring på regnbuekartets båndmodell viser hvordan disse båndene er bygget. I dag ligger Bitcoin under selv dette nivået. Markedsprisen er nå rundt $ 62 500 og har falt gjennom “Fire sale!”-båndet, altså utenfor modellens definerte område. Dette har skjedd kun én gang før, nær bjørnemarkedets bunn i 2022. Ut ifra én tolkning gir dette dagens nivå som et sjeldent «deep value»-innsteg. Bitcoin regnbuekart prisindikator. Kilde: Coinglass Stock-to-flow har allerede feilet En “deep value”-tolkning forutsetter at modellen fortsatt fungerer. Stock-to-flow viser hvorfor den antakelsen er risikabel. Den pseudonyme analytikeren PlanB presenterte stock-to-flow knapphetsmodellen i 2019. Den koblet Bitcoin kurs til tilbudet, som halveres etter hvert halveringspunkt. I flere år så det overbevisende ut. Prisen oscillerte rundt modellens linje gjennom 2013, 2017 og 2021, noe som ga modellen reell troverdighet. Så falt den sammen. Etter halveringen i 2024 krevde modellen en kurs på omtrent $ 500 000. I stedet nådde Bitcoin toppen på rundt $ 126 000 i oktober 2025, altså omtrent 75 % lavere enn målet. BTC stock-to-flow kart. Kilde: Glassnode PlanB dro prognosen videre. Han har foreslått at Bitcoin kan nærme seg $ 5 millioner ved halveringen i 2028, et tall som dagens kurs gjør vanskelig å forsvare. Kritikere peker på en dypere svakhet. Modellen følger kun tilbudet og ignorerer etterspørselen, som faktisk beveger kursen under reell markedsstress. Stock-to-flow deflection-kartet måler kursen delt på modellens verdi. I mange år vendte denne ratioen tilbake mot én. Nå faller den mot null. Stock-to-flow deflection kart. Kilde: Glassnode At ratioen nærmer seg null betyr at feilen ikke lenger rettes opp. Modellen forutsier nå et tall som stadig ignoreres av virkeligheten, syklus etter syklus. George Box forutså dette utfallet. En modell kan beskrive fortiden nøyaktig og likevel feile i å forutsi fremtiden. Stock-to-flow tilhører nå den gale kolonnen. Vil Bitcoin regnbuekart følge etter Regnbuekartet viser de tidlige tegnene på samme problemer. Svakheten vises i begge ender, ikke bare ved gulvet. Tidligere topper i 2013, 2017 og 2021 gikk inn i de røde “selg”-sonene nær toppen. Denne syklusens topp nådde bare det grønne «akkumuler»-båndet, langt under tidligere nivåer. Kursen fortsetter altså å ligge under de øverste båndene, og nå har den også brutt gjennom det laveste. Båndstrukturen som en gang holdt Bitcoin innenfor modellens ramme, gjør ikke det lenger verken på øvre eller nedre side. Begge modellene baserer seg på uavbrutt eksponentiell vekst. Likevel er Bitcoin nå et aktiva på $ 1,25 billioner, og svært store tall vokser langsommere over tid. Den modne vekstkurven er nettopp det en aldrende eksponentiell modell ikke klarer å fange opp. Diagrammet antar at morgendagen vil se ut som de tidlige årene, og det er slett ikke sikkert. Denne endringen har fått et eget navn blant analytikere. Mange foretrekker nå et syn basert på potenslov, hvor Bitcoin fortsetter å stige, men i et jevnt avtakende tempo. En reell oppgang ville trekke kursen tilbake innenfor båndene og dempe tvilen. En lang periode under båndene vil antyde at modellen bryter sammen i sanntid. Med en kurs på rundt $ 62 500, ned omtrent 3 % for dagen og 50 % under rekordnivået, er Bitcoin åpenbart ikke død. Modellen som ga navn til det båndet, kan derimot være det. Om regnbuediagrammet havner sammen med Stock-to-Flow som pensjonist, eller om dens langsiktige prisprognose fortsatt gjelder, er spørsmålet den neste syklusen vil besvare.
7 dager til MiCA-frist: Europa gir siste advarsel til uautoriserte kryptoselskaper
Det europeiske verdipapir- og markedstilsynet (ESMA) har bedt uautoriserte kryptoselskaper om å avvikle sine EU-operasjoner, bare dager før Markets in Crypto-Assets (MiCA) fristen avslutter blokkens overgangsperiode. Regulatoren ønsker at selskaper uten autorisasjon skal trekke seg ut på en ordnet måte innen 1. juli. Den advarte også kundene om at ulisensierte tilbydere ikke er omfattet av MiCAs investeringsbeskyttelser. EU CRYPTO DEADLINE LOOMS – You have only 2 weeks to move your funds!Only 14 exchanges are licensed to offer trading in Europe after July 1, 2026.MiCA regulation is ending the transitional period. Unlicensed platforms must stop serving EU clients.See what EU crypto users… pic.twitter.com/6YuzekS5kw — BeInCrypto (@beincrypto) June 16, 2026 Hvordan uautoriserte selskaper må agere før MiCA fristen ESMA sendte ut meldingen 23. juni, som bygger videre på en advarsel fra april. Den forklarer hvordan uautoriserte tilbydere av kryptotjenester (CASPer) må agere etter overgangsperioden er over. MiCA trådte i kraft i juni 2023, og det fulle lisensregimet startet i desember 2024. En særordning gjorde at selskaper kunne fortsette under nasjonale regler, men kun til 1. juli. Berørte selskaper må umiddelbart stanse onboarding av nye EU-kunder og all markedsføring. De kan kun hjelpe eksisterende brukere med å selge, overføre eller lukke posisjonene sine. Forvaring kan fortsette bare så lenge det tar å trekke seg ut på en ordnet måte. Selskapene må også informere kundene om når eventuelle gjenværende posisjoner vil lukkes automatisk. Dette vinduet lukkes raskt. I skrivende stund, 19. juni, hadde ESMAs register om lag 168 autoriserte tilbydere i hele EU. Kun 11 har tillatelse til å drive en handelsplattform. Tyskland har flest, med 55. Mange selskaper som opererte under nasjonale regler fikk aldri MiCA-lisens og må nå trekke seg ut med tvang. Tiltak mot regulatorisk arbitrage ESMA opplyste at nasjonale myndigheter vil samarbeide mot grenseoverskridende selskaper som ignorerer oppfordringen. De vil også samarbeide med Den europeiske banktilsynsmyndigheten og EUs nye anti-hvitvaskingsorgan. Formålet er å forhindre regulatorisk arbitrage, der selskaper utnytter forskjeller i nasjonale regelverk for å nå EU-brukere. Noen har forsøkt å finne vei til Europa via mildere nasjonale regler. Binance, verdens største børs, skal angivelig avslås lisens i Hellas. Det kan kutte børsens EU-tilgang når fristen passerer. OKX gjorde det motsatte. Den første globale børsen som ble lisensiert under MiCA fikk godkjenning fra Maltas tilsyn i januar 2025. Nå er den godkjent i hele EU. Grunnlegger Star Xu skrev at konsekvent håndhevelse vil avgjøre om reglene fungerer. “Når MiCA innføres fullt ut, vil konsekvent håndhevelse på tvers av jurisdiksjoner være avgjørende for suksessen. Regulatorisk arbitrage har altfor ofte undergravd tilliten og skapt ulikt konkurransegrunnlag.” Følg oss på X for å få de siste nyhetene idet de skjer Den neste uken vil vise hvor mange selskaper som trekker seg stille ut, og hvor mange som tvinger myndighetene til å handle. EU-brukere kan sjekke ESMA-registeret for å se hvilke selskaper som har fått godkjenning under MiCA før 1. juli.
Gull, sølv eller kobber: Hvilket råvare ser best ut mot slutten av 2026?
US-dollarens oppgang til et 13-måneders høydepunkt legger press på metaller. Det har endret debatten rundt gull, sølv og kobber inn mot slutten av 2026. Hovedspørsmålet er hvilket metall som tåler presset best. Fordi disse råvarene prises i dollar, gjør en sterkere greenback dem dyrere utenfor USA. Det legger gull, sølv og kobber under samme press. Den reelle forskjellen viser seg nå i forholdstall, ukentlige diagrammer og bankenes prognoser for sluttkurser ved årets slutt. Sterk US dollarindeks presser råvarer Utgangspunktet for alle metaller nå er dollaren. US Dollar Index (DXY), som måler dollar mot en kurv av store valutaer, har steget over 100 til et 13-måneders høydepunkt. US Dollar Index $DXY $USD another 13-month high… and another record high for small caps $IWM and international stocks $VEUThat doesn't make sense! @stockcharts https://t.co/jM5R5mH5c8 pic.twitter.com/0lJFaeDNz0 — Mike Zaccardi, CFA, CMT 🍖 (@MikeZaccardi) June 22, 2026 En sterkere dollar gjør dollarprisede råvarer dyrere for resten av verden, noe som legger press på gull, sølv og kobber. Den samme kraften har kjølt ned risikoviljen blant krypto og aksjer. Ønsker du flere slike innsikter? Meld deg på redaktør Harsh Notariyas daglige nyhetsbrev her. Driveren er rentebanen. Siden det er ventet at Federal Reserve holder renten i stedet for å kutte den i 2026, holder realavkastningen seg høy og dollar styrkes, som er motvinden bak det siste metallfallet. US Dollar Index daglig: TradingView Med DXY-diagrammet som viser styrke (bullish stigende kanal) og renteøkninger tilbake på bordet, virker utsiktene for en svakere dollar på kort sikt svake. Den motvinden påvirker hele metallsektoren og setter fokus på hvilket metall som står seg best. Metallene beveger seg samlet, lederskap er det viktige spørsmålet De tre metallene beveger seg i samme retning. De siste seks månedene har gull (XAU/USD) og sølv (XAG/USD) hatt en korrelasjon på 0,83. Sølv og kobber har 0,72, mens gull og kobber har 0,61. Korrelasjon måler hvor tett to aktiva beveger seg sammen, der 1,0 betyr bevegelse i takt og 0 er ingen kobling. Så høye verdier betyr én felles handel, ikke tre separate innsatser. Korrelasjonsmatrise for tre metaller: Charlie Quant Lab Derfor handler gull-, sølv- og kobberprognosen om relativ styrke innad i gruppen, ikke å forutsi at ett metall skal opp og et annet ned. Forholdstall og ukentlige diagrammer avgjør. Gull setter standarden for gruppen, så det er naturlig sted å starte. Gull holder seg i fallende kanal, bankene er splittet (XAU/USD) har beveget seg i en fallende kanal siden slutten av januar, da den toppet nær $ 5 608. En fallende kanal er en nedadgående bevegelse mellom to parallelle trendlinjer. Prisen forsøkte å stige 23. mars, gikk høyere, men snudde ned igjen. På ukesdiagrammet er $ 4 027 linjen som teller. Gull bør holde seg over dette nivået. En ukesstenging under $ 4 027 åpner for en nedgang mot $ 3 249, det forrige utbruddsnivået. For å bygge opp styrke på nytt må gull ta tilbake $ 4 400. En bevegelse over $ 5 004 vil gjøre ukestrenden konstruktiv igjen. Gull kursanalyse: TradingView Bankene er delt. Goldman Sachs-analytikerne Lina Thomas og Daan Struyven kuttet sitt årsslutt-mål til $ 4 900 19. juni, med tanke på at Federal Reserve kanskje ikke kutter renten i 2026. JPMorgan spår $ 6 000 innen årsslutt, til tross for en overvekt av bearish posisjoner. Bearish investor positioning in gold options is extremely crowded:The 6-month put-call skew on the largest US gold-backed ETF, $GLD, is up to 1.03, near the highest since 2017.The put-call skew measures the relative cost of put options versus call options, rising when… pic.twitter.com/M9EKmlWqHo — The Kobeissi Letter (@KobeissiLetter) June 17, 2026 Sølv deler gull sitt bearish mønster, men diagrammet skjuler en annen formasjon. Sølv følger gull, men bygger dobbel bunn (XAG/USD) ligger i den samme fallende kanalen, noe den sterke korrelasjonen støtter. Under dette dannes en dobbel bunn, et mønster der prisen lager to lignende bunner og antyder et støttenivå. Første hinder er $ 66,53, som allerede har blitt avvist én gang. Nivået som virkelig teller er $ 75,36. En ukentlig bevegelse over $ 75-sonen vil bryte den fallende kanalen og gi et bullish signal. Nedsiden er tydelig hvis det feiler. Under $ 59,40 er neste stopp $ 52,27 og deretter $ 42,12. En større trigger ligger ved $ 89,62, noe som vil fullføre dobbel-bunn og peke mot en bevegelse på omtrent 46 %, selv om det er langt unna. Analyse av sølvpris: TradingView Fundamentalene gir støtte. Silver Institute spår et sjette år på rad med underskudd i markedet i 2026, nærmere 215 millioner unser, og det største som er registrert. Seks år på rad med underskudd betyr at markedet må hente fra eksisterende lagre for å dekke gapet, en langsom «squeeze» som gir støtte til sølvprisen over tid. Kobber er den andre halvdelen av sølvhistorien, den industrielle kraften, og akkurat nå er kobber den store AI-traden. AI-traden fremhever kobber, styrker og utfordringer Kobber har vært i en stigende kanal siden 2024. Den var nær ved å bryte oppover den kanalen 11. mai og igjen 1. juni, og nå er det ved å formes en dobbel-topp, altså to mislykkede topper som varsler utmattelse. Det strukturelle caset er AI-utbyggingen. Goldman Sachs Research forventer at strømforbruket i datasentre vil øke med rundt 165 % innen 2030, og ser at strømnett og infrastruktur står for over 60 % av veksten i kobberetterspørselen dette tiåret, med omtrent 6 til 8 tonn kobber per megawatt kapasitet. Så hvorfor har kobber stoppet rett under sitt bruddnivå? AI-handelen har vaklet, og politiske risikoer rundt datasentre har tatt brodden av oppgangen. Det vises i prisforventningene. Banker legger nå sine mål rett rundt kobbers rekordpris. JPMorgans gjennomsnitt for 2026 nær $ 12 075 per tonn ligger rett under dette nivået, Goldman hevet nylig sin årsslutt-prognose til ca. $ 13 735, og Citi er høyest, nær $ 15 000. Analyse av kobberpris: TradingView På diagrammet må kobber holde $ 6,12. Under dette nivået kan man forvente en glidning mot $ 6,04. Et ukentlig brudd over $ 6,47 vil peke mot $ 6,68 og deretter $ 7,02. Nivået $ 6,68 vil bekrefte et reelt brudd oppover. I pris per pund, slik diagrammet viser, ligger målområdene rett rundt kobbers nåværende $ 6,16. JPMorgans snitt for 2026 nær $ 5,48 ligger under, Goldmans oppjusterte årsslutt nær $ 6,23 er omtrent på dette nivået, og Citi er høyest rundt $ 6,80, rett over bruddet ved $ 6,68. Forholdet mellom metallene viser hvordan denne spenningen løser seg opp. Forholdstallene viser hvem som leder Tre forholdstall rammer inn det makroøkonomiske bildet. Gull-sølv-forholdet har steget fra omtrent 44 i januar til 66 nå. Det er en risk-off-holdning til fordel for gull, men 66 er ikke så ekstremt at det roper at sølv er billig. Råvareforholdstall. Kilde: Charlie Quant Lab Gull-olje-forholdet har økt fra omtrent 41 den 19. mai til 56, noe som indikerer påkjenning der gull er sterkt og olje svak. Sølv-kobber-forholdet peker i motsatt retning. Det har falt fra omtrent 19 i januar til 10, med kobber som leder, et klassisk signal om industriell etterspørsel. Forhold mellom sølv og kobber: Charlie Quant Lab Dette er kjernekonflikten. Gull og olje peker mot risk-off, sølv og kobber peker mot industriell vekst, og sølv presses mellom de to regimene. Samlet sett peker de tre diagrammene mot en tydelig rangering inn mot årsslutt. Gull, sølv og kobber prognose mot slutten av 2026 Kobber er den strukturelle lederen. Historien om AI og strømnett gir det sterkeste flerårige caset av de tre, men diagrammet har stoppet ved en dobbel-topp, og de fleste bankmål for 2026 antyder en korreksjon på kort sikt fra rekordnivåene. Gull er det makroøkonomiske ankeret. Det har de største uenighetene mellom bankene, med et sprik på $ 1100 mellom Goldman på $ 4900 og JPMorgan på $ 6000. Gull leder bare dersom stress og rente-kutt dominerer. Sølv er «high-beta»-jokerkortet. Det henger bak begge, men et rekordstort tilbudsunderskudd og en gryende dobbel-bunn gir sølv mest potensial for opphenting hvis makro eller industriell etterspørsel styrker seg. Gull Sølv Kobber 2026 Rangering: BeInCrypto Dollaren er bryteren. Så lenge DXY ligger over 100, forblir komplekset begrenset, og kobber på $ 6,12 markerer grensen som skiller et nytt AI-ledet oppsving fra en dobbel-topp-korreksjon som også trekker sølv og gull ned. Alt dette skyldes den positive korrelasjonen mellom de tre.
Cardano lanserte sin største oppgradering på flere år: Hva sier nettverksaktiviteten?
Cardano (ADA) nettverksaktivitet endret seg knapt etter at Leios Musashi Dojo testnet ble lansert 23. juni, med daglige transaksjoner flate og aktive adresser nær fire måneders bunnivå. Lanseringen markerer et viktig steg for Cardanos skaleringsplan. Likevel forteller on-chain data og sosiale signaler en mer forsiktig historie om brukerne faktisk har fått det med seg. Testnet påvirket knapt Cardano nettverksaktivitet Hovedbegivenheten gjorde lite med selve kjeden. Daglige transaksjoner holdt seg rundt 25000, på linje med de siste tre månedene, uten noen varig økning etter testnet ble lansert. Testnet er den første live forsøket med en skaleringsoppgradering bygget for langt høyere gjennomstrømning, et steg mot en planlagt hovednett i 2026. Vil du ha flere tokeninnsikter som dette? Meld deg på Redaktør Harsh Notariyas daglige kryptonyhetsbrev her. Den ene tydelige økningen kom 4. og 5. juni, da transaksjonene hoppet over 60000. Den økningen samsvarte med et kraftig salg og ser dermed ut til å gjenspeile likvidering, ikke ny adopsjon. Cardano aktive staking-adresser forteller en mykere historie. Antall unike staking-kontoer som transakterer daglig falt til rundt 5000 den 21. juni, et 120-dagers bunnivå, sammenlignet med 7000 til 8000 tidligere i perioden. Cardano aktivitet versus ADA kurs: Dune Færre aktive kontoer peker mot svakere daglig etterspørsel, noe som antyder at oppgraderingsinteressen ikke har trukket brukerne tilbake. Merk: Dette tallet bruker Dunes stake-adresse-metode og er derfor lavere sammenlignet med bredere trackere som teller alle betalingsadresser. Retningen, ikke det absolutte nivået, er hovedpoenget. Nettverket fremstår dermed rolig, men ADA on-chain data er bare én linse. Folkestemningen beveger seg ofte først. Sosial sentiment er fortsatt positiv Cardano sentiment har holdt seg bedre enn kursfallet skulle tilsi. Santiments positive sentiment-score ligger på 8,29 mot en negativ score på 3,13, så optimismen overskygger fortsatt frykten med mer enn to til én. Positivt sentiment steg også mot 30 under testnet-lanseringen, langt over de negative målingene i samme periode. Fellesskapet ser fortsatt ut til å ha tålmodighet. ADA positivt versus negativt sentiment: Santiment Sentiment er likevel et mykt signal. Pengeflyt avslører om denne optimismen også har overbevisning. Børsuttak peker mot akkumulering, men svekkes ADA børsuttak har holdt seg konstruktive. Spotbørs-nettoflyt, en måling av mynter som flyttes til og fra børser, har vist netto uttak hver uke siden tidlig i mai. Netto uttak antyder vanligvis at holdere flytter mynter til selvforvaring, et mønster som ofte tolkes som stille akkumulering. Det har ikke vært en eneste uke med netto innskudd siden midten av mai, noe som ville indikert økt salgspress. Men utfordringen ligger i størrelsen. Ukentlige netto uttak har gått ned fra rundt $ 27 millioner i midten av mai til bare $ 4,53 millioner uken som endte 22. juni, en nedgang på over 80 %. ADA spotbørs nettoflyt: CoinGlass Kjøpspresset er altså fortsatt der og samsvarer med den positive sentimenten, men det svekkes raskt. Denne spenningen definerer Cardanos situasjon nå. Hva Cardano nettverket trenger nå Den kontrære tolkningen er enkel. Et viktig testnet har ankommet, men kjeden reagerte knapt. Leios er et løfte med sikte på et hovednett sent i 2026, ikke en bryter som løfter etterspørselen i dag. Foreløpig er Cardano nettverksaktivitet flat, adresser er på vei ned, og de viktige katalysatorene er fortsatt måneder unna. Håpet er reelt, men tynt. Positivt sentiment og stabile, men minkende, børsuttak antyder at holderne ikke har gitt opp, selv om siste Cardano-nyhetsbølge ikke har gitt mer bruk. Vedvarende vekst i aktive adresser vil skille en virkelig Leios-drevet oppgang fra et nettverk som fortsatt handles på løfter.
US Dollar Index når 13-måneders høyde over 100, sommeradvarsel for krypto og aksjer
US Dollar-indeksen (DXY) har brutt over 100 til sitt høyeste nivå siden mai 2025, noe som signaliserer økt press på risikofylte aktiva inn mot sommeren. Historisk har en stigende dollar tappet likviditet fra de globale markedene og tynget både aksjer og kryptovalutaer. Det siste bruddet antyder noen tøffe måneder foran tradere. En sterkere dollar gir problemer for risikofylte aktiva Dollarindeksen følger dollaren mot seks store valutaer. Når den stiger, faller ofte dollardenominerte aktiva som Bitcoin og aksjer. Den inverse korrelasjonen har holdt gjennom store deler av 2026. Samtidig har en haukete Federal Reserve gitt ny drahjelp oppover. Sentralbanken holdt renten på 3,50 % til 3,75 % den 17. juni og antydet mulige økninger. Konsumprisene steg 4,2 % i mai, det høyeste påviste nivået siden april 2023. Høyere renter over lengre tid støtter dollaren og trekker kapital ut av spekulative aktiva. Bitcoin (BTC) handles nær $ 62 368, ned nesten 3 % det siste døgnet. Aksjer har vaklet samtidig etter hvert som investorer gjør seg klare for strammere finansielle betingelser. En sterkere dollar øker dessuten kostnader for utenlandske låntagere og strammer likviditeten globalt. Makroanalytiker Ted Pillows spår ytterligere oppgang for dollaren. $DXY wants to go higher. This means stocks and crypto could go lower. pic.twitter.com/d4pOExjpX6 — Ted (@TedPillows) June 22, 2026 Spekulanter flokker til US Dollar-indeksen idet årslang trading-range strammes inn En separat graf over ikke-kommersielle posisjoner viser at spekulanter er kraftig long på dollaren. Netto long-posisjoner har steget mot $ 28 milliarder, nær toppnivåene fra 2024 og 2025. DXY har handlet innenfor et smalt intervall i over ett år. Nå presser den mot toppen av dette intervallet. Overfylte posisjoner kan fungere som et kontrært varsko. Likevel gikk tilsvarende dollarstyrke forut for de sterke oppgangene i 2021 og 2022. Ikke-kommersielle dollarposisjoner / Kilde: Saxo For øyeblikket veier posisjoneringen mot bullish. Et markant brudd vil trolig øke salgspresset i risikomarkedene. Uansett har trading-rangen vært komprimert for lenge til å være stille. En løsning, enten opp eller ned, vil være avgjørende for tradere. DXY teknisk analyse peker mot 102 og 103 På daglig diagram stengte DXY nær 101,17 etter å ha brutt motstanden mellom 100,0 og 100,6. Prisen følger en stigende trendlinje fra bunnen i februar nær 95,5. Relative Strength Index (RSI) peker nå oppover mot 70, et tegn på økt momentum. Neste DXY-mål ligger nær 102, svingtoppen fra mai 2025. DXY daglig diagram / Kilde: Tradingview Firetimersdiagrammet bekrefter bevegelsen. Prisen brøt ut av en stigende kanal rundt 18. juni, med et beregnet mål nær 102. En bevegelse videre opp åpner for motstand mellom 103,0 og 103,3. Begge tidsrammer peker mot samme vei oppover. DXY firetimersdiagram / Kilde: Tradingview Støtte ligger nå på 100-nivået og på den stigende trendlinjen. Et fall under 100 vil svekke det bullish bildet og kunne gi lettelse for Bitcoin og aksjer. Foreløpig favoriserer momentumet dollaren. Om denne styrken varer vil antakelig avgjøre sommeren for krypto og aksjer.
Krypto-blodbad? Ikke for DEXE, altcoin stiger 70 % mens short-tradere blir knust
DeXe (DEXE) trosset et fallende kryptomarked tirsdag, og steg omtrent 70 % på 24 timer da en voldsom short squeeze tvang bearish tradere til å dekke sine posisjoner. Denne bevegelsen løftet DEXE til en ny topp for året nær $ 24, mens Bitcoin og de fleste altcoins var i rødt. Derivatdata viser at oppgangen skyldtes belåning og ikke ny spot-etterspørsel. Rekordhøy åpen interesse drev short squeeze DEXE åpen interesse økte til omtrent $ 70 millioner på tirsdag, det høyeste som er registrert. Denne økningen kom samtidig som prisen gikk rett opp, et klassisk tegn på tvungne posisjoner fremfor jevn akkumulering. DEXE åpen interesse / Kilde: Coinglass Data fra Coinglass viser at shorts har vært den tapende siden i flere måneder. Røde short-likvidasjonsstolper dominerer grafen, mens long-likvidasjoner har holdt seg små hele veien. DEXE totale likvidasjoner / Kilde: Coinglass Det avgjørende slaget kom fra en short-likvidasjonskaskade verdt omtrent $ 1,3 millioner, den største på grafen. Denne bølgen av tvungne tilbakekjøp presset kursen mekanisk opp med 70 % og forlenget en oppgang som har vart i flere måneder, rally. Avtagende volum varsler at oppgangen kan stoppe opp Squeezen ser kraftig ut, men ukescharten gir advarsler. DEXE har hentet inn nesten hele nedgangen for 2025, og har steget fra rundt $ 1,73 tilbake til $ 24,20-nivået som har dannet taket siden februar 2025. Denne ukens candle var oppe på det nivået, men ble avvist og stengte nær $ 23,50. Prisen tok tilbake 0,618 Fibonacci-støtten rundt $ 15,60, noe som holder strukturen bullish foreløpig. DEXE ukentlig chart / Kilde: Tradingview Ukentlig volum faller derimot mens prisen setter nye topper. Relative strength index viser bearish divergens og har vært avtakende siden april, samtidig som DEXE stiger til en ny top. Begge signalene antyder at oppgangen mangler et solid kjøpsgrunnlag. Mønsteret minner om andre belåningsdrevne altcoins som har hatt kraftige hopp før de falt tilbake. DEXE kurs kan sikte mot $ 30 hvis short squeeze holder Samtidig gir dagscharten et bullish scenario. Et cup-and-handle-mønster har dannet seg siden oktober 2025, med et utbrudd i mai, en ny test av støttenivået og nå et nytt push oppover. Mønsteret gir et målt kursmål nær $ 30, som stemmer overens med 1,272 Fibonacci-forlengelsen på $ 30,31. DEXE handlet rundt $ 22,88 ved publisering, rett under motstanden på $ 24,20. DEXE daglig chart / Kilde: Tradingview Scenarioet krever to ting. Prisen må bryte og stenge over $ 24,20, og RSI må ta tilbake nivå 70 for å bekrefte momentumet, ifølge én chart-analyse. Om det feiler, får selgerne kontrollen tilbake. Siden oppgangen er drevet av belåning og ikke spot-etterspørsel, står DEXE foran en binær test ved langvarig motstand. Neste ukes close bør avgjøre retningen.
SpaceX-aksjer faller under børsnoteringspris, verdsettelse synker under $ 2 billioner
SpaceX-aksjene (SPCX) har falt under IPO-prisen på $ 150, med markedsverdien under 2 billioner dollar for første gang siden børsnoteringen. Fallet trekker SPCX betydelig lavere enn forrige ukes topp på $ 225,64. Tradere stiller nå spørsmål ved om oppgangen har overgått selskapets fundamentaler. SpaceX aksjepris og markedsverdi. Kilde: Google Finance SpaceX-aksjen faller under 2 billioner dollar i markedsverdi SpaceX satte IPO-prisen til $ 135 per aksje og åpnet nær $ 150 den 12. juni. Med omtrent $ 75 milliarder i verdi er det tidenes største Nasdaq-debut. Aksjen steg deretter til en intradagstopp på $ 225,64 den 16. juni før den snudde. Markedsverdien holdt seg fortsatt nær $ 2,22 billioner ved mandagens slutt. Nedsalget økte etter at selskapet lanserte sitt første obligasjonslån. De prioriterte obligasjonene tar sikte på å hente minst $ 20 milliarder. Pengene vil tilbakebetale et bro-lån og finansiere AI- og datasenterprosjekter. SpaceX oppga også en kontantbeholdning på rundt $ 100,8 milliarder. Nå har selskapets aksjekurs falt under åpningsprisen på $ 150, med markedsverdien under 2 billioner dollar for første gang siden debutdagen. SpaceX aksjepris. Kilde: TradingView Det store fallet etter IPO har ført mange kjøpere nær bruddpunktet eller i minus. *SPACEX FALLS 3.9% TO DROP BELOW TRADING DEBUT’S OPEN PRICEEveryone who bought after the IPO is now underwater — zerohedge (@zerohedge) June 23, 2026 Fem aktører å følge mens nedsalget sprer seg SpaceXs børsdebut trakk både kapital og oppmerksomhet fra mindre noterte romselskap. Mandagens nedsalg rammet disse ulikt, og skilte de høyrisiko-rene spillene fra de store aktørene. Alphabet gir den stødigste eksponeringen. Selskapets omtrent 6 % andel skriver seg fra en investering på rundt $ 900 millioner i 2015. Ved en verdi på 2 billioner dollar, kan denne andelen overstige $ 100 milliarder. Mandagens fall på 5 % skyldtes primært AI-talentflukt, ikke rotasjonen mot romfart, men har også falt sammen med SPCX. Rocket Lab er SpaceXs nærmeste børsnoterte oppskytningsrival og utvikler Neutron-raketten for å konkurrere mot Falcon 9. Selskapet ble første rene romaksje i Nasdaq-100 den 22. juni, men falt likevel 8 %. Ordrebacklogen nådde $ 2,2 milliarder siste kvartal. T-Mobile beveget seg knapt. Med en beta på rundt 0,3 handles Starlink T-Satellite-partneren som en defensiv aksje, ikke et romfartsspill. AST SpaceMobile og Intuitive Machines falt mest. ASTS, en direkte satellitt-til-mobil-konkurrent, har tapt nesten en fjerdedel av verdien den siste måneden. LUNR flyr sine NASA-månelandere på Falcon 9. Selskapet har tapt omtrent en tredel i samme periode. En planlagt kapitalinnhenting på $ 500 millioner og økt short-interesse legger ytterligere press på aksjen. Om SpaceX selv kan forsvare en multibillion-dollar prislapp er fortsatt en boble- eller gjennombruddsdebatt. Uansett innledet Susquehanna dekning på SpaceX med nøytral anbefaling og kursmål på $ 170, med henvisning til sterke vekstutsikter men krevende prising. Selskapet venter inntektsvekst fram mot 2030, drevet av oppskytninger, Starlink og AI. “Analytikere anbefaler likevel å vente på et bedre inngangspunkt, og peker på risiko som Starship-forsinkelser, Starlink-konkurranse og usikkerhet rundt AI-relaterte inntekter,” rapporterte Walter . Følg oss på X for å få de siste nyhetene mens de skjer Dette bør du følge med på fremover De neste dagene vil vise om 2 billioner dollar blir et støttenivå eller om fallet fortsetter. Obligasjonssalget tester investorenes appetitt, med oppgangen allerede mer enn 30 % lavere enn toppen. Uansett ser det ut til at det brede romsegmentet fortsatt vil la seg styre av SPCX.
Big Tech-salg rammer risikable aktiva hardt og kryptovaluta lider mest
Bitcoin (BTC) falt til rundt $ 62 500 på tirsdag da et salg innen Big Tech presset investorer ut av risikofylte aktiva verden over. Fallet fulgte betydelige tap i asiatiske og europeiske markeder, der chip-produsenter ledet tilbakegangen. Ether, XRP og Solana falt kraftigere enn Bitcoin det siste døgnet. Bitcoin kursytelse. Kilde: BeInCrypto Teknologisalg trekker Bitcoin og altcoins ned Bitcoin nådde en intradag-bunn på $ 61 938 tirsdag, ned omtrent 5 % det siste døgnet, før den steg til $ 62 533 i skrivende stund. Tokenet handles nå til omtrent halvparten av rekordhøyden på $ 126 080, satt i oktober 2025. Ether (ETH) tapte omtrent 6 % til nær $ 1 652. Solana (SOL) falt omtrent 7 %, og XRP sank mer enn 3 % til $ 1,10. Gull falt også under $ 4 200 etter å ha startet uken langt over dette nivået mandag. De kraftigere kryptotapene følger et mønster. Bitcoins sammenheng med teknologisektoren nådde et treårshøydepunkt sent i 2025, med femårig korrelasjon på 0,54. Analytikere hos Wintermute advarte da om at Bitcoin hadde begynt å falle kraftigere enn aksjer, samtidig som den hang etter i oppgangen. En korrelasjonskoeffisient på +1 indikerer perfekt positiv korrelasjon, noe som betyr at Bitcoin og Nasdaq 100 beveget seg i samme retning i det spesifiserte tidsintervallet. Tilsvarende indikerer en korrelasjonskoeffisient på -1 at de to variablene beveget seg i motsatt retning. Kilde: LongTerm Trends Institusjonelle strømmer viser samme bilde. Amerikanske spot-Bitcoin ETF-utstrømninger nådde rekordhøye $ 6,35 milliarder over 30 dager fram til midten av juni. Dette var det verste av 582 registrerte rulleringsvinduer overvåket av Galaxy Research. Chip-produsenter faller og renteuro sprer seg Sør-Koreas Kospi-indeks falt omtrent 10 %, der både Samsung og SK Hynix stengte over 12 % lavere. Salget spredte seg til amerikanske chip-produsenter, med Nvidia, AMD og Micron alle på vei ned før børsåpning i New York. Investorer stiller spørsmål ved om Big Techs store AI-investeringer faktisk vil lønne seg. Teknologifallet forsterkes når salget griper globale aksjer. Kilde: CNBC “Big Tech tilbakekjøp av aksjer kollapser etter hvert som AI-investeringene spiser opp kontantbeholdningen,” indikerte analyseselskapet Hedgeye på X. SpaceX forsterket nedgangen og falt over 4 % i førhandelen mot en verdivurdering under $ 2 billioner, det laveste siden børsnoteringen. $SPCX – SPACEX SLIDES TOWARD $2 TRILLION THRESHOLDSpaceX shares fell more than 4% in premarket trading, putting the company on track for a market value below $2 trillion for the first time since its IPO.The stock traded near $148, slipping below its June 12 debut price of… — *Walter Bloomberg (@DeItaone) June 23, 2026 Mandagens fall på 16 % utslettet rundt $ 400 milliarder. Dette er det nest største éndags-tapet for et selskap noensinne, ifølge FT. Økt frykt for høyere amerikanske renter økte presset ytterligere. Tiårig statsobligasjonsrente steg til 4,48 % ettersom Fed, ledet av Kevin Warsh, signaliserte at de kan heve renten igjen. Strategene knyttet farten i fallet til høy belåning og mange posisjoner i samme retning. når aksjer har steget så mye, så raskt, og det er mye belåning og mange private investorer involvert, skal det ikke mye til for å utløse kraftige fall, rapporterte FT og siterte Mike Bell, markedssjefstrateg i RBC BlueBay. Bitcoin ETF-utstrømninger har siden avtatt med 87 % fra toppen tidlig i juni. Dette antyder at det mest intense institusjonelle salget kan være over. Bare en vending tilbake til innstrømning vil bekrefte bunnen, men kryptomarkedets stabilisering kan avhenge av hvor lenge teknologinedgangen varer.
Ethereum kurs faller etter at Ethereum Foundation kutter 20 % av de ansatte i slankere omorganise...
Ethereum Foundation kunngjorde i dag en omorganisering som reduserer arbeidsstyrken med 54 kollegaer, omtrent 20 % av det totale personalet. Endringene avslutter en flere måneder lang intern prosess som er utformet for å tilpasse driften til organisasjonens tidligere kunngjorte strategi. Ethereum (ETH) kurs falt nær 7 % på nyheten. Ethereum kursutvikling. Kilde: TradingView Omfang av nedskjæringene EF-ledelsen bekreftet reduksjonen i et offisielt blogginnlegg publisert i dag. Avgangene utgjør omtrent en femtedel av organisasjonen, og gir et mer fokusert team som er tilpasset langsiktige prioriteringer. Today, the EF is changing shape, concluding a months-long process of reorganization as part of the implementation of the Mandate and the Treasury Management Policy.We come out of this process with the structure, activities, and people necessary for execution on the critical… — Ethereum Foundation (@ethereumfndn) June 23, 2026 Følg oss på X for å få de siste nyhetene når de skjer Drevet av mandat og finanspolitikk Endringene implementerer EF-mandatet utgitt 13. mars 2026, og finanspolitikken fra 4. juni 2025. Den politikken setter årlige driftskostnader til 15 % av kapitalbufferen per nå, med mål om å reduseres mot et langsiktig nivå på 5 %. “Vi kommer ut av denne prosessen med strukturen, aktivitetene og menneskene som er nødvendige for å utføre de viktige oppgavene som venter,” uttalte stiftelsen. EF har nå innført en syv-klynge-struktur med tydeligere ansvar på tvers av kjerndomener, og skjerper fokuset på protokollsikkerhet, sensurmotstand og brukernes selvbestemmelse. Berørte ansatte får sluttpakke tilsvarende én måneds lønn per år med tjeneste (eller lokal minimum, hvis den er høyere), samt overgangshjelp og støtte til videre plassering i økosystemet. Med en mindre kjerneorganisasjon forventes uavhengige team og selskaper å ta større roller. Investorer bør følge kommende rapporter fra kapitalbufferen og protokollmilepæler for å følge gjennomføringen under det oppdaterte mandatet. Nylige lederavganger og endringer i økosystemet Denne avgjørelsen kommer samtidig som Ethereum Foundation møter økt lederutskifting og endringer i økosystemet. De siste 10 dagene har BeInCrypto rapportert at Hsiao-Wei Wang trakk seg som co-direktør og styremedlem 19. juni, den andre co-direktøravgangen i 2026 etter Tomasz Stańczaks fratreden i februar. Minst åtte ledende personer har forlatt stiftelsen siden januar, noe som reiser spørsmål om styring og retning midt i stiftelsens større reorganisering. Det har også vært økende debatt rundt finansiering av kjerneutvikling. 20. juni gikk Tom Lee ut mot advarsler om en mulig “langsom krise”, og mener bekymringene er overdrevne mens EF kutter kostnader. Bare to dager senere, 22. juni, etablerte fem tidligere ledende EF-forskere Ethlabs, en ny uavhengig nonprofit støttet av Lee, Joe Lubin og andre, for å akselerere institusjonell adopsjon. Disse utviklingene viser hvordan talent og initiativ nå flyter fra den krympende stiftelsen over i et mer desentralisert økosystem.
MetaMask avviser å ha sendt on-chain-melding som hånet MEV King: Hva skjedde egentlig
MetaMask avviser at de har sendt en mye delt on-chain-melding som tilsynelatende gjorde narr av Jaredfromsubway, Ethereum MEV-operatøren som nylig mistet $ 15 millioner i et honeypot-angrep. Lommebokleverandøren presiserte at meldingen kom fra et lignende Ethereum Name Service (ENS)-navn og ikke fra noen av deres offisielle adresser. Forvekslingen avdekket en svakhet i hvordan ENS-navn vises på de fleste plattformer. ENS-imitasjon bak MetaMask-navneforvirring De fleste plattformer gjør ENS-håndtak om til små bokstaver før de vises. Denne konvensjonen skjuler en viktig forskjell. “MetaMask.eth” med store bokstaver og den ekte “metamask.eth” ser identiske ut for de fleste brukere. Likevel peker de to navnene til helt ulike adresser on-chain. Imitasjonsnavnet avviste Jaredfromsubways juridiske trussel og mente at søksmålet ikke ville holde i retten. MetaMask bekreftet på X at de ikke hadde noe med meldingen å gjøre. MetaMask forklarer sin rolle etter Jaredfromsubway-angrepet Jaredfromsubway hadde allerede tilbudt angriperen en white hat-avtale om å beholde 50 % med en frist på 48 timer. Han truet med rettslige skritt dersom midlene ikke ble tilbakeført. Saken om Ethereum MEV bot-uttaket fikk mye oppmerksomhet i DeFi-fellesskapet. Denne synligheten gjorde hendelsen til et attraktivt mål for imitatører. MetaMask. Kilde: X Angriperen har ikke vist tegn til å akseptere avtalen. On-chain-data viser at $ 5,1 millioner av de totalt $ 7,5 millioner som ble stjålet, allerede er sendt til Tornado Cash. Midlene ble delt opp i 20 transaksjoner på 100 ETH hver, totalt 2000 ETH. Angriperen vekslet også de resterende 1422 ETH til $ 2,44 millioner i DAI, ifølge en blokkjede-analytiker. It looks like the attacker has no intention of returning any funds to jaredfromsubway. The attacker has now deposited $5.1M of the $7.5M stolen from jaredfromsubway into Tornado Cash.A few hours ago, the attacker deposited 2,000 ETH into Tornado Cash in 20 X 100 ETH each, and… https://t.co/wRd0hrkgvV pic.twitter.com/qDzTIBVYgS — Specter (@SpecterAnalyst) June 23, 2026 MEV bot honeypot-angrepet aktualiserte nye spørsmål om risikoen MEV-operatører møter i et konkurransepreget miljø. MetaMask-imitasjonen introduserer imidlertid en separat utfordring som ikke handler om MEV-mekanismer. Den viser til en svakhet i navnesystemet som enhver Ethereum-bruker kan oppleve. ENS-designfeil gjør Ethereum-brukere sårbare ENS-navn følger en normaliseringsstandard som gjør om alle store bokstaver til små. Denne prosessen gjør at navn er store/små-bokstav-uavhengige når de vises, men registreringen skiller fortsatt mellom ulike kombinasjoner. En ondsinnet aktør som registrerer “MetaMask.eth” får dermed et teknisk gyldig ENS-navn med tilsvarende rettighet. ENS blokkerer ikke registrering av navn som kun skiller seg fra eksisterende med bruk av store og små bokstaver. Trusselaktører kan registrere slike imitasjonsnavn i forkant og ta dem i bruk når store hendelser oppstår. Den bredere bølgen av kryptohacking i juni har allerede vist lignende sosial manipulasjon knyttet til offentlige hendelser. Et bredere mønster i DeFi-sikkerhet Samtidig er crypto-sikkerhet på ledelsesnivå hovedsakelig rettet mot kryptografiske standarder. Sårbarheter i navnevisning faller stort sett utenfor dette reguleringsområdet, og overlater ansvaret til utviklere og lommebokleverandører. MetaMask-hendelsen følger et mønster som er synlig over hele DeFi-området. Angripere utnytter gjentatte ganger forskjellen mellom det grensesnittet viser og det protokollene faktisk gjennomfører. Tap i DeFi utlånsprotokoller illustrerer den samme problematikken på strukturelt nivå. Inntil bransjen lukker disse hullene, vil imitasjon gjennom displaylaget fortsette å være en lavkost, høy avkastning-angrepsmetode.