Binance Square
BeInCrypto SE
4.7k Publicații

BeInCrypto SE

image
Verificat pe Square
🌍 Senaste nyheterna och opartisk analys på 26 språk!
0 Urmăriți
60 Urmăritori
1.1K+ Apreciate
Postări
·
--
Vedeți traducerea
Algorand satsar på bred kvantmotståndskraft till slutet av 2027 med ny färdplanAlgorand Foundation kommer att göra sin blockchain säker mot kvantattacker före slutet av 2027. De agerar tidigare än National Security Agency deadline. Planen gäller varje del av nätverket. Den omfattar användarplånböcker, utvecklingsverktyg och konsensusmekanism. En tidsplan skapad runt Q-dagen Algorand arbetar mot Q-dagen, det tillfälle då kvantdatorer kan bryta den kryptering som säkrar de flesta blockkedjor idag. Målet för 2027 kommer innan National Institute of Standards and Technology slutar använda gamla RSA-nycklar. Tidplanen är även tre år före NSA deadline för nationella säkerhetssystem. Enligt planen kommer inbyggda post-kvantumkonton med Q3 2026-protokolluppdateringen. Användare öppnar de i Pera-plånboken, och alla mjukvaruutvecklingskit stöder det nya formatet. Stakare kan också satsa från kvantsäkra konton. Dessutom, med Q3 2026-uppdateringen, stöder Algorand flera signaturtyper samtidigt. Följ oss på X för att få de senaste nyheterna direkt The question is no longer whether the transition to post-quantum security will happen. It's whether organizations will be ready when it does.Algorand started in 2022. Falcon is already live on Mainnet. Today, we're publishing our roadmap to broad quantum resilience by the end… pic.twitter.com/hQhcQixPiT — Algorand Foundation (@AlgoFoundation) June 18, 2026 Detta bygger på arbete som började 2022, när Algorand införde State Proofs undertecknade med Falcon-schemat. Post-kvantummultisignaturer och migration av treasury är planerade senare i år. ”Post-kvantsäkerhet kan inte läggas till i efterhand efter Q-dagen. Varje institution som tokeniserar eller stakar, varje utvecklare som bygger, och varje användare som gör transaktioner på Algorand måste veta att de tillgångar förblir säkra om kvantutmaningen uppstår. Denna plan ger dem trygghet, med konkreta lanseringar från 2026,” säger Bruno Martins, Chief Technology Officer, Algorand Foundation, så här. Chris Peikert, Foundation Chief Scientific Officer, säger att det tar flera år att uppgradera ett liveprotokoll, eftersom hotet ökar mot slutet av årtiondet. Kommande versioner visar om Algorand lyckas följa tidplanen. Konkurrenter arbetar också. TRON planerar ett kvantresistent testnät Q2 2026 och lanserar mainnet Q3. Solana har sagt att övergången är färdigutredd och redo för lansering vid hot. Ethereum-utvecklare väntar sig Layer 1-uppgraderingar till 2029. Prenumerera på vår YouTube-kanal för att se ledare och journalister dela expertinsikter

Algorand satsar på bred kvantmotståndskraft till slutet av 2027 med ny färdplan

Algorand Foundation kommer att göra sin blockchain säker mot kvantattacker före slutet av 2027. De agerar tidigare än National Security Agency deadline.
Planen gäller varje del av nätverket. Den omfattar användarplånböcker, utvecklingsverktyg och konsensusmekanism.
En tidsplan skapad runt Q-dagen
Algorand arbetar mot Q-dagen, det tillfälle då kvantdatorer kan bryta den kryptering som säkrar de flesta blockkedjor idag. Målet för 2027 kommer innan National Institute of Standards and Technology slutar använda gamla RSA-nycklar. Tidplanen är även tre år före NSA deadline för nationella säkerhetssystem.
Enligt planen kommer inbyggda post-kvantumkonton med Q3 2026-protokolluppdateringen. Användare öppnar de i Pera-plånboken, och alla mjukvaruutvecklingskit stöder det nya formatet.
Stakare kan också satsa från kvantsäkra konton. Dessutom, med Q3 2026-uppdateringen, stöder Algorand flera signaturtyper samtidigt.
Följ oss på X för att få de senaste nyheterna direkt
The question is no longer whether the transition to post-quantum security will happen. It's whether organizations will be ready when it does.Algorand started in 2022. Falcon is already live on Mainnet. Today, we're publishing our roadmap to broad quantum resilience by the end… pic.twitter.com/hQhcQixPiT
— Algorand Foundation (@AlgoFoundation) June 18, 2026
Detta bygger på arbete som började 2022, när Algorand införde State Proofs undertecknade med Falcon-schemat. Post-kvantummultisignaturer och migration av treasury är planerade senare i år.
”Post-kvantsäkerhet kan inte läggas till i efterhand efter Q-dagen. Varje institution som tokeniserar eller stakar, varje utvecklare som bygger, och varje användare som gör transaktioner på Algorand måste veta att de tillgångar förblir säkra om kvantutmaningen uppstår. Denna plan ger dem trygghet, med konkreta lanseringar från 2026,” säger Bruno Martins, Chief Technology Officer, Algorand Foundation, så här.
Chris Peikert, Foundation Chief Scientific Officer, säger att det tar flera år att uppgradera ett liveprotokoll, eftersom hotet ökar mot slutet av årtiondet. Kommande versioner visar om Algorand lyckas följa tidplanen.
Konkurrenter arbetar också. TRON planerar ett kvantresistent testnät Q2 2026 och lanserar mainnet Q3. Solana har sagt att övergången är färdigutredd och redo för lansering vid hot. Ethereum-utvecklare väntar sig Layer 1-uppgraderingar till 2029.
Prenumerera på vår YouTube-kanal för att se ledare och journalister dela expertinsikter
Vedeți traducerea
Bitcoin brydde sig inte om oljemarknadens återhämtning – data från 5 år visar varförPriset på Brentolja har just haft sin största veckovisa nedgång på flera månader, men priset på Bitcoin (BTC) ändrades knappt. Brent har gått ner 9 % jämfört med Bitcoins 1 %. Den skillnaden prövar sambandet mellan olja och Bitcoin, som många handlare och experter brukar följa som en regel. En del på marknaden tror att lägre oljepris betyder att Bitcoin snart kommer att stiga igen. Men den verkliga förklaringen handlar om inflation, marknadspositionering och nätverkets egna gruvarbetare. Det pekar mot något oväntat. Varför handlare kopplar Bitcoin-botten till fallande oljepris Brentolja, som är världens viktigaste riktmärke, sjönk under 80 USD den här veckan, vilket är en minskning på cirka 9 %. WTI-olja, det amerikanska riktmärket, gick också ner till mitten av 70 USD. Råoljepris: Investing.Com Bitcoins veckoprestanda: CoinGecko Avtalet mellan USA och Iran om att öppna Hormuzsundet fick oljepriset att falla snabbt. Ignoring the US defeat to Iran for a moment – there is a silver lining..The price of Brent oil plummeted to $77 and almost reached the level before the start of the US-Iran warThen oil cost $67. Earlier, Siluanov stated that the situation in the Strait of Hormuz could bring… pic.twitter.com/OIfIPKo882 — Beefeater (@Beefeater_Fella) June 18, 2026 Många handlare tror att varje gång oljepriset rasar så hittar Bitcoin snabbt ett bottenpris. Några förväntar sig att oljepriset ska gå upp igen senare i år på grund av spänningar mellan Iran och Israel och en möjlig avgift i Hormuz. De menar att en sådan återhämtning skulle tvinga Bitcoin att göra en sista nedgång som markerar botten. $BTC Very interesting pattern.Every single time OIL nukes, $BTC ends up forming a macro bottom shortly after.Right now, OIL is falling off a cliff while BTC is sitting roughly 52% below its highs.If the historical relationship continues to hold, it would suggest that at… pic.twitter.com/7AXgz6Abwf — Killa (@KillaXBT) June 18, 2026 Risken finns kvar. Iran har precis pausat sina 60-dagars samtal med USA, vilket kan höja oljepriset igen. Men ett prissamband förklarar sällan allt, och fem års data visar att sambandet mellan Bitcoin och olja är svagt. Fem års data visar att sambandet mellan Bitcoin och olja knappt finns Under fem år är korrelationen mellan Bitcoin och råolja bara 0,036. Korrelation går från +1, där tillgångar rör sig tillsammans, till −1, där de rör sig åt motsatt håll. Ett värde på 0,036 visar att olja och Bitcoin inte har något starkt samband. Bitcoins och WTI:s korrelation över fem år: Charlie Quant Lab Men ett genomsnitt kan vara missvisande. Många misstänker att sambandet bara syns när oljepriset är oroligt. Därför delade vi upp historiken i två grupper: lugna oljemarknader och mycket svängiga. Om Bitcoin och olja rör sig olika i dessa fall skulle ett enda tal dölja det. Betingad korrelation mellan Bitcoin och olja: Charlie Quant Lab Även efter uppdelning är båda värdena nära noll. Korrelationen är −0,02 när oljepriset svänger kraftigt och +0,05 när det är lugnt. Båda siffrorna är nära noll, så inget läge visar på något riktigt samband. Vill du ha fler såna insikter? Anmäl dig till chefredaktör Harsh Notariyas dagliga kryptonyhetsbrev här. Den senaste 30-dagars korrelationen är −0,21. Det betyder att olja och Bitcoin nyligen rört sig svagt åt motsatt håll, men sambandet är svagt. Sammanfattningsvis styr ingen marknadssituation så att oljan pålitligt påverkar Bitcoin. Kopplingen från olja till Bitcoin är också bruten delvis. Olja påverkar förväntad inflation (breakeven inflation) måttligt med 0,41. Men den inflationssignalen når knappt realräntorna, alltså räntan minus inflation. Realräntor har bara svagt samband med Bitcoin. Därför försvagas kopplingen mellan Bitcoin och olja för varje steg. Istället kommer störst påverkan nu direkt från Fed. Nya ordföranden Kevin Warsh höll räntan oförändrad den 17 juni och nio av 18 tjänstemän väntar sig en höjning 2026. SUMMARY OF FED DECISION (6/17/2026):1. Fed leaves rates unchanged for the 4th straight meeting2. 9 out of 18 officials expect at least one rate hike this year3. Fed lowers its median 2026 US GDP projection from 2.4% to 2.2%4. Fed now sees PCE inflation not returning to… — The Kobeissi Letter (@KobeissiLetter) June 17, 2026 Därmed påverkar räntepolitiken Bitcoin snabbare än oljepriset gör. Om oljan inte styr Bitcoin, är nästa fråga vad som gör det. Diagrammen pekar mot hur marknadsdeltagarna beter sig. När oljepriset steg höll de starkaste Bitcoin-ägarna kvar Historiken visar detta tydligt. När Brent nådde en topp på nära 119 USD i slutet av mars höll sig Bitcoin stabil istället för att falla. Brent och Bitcoin prisjämförelse: TradingView De långsiktiga ägarna, alltså plånböcker som behåller mynt i över 155 dagar, fortsatte att köpa under hela perioden. Deras nettoköp förblev positiva fram till juni, vilket visar en tydlig förändring mot slutet av 2025 när många sålde. Det betyder att de mest tålmodiga ägarna inte blev oroliga trots högre oljepriser. Långsiktiga Bitcoinägares position: Glassnode Den tydliga kopplingen mellan olja och Bitcoin finns i mining. El är den viktigaste delen för att skapa Bitcoin, så höga oljepriser kan minska gruvbolagens vinster. Men hash-raten, alltså datorstyrkan som skyddar nätverket, har ökat den senaste tiden, samtidigt som WTI sjunker. En stigande hash-rate samtidigt som energi blir billigare visar att gruvarbetare tror på industrin, de ger inte upp hoppet. Det intressanta är att hash-raten låg kvar på samma nivå även när oljepriset steg kraftigt i mars. Hash-rate jämfört med olja: Charlie Quant Lab Både ägare och gruvarbetare ligger stabilt, därför kommer trycket från något annat håll: derivatmarknaden. Vad pressar egentligen Bitcoin just nu Man ser trycket på derivatmarknaden. Bitcoin open interest, alltså värdet på öppna terminskontrakt, har ökat sedan 11 juni. Den gick upp från 21,83 miljarder USD till cirka 23,45 miljarder USD. Under samma tidsperiod ändrades funding-räntan från ungefär +0,0023% till cirka −0,002%. Funding är en avgift som långsiktiga och kortsiktiga handlare betalar till varandra. En negativ ränta betyder att de som satsar på nedgång betalar till de som satsar på uppgång, vilket visar på svaghet. Fler kontrakt och negativ funding tyder på att många vill satsa på nedgång, inte på ett uppsving när oljepriset går ner. Logiken spelar roll. Om billigare olja verkligen hjälpte Bitcoin, skulle fler satsa på uppgång. Nu satsar man istället på att kursen sjunker. Det kan leda till en så kallad short squeeze. Då stiger kursen snabbt och tvingar de som shortsäljer att köpa tillbaka, vilket ökar priset snabbt. Open interest och funding-ränta: Santiment Här finns fällan. Om en squeeze startar kommer många säga att oljeprisets fall hjälpte till. Men det är egentligen shortsäljare som köper tillbaka, inte själva oljan som driver priset. Stämningen är fortfarande negativ, så denna uppgång blir bara teknisk och inte ett riktigt tecken på att olja påverkar Bitcoin just nu. För tillfället är kopplingen mellan olja och Bitcoin för svag för att styra marknaden. Brent handlas runt 79 USD, vilket är cirka 9% lägre denna vecka. Bitcoin ligger på omkring 62 800 USD, cirka hälften av rekordnivån 126 200 USD i oktober, men bara 1% ner under samma tid. Nästa viktiga rörelse beror troligen på funding och Fed, inte på oljepriset. Om de som satsar på nedgång ger upp kan en squeeze snabbt lyfta Bitcoin. Om Fed är fortsatt tuffa håller trycket i sig, oavsett vad som händer med oljan. Olja påverkar fortfarande inflationen och Fed:s beslut. Men sambandet mellan olja och Bitcoin försvagas efter varje steg och tappar effekt innan det når kursen.

Bitcoin brydde sig inte om oljemarknadens återhämtning – data från 5 år visar varför

Priset på Brentolja har just haft sin största veckovisa nedgång på flera månader, men priset på Bitcoin (BTC) ändrades knappt. Brent har gått ner 9 % jämfört med Bitcoins 1 %. Den skillnaden prövar sambandet mellan olja och Bitcoin, som många handlare och experter brukar följa som en regel.
En del på marknaden tror att lägre oljepris betyder att Bitcoin snart kommer att stiga igen. Men den verkliga förklaringen handlar om inflation, marknadspositionering och nätverkets egna gruvarbetare. Det pekar mot något oväntat.
Varför handlare kopplar Bitcoin-botten till fallande oljepris
Brentolja, som är världens viktigaste riktmärke, sjönk under 80 USD den här veckan, vilket är en minskning på cirka 9 %. WTI-olja, det amerikanska riktmärket, gick också ner till mitten av 70 USD.
Råoljepris: Investing.Com Bitcoins veckoprestanda: CoinGecko
Avtalet mellan USA och Iran om att öppna Hormuzsundet fick oljepriset att falla snabbt.
Ignoring the US defeat to Iran for a moment – there is a silver lining..The price of Brent oil plummeted to $77 and almost reached the level before the start of the US-Iran warThen oil cost $67. Earlier, Siluanov stated that the situation in the Strait of Hormuz could bring… pic.twitter.com/OIfIPKo882
— Beefeater (@Beefeater_Fella) June 18, 2026
Många handlare tror att varje gång oljepriset rasar så hittar Bitcoin snabbt ett bottenpris. Några förväntar sig att oljepriset ska gå upp igen senare i år på grund av spänningar mellan Iran och Israel och en möjlig avgift i Hormuz. De menar att en sådan återhämtning skulle tvinga Bitcoin att göra en sista nedgång som markerar botten.
$BTC Very interesting pattern.Every single time OIL nukes, $BTC ends up forming a macro bottom shortly after.Right now, OIL is falling off a cliff while BTC is sitting roughly 52% below its highs.If the historical relationship continues to hold, it would suggest that at… pic.twitter.com/7AXgz6Abwf
— Killa (@KillaXBT) June 18, 2026
Risken finns kvar. Iran har precis pausat sina 60-dagars samtal med USA, vilket kan höja oljepriset igen. Men ett prissamband förklarar sällan allt, och fem års data visar att sambandet mellan Bitcoin och olja är svagt.
Fem års data visar att sambandet mellan Bitcoin och olja knappt finns
Under fem år är korrelationen mellan Bitcoin och råolja bara 0,036. Korrelation går från +1, där tillgångar rör sig tillsammans, till −1, där de rör sig åt motsatt håll. Ett värde på 0,036 visar att olja och Bitcoin inte har något starkt samband.
Bitcoins och WTI:s korrelation över fem år: Charlie Quant Lab
Men ett genomsnitt kan vara missvisande. Många misstänker att sambandet bara syns när oljepriset är oroligt. Därför delade vi upp historiken i två grupper: lugna oljemarknader och mycket svängiga. Om Bitcoin och olja rör sig olika i dessa fall skulle ett enda tal dölja det.
Betingad korrelation mellan Bitcoin och olja: Charlie Quant Lab
Även efter uppdelning är båda värdena nära noll. Korrelationen är −0,02 när oljepriset svänger kraftigt och +0,05 när det är lugnt. Båda siffrorna är nära noll, så inget läge visar på något riktigt samband.
Vill du ha fler såna insikter? Anmäl dig till chefredaktör Harsh Notariyas dagliga kryptonyhetsbrev här.
Den senaste 30-dagars korrelationen är −0,21. Det betyder att olja och Bitcoin nyligen rört sig svagt åt motsatt håll, men sambandet är svagt. Sammanfattningsvis styr ingen marknadssituation så att oljan pålitligt påverkar Bitcoin.
Kopplingen från olja till Bitcoin är också bruten delvis. Olja påverkar förväntad inflation (breakeven inflation) måttligt med 0,41. Men den inflationssignalen når knappt realräntorna, alltså räntan minus inflation. Realräntor har bara svagt samband med Bitcoin. Därför försvagas kopplingen mellan Bitcoin och olja för varje steg.
Istället kommer störst påverkan nu direkt från Fed. Nya ordföranden Kevin Warsh höll räntan oförändrad den 17 juni och nio av 18 tjänstemän väntar sig en höjning 2026.
SUMMARY OF FED DECISION (6/17/2026):1. Fed leaves rates unchanged for the 4th straight meeting2. 9 out of 18 officials expect at least one rate hike this year3. Fed lowers its median 2026 US GDP projection from 2.4% to 2.2%4. Fed now sees PCE inflation not returning to…
— The Kobeissi Letter (@KobeissiLetter) June 17, 2026
Därmed påverkar räntepolitiken Bitcoin snabbare än oljepriset gör. Om oljan inte styr Bitcoin, är nästa fråga vad som gör det. Diagrammen pekar mot hur marknadsdeltagarna beter sig.
När oljepriset steg höll de starkaste Bitcoin-ägarna kvar
Historiken visar detta tydligt. När Brent nådde en topp på nära 119 USD i slutet av mars höll sig Bitcoin stabil istället för att falla.
Brent och Bitcoin prisjämförelse: TradingView
De långsiktiga ägarna, alltså plånböcker som behåller mynt i över 155 dagar, fortsatte att köpa under hela perioden. Deras nettoköp förblev positiva fram till juni, vilket visar en tydlig förändring mot slutet av 2025 när många sålde. Det betyder att de mest tålmodiga ägarna inte blev oroliga trots högre oljepriser.
Långsiktiga Bitcoinägares position: Glassnode
Den tydliga kopplingen mellan olja och Bitcoin finns i mining. El är den viktigaste delen för att skapa Bitcoin, så höga oljepriser kan minska gruvbolagens vinster. Men hash-raten, alltså datorstyrkan som skyddar nätverket, har ökat den senaste tiden, samtidigt som WTI sjunker. En stigande hash-rate samtidigt som energi blir billigare visar att gruvarbetare tror på industrin, de ger inte upp hoppet.
Det intressanta är att hash-raten låg kvar på samma nivå även när oljepriset steg kraftigt i mars.
Hash-rate jämfört med olja: Charlie Quant Lab
Både ägare och gruvarbetare ligger stabilt, därför kommer trycket från något annat håll: derivatmarknaden.
Vad pressar egentligen Bitcoin just nu
Man ser trycket på derivatmarknaden. Bitcoin open interest, alltså värdet på öppna terminskontrakt, har ökat sedan 11 juni. Den gick upp från 21,83 miljarder USD till cirka 23,45 miljarder USD. Under samma tidsperiod ändrades funding-räntan från ungefär +0,0023% till cirka −0,002%.
Funding är en avgift som långsiktiga och kortsiktiga handlare betalar till varandra. En negativ ränta betyder att de som satsar på nedgång betalar till de som satsar på uppgång, vilket visar på svaghet. Fler kontrakt och negativ funding tyder på att många vill satsa på nedgång, inte på ett uppsving när oljepriset går ner.
Logiken spelar roll. Om billigare olja verkligen hjälpte Bitcoin, skulle fler satsa på uppgång. Nu satsar man istället på att kursen sjunker. Det kan leda till en så kallad short squeeze. Då stiger kursen snabbt och tvingar de som shortsäljer att köpa tillbaka, vilket ökar priset snabbt.
Open interest och funding-ränta: Santiment
Här finns fällan. Om en squeeze startar kommer många säga att oljeprisets fall hjälpte till. Men det är egentligen shortsäljare som köper tillbaka, inte själva oljan som driver priset. Stämningen är fortfarande negativ, så denna uppgång blir bara teknisk och inte ett riktigt tecken på att olja påverkar Bitcoin just nu.
För tillfället är kopplingen mellan olja och Bitcoin för svag för att styra marknaden. Brent handlas runt 79 USD, vilket är cirka 9% lägre denna vecka. Bitcoin ligger på omkring 62 800 USD, cirka hälften av rekordnivån 126 200 USD i oktober, men bara 1% ner under samma tid. Nästa viktiga rörelse beror troligen på funding och Fed, inte på oljepriset.
Om de som satsar på nedgång ger upp kan en squeeze snabbt lyfta Bitcoin. Om Fed är fortsatt tuffa håller trycket i sig, oavsett vad som händer med oljan. Olja påverkar fortfarande inflationen och Fed:s beslut. Men sambandet mellan olja och Bitcoin försvagas efter varje steg och tappar effekt innan det når kursen.
Vedeți traducerea
Hormuzsundet är öppet: Så varför har oljepriset inte fallit mer?Brentolja handlades till 79,46 USD per fat den 18 juni. Priset har gått ner cirka 30 % från 112,93 USD för en månad sedan. Nu är Hormuzsundet öppet igen och fartygen börjar röra sig, så många trodde att priserna skulle falla mer. Men de har inte gjort det. Svaret är att det finns faktorer som tyst håller uppe oljepriset även om tillgången kommer tillbaka. Öppet betyder inte att allt flyter på Cirka 500 handelsfartyg sitter fortfarande fast inne i Persiska viken. Det säger maritima underrättelseföretaget Kpler. Det smala sundet kan inte släppa igenom alla fartyg på en gång. Trafiken genom Hormuz är fortfarande mycket mindre än före kriget. Skeppare, försäkringsbolag och ägare väntar på bekräftad minröjning och säkra sjöfartsleder innan de skickar ut sina fartyg. Oljan har faktiskt stigit efter nyheten om att sundet är öppet. Bildkälla: Trading Economics The Energy Information Administration juniprognos antar att Hormuz i praktiken är stängt större delen av sommaren. Oljetrafiken kan börja närma sig nivåer före konflikten först i början av 2027. Producenterna har sin egen tidsplan Att starta om oljefält som varit avstängda i över tre månader går inte snabbt. Claudio Galimberti, chefsekonom på Rystad Energy, förklarar detta tydligt i ett uttalande till Associated Press. “Stämningen har blivit bättre. Men stämning är inte samma sak som tillgång. Det tar tid att öka produktionen igen, få logistik att fungera normalt och få bort den risk som finns i oljepriset.” Ekonomer på Capital Economics tror att energiflödet kan nå 80 % av nivån före kriget i september. Irak, som drabbats hårdare, kan behöva nästan ett år för att återhämta sig helt. Marknaden tar också hänsyn till att Iran-avtalet kanske inte håller. Den fortsatta USA:s marin-närvaro i Persiska viken och osäkerhet kring Irans agerande gör att handlarna inte vågar räkna bort nya oroligheter. Den här kvarvarande risken håller oljepriset uppe.

Hormuzsundet är öppet: Så varför har oljepriset inte fallit mer?

Brentolja handlades till 79,46 USD per fat den 18 juni. Priset har gått ner cirka 30 % från 112,93 USD för en månad sedan. Nu är Hormuzsundet öppet igen och fartygen börjar röra sig, så många trodde att priserna skulle falla mer. Men de har inte gjort det.
Svaret är att det finns faktorer som tyst håller uppe oljepriset även om tillgången kommer tillbaka.
Öppet betyder inte att allt flyter på
Cirka 500 handelsfartyg sitter fortfarande fast inne i Persiska viken. Det säger maritima underrättelseföretaget Kpler. Det smala sundet kan inte släppa igenom alla fartyg på en gång. Trafiken genom Hormuz är fortfarande mycket mindre än före kriget. Skeppare, försäkringsbolag och ägare väntar på bekräftad minröjning och säkra sjöfartsleder innan de skickar ut sina fartyg.
Oljan har faktiskt stigit efter nyheten om att sundet är öppet. Bildkälla: Trading Economics
The Energy Information Administration juniprognos antar att Hormuz i praktiken är stängt större delen av sommaren. Oljetrafiken kan börja närma sig nivåer före konflikten först i början av 2027.
Producenterna har sin egen tidsplan
Att starta om oljefält som varit avstängda i över tre månader går inte snabbt. Claudio Galimberti, chefsekonom på Rystad Energy, förklarar detta tydligt i ett uttalande till Associated Press.
“Stämningen har blivit bättre. Men stämning är inte samma sak som tillgång. Det tar tid att öka produktionen igen, få logistik att fungera normalt och få bort den risk som finns i oljepriset.”
Ekonomer på Capital Economics tror att energiflödet kan nå 80 % av nivån före kriget i september. Irak, som drabbats hårdare, kan behöva nästan ett år för att återhämta sig helt.
Marknaden tar också hänsyn till att Iran-avtalet kanske inte håller. Den fortsatta USA:s marin-närvaro i Persiska viken och osäkerhet kring Irans agerande gör att handlarna inte vågar räkna bort nya oroligheter. Den här kvarvarande risken håller oljepriset uppe.
Vedeți traducerea
Gemini Co-Lead Noam Shazeer lämnar Google och börjar på OpenAI före börsintroduktionenNoam Shazeer, Googles vice president för teknik och en av ledarna för Gemini AI-modellerna, meddelade den 18 juni att han lämnar företaget för att börja på OpenAI. Han slutar mindre än två år efter att Google betalade cirka 2,7 miljarder USD för att få tillbaka Shazeer från Character.AI, startupen han grundade efter att ha lämnat Google 2021. En dyr förlust för Google Shazeer började på Google år 2000 och är en av de viktigaste forskarna inom modern AI. Han skrev tillsammans med andra den kända artikeln “Attention Is All You Need” från 2017. Den artikeln presenterade Transformer-arkitekturen som används i nästan alla stora språkmodeller idag. Shazeer bekräftade nyheten på X, och Google gav ett kort uttalande: “Vi är tacksamma för Noams viktiga insatser på Google under åren.” I’m excited to share that I’ll be joining OpenAI and look forward to working with the exceptional team there.It was a difficult decision to move on. I’m incredibly proud of the amazing team at Google and everything we’ve built together. It has been an honor and a pleasure to… — Noam Shazeer (@NoamShazeer) June 18, 2026 Tidpunkten ökar pressen kring OpenAIs börsnotering Detta sker samtidigt som OpenAI fortsätter att arbeta med sina planer på att börsnoteras. Företaget skickade in en S-1-ansökan konfidentiellt till U.S. Securities and Exchange Commission tidigare denna månad. Goldman Sachs och Morgan Stanley ger råd kring en börsnotering som kan gå över 1 biljon USD. Att OpenAI nu får Shazeer med i sitt team stärker företagets tekniska trovärdighet vid ett känsligt tillfälle. OpenAI känner av mer och mer konkurrens från andra aktörer. Till exempel tar Anthropic snabbt marknadsandelar bland företag och tävlade om en plats i den stora börsvågen 2026 tillsammans med SpaceX. Om Shazeers ankomst kommer att ändra produktutvecklingen inför börsintroduktionen blir något investerare troligen följer noga.

Gemini Co-Lead Noam Shazeer lämnar Google och börjar på OpenAI före börsintroduktionen

Noam Shazeer, Googles vice president för teknik och en av ledarna för Gemini AI-modellerna, meddelade den 18 juni att han lämnar företaget för att börja på OpenAI.
Han slutar mindre än två år efter att Google betalade cirka 2,7 miljarder USD för att få tillbaka Shazeer från Character.AI, startupen han grundade efter att ha lämnat Google 2021.
En dyr förlust för Google
Shazeer började på Google år 2000 och är en av de viktigaste forskarna inom modern AI. Han skrev tillsammans med andra den kända artikeln “Attention Is All You Need” från 2017. Den artikeln presenterade Transformer-arkitekturen som används i nästan alla stora språkmodeller idag.
Shazeer bekräftade nyheten på X, och Google gav ett kort uttalande: “Vi är tacksamma för Noams viktiga insatser på Google under åren.”
I’m excited to share that I’ll be joining OpenAI and look forward to working with the exceptional team there.It was a difficult decision to move on. I’m incredibly proud of the amazing team at Google and everything we’ve built together. It has been an honor and a pleasure to…
— Noam Shazeer (@NoamShazeer) June 18, 2026
Tidpunkten ökar pressen kring OpenAIs börsnotering
Detta sker samtidigt som OpenAI fortsätter att arbeta med sina planer på att börsnoteras. Företaget skickade in en S-1-ansökan konfidentiellt till U.S. Securities and Exchange Commission tidigare denna månad. Goldman Sachs och Morgan Stanley ger råd kring en börsnotering som kan gå över 1 biljon USD.
Att OpenAI nu får Shazeer med i sitt team stärker företagets tekniska trovärdighet vid ett känsligt tillfälle. OpenAI känner av mer och mer konkurrens från andra aktörer. Till exempel tar Anthropic snabbt marknadsandelar bland företag och tävlade om en plats i den stora börsvågen 2026 tillsammans med SpaceX.
Om Shazeers ankomst kommer att ändra produktutvecklingen inför börsintroduktionen blir något investerare troligen följer noga.
Vedeți traducerea
SpaceX tappar 620 miljarder USD på två dagar: Börjar nedgången efter börsintroduktionen nu?SpaceX (SPCX) aktien har fallit 18 % från sin topp efter börsnoteringen, och de flesta som köpte på öppna marknaden har nu nästan gått jämnt ut. Det gör att många undrar om den historiska starten redan har nått toppen. Aktien stängde på torsdagen vid 184,98 USD, en nedgång på 3,6 % för dagen. Enligt CNBC låg aktiens femdagars volymvägda snittpris på 181,71 USD. Detta är en viktig siffra för att se var den vanliga köparen står efter noteringen. Den lilla marginalen över inköpspriset är en stor vändning från tisdagens topp på över 225 USD. Från 3 biljoner USD till sjunde plats De två dagarna med nedgång har tagit bort runt 620 miljarder USD i börsvärde. Nu är SpaceX värderat till 2,37 biljoner USD, ned från nästan 3 biljoner USD. Företaget låg en kort stund på fjärde plats i världen, före Amazon och Microsoft, men har nu sjunkit så långt som till sjunde plats där det tävlar nära TSMC. Från toppen på nästan 225 USD har SpaceX aktiens pris fallit. Bildkälla: Trading View Det som startade fallet var SpaceX meddelande den 16 juni att de skulle köpa Anysphere, företaget bakom AI-kodverktyget Cursor, för 60 miljarder USD i en aktieaffär. Affären gör att SpaceX aktier späds ut med ungefär 3,4 % jämfört med bolagets börsvärde vid noteringen, som var 1,77 biljoner USD. Morningstar reagerade genom att sänka sin riktkurs till 62 USD från 63 USD. De menade att affären ökar utspädningen i en aktie som redan bedömts som övervärderad. Det bästa scenariot för bolaget, enligt dem, är ett värde på 169 USD, vilket är under dagens kurs. Privatpersoners köpintresse svalnar snabbt Hur snabbt kursen har vänt visar hur känslostyrd uppgången varit. Vanda Research data visar att privatpersoner köpte SPCX för 369,8 miljoner USD under de tre första handelsdagarna. Det är mer än fyra gånger så mycket som gick till Nvidia under samma tid. Men takten saktade snabbt ner till bara 9,1 miljoner USD på torsdagen den 18 juni. De investerare som fick aktier vid börsintroduktionen för 135 USD på plattformar som Robinhood, Fidelity och SoFi har fortfarande gått med vinst. Men de flesta fick bara en liten del av de aktier de ville ha. De som köpte till högre pris på öppna marknaden har nu förlorat på pappret. Som BeInCrypto rapporterade före nedgången hade redan smarta investerare på derivatmarknaden förberett sig på en korrigering. Alla tror dock inte på fortsatt nedgång. Oppenheimer-analytikern Timothy Horan höjde sitt riktvärde till 250 USD efter Cursor-affären. Han menar att köpet ger SpaceX tillgång till AI-kompetens, träningsdata och redan aktiva utvecklare. Men med utgången av lockup-perioden i slutet av juli kan dubbelt så många aktier börja handlas. Om bolaget också tar in 20 miljarder USD i obligationer till xAI, kommer trycket från säljsidan på SPCX att öka. Om detta är en sund korrektion eller början på en längre nedgång efter börsnoteringen beror troligen på SpaceX första kvartalsrapport som publikt bolag, som kommer i slutet av juli.

SpaceX tappar 620 miljarder USD på två dagar: Börjar nedgången efter börsintroduktionen nu?

SpaceX (SPCX) aktien har fallit 18 % från sin topp efter börsnoteringen, och de flesta som köpte på öppna marknaden har nu nästan gått jämnt ut. Det gör att många undrar om den historiska starten redan har nått toppen.
Aktien stängde på torsdagen vid 184,98 USD, en nedgång på 3,6 % för dagen. Enligt CNBC låg aktiens femdagars volymvägda snittpris på 181,71 USD. Detta är en viktig siffra för att se var den vanliga köparen står efter noteringen. Den lilla marginalen över inköpspriset är en stor vändning från tisdagens topp på över 225 USD.
Från 3 biljoner USD till sjunde plats
De två dagarna med nedgång har tagit bort runt 620 miljarder USD i börsvärde. Nu är SpaceX värderat till 2,37 biljoner USD, ned från nästan 3 biljoner USD. Företaget låg en kort stund på fjärde plats i världen, före Amazon och Microsoft, men har nu sjunkit så långt som till sjunde plats där det tävlar nära TSMC.
Från toppen på nästan 225 USD har SpaceX aktiens pris fallit. Bildkälla: Trading View
Det som startade fallet var SpaceX meddelande den 16 juni att de skulle köpa Anysphere, företaget bakom AI-kodverktyget Cursor, för 60 miljarder USD i en aktieaffär. Affären gör att SpaceX aktier späds ut med ungefär 3,4 % jämfört med bolagets börsvärde vid noteringen, som var 1,77 biljoner USD.
Morningstar reagerade genom att sänka sin riktkurs till 62 USD från 63 USD. De menade att affären ökar utspädningen i en aktie som redan bedömts som övervärderad. Det bästa scenariot för bolaget, enligt dem, är ett värde på 169 USD, vilket är under dagens kurs.
Privatpersoners köpintresse svalnar snabbt
Hur snabbt kursen har vänt visar hur känslostyrd uppgången varit. Vanda Research data visar att privatpersoner köpte SPCX för 369,8 miljoner USD under de tre första handelsdagarna. Det är mer än fyra gånger så mycket som gick till Nvidia under samma tid. Men takten saktade snabbt ner till bara 9,1 miljoner USD på torsdagen den 18 juni.
De investerare som fick aktier vid börsintroduktionen för 135 USD på plattformar som Robinhood, Fidelity och SoFi har fortfarande gått med vinst. Men de flesta fick bara en liten del av de aktier de ville ha. De som köpte till högre pris på öppna marknaden har nu förlorat på pappret. Som BeInCrypto rapporterade före nedgången hade redan smarta investerare på derivatmarknaden förberett sig på en korrigering.
Alla tror dock inte på fortsatt nedgång. Oppenheimer-analytikern Timothy Horan höjde sitt riktvärde till 250 USD efter Cursor-affären. Han menar att köpet ger SpaceX tillgång till AI-kompetens, träningsdata och redan aktiva utvecklare.
Men med utgången av lockup-perioden i slutet av juli kan dubbelt så många aktier börja handlas. Om bolaget också tar in 20 miljarder USD i obligationer till xAI, kommer trycket från säljsidan på SPCX att öka.
Om detta är en sund korrektion eller början på en längre nedgång efter börsnoteringen beror troligen på SpaceX första kvartalsrapport som publikt bolag, som kommer i slutet av juli.
Vedeți traducerea
CFTC förbjuder handel för fängslade Celsius-grundaren Alex MashinskyCommodity Futures Trading Commission (CFTC) har nu avslutat ärendet mot Celsius. En federal domstol har beslutat om en förlikning och löst myndighetens fall från 2023 mot grundaren Alexander Mashinsky. Domstolen i Southern District of New York förbjuder Mashinsky permanent från att handla på CFTC-reglerade marknader. Han får inte heller registrera sig hos myndigheten på något sätt. Vad CFTC:s fall mot Celsius handlade om Detta avslutar CFTC:s åtgärder mot Mashinsky. Han får inte heller bryta mot anti-bedrägeribestämmelserna i CEA och myndighetens regler. ”Förlikningen förbjuder Mashinsky för alltid från fortsatt brott mot vissa anti-bedrägeribestämmelser i CEA och CFTC:s regler. Han får heller inte handla eller registrera sig igen,” säger CFTC. CFTC stämde Celsius och Mashinsky i juli 2023. Myndigheterna anklagade de för att ha lurat hundratusentals kunder. ”Anmälan beskrev Celsius som en onlineplattform där Celsius kunder lät Celsius samla de digitala tillgångarna och använda de samlade tillgångarna för att generera intäkter åt Celsius, vilka enligt uppgift skulle gå tillbaka till kunderna som veckovisa räntor eller ‘belöningar’”, står det i pressmeddelandet . Anmälan gällde händelser från 2018 till åtminstone juni 2022. Enligt CFTC marknadsförde Mashinsky Celsius som ett säkert, bankliknande alternativ för digitala tillgångar. Han lovade höga ränteutbetalningar men plattformen ökade risken. Celsius gav ut okollateraliserade lån och deltog i riskfyllda avtal inom decentraliserad finans (DeFi). Följ oss på X så får du de senaste nyheterna direkt Konkurs, brottsanklagelser och dom Celsius sa till användarna att deras pengar var säkra trots ökande förluster. Plattformen ansökte senare om konkurs. Celsius kollaps hamnade bland flera kända fall i sektorn. Mashinsky erkände sig skyldig till bedrägeri med råvaror och värdepapper i december 2024. En domare dömde honom till 12 år i fängelse i maj 2025. Domstolen beslutade också om böter på 50 000 USD och återbetalning på 48,39 miljoner USD. Prenumerera på vår YouTube-kanal för att se ledare och journalister ge experttips

CFTC förbjuder handel för fängslade Celsius-grundaren Alex Mashinsky

Commodity Futures Trading Commission (CFTC) har nu avslutat ärendet mot Celsius. En federal domstol har beslutat om en förlikning och löst myndighetens fall från 2023 mot grundaren Alexander Mashinsky.
Domstolen i Southern District of New York förbjuder Mashinsky permanent från att handla på CFTC-reglerade marknader. Han får inte heller registrera sig hos myndigheten på något sätt.
Vad CFTC:s fall mot Celsius handlade om
Detta avslutar CFTC:s åtgärder mot Mashinsky. Han får inte heller bryta mot anti-bedrägeribestämmelserna i CEA och myndighetens regler.
”Förlikningen förbjuder Mashinsky för alltid från fortsatt brott mot vissa anti-bedrägeribestämmelser i CEA och CFTC:s regler. Han får heller inte handla eller registrera sig igen,” säger CFTC.
CFTC stämde Celsius och Mashinsky i juli 2023. Myndigheterna anklagade de för att ha lurat hundratusentals kunder.
”Anmälan beskrev Celsius som en onlineplattform där Celsius kunder lät Celsius samla de digitala tillgångarna och använda de samlade tillgångarna för att generera intäkter åt Celsius, vilka enligt uppgift skulle gå tillbaka till kunderna som veckovisa räntor eller ‘belöningar’”, står det i pressmeddelandet .
Anmälan gällde händelser från 2018 till åtminstone juni 2022. Enligt CFTC marknadsförde Mashinsky Celsius som ett säkert, bankliknande alternativ för digitala tillgångar.
Han lovade höga ränteutbetalningar men plattformen ökade risken. Celsius gav ut okollateraliserade lån och deltog i riskfyllda avtal inom decentraliserad finans (DeFi).
Följ oss på X så får du de senaste nyheterna direkt
Konkurs, brottsanklagelser och dom
Celsius sa till användarna att deras pengar var säkra trots ökande förluster. Plattformen ansökte senare om konkurs. Celsius kollaps hamnade bland flera kända fall i sektorn.
Mashinsky erkände sig skyldig till bedrägeri med råvaror och värdepapper i december 2024. En domare dömde honom till 12 år i fängelse i maj 2025. Domstolen beslutade också om böter på 50 000 USD och återbetalning på 48,39 miljoner USD.
Prenumerera på vår YouTube-kanal för att se ledare och journalister ge experttips
Vedeți traducerea
Sydkoreas KOSPI når 9 000, men Samsung och SK Hynix gjorde jobbetSydkoreas KOSPI avslutade den 18 juni på rekordnivån 9 063,84. Det var första gången indexet gick över 9 000. Indexet steg med 2,25 % under dagen. Bara två aktier stod för det mesta av denna uppgång. Samsung Electronics och SK Hynix står tillsammans för över 50 % av indexets marknadsvärde. Båda nådde sina högsta nivåer någonsin, men nästan alla andra aktier sjönk. Drivkraften bakom uppgången SK Hynix steg igen efter att de bekräftade att de hade skickat prover av sitt sjunde generations HBM4E-minne till stora AI-kunder. Det stärkte SK Hynix position som ledande leverantör av det specialiserade DRAM-minnet som driver Nvidia GPU-paket och stora AI-system. Anställda på Hana Bank firar Kospi rekordstängning. Bildkälla: Korea JoongAng Daily Även Samsung Electronics ökade kraftigt. Samsung Life Insurance och SK Square, som till stor del värderas utifrån sina andelar i chipbolagen, steg av samma orsak. Men utanför denna grupp visade börsen en annan utveckling. Av de 917 aktier som handlades på Korea Exchange, backade 791. Hyundai Motor sjönk med 2,75 %, Kia Corp föll med 4,51 % och batteritillverkaren LG Energy Solution tappade 3,85 %. Den stora rubriken dolde att de flesta förlorade mark. Utländska pengar strömmade in Utländska investerare köpte ungefär 1,3 biljoner won (851 miljoner USD) den dagen. Det skapade ett köptryck som lyfte indexet, eftersom utländskt kapital gick till bolagen med tydligast AI-vinstutsikter. Daishin Securities höjde sitt KOSPI-mål för 2026 från 8 800 till 11 500 efter stängningen. Analytikern Lee Kyung-min skrev att utsikterna bör vara starka så länge prognoserna för chipbolagens vinster stiger. Företaget kallade börsen för en klassisk prestations- och policymarknad. Sydkoreas finansinspektion gick samtidigt ut med en varning om högt belånade börsprodukter kopplade till Samsung och SK Hynix. Det signalerar att privatpersonernas belåning i koreanska aktier har vuxit snabbt i takt med indexet. KOSPI passerade 9 000 på 16 handelsdagar efter att först ha gått över 8 000. Därmed kan det spela större roll hur brett nästa tusen poäng delas än exakt när de nås.

Sydkoreas KOSPI når 9 000, men Samsung och SK Hynix gjorde jobbet

Sydkoreas KOSPI avslutade den 18 juni på rekordnivån 9 063,84. Det var första gången indexet gick över 9 000. Indexet steg med 2,25 % under dagen. Bara två aktier stod för det mesta av denna uppgång.
Samsung Electronics och SK Hynix står tillsammans för över 50 % av indexets marknadsvärde. Båda nådde sina högsta nivåer någonsin, men nästan alla andra aktier sjönk.
Drivkraften bakom uppgången
SK Hynix steg igen efter att de bekräftade att de hade skickat prover av sitt sjunde generations HBM4E-minne till stora AI-kunder. Det stärkte SK Hynix position som ledande leverantör av det specialiserade DRAM-minnet som driver Nvidia GPU-paket och stora AI-system.
Anställda på Hana Bank firar Kospi rekordstängning. Bildkälla: Korea JoongAng Daily
Även Samsung Electronics ökade kraftigt. Samsung Life Insurance och SK Square, som till stor del värderas utifrån sina andelar i chipbolagen, steg av samma orsak. Men utanför denna grupp visade börsen en annan utveckling.
Av de 917 aktier som handlades på Korea Exchange, backade 791. Hyundai Motor sjönk med 2,75 %, Kia Corp föll med 4,51 % och batteritillverkaren LG Energy Solution tappade 3,85 %. Den stora rubriken dolde att de flesta förlorade mark.
Utländska pengar strömmade in
Utländska investerare köpte ungefär 1,3 biljoner won (851 miljoner USD) den dagen. Det skapade ett köptryck som lyfte indexet, eftersom utländskt kapital gick till bolagen med tydligast AI-vinstutsikter.
Daishin Securities höjde sitt KOSPI-mål för 2026 från 8 800 till 11 500 efter stängningen. Analytikern Lee Kyung-min skrev att utsikterna bör vara starka så länge prognoserna för chipbolagens vinster stiger. Företaget kallade börsen för en klassisk prestations- och policymarknad.
Sydkoreas finansinspektion gick samtidigt ut med en varning om högt belånade börsprodukter kopplade till Samsung och SK Hynix. Det signalerar att privatpersonernas belåning i koreanska aktier har vuxit snabbt i takt med indexet. KOSPI passerade 9 000 på 16 handelsdagar efter att först ha gått över 8 000. Därmed kan det spela större roll hur brett nästa tusen poäng delas än exakt när de nås.
Vedeți traducerea
Saylor skapade MicroStrategy’s STRC-aktie med AI, och nu har den sjunkit under 100 USDMicroStrategy största finansieringsverktyg för Bitcoin är under press. Strategys STRC preferensaktie sjönk långt under det tänkta värdet 100 USD den här veckan. Därmed finns nya frågor kring företagets komplexa plan att fortsätta köpa Bitcoin genom värdepapper i Wall Street-stil. Försäljningen väckte extra uppmärksamhet eftersom Saylor har kopplat Strategys nya preferensaktier till AI-assisterad utformning. ”När vi skapade STRC använde jag bara AI. Jag kunde inte gjort det själv. Jag satt verkligen och använde AI, gick fram och tillbaka i flera timmar,” sa Saylor i en intervju. STRC, som formellt heter Strategys Variable Rate Series A Perpetual Stretch Preferred Stock, utvecklades för att handlas nära 100 USD. Strategy kan justera utdelningen varje månad för att stödja det målet. Den utformningen testas nu. STRC handlades runt höga 80 USD efter att ha fallit ner mot låga 80 USD, vilket är långt under det värde som Strategy vill hålla. För en produkt som säljs som en relativt stabil och högutdelande preferensaktie, blir fallet en viktig signal för investerarna. STRC aktiekursdiagram. Källa: Google Finance AI-perspektivet får kursfallet att bli ett internetfenomen Kraschen fick mer uppmärksamhet på grund av Saylors uttalanden om AI. Saylor har sagt att Strategy använde artificiell intelligens för att ta fram vissa preferensaktier. Kritiker hånar nu STRC som ett ”AI-designat” värdepapper som inte klarar marknadspressen. Beskrivningen låter slagkraftig, men verkligheten är mer komplex. AI hjälpte troligen med modellering, struktur eller produktdesign. Säkerheten granskades ändå av bankirer, jurister, chefer och marknaden. Men intrycket blir dåligt. STRC presenterades som finansiell ingenjörskonst för Bitcoin-eran. Att priset faller under 100 USD får konstruktionen att framstå som mindre stabil än utlovat. STRC is down 15% in two weeks.Saylor said he "designed it with ChatGPT." pic.twitter.com/GepEwnmbUx — Zack Voell (@zackvoell) June 18, 2026 Vad STRC egentligen är STRC är inte Bitcoin eller en stablecoin, men inte heller en vanlig aktie i ett företag. Det är en preferensaktie från Strategy, tidigare kallad MicroStrategy. Preferensaktier ligger vanligtvis mellan stamaktier och skulder. Investerare köper dem främst för att få utdelning. STRC ger en hög utdelning. Strategy kan höja eller sänka utdelningen varje månad för att försöka hålla kursen kring 100 USD. Det är själva kärnan. Om STRC sjunker för långt under 100 USD, förväntar sig marknaden att Strategy höjer utdelningen så att aktien blir mer attraktiv. The financial house of cards @Saylor built is collapsing. $MSTR's per-share discount to its Bitcoin holdings is soaring, $STRC is tanking, and Bitcoin itself is breaking down, taking the rest of crypto down with it. Soon Saylor will trade in his orange tie for an orange jumpsuit. — Peter Schiff (@PeterSchiff) June 18, 2026 Varför kursfallet spelar roll En högre utdelning innebär att MicroStrategy måste betala mer till investerarna. Det gör det dyrare att ta in nytt kapital. Det försvårar också framtida utgivningar av STRC. Om investerare inte längre tror att STRC kan ligga nära 100 USD, kan Strategy behöva erbjuda ännu högre avkastning för att locka nya köpare. För Saylor betyder det mycket eftersom Strategy har använt värdepapper som STRC för att finansiera sin Bitcoin-strategi. Företaget tar in pengar från kapitalmarknaden och använder en del av dessa pengar för att köpa mer Bitcoin. När modellen fungerar kan Strategy fortsätta att öka sitt Bitcoin-innehav utan att behöva sälja så mycket stamaktier till dåliga kurser. När modellen försvagas blir valen svårare. Måste MicroStrategy sälja mer Bitcoin? Det finns inga säkra tecken på att Strategy måste sälja Bitcoin igen på grund av STRC. Oro handlar om press, inte om ett omedelbart tvång att sälja. Om STRC fortsätter att falla, kan Strategy behöva höja utdelningen igen. Om utdelningskostnaderna ökar måste företaget få in mer kassaflöde eller nytt kapital för att fortsätta betala investerarna. Det kan leda till fler stamaktieemissioner som skulle späda ut aktieägarna. Det kan även begränsa Strategy möjlighet att köpa mer Bitcoin. Om läget blir riktigt pressat oroar sig investerare att företaget till slut kan känna press att sälja en del Bitcoin för att klara sina åtaganden eller skydda sin balansräkning. Det skulle påverka hela berättelsen om Saylors strategi. Strategy har byggt sitt varumärke på att samla på sig Bitcoin, inte att sälja.

Saylor skapade MicroStrategy’s STRC-aktie med AI, och nu har den sjunkit under 100 USD

MicroStrategy största finansieringsverktyg för Bitcoin är under press. Strategys STRC preferensaktie sjönk långt under det tänkta värdet 100 USD den här veckan. Därmed finns nya frågor kring företagets komplexa plan att fortsätta köpa Bitcoin genom värdepapper i Wall Street-stil.
Försäljningen väckte extra uppmärksamhet eftersom Saylor har kopplat Strategys nya preferensaktier till AI-assisterad utformning.
”När vi skapade STRC använde jag bara AI. Jag kunde inte gjort det själv. Jag satt verkligen och använde AI, gick fram och tillbaka i flera timmar,” sa Saylor i en intervju.
STRC, som formellt heter Strategys Variable Rate Series A Perpetual Stretch Preferred Stock, utvecklades för att handlas nära 100 USD. Strategy kan justera utdelningen varje månad för att stödja det målet.
Den utformningen testas nu.
STRC handlades runt höga 80 USD efter att ha fallit ner mot låga 80 USD, vilket är långt under det värde som Strategy vill hålla.
För en produkt som säljs som en relativt stabil och högutdelande preferensaktie, blir fallet en viktig signal för investerarna.
STRC aktiekursdiagram. Källa: Google Finance AI-perspektivet får kursfallet att bli ett internetfenomen
Kraschen fick mer uppmärksamhet på grund av Saylors uttalanden om AI.
Saylor har sagt att Strategy använde artificiell intelligens för att ta fram vissa preferensaktier. Kritiker hånar nu STRC som ett ”AI-designat” värdepapper som inte klarar marknadspressen.
Beskrivningen låter slagkraftig, men verkligheten är mer komplex. AI hjälpte troligen med modellering, struktur eller produktdesign. Säkerheten granskades ändå av bankirer, jurister, chefer och marknaden.
Men intrycket blir dåligt. STRC presenterades som finansiell ingenjörskonst för Bitcoin-eran. Att priset faller under 100 USD får konstruktionen att framstå som mindre stabil än utlovat.
STRC is down 15% in two weeks.Saylor said he "designed it with ChatGPT." pic.twitter.com/GepEwnmbUx
— Zack Voell (@zackvoell) June 18, 2026
Vad STRC egentligen är
STRC är inte Bitcoin eller en stablecoin, men inte heller en vanlig aktie i ett företag.
Det är en preferensaktie från Strategy, tidigare kallad MicroStrategy. Preferensaktier ligger vanligtvis mellan stamaktier och skulder. Investerare köper dem främst för att få utdelning.
STRC ger en hög utdelning. Strategy kan höja eller sänka utdelningen varje månad för att försöka hålla kursen kring 100 USD.
Det är själva kärnan. Om STRC sjunker för långt under 100 USD, förväntar sig marknaden att Strategy höjer utdelningen så att aktien blir mer attraktiv.
The financial house of cards @Saylor built is collapsing. $MSTR's per-share discount to its Bitcoin holdings is soaring, $STRC is tanking, and Bitcoin itself is breaking down, taking the rest of crypto down with it. Soon Saylor will trade in his orange tie for an orange jumpsuit.
— Peter Schiff (@PeterSchiff) June 18, 2026
Varför kursfallet spelar roll
En högre utdelning innebär att MicroStrategy måste betala mer till investerarna.
Det gör det dyrare att ta in nytt kapital. Det försvårar också framtida utgivningar av STRC. Om investerare inte längre tror att STRC kan ligga nära 100 USD, kan Strategy behöva erbjuda ännu högre avkastning för att locka nya köpare.
För Saylor betyder det mycket eftersom Strategy har använt värdepapper som STRC för att finansiera sin Bitcoin-strategi. Företaget tar in pengar från kapitalmarknaden och använder en del av dessa pengar för att köpa mer Bitcoin.
När modellen fungerar kan Strategy fortsätta att öka sitt Bitcoin-innehav utan att behöva sälja så mycket stamaktier till dåliga kurser.
När modellen försvagas blir valen svårare.
Måste MicroStrategy sälja mer Bitcoin?
Det finns inga säkra tecken på att Strategy måste sälja Bitcoin igen på grund av STRC.
Oro handlar om press, inte om ett omedelbart tvång att sälja.
Om STRC fortsätter att falla, kan Strategy behöva höja utdelningen igen. Om utdelningskostnaderna ökar måste företaget få in mer kassaflöde eller nytt kapital för att fortsätta betala investerarna.
Det kan leda till fler stamaktieemissioner som skulle späda ut aktieägarna. Det kan även begränsa Strategy möjlighet att köpa mer Bitcoin.
Om läget blir riktigt pressat oroar sig investerare att företaget till slut kan känna press att sälja en del Bitcoin för att klara sina åtaganden eller skydda sin balansräkning.
Det skulle påverka hela berättelsen om Saylors strategi. Strategy har byggt sitt varumärke på att samla på sig Bitcoin, inte att sälja.
Vedeți traducerea
Rockstar Games bekräftar datum för förbokning av GTA 6 och tematiska meme-mynt ökar kraftigtRockstar Games har nu bekräftat att förhandsbokningar för Grand Theft Auto VI börjar den 25 juni. Nyheten gjorde att GTA 6- och Rockstar-inspirerade memecoins snabbt steg kraftigt på kryptomarknaden. Här är vad Rockstar Games har bekräftat, varför memecoins ökade så mycket, och vad investerare borde tänka på innan en eventuell nedgång. Pre-orders for Grand Theft Auto VI will officially begin on June 25 on digital storefronts and at other select retailers.Check out the official cover art, also available as downloadable artwork at https://t.co/XPwC8URCQ4 pic.twitter.com/pRVXk4eyDQ — Rockstar Games (@RockstarGames) June 18, 2026 Varför nyheten om GTA 6-förhandsbokningar skapade stor uppståndelse Förhandsbokningar betyder att spelare kan köpa spelet innan det har släppts. Rockstar Games meddelade att Grand Theft Auto VI kommer att gå att förhandsboka den 25 juni på alla stora plattformar och butiker online runt om i världen. Nyheten tände återigen stor förväntan kring lanseringen av ett av de mest efterlängtade spelen någonsin. GTA 6 har varit populärt att diskutera bland spelare i flera år. Väntan sedan spelet först utannonserades har gjort att ännu fler uppmärksammat det. Kryptomarknaden reagerade på bara några minuter. GTA 6- och Rockstar-inspirerade memecoins steg snabbt på flera decentraliserade börser, särskilt på Solana, Ethereum och BNB Chain. Den här rusningen visar att berättelser från spelvärlden ofta skapar svängningar i memecoins. GTA VI-inspirerade memecoins. Källa: GeckoTerminal Handlare började direkt att köpa tokens som har namn som refererar till spelet, karaktärerna och staden Vice City. Flera tokens som tidigare varit inaktiva nådde nya toppnivåer när sociala medier ökade köphysterin bland kryptointresserade över hela världen. Det här följer ett välkänt mönster. När stora underhållningsevent närmar sig brukar liknande memecoins stiga snabbt på grund av FOMO från småsparare. Därför letar handlare efter snabba vinster när varumärket är populärt. Rockstar Games-inspirerade memecoins. Källa: GeckoTerminal Vad investerare måste veta om dessa memecoins Trots de snabba prisökningarna har Rockstar Games inte släppt några officiella tokens. Alla memecoins som klättrar på GTA 6-hypen är skapade av communityt och har ingen riktig koppling till Rockstar, Take-Two Interactive eller själva spelet. Det är en viktig skillnad. Oofficiella memecoins innebär ofta stora risker som koncentrerad tillgång, otestade smarta kontrakt och risken att projekt plötsligt försvinner. Regler kan också vara osäkra. Tokens som använder teman utan tillåtelse kan snabbt tas bort från stora börser. Ändå fortsätter många att köpa. Kryptomarknaden gynnar ofta spekulation kring kända berättelser, särskilt vid stora kulturella händelser. Men de som köper sent löper högst risk när hypen börjar minska snabbt. 🚨 SCAM ALERT – #CryptoScam #MemeCoinScam #RugPull⛔️CSEC_1728: $GTAVIEpVHyKK8oxcLmp2C2NhAos1oDxgBNriw3wSLSozYpump⚠️ Axiom wallet bundle scam! 💀They sniped a big chunk of the supply at launch across a dozen wallets. Pump, dump, rotate. 💀☀️🔁REPOST🔁COMMENT🔁☀️ pic.twitter.com/bBGE73TZuT — David Crypto Scam Hunter (@CryptoScamHuntO) June 18, 2026 Historien visar tydligt vad som kan hända. Liknande uppgångar för memecoins kring filmer, sport och andra spel har många gånger slutat med stora ras när nyheten har passerat. Handelsvolymen brukar falla på bara några dagar och de som köpt sent kan få vänta månader på återhämtning. Just nu är GTA 6-förhandsbokningen den 25 juni nästa stora händelse. Fram till dess lär svängningarna för meme coins kopplade till spelet fortsätta. Investerare behöver komma ihåg att endast Rockstar Games har gett ut officiell information.

Rockstar Games bekräftar datum för förbokning av GTA 6 och tematiska meme-mynt ökar kraftigt

Rockstar Games har nu bekräftat att förhandsbokningar för Grand Theft Auto VI börjar den 25 juni. Nyheten gjorde att GTA 6- och Rockstar-inspirerade memecoins snabbt steg kraftigt på kryptomarknaden.
Här är vad Rockstar Games har bekräftat, varför memecoins ökade så mycket, och vad investerare borde tänka på innan en eventuell nedgång.
Pre-orders for Grand Theft Auto VI will officially begin on June 25 on digital storefronts and at other select retailers.Check out the official cover art, also available as downloadable artwork at https://t.co/XPwC8URCQ4 pic.twitter.com/pRVXk4eyDQ
— Rockstar Games (@RockstarGames) June 18, 2026
Varför nyheten om GTA 6-förhandsbokningar skapade stor uppståndelse
Förhandsbokningar betyder att spelare kan köpa spelet innan det har släppts. Rockstar Games meddelade att Grand Theft Auto VI kommer att gå att förhandsboka den 25 juni på alla stora plattformar och butiker online runt om i världen.
Nyheten tände återigen stor förväntan kring lanseringen av ett av de mest efterlängtade spelen någonsin.
GTA 6 har varit populärt att diskutera bland spelare i flera år. Väntan sedan spelet först utannonserades har gjort att ännu fler uppmärksammat det.
Kryptomarknaden reagerade på bara några minuter. GTA 6- och Rockstar-inspirerade memecoins steg snabbt på flera decentraliserade börser, särskilt på Solana, Ethereum och BNB Chain.
Den här rusningen visar att berättelser från spelvärlden ofta skapar svängningar i memecoins.
GTA VI-inspirerade memecoins. Källa: GeckoTerminal
Handlare började direkt att köpa tokens som har namn som refererar till spelet, karaktärerna och staden Vice City.
Flera tokens som tidigare varit inaktiva nådde nya toppnivåer när sociala medier ökade köphysterin bland kryptointresserade över hela världen.
Det här följer ett välkänt mönster. När stora underhållningsevent närmar sig brukar liknande memecoins stiga snabbt på grund av FOMO från småsparare. Därför letar handlare efter snabba vinster när varumärket är populärt.
Rockstar Games-inspirerade memecoins. Källa: GeckoTerminal Vad investerare måste veta om dessa memecoins
Trots de snabba prisökningarna har Rockstar Games inte släppt några officiella tokens. Alla memecoins som klättrar på GTA 6-hypen är skapade av communityt och har ingen riktig koppling till Rockstar, Take-Two Interactive eller själva spelet.
Det är en viktig skillnad. Oofficiella memecoins innebär ofta stora risker som koncentrerad tillgång, otestade smarta kontrakt och risken att projekt plötsligt försvinner.
Regler kan också vara osäkra. Tokens som använder teman utan tillåtelse kan snabbt tas bort från stora börser.
Ändå fortsätter många att köpa. Kryptomarknaden gynnar ofta spekulation kring kända berättelser, särskilt vid stora kulturella händelser.
Men de som köper sent löper högst risk när hypen börjar minska snabbt.
🚨 SCAM ALERT – #CryptoScam #MemeCoinScam #RugPull⛔️CSEC_1728: $GTAVIEpVHyKK8oxcLmp2C2NhAos1oDxgBNriw3wSLSozYpump⚠️ Axiom wallet bundle scam! 💀They sniped a big chunk of the supply at launch across a dozen wallets. Pump, dump, rotate. 💀☀️🔁REPOST🔁COMMENT🔁☀️ pic.twitter.com/bBGE73TZuT
— David Crypto Scam Hunter (@CryptoScamHuntO) June 18, 2026
Historien visar tydligt vad som kan hända. Liknande uppgångar för memecoins kring filmer, sport och andra spel har många gånger slutat med stora ras när nyheten har passerat. Handelsvolymen brukar falla på bara några dagar och de som köpt sent kan få vänta månader på återhämtning.
Just nu är GTA 6-förhandsbokningen den 25 juni nästa stora händelse.
Fram till dess lär svängningarna för meme coins kopplade till spelet fortsätta. Investerare behöver komma ihåg att endast Rockstar Games har gett ut officiell information.
Vedeți traducerea
Är SpaceX den ultimata exitlikviditeten för miljardärer?Den så kallade “SpaceX exit liquidity”-berättelsen har spridit sig överallt sedan börsintroduktionen förra veckan. Kritiker säger att den stora efterfrågan på SpaceX-aktier kan göra att tidiga investerare, anställda eller andra med insyn säljer sina aktier till väldigt höga värderingar, medan nya köpare, särskilt småsparare, får ta risken. Men S-1-dokumentet, låsperioden och kryptoterminsmarknaden visar tvärtom i nuläget. Vem kan sälja SpaceX-aktier tidigt? Det är viktigt att börja med utbudssidan av exit liquidity-frågan. Erbjudandet omfattar bara nyemitterade SpaceX-aktier. Bolaget fick in cirka 75 miljarder USD genom 555,6 miljoner nya Class A-aktier, och S-1-dokumentet bekräftar att ingen befintlig ägare säljer vid noteringen. Varje USD går direkt till SpaceX, mest för att finansiera bolagets AI-satsning. Många som undrar hur man köper SpaceX IPO-aktier tror att de köper direkt från personer med insyn. Så är det inte. SpaceX-aktiens kursgraf. Källa: Google Finance Vill du ha fler analyser? Prenumerera på Harsh Notariyas dagliga nyhetsbrev här. De med insyn behåller ungefär 95,8 % av ägandet. Elon Musk och andra stora investerare har ingått en låsperiod på 366 dagar som förbjuder försäljning under viss tid. Även personal har begränsningar. Personal på lägre nivå, som svetsare, blev pappersmiljonärer denna vecka, men deras aktier förblir låsta tills första säljfönstret efter Q2-rapporten. De kan alltså inte sälja SpaceX-aktier idag, hur mycket de än önskar. Det finns en särskild möjlighet via ett direkt program som omfattar upp till 5 % av IPO-aktierna till personer som ledningen väljer. Även de får som det rapporteras bara sälja efter första kvartalsrapporten, och de köper nya aktier till erbjudandepriset. SpaceX-aktiernas låsdata: BeInCrypto Om ingen kopplad till SpaceX kan sälja idag, vem vill då sälja och när blir det möjligt? Miljardärerna vill sälja, men låsperioden avgör datumet Säljarna som väntar är verkliga, och här finns det faktiskt viss sanning i berättelsen om SpaceX exit liquidity. Google eller Alphabet äger ungefär 5 % av bolaget efter xAI-sammanslagningen som minskade deras tidigare andel på 6,11 %. Denna post kan vara värd upp till 100 miljarder USD, vilket är cirka 100 gånger högre än investeringen från 2015. De kan vilja sälja en del av detta. Tidiga investerare säger samma sak. Space Capital-grundaren Chad Anderson säger till Fortune: ”Vi har varit investerade nästan tio år, vårt jobb är att ge investerarna avkastning.” Men deras möjlighet att sälja styrs av SpaceX låsschema. Upp till 20 % av personal med insyn får sälja efter Q2-rapporten, troligen någon gång mellan mitten av juli och september. Ytterligare 10 % blir tillgängliga om SPCX håller sig 30 % över erbjudandepriset under fem av tio handelsdagar. Fem trancher om 7 % öppnas efter 70, 90, 105, 120 och 135 dagar, med ytterligare 28 % efter Q3-rapporten och full frigivning efter 180 dagar. Schema för upplåsning vid SpaceX IPO exit liquidity: BeInCrypto Den här kontrollerade utbudsökningen får en planerad köpare. Nasdaqs snabba regler och MSCI:s tidiga inkludering gör att indexfonder, samt pensionssparandet bakom dem, kommer att köpa SpaceX-aktier inom några veckor efter noteringen. Passiva inflöden blir då en stadig efterfrågan på det som insynspersoner säljer. Siffrorna visar varför någon vill sälja snabbt. SpaceX rapporterade intäkter på 18,7 miljarder USD för 2025 och en nettoförlust på 4,9 miljarder USD, där Starlinks rörelsevinst på 4,4 miljarder USD täckte en förlust på 6,4 miljarder USD från xAI. SpaceX värderas till cirka 94 gånger den senaste försäljningen, och Facebooks låsschema 2012 slutade 40 % under erbjudandepriset. Starlink made a total of $4.4 Billion of PROFIT in 2025 https://t.co/hXqWv75PpU — Ark Invest Tracker (@ArkkDaily) June 9, 2026 Försäljningspressen är därmed schemalagd, inte påhittad. SpaceX is valuing its company at $1.7 trillion based on the IPO offer price.If you consider revenue at $18bn, that means SpaceX is about 94 times sales.Context? Tesla is 15 times the sales.More context? NVIDIA is 21 times the sales.Use this information as you will. — Kalu Aja (@FinPlanKaluAja1) June 8, 2026 Om handeln för privatpersoner står under den här nivån beror på vem som faktiskt fick tilldelningen. Privatpersoner fick mindre, inte fler aktier Om insiders ville sälja till småsparare, skulle tilldelningen ha varit större till privatpersoner. Men så blev det inte. Privatpersoner lade order på över 100 miljarder USD för att köpa SpaceX IPO-aktier, alltså mer än det totala värdet på 75 miljarder USD. Den totala efterfrågan blev 3,5 till 4 gånger så stor som antal aktier. SpaceX sänkte därför privatpersoners tilldelning till strax över 20 % från de planerade 30 %, eftersom institutionella investerare visade stort intresse. BlackRock beställde ensamt minst 5 miljarder USD och statliga fonder fick tilldelningar på mer än 1 miljard USD var. Själva tilldelningen gör det ännu svårare att kalla privatpersoner för “bag-holders”. Tilldelningen skedde slumpmässigt eller proportionellt, beroende på mäklare. Mäklarna tar bara betalt för de aktier kunden faktiskt får. Om någon inte lyckades köpa SpaceX-aktier i erbjudandet får de helt enkelt behålla sina pengar. Säljarstruktur för bättre förståelse: BeInCrypto Historien om exitlikviditet fungerar bara om privatpersoner till slut sitter med aktierna ingen vill ha. Det kräver två fällor: antingen kan privatpersoner inte sälja sina aktier, eller får de aktier som ingen annan vill köpa. SPCX privatpersoner undvek båda, eftersom de kan sälja direkt från första dagen och fick färre aktier än de ville ha.

Är SpaceX den ultimata exitlikviditeten för miljardärer?

Den så kallade “SpaceX exit liquidity”-berättelsen har spridit sig överallt sedan börsintroduktionen förra veckan. Kritiker säger att den stora efterfrågan på SpaceX-aktier kan göra att tidiga investerare, anställda eller andra med insyn säljer sina aktier till väldigt höga värderingar, medan nya köpare, särskilt småsparare, får ta risken.
Men S-1-dokumentet, låsperioden och kryptoterminsmarknaden visar tvärtom i nuläget.
Vem kan sälja SpaceX-aktier tidigt?
Det är viktigt att börja med utbudssidan av exit liquidity-frågan. Erbjudandet omfattar bara nyemitterade SpaceX-aktier. Bolaget fick in cirka 75 miljarder USD genom 555,6 miljoner nya Class A-aktier, och S-1-dokumentet bekräftar att ingen befintlig ägare säljer vid noteringen.
Varje USD går direkt till SpaceX, mest för att finansiera bolagets AI-satsning. Många som undrar hur man köper SpaceX IPO-aktier tror att de köper direkt från personer med insyn. Så är det inte.
SpaceX-aktiens kursgraf. Källa: Google Finance
Vill du ha fler analyser? Prenumerera på Harsh Notariyas dagliga nyhetsbrev här.
De med insyn behåller ungefär 95,8 % av ägandet. Elon Musk och andra stora investerare har ingått en låsperiod på 366 dagar som förbjuder försäljning under viss tid. Även personal har begränsningar.
Personal på lägre nivå, som svetsare, blev pappersmiljonärer denna vecka, men deras aktier förblir låsta tills första säljfönstret efter Q2-rapporten. De kan alltså inte sälja SpaceX-aktier idag, hur mycket de än önskar.
Det finns en särskild möjlighet via ett direkt program som omfattar upp till 5 % av IPO-aktierna till personer som ledningen väljer. Även de får som det rapporteras bara sälja efter första kvartalsrapporten, och de köper nya aktier till erbjudandepriset.
SpaceX-aktiernas låsdata: BeInCrypto
Om ingen kopplad till SpaceX kan sälja idag, vem vill då sälja och när blir det möjligt?
Miljardärerna vill sälja, men låsperioden avgör datumet
Säljarna som väntar är verkliga, och här finns det faktiskt viss sanning i berättelsen om SpaceX exit liquidity. Google eller Alphabet äger ungefär 5 % av bolaget efter xAI-sammanslagningen som minskade deras tidigare andel på 6,11 %.
Denna post kan vara värd upp till 100 miljarder USD, vilket är cirka 100 gånger högre än investeringen från 2015. De kan vilja sälja en del av detta.
Tidiga investerare säger samma sak.
Space Capital-grundaren Chad Anderson säger till Fortune:
”Vi har varit investerade nästan tio år, vårt jobb är att ge investerarna avkastning.”
Men deras möjlighet att sälja styrs av SpaceX låsschema. Upp till 20 % av personal med insyn får sälja efter Q2-rapporten, troligen någon gång mellan mitten av juli och september. Ytterligare 10 % blir tillgängliga om SPCX håller sig 30 % över erbjudandepriset under fem av tio handelsdagar. Fem trancher om 7 % öppnas efter 70, 90, 105, 120 och 135 dagar, med ytterligare 28 % efter Q3-rapporten och full frigivning efter 180 dagar.
Schema för upplåsning vid SpaceX IPO exit liquidity: BeInCrypto
Den här kontrollerade utbudsökningen får en planerad köpare. Nasdaqs snabba regler och MSCI:s tidiga inkludering gör att indexfonder, samt pensionssparandet bakom dem, kommer att köpa SpaceX-aktier inom några veckor efter noteringen.
Passiva inflöden blir då en stadig efterfrågan på det som insynspersoner säljer. Siffrorna visar varför någon vill sälja snabbt.
SpaceX rapporterade intäkter på 18,7 miljarder USD för 2025 och en nettoförlust på 4,9 miljarder USD, där Starlinks rörelsevinst på 4,4 miljarder USD täckte en förlust på 6,4 miljarder USD från xAI. SpaceX värderas till cirka 94 gånger den senaste försäljningen, och Facebooks låsschema 2012 slutade 40 % under erbjudandepriset.
Starlink made a total of $4.4 Billion of PROFIT in 2025 https://t.co/hXqWv75PpU
— Ark Invest Tracker (@ArkkDaily) June 9, 2026
Försäljningspressen är därmed schemalagd, inte påhittad.
SpaceX is valuing its company at $1.7 trillion based on the IPO offer price.If you consider revenue at $18bn, that means SpaceX is about 94 times sales.Context? Tesla is 15 times the sales.More context? NVIDIA is 21 times the sales.Use this information as you will.
— Kalu Aja (@FinPlanKaluAja1) June 8, 2026
Om handeln för privatpersoner står under den här nivån beror på vem som faktiskt fick tilldelningen.
Privatpersoner fick mindre, inte fler aktier
Om insiders ville sälja till småsparare, skulle tilldelningen ha varit större till privatpersoner. Men så blev det inte. Privatpersoner lade order på över 100 miljarder USD för att köpa SpaceX IPO-aktier, alltså mer än det totala värdet på 75 miljarder USD. Den totala efterfrågan blev 3,5 till 4 gånger så stor som antal aktier.
SpaceX sänkte därför privatpersoners tilldelning till strax över 20 % från de planerade 30 %, eftersom institutionella investerare visade stort intresse. BlackRock beställde ensamt minst 5 miljarder USD och statliga fonder fick tilldelningar på mer än 1 miljard USD var.
Själva tilldelningen gör det ännu svårare att kalla privatpersoner för “bag-holders”. Tilldelningen skedde slumpmässigt eller proportionellt, beroende på mäklare. Mäklarna tar bara betalt för de aktier kunden faktiskt får. Om någon inte lyckades köpa SpaceX-aktier i erbjudandet får de helt enkelt behålla sina pengar.
Säljarstruktur för bättre förståelse: BeInCrypto
Historien om exitlikviditet fungerar bara om privatpersoner till slut sitter med aktierna ingen vill ha. Det kräver två fällor: antingen kan privatpersoner inte sälja sina aktier, eller får de aktier som ingen annan vill köpa.
SPCX privatpersoner undvek båda, eftersom de kan sälja direkt från första dagen och fick färre aktier än de ville ha.
Vedeți traducerea
BNB Chains LAB Token fortsätter att öka snabbt: Vad händer nu?LAB steg över 19% på en dag och tog sig tillbaka över 17 USD när stora plånböcker köpte nya långa positioner. En parabolisk kurva i kortare intervaller visar nu att token kan nå 19 USD. Denna rörelse förlänger återhämtningen från stödzonen vid 7 USD, där större ägare försvarade priset och skapade en högre botten. On-chain-data och momentum visar att köparna fortfarande har övertaget. LAB Token daglig prisgraf. Källa: CoinGecko Stora plånböcker satsar på långa LAB-positioner Stora innehavare är tydligt positiva. Förhållandet mellan långa och korta positioner är 260,67%, vilket betyder att långa positioner är ungefär 2,6 gånger fler än korta bland 214 följda stora plånböcker. De 129 långa plånböckerna har positioner värda 27,58 miljoner USD med ett genomsnittligt ingångspris på 10,25 USD. Den gruppen har 92,24% vinst och 4,73 miljoner USD i orealiserade vinster. Översikt över LAB-stora innehavare. Källa: X De 85 korta plånböckerna visar motsatt bild. De håller 10,58 miljoner USD med ett ingångspris på 10,85 USD, men bara 4,70% är på plus och de har 1,30 miljoner USD i orealiserade förluster. Kortsiktig aktivitet bekräftar samma trend. Under den senaste timmen har 67 stora plånböcker köpt medan 35 sålde, med ett nettoköp på 490 000 USD mot 179 000 USD i nettoförsäljning. Denna ackumulering påminner om senaste köp bland stora innehavare i andra altcoins. Ett tydligt fall under 13 USD-zonen vore första tecknet på att långa positioner börjar avvecklas. RSI närmar sig överköpt område På den dagliga grafen tog LAB tillbaka området runt 16 USD med en daglig ökning på över 19%. Trenden fortsätter uppåt sedan botten den 29 maj, när priset vände vid stödzonen på 7 USD och skapade en högre lågpunkt (blå cirkel). Token testar nu 0,5 Fibonacci-nivån på 16,03 USD som motstånd. Nästa mål för köparna är 0,382-nivån vid cirka 18,84 USD om de behåller kontrollen. LAB daglig graf. Källa: Tradingview Momentumet stöder fortsatt optimism bland stora innehavare, men en varning finns. Den dagliga Relative Strength Index (RSI) ligger nära 65 och stiger vidare in i positivt område. På timgrafen rör sig RSI inom en stigande kanal och ligger just nu strax över mitten. Strukturen ger utrymme för fortsatt uppgång mot den överköpta nivån för kanalen. LAB RSI-timgraf. Källa: Tradingview Uppgången sker dock på låg volym. En sådan parabolisk rörelse under svag aktivitet brukar ofta följas av snabba ras. Därför kan dagens positiva signaler snabbt vända om köparna inte håller kvar trycket. Prognos för LAB-priset och 13 USD-nivån Timgrafen visar att LAB följer en brantare parabolisk kurva sedan botten den 29 maj. Token handlas nära 15,46 USD och testar 0,5 Fibonacci-nivån på 16,03 USD som omedelbart motstånd. Ett tydligt genombrott öppnar för ett test av 0,382-nivån vid cirka 18,84 USD, precis under 19 USD. Det målet ligger cirka 22% över nuvarande pris och är nästa logiska motstånd för rallyt. LAB timgraf. Källa: Tradingview Momentum talar för detta scenario på kort sikt. Men sådana paraboliska rörelser håller sällan länge, och den låga volymen innebär ökad risk för snabba svängningar. Viktigaste stödet finns vid 0,618 Fibonacci-nivån på 13,21 USD, samma zon som stora innehavare följer. Om priset faller under denna nivå försvagas köparnas fördel och priset kan sjunka till 0,786-nivån nära 9,20 USD. Det finns ytterligare risker. En planerad upplåsning av 282 miljoner tokens i augusti kan pressa marknaden, särskilt eftersom LAB fortfarande återhämtar sig efter fallet i juni då priset tappade 77% från rekordet på 27,96 USD. Just nu håller LAB-priset sig över stödet och siktar på 19 USD, men 13 USD är nivån som avgör trenden.

BNB Chains LAB Token fortsätter att öka snabbt: Vad händer nu?

LAB steg över 19% på en dag och tog sig tillbaka över 17 USD när stora plånböcker köpte nya långa positioner. En parabolisk kurva i kortare intervaller visar nu att token kan nå 19 USD.
Denna rörelse förlänger återhämtningen från stödzonen vid 7 USD, där större ägare försvarade priset och skapade en högre botten. On-chain-data och momentum visar att köparna fortfarande har övertaget.
LAB Token daglig prisgraf. Källa: CoinGecko Stora plånböcker satsar på långa LAB-positioner
Stora innehavare är tydligt positiva. Förhållandet mellan långa och korta positioner är 260,67%, vilket betyder att långa positioner är ungefär 2,6 gånger fler än korta bland 214 följda stora plånböcker.
De 129 långa plånböckerna har positioner värda 27,58 miljoner USD med ett genomsnittligt ingångspris på 10,25 USD. Den gruppen har 92,24% vinst och 4,73 miljoner USD i orealiserade vinster.
Översikt över LAB-stora innehavare. Källa: X
De 85 korta plånböckerna visar motsatt bild. De håller 10,58 miljoner USD med ett ingångspris på 10,85 USD, men bara 4,70% är på plus och de har 1,30 miljoner USD i orealiserade förluster.
Kortsiktig aktivitet bekräftar samma trend. Under den senaste timmen har 67 stora plånböcker köpt medan 35 sålde, med ett nettoköp på 490 000 USD mot 179 000 USD i nettoförsäljning.
Denna ackumulering påminner om senaste köp bland stora innehavare i andra altcoins. Ett tydligt fall under 13 USD-zonen vore första tecknet på att långa positioner börjar avvecklas.
RSI närmar sig överköpt område
På den dagliga grafen tog LAB tillbaka området runt 16 USD med en daglig ökning på över 19%. Trenden fortsätter uppåt sedan botten den 29 maj, när priset vände vid stödzonen på 7 USD och skapade en högre lågpunkt (blå cirkel).
Token testar nu 0,5 Fibonacci-nivån på 16,03 USD som motstånd. Nästa mål för köparna är 0,382-nivån vid cirka 18,84 USD om de behåller kontrollen.
LAB daglig graf. Källa: Tradingview
Momentumet stöder fortsatt optimism bland stora innehavare, men en varning finns. Den dagliga Relative Strength Index (RSI) ligger nära 65 och stiger vidare in i positivt område.
På timgrafen rör sig RSI inom en stigande kanal och ligger just nu strax över mitten. Strukturen ger utrymme för fortsatt uppgång mot den överköpta nivån för kanalen.
LAB RSI-timgraf. Källa: Tradingview
Uppgången sker dock på låg volym. En sådan parabolisk rörelse under svag aktivitet brukar ofta följas av snabba ras. Därför kan dagens positiva signaler snabbt vända om köparna inte håller kvar trycket.
Prognos för LAB-priset och 13 USD-nivån
Timgrafen visar att LAB följer en brantare parabolisk kurva sedan botten den 29 maj. Token handlas nära 15,46 USD och testar 0,5 Fibonacci-nivån på 16,03 USD som omedelbart motstånd.
Ett tydligt genombrott öppnar för ett test av 0,382-nivån vid cirka 18,84 USD, precis under 19 USD. Det målet ligger cirka 22% över nuvarande pris och är nästa logiska motstånd för rallyt.
LAB timgraf. Källa: Tradingview
Momentum talar för detta scenario på kort sikt. Men sådana paraboliska rörelser håller sällan länge, och den låga volymen innebär ökad risk för snabba svängningar.
Viktigaste stödet finns vid 0,618 Fibonacci-nivån på 13,21 USD, samma zon som stora innehavare följer. Om priset faller under denna nivå försvagas köparnas fördel och priset kan sjunka till 0,786-nivån nära 9,20 USD.
Det finns ytterligare risker. En planerad upplåsning av 282 miljoner tokens i augusti kan pressa marknaden, särskilt eftersom LAB fortfarande återhämtar sig efter fallet i juni då priset tappade 77% från rekordet på 27,96 USD.
Just nu håller LAB-priset sig över stödet och siktar på 19 USD, men 13 USD är nivån som avgör trenden.
Vedeți traducerea
Hoskinson har en plan för att rädda Cardano, men ADA-innehavare tror inte på denCharles Hoskinson har kommit tillbaka med en plan för att reparera Cardanos stoppade styrsystem. Marknaden är fortfarande tveksam, eftersom ADA-priset ligger kvar runt 0,16 USD, vilket är 35 % lägre på en månad. Cardanos grundare la upp tre videor i mitten av juni. Han säger att nätverket behöver en ny beslutsstruktur, en modererad Discord-server och en röstgrupp som kan pressa de som söker finansiering till offentlig ansvarighet. ADA-innehavare har svarat med kursen. Tokenet är fortfarande nära femårslägsta efter den kraftiga nedgången senaste månaden, även om Hoskinson säger att Cardano närmar sig ett avgörande ögonblick. Cardanos styrningskris kostar pengar Läget är tufft. ADA har tappat ungefär 32 % på 30 dagar och Cardanos marknadsvärde har sjunkit till cirka 6,3 miljarder USD. Nedgången sker samtidigt som problemen i ekosystemet fördjupas. Analysplattformen TapTools ska stänga ned. Andra som bygger på Cardano har också klivit åt sidan. Många DRep är trötta eftersom styrningen blir mer omstridd. Hoskinson säger att systemet har nått en flaskhals. Han menar att Cardano har över 600 miljoner ADA i finansieringsansökningar men bara en gräns på 350 miljoner ADA, utan någon plan för vad som ska prioriteras. Den misslyckade omröstningen om en Cardano-konferens 2026 ökade pressen. Flera valda representanter har också slutat med aktiv styrning, vilket gör att många ser Cardanos nya politiska system som pressat redan innan det hunnit etableras. Dropping by to let everyone know that I spoke with @phillip_pon and we are working out a plan to create a discord for a great migration of the Cardano community from X. We can have happy, positive, well-moderated channels and leave behind the drama, lies, endless rage, and… — Charles Hoskinson (@IOHK_Charles) June 11, 2026 Hoskinson vill flytta debatten bort från X Hoskinson säger att styrningsproblemet hos Cardano börjar på fel plats. Han beskriver X som en “sändningskanal” för uppvisning och bråk. Konflikter får belöning där och inget viktigt beslut hamnar i fokus. Därför blir det svårt att ta långsiktiga beslut där. Han använde en tydlig bild för att förklara problemet. “Skulle du vilja gå till ett bibliotek där folk dyker upp varje dag med kastruller och stekpannor?” Hans förslag är istället en modererad Discord-server för samtal om styrningen, liknande Midnights communityserver. Han säger att den växte till cirka 49 000 medlemmar efter att de misskötsamma tagits bort. Förslaget är att Cardanos version ska använda så kallad zero-knowledge-teknik. Medlemmarna kan då prata och rösta utan att deras identitet offentliggörs. Hoskinson menar att det skyddar dem med nya idéer från påhopp. En röstgrupp med verklig makt Den mest kraftfulla delen av planen är politisk. Hoskinson säger att han ska registrera sig som DRep och skapa det han kallar ett politiskt parti. Han säger klart hur det ska fungera. “Vi kommer automatiskt att rösta nej till alla finansieringsförslag om de inte går med och deltar i governance-Discorden.” Han ser det som ett sätt att skapa ansvar, inte ta över makten. Alla som har ADA ska kunna vara med. Alla slutgiltiga beslut behöver ändå ske via röstning på blockkedjan. Han vill även se en ny Cardano-konstitution, med tydligare roller för ledare, valda personer och tydliga tillväxtmål. Utan gemensam definition av tillväxt, menar han, blir varje budgetdiskussion en strid om vad som egentligen är en framgång. Samtidigt pågår kommersiella projekt. Hoskinson pekar på RealFi, bitcoininriktat arbete via Pogan, Blockfrosts infrastruktur, Midnight, Midgard och Leios-skalningsuppgraderingen som bevis på att Cardano fortfarande kan växa. Leios väntas nå testnet den 23 juni. ADA-innehavarna väntar på bevis Just nu ser marknaden inte planen som en vändpunkt. ADA bröt stödet runt 0,23 USD den 2 juni och föll ner mot 0,157 USD den 6 juni. Den nivån har vi inte sett sedan 2020. De största volymerna kom under nedgången, vilket tyder på att investerarna gav upp snarare än bytte plats i lugn takt. Videorna publicerades under en svag återhämtning. ADA klättrade kort till 0,18 USD men föll snart till 0,17 USD igen. Det är långt under motståndet på 0,23 USD. Hoskinson säger att han bryr sig om tokent. “Självklart bryr jag mig om ADA:s pris. ADA:s pris hänger direkt ihop med säkerheten och nyttan hos Cardano.” Han gav också en ännu tydligare varning. “Cardano måste lyckas – annars tar det slut.” Den meningen beskriver stämningen bättre än själva planen. Hoskinson ber nu communityn att bygga om styrningen innan marknaden tappar tålamodet. ADA-innehavare väntar på att se bevis på att systemet faktiskt kan leverera tillväxt igen.

Hoskinson har en plan för att rädda Cardano, men ADA-innehavare tror inte på den

Charles Hoskinson har kommit tillbaka med en plan för att reparera Cardanos stoppade styrsystem. Marknaden är fortfarande tveksam, eftersom ADA-priset ligger kvar runt 0,16 USD, vilket är 35 % lägre på en månad.
Cardanos grundare la upp tre videor i mitten av juni. Han säger att nätverket behöver en ny beslutsstruktur, en modererad Discord-server och en röstgrupp som kan pressa de som söker finansiering till offentlig ansvarighet.
ADA-innehavare har svarat med kursen. Tokenet är fortfarande nära femårslägsta efter den kraftiga nedgången senaste månaden, även om Hoskinson säger att Cardano närmar sig ett avgörande ögonblick.
Cardanos styrningskris kostar pengar
Läget är tufft. ADA har tappat ungefär 32 % på 30 dagar och Cardanos marknadsvärde har sjunkit till cirka 6,3 miljarder USD.
Nedgången sker samtidigt som problemen i ekosystemet fördjupas. Analysplattformen TapTools ska stänga ned. Andra som bygger på Cardano har också klivit åt sidan. Många DRep är trötta eftersom styrningen blir mer omstridd.
Hoskinson säger att systemet har nått en flaskhals. Han menar att Cardano har över 600 miljoner ADA i finansieringsansökningar men bara en gräns på 350 miljoner ADA, utan någon plan för vad som ska prioriteras.
Den misslyckade omröstningen om en Cardano-konferens 2026 ökade pressen. Flera valda representanter har också slutat med aktiv styrning, vilket gör att många ser Cardanos nya politiska system som pressat redan innan det hunnit etableras.
Dropping by to let everyone know that I spoke with @phillip_pon and we are working out a plan to create a discord for a great migration of the Cardano community from X. We can have happy, positive, well-moderated channels and leave behind the drama, lies, endless rage, and…
— Charles Hoskinson (@IOHK_Charles) June 11, 2026
Hoskinson vill flytta debatten bort från X
Hoskinson säger att styrningsproblemet hos Cardano börjar på fel plats.
Han beskriver X som en “sändningskanal” för uppvisning och bråk. Konflikter får belöning där och inget viktigt beslut hamnar i fokus. Därför blir det svårt att ta långsiktiga beslut där.
Han använde en tydlig bild för att förklara problemet.
“Skulle du vilja gå till ett bibliotek där folk dyker upp varje dag med kastruller och stekpannor?”
Hans förslag är istället en modererad Discord-server för samtal om styrningen, liknande Midnights communityserver. Han säger att den växte till cirka 49 000 medlemmar efter att de misskötsamma tagits bort.
Förslaget är att Cardanos version ska använda så kallad zero-knowledge-teknik. Medlemmarna kan då prata och rösta utan att deras identitet offentliggörs. Hoskinson menar att det skyddar dem med nya idéer från påhopp.
En röstgrupp med verklig makt
Den mest kraftfulla delen av planen är politisk.
Hoskinson säger att han ska registrera sig som DRep och skapa det han kallar ett politiskt parti. Han säger klart hur det ska fungera.
“Vi kommer automatiskt att rösta nej till alla finansieringsförslag om de inte går med och deltar i governance-Discorden.”
Han ser det som ett sätt att skapa ansvar, inte ta över makten. Alla som har ADA ska kunna vara med. Alla slutgiltiga beslut behöver ändå ske via röstning på blockkedjan.
Han vill även se en ny Cardano-konstitution, med tydligare roller för ledare, valda personer och tydliga tillväxtmål. Utan gemensam definition av tillväxt, menar han, blir varje budgetdiskussion en strid om vad som egentligen är en framgång.
Samtidigt pågår kommersiella projekt. Hoskinson pekar på RealFi, bitcoininriktat arbete via Pogan, Blockfrosts infrastruktur, Midnight, Midgard och Leios-skalningsuppgraderingen som bevis på att Cardano fortfarande kan växa.
Leios väntas nå testnet den 23 juni.
ADA-innehavarna väntar på bevis
Just nu ser marknaden inte planen som en vändpunkt.
ADA bröt stödet runt 0,23 USD den 2 juni och föll ner mot 0,157 USD den 6 juni. Den nivån har vi inte sett sedan 2020. De största volymerna kom under nedgången, vilket tyder på att investerarna gav upp snarare än bytte plats i lugn takt.
Videorna publicerades under en svag återhämtning. ADA klättrade kort till 0,18 USD men föll snart till 0,17 USD igen. Det är långt under motståndet på 0,23 USD.
Hoskinson säger att han bryr sig om tokent.
“Självklart bryr jag mig om ADA:s pris. ADA:s pris hänger direkt ihop med säkerheten och nyttan hos Cardano.”
Han gav också en ännu tydligare varning.
“Cardano måste lyckas – annars tar det slut.”
Den meningen beskriver stämningen bättre än själva planen. Hoskinson ber nu communityn att bygga om styrningen innan marknaden tappar tålamodet. ADA-innehavare väntar på att se bevis på att systemet faktiskt kan leverera tillväxt igen.
Ethereum ar putea fi aproape de o mișcare puternică când prețul scade cu 6 %Fluxurile de derivat și ETF-uri pentru Ethereum (ETH) au devenit liniștite în același timp, cu interes pentru opțiuni, rata de finanțare perpetuă și fluxurile spot la cele mai scăzute niveluri din ultimele luni. Prețul Ethereum-ului este în jur de 1 682 USD, în scădere cu aproape 5 % azi. Această perioadă liniștită vine în momentul în care graficele zilnice arată că volatilitatea scade din nou după o prăbușire puternică în iunie. Astfel de perioade de calm sunt adesea urmate de mișcări mari, dar direcția rămâne încă neclară. Activitatea în rândul derivatelor a scăzut la niveluri care nu au fost văzute de câteva luni.

Ethereum ar putea fi aproape de o mișcare puternică când prețul scade cu 6 %

Fluxurile de derivat și ETF-uri pentru Ethereum (ETH) au devenit liniștite în același timp, cu interes pentru opțiuni, rata de finanțare perpetuă și fluxurile spot la cele mai scăzute niveluri din ultimele luni. Prețul Ethereum-ului este în jur de 1 682 USD, în scădere cu aproape 5 % azi.
Această perioadă liniștită vine în momentul în care graficele zilnice arată că volatilitatea scade din nou după o prăbușire puternică în iunie. Astfel de perioade de calm sunt adesea urmate de mișcări mari, dar direcția rămâne încă neclară.
Activitatea în rândul derivatelor a scăzut la niveluri care nu au fost văzute de câteva luni.
Bitcoin se stabilizează în jurul valorii de 60 000 USD, dar datele on-chain arată că piața de urși nu este încheiatăBitcoin (BTC) încearcă să găsească o bază în jurul valorii de 60 000 USD, pe măsură ce noi cumpărători intră, dar evaluarea on-chain și datele despre profitabilitate arată că piața este încă într-o tendință de urs. Recuperarea după fundul din începutul lunii iunie a redus presiunea asupra ultimilor cumpărători, dar problema nu este complet rezolvată. Mai multe indicatori indică acum o stabilizare mai degrabă decât o bază sigură. BTC se tranzacționează în jurul valorii de 64 171 USD, ceea ce reprezintă o scădere de 1% în ultimele 24 de ore, având o capitalizare de piață aproape de 1,29 trilioane USD.

Bitcoin se stabilizează în jurul valorii de 60 000 USD, dar datele on-chain arată că piața de urși nu este încheiată

Bitcoin (BTC) încearcă să găsească o bază în jurul valorii de 60 000 USD, pe măsură ce noi cumpărători intră, dar evaluarea on-chain și datele despre profitabilitate arată că piața este încă într-o tendință de urs.
Recuperarea după fundul din începutul lunii iunie a redus presiunea asupra ultimilor cumpărători, dar problema nu este complet rezolvată. Mai multe indicatori indică acum o stabilizare mai degrabă decât o bază sigură.
BTC se tranzacționează în jurul valorii de 64 171 USD, ceea ce reprezintă o scădere de 1% în ultimele 24 de ore, având o capitalizare de piață aproape de 1,29 trilioane USD.
Anthropic și Sarvam AI împărtășesc ceva mai mult decât doar focusul pe AIAnthropic și Sarvam AI dezvoltă sisteme AI pe diferite continente. Totuși, cele două lab-uri au o legătură tăcută, care nu ține de tehnologia lor. Legătura se află în listele lor de proprietate. Aceiași investitori globali care au pariat pe Claude au investit și în cea mai cunoscută startup AI din India. Lightspeed susține ambele companii. Lightspeed Venture Partners a condus runda de finanțare Series E a Anthropics de 3,5 miliarde USD în martie 2025. Finanțarea a evaluat compania Claude la 61,5 miliarde USD. Documentele corporative indiene arată o poveste similară. Lightspeed deține atât acțiuni ordinare, cât și acțiuni preferențiale și obligațiuni convertibile în Axonwise Private Limited.

Anthropic și Sarvam AI împărtășesc ceva mai mult decât doar focusul pe AI

Anthropic și Sarvam AI dezvoltă sisteme AI pe diferite continente. Totuși, cele două lab-uri au o legătură tăcută, care nu ține de tehnologia lor.
Legătura se află în listele lor de proprietate. Aceiași investitori globali care au pariat pe Claude au investit și în cea mai cunoscută startup AI din India.
Lightspeed susține ambele companii.
Lightspeed Venture Partners a condus runda de finanțare Series E a Anthropics de 3,5 miliarde USD în martie 2025. Finanțarea a evaluat compania Claude la 61,5 miliarde USD.
Documentele corporative indiene arată o poveste similară. Lightspeed deține atât acțiuni ordinare, cât și acțiuni preferențiale și obligațiuni convertibile în Axonwise Private Limited.
O listă de corespondență din 1997 oferă un indiciu pentru puzzle-ul SatoshiBlockstream VD și inventatorul Hashcash, Adam Back, a spus săptămâna aceasta că matematica Bitcoin este o descoperire, nu o invenție. El a respins de asemenea, direct, afirmațiile că dezvoltatorul Peter Todd ar fi Satoshi Nakamoto. Aceste comentarii au venit după o discuție pe rețelele sociale care a readus în discuție o veche controversă din lumea cripto. Discuția a început cu un post de Todd. El a povestit că încă din adolescență vorbea despre idei asemănătoare cu Bitcoin cu Back și Hal Finney. Todd a scris asta în timp ce critica planurile de limite de vârstă pentru rețelele sociale din Marea Britanie.

O listă de corespondență din 1997 oferă un indiciu pentru puzzle-ul Satoshi

Blockstream VD și inventatorul Hashcash, Adam Back, a spus săptămâna aceasta că matematica Bitcoin este o descoperire, nu o invenție. El a respins de asemenea, direct, afirmațiile că dezvoltatorul Peter Todd ar fi Satoshi Nakamoto. Aceste comentarii au venit după o discuție pe rețelele sociale care a readus în discuție o veche controversă din lumea cripto.
Discuția a început cu un post de Todd. El a povestit că încă din adolescență vorbea despre idei asemănătoare cu Bitcoin cu Back și Hal Finney. Todd a scris asta în timp ce critica planurile de limite de vârstă pentru rețelele sociale din Marea Britanie.
Va deveni mining-ul de Bitcoin o afacere energetică și de infrastructură?Minerii de Bitcoin trec prin una dintre cele mai dificile cicluri din istoria cripto. Motivul este subvențiile mai mici pentru blocuri, marjele mai înguste și un preț al hash-ului volatil. O nouă analiză BeInCrypto arată că „costul electric” al Bitcoin-ului este aproape de 48 694 USD, în timp ce prețul realizat este în jur de 54 000 USD. Marja de profit scade rapid, iar competiția este acerbă. În plus, următoarea halverare a Bitcoin-ului se apropie, iar aceasta va avea loc în mai puțin de 2 ani. Halverarea din 2024 va reduce subvenția blocului Bitcoin la 3,125 BTC. La următoarea halverare, în jurul anului 2028, se așteaptă să scadă la 1,5625 BTC. Pentru mineri, asta înseamnă că fiecare watt, cip, decizie de răcire și oră de funcționare influențează profitabilitatea.

Va deveni mining-ul de Bitcoin o afacere energetică și de infrastructură?

Minerii de Bitcoin trec prin una dintre cele mai dificile cicluri din istoria cripto. Motivul este subvențiile mai mici pentru blocuri, marjele mai înguste și un preț al hash-ului volatil. O nouă analiză BeInCrypto arată că „costul electric” al Bitcoin-ului este aproape de 48 694 USD, în timp ce prețul realizat este în jur de 54 000 USD.
Marja de profit scade rapid, iar competiția este acerbă. În plus, următoarea halverare a Bitcoin-ului se apropie, iar aceasta va avea loc în mai puțin de 2 ani.
Halverarea din 2024 va reduce subvenția blocului Bitcoin la 3,125 BTC. La următoarea halverare, în jurul anului 2028, se așteaptă să scadă la 1,5625 BTC. Pentru mineri, asta înseamnă că fiecare watt, cip, decizie de răcire și oră de funcționare influențează profitabilitatea.
Noua scanare a Midjourney-ului îți cartografiază întregul corp în 60 de secundeMidjourney, cunoscut în principal pentru generatorul său de imagini AI, investește acum în hardware medical. Compania a anunțat Midjourney Medical, un proiect pentru a construi un scanner de corp complet care oferă diagnosticare de imagistică internă de înaltă rezoluție în mai puțin de 60 de secunde, fără radiații. Anunțul se alătură unei valuri în creștere de investiții în sănătate, alimentate de AI. Midjourney este unul dintre numeroasele companii tech care trec de la software la diagnosticare medicală. Acesta este un domeniu pe care jucători stabili precum Google Health și o serie de startup-uri nativ AI l-au vizat de mai mulți ani.

Noua scanare a Midjourney-ului îți cartografiază întregul corp în 60 de secunde

Midjourney, cunoscut în principal pentru generatorul său de imagini AI, investește acum în hardware medical. Compania a anunțat Midjourney Medical, un proiect pentru a construi un scanner de corp complet care oferă diagnosticare de imagistică internă de înaltă rezoluție în mai puțin de 60 de secunde, fără radiații.
Anunțul se alătură unei valuri în creștere de investiții în sănătate, alimentate de AI. Midjourney este unul dintre numeroasele companii tech care trec de la software la diagnosticare medicală. Acesta este un domeniu pe care jucători stabili precum Google Health și o serie de startup-uri nativ AI l-au vizat de mai mulți ani.
Altcoins primesc cea mai mare vânzare directă din 2020 pe măsură ce indexul sezonului se apropie de limităPresiunea de vânzare pentru altcoins pe bursele spot a scăzut la cel mai jos nivel din 2020. Piața a înregistrat 15 luni consecutive de vânzări nete în afara Bitcoin (BTC) și Ethereum (ETH). O altă măsurătoare de la CryptoQuant indică însă direcția opusă. Indexul sezonului pentru altcoins pe 180 de zile al platformei se apropie de un nivel care, istoric, sugerează că o sezon de altcoins ar putea începe. Două semnale de la CryptoQuant indică direcții diferite Măsurătoarea urmărește diferența cumulată dintre volumul de cumpărare și vânzare pentru altcoins fără BTC și ETH. Faptul că a atins acum cel mai negativ nivel din 2020 arată un continuu și puternic sentiment de vânzare pe bursele spot.

Altcoins primesc cea mai mare vânzare directă din 2020 pe măsură ce indexul sezonului se apropie de limită

Presiunea de vânzare pentru altcoins pe bursele spot a scăzut la cel mai jos nivel din 2020. Piața a înregistrat 15 luni consecutive de vânzări nete în afara Bitcoin (BTC) și Ethereum (ETH).
O altă măsurătoare de la CryptoQuant indică însă direcția opusă. Indexul sezonului pentru altcoins pe 180 de zile al platformei se apropie de un nivel care, istoric, sugerează că o sezon de altcoins ar putea începe.
Două semnale de la CryptoQuant indică direcții diferite
Măsurătoarea urmărește diferența cumulată dintre volumul de cumpărare și vânzare pentru altcoins fără BTC și ETH. Faptul că a atins acum cel mai negativ nivel din 2020 arată un continuu și puternic sentiment de vânzare pe bursele spot.
O stea de la Hollywood se alătură Ripple – de ceMatt Damon va fi pe scenă la Ripple Swell în New York City în octombrie. El reprezintă Water.org, organizația pe care a fondat-o pentru a rezolva criza globală a apei. Actorul și antreprenorul va vorbi la eveniment între 27 și 29 octombrie. Water.org a oferit acces la apă potabilă și sanitație pentru peste 70 de milioane de gospodării de la începuturi. Participarea lui leagă munca filantropică a celebrităților de infrastructura de plăți pe blockchain. Acest lucru arată că finanțarea umanitară și sistemele de plată digitale se apropie una de cealaltă.

O stea de la Hollywood se alătură Ripple – de ce

Matt Damon va fi pe scenă la Ripple Swell în New York City în octombrie. El reprezintă Water.org, organizația pe care a fondat-o pentru a rezolva criza globală a apei.
Actorul și antreprenorul va vorbi la eveniment între 27 și 29 octombrie. Water.org a oferit acces la apă potabilă și sanitație pentru peste 70 de milioane de gospodării de la începuturi. Participarea lui leagă munca filantropică a celebrităților de infrastructura de plăți pe blockchain. Acest lucru arată că finanțarea umanitară și sistemele de plată digitale se apropie una de cealaltă.
Conectați-vă pentru a explora mai mult conținut
Alăturați-vă utilizatorilor globali de cripto pe Binance Square
⚡️ Obțineți informații recente și utile despre criptomonede.
💬 Alăturați-vă celei mai mari platforme de schimb cripto din lume.
👍 Descoperiți informații reale de la creatori verificați.
E-mail/Număr de telefon
Harta site-ului
Preferințe cookie
Termenii și condițiile platformei