OpenAI pitcht chatbot-advertenties in Cannes terwijl $1 biljoen IPO nadert
OpenAI maakte deze week zijn debuut op Cannes Lions en probeerde ChatGPT-advertenties te verkopen aan de grootste marketeers ter wereld. De ontvangst was lauw. Anthropic maakte hier eerder dit jaar al grapjes over in een Super Bowl-advertentie, waarin chatbot-reclame als onhandig en storend werd neergezet. Toch ging OpenAI gewoon verder, in aanloop naar hun geplande beursgang. ChatGPT-advertenties: een grote gok, een sceptische zaal David Dugan, wereldwijd hoofd advertenties bij OpenAI en voormalig vicevoorzitter van Meta, vertelde journalisten dat het bedrijf “volledig inzet” op het maken van advertenties als grote inkomstenbron. Hij zei dat ongeveer 20% van de ChatGPT-vragen een direct commercieel doel heeft, met vooral reizen, retail, gezondheid, beauty en financiële diensten als goed presterende categorieën tot nu toe. OpenAI heeft tegen investeerders gezegd dat het adverteren kan uitgroeien tot een bedrijfsactiviteit van $100 miljard in 2030. Dat is ongeveer de helft van de jaarlijkse advertentie-inkomsten van Meta nu. Senior advertentie-experts in Cannes waren kritisch. Meerdere mensen vertelden de Financial Times dat OpenAI eerst betere manieren voor het gericht plaatsen en meten van advertenties moet bieden voordat het echt kan concurreren met Google’s zoekadvertenties. Gebruikers en personeel waren eerst kritisch De weerstand op Cannes lijkt op de nog fellere reacties toen OpenAI in februari voor het eerst advertenties introduceerde. Consumenten waren er vanaf het begin tegen, en OpenAI kreeg eind vorig jaar een storm van kritiek toen het app-suggesties testte die leken op ongewenste promoties. Vooral betalende abonnees waren boos en vonden dat hun maandelijkse bijdrage een reclamevrije ervaring moest garanderen. OpenAI-onderzoeker Zoë Hitzig nam ontslag toen het testen van advertenties begon, vanwege grote zorgen. Ze vond dat het bedrijf “het meest gedetailleerde overzicht van privé-menselijke gedachten ooit” bezit, en waarschuwde dat adverteren op basis daarvan gebruikers kan manipuleren op manieren die huidige systemen niet kunnen zien of voorkomen. Anthropic reageerde snel op deze discussie. Het bedrijf zond Super Bowl-advertenties uit die de plank misslaande chatbot-reclame belachelijk maakten, en positioneerde Claude als het betere alternatief. OpenAI-topman Sam Altman sloeg terug en noemde Claude een “duur product” voor “rijke mensen”. OpenAI gaf vorig jaar $34 miljard uit en is nog verlieslatend. In hun beursgang-aanvraag mikken ze op een waardering van meer dan $1 biljoen. Of OpenAI op Cannes adverteerders kan overtuigen, of investeerders voor de beursgang gerust kan stellen, hangt er vooral van af of OpenAI de meetinstrumenten kan maken die volgens de industrie nog ontbreken.
Instituties racen om het $315 miljard stablecoin-privacy probleem op te lossen
The Vault werkt samen met Hinkal om privé stablecoin-transacties mogelijk te maken op zijn institutioneel custody-platform, nu transparantie op publieke blockchains steeds meer een probleem wordt voor bedrijven die geld on-chain verplaatsen. De samenwerking, aangekondigd op 18 juni, geeft The Vault-klanten de mogelijkheid om stablecoins te storten, versturen en opnemen via de privacy layer van Hinkal. The Vault is een institutioneel digitaal asset-infrastructuur voor bedrijven die crypto-assets professioneel willen bewaren, beheren, verplaatsen en beveiligen, en dus niet via standaard retail-wallets of exchanges. Confidential stablecoin custody is coming to The Vault.Through Hinkal SDK, @thevault_soft is bringing private stablecoin transactions directly into its institutional custody platform.The product experience stays the same, while privacy is added underneath.Clients can… pic.twitter.com/35L8fCMlU2 — hinkal (@hinkal_protocol) June 18, 2026 De stablecoin-hype heeft een privacyprobleem Stablecoins zijn uitgegroeid tot een markt van meer dan $315 miljard, volgens gegevens van DeFiLlama. McKinsey schat dat stabiele stablecoin-betalingen al rond de $390 miljard per jaar liggen, waarbij B2B-betalingen ongeveer $226 miljard van die activiteit vormen. Die groei brengt een simpel probleem met zich mee. Publieke blockchains laten standaard het transactiebedrag, wallet-balansen en tegenpartijen zien. Voor bedrijven betekent dit dat bewegingen van bedrijfsmiddelen, leveranciersrelaties, handelsstromen en interne betaalpatronen zichtbaar kunnen worden. 𝗪𝗵𝗮𝘁 𝗶𝗳 𝘁𝗵𝗲 𝗯𝗶𝗴𝗴𝗲𝘀𝘁 𝗿𝗶𝘀𝗸 𝗶𝗻 𝗱𝗶𝗴𝗶𝘁𝗮𝗹 𝗮𝘀𝘀𝗲𝘁 𝘀𝗲𝗰𝘂𝗿𝗶𝘁𝘆 𝗶𝘀 𝘁𝗵𝗲 𝗸𝗲𝘆 𝗶𝘁𝘀𝗲𝗹𝗳?Most wallets rely on a single private key. If it’s stolen, compromised, or exposed, the attacker gains control.MPC (Multi-Party Computation) takes a… pic.twitter.com/OIE9iZJi38 — The Vault (@thevault_soft) June 10, 2026 De ledger ziet te veel Banken en betalingsbedrijven zien privacy inmiddels als een serieus obstakel. Visa gaf eerder dit jaar aan dat transparantie op publieke blockchains kan botsen met de privacyverwachtingen van financiële instituties. Het gebrek aan privacy kan zelfs een dealbreaker zijn voor serieuze on-chain activiteiten. The Vault biedt de custody-oplossing voor dit probleem. Het verzorgt de opslag van digitale activa, treasury-controles, goedkeuringsprocessen en governance-tools voor institutionele gebruikers. Hinkal zit aan de privacyskant. Hun infrastructuur gebruikt zero-knowledge technologie, waardoor een blockchain-transactie kan worden geverifieerd zonder dat alle details openbaar worden gemaakt. Simpel gezegd kan het netwerk bevestigen dat een betaling geldig is, zonder dat iedereen de volledige betaalketen kan zien. Privacy zonder blinddoek Het belangrijkste is compliance. Institutionele privacy mag niet op pure anonimiteit lijken. Hinkal zegt dat hun systeem functies zoals view-keys en compliance-controles ondersteunt, zodat goedgekeurde partijen transactiedata kunnen bekijken zonder dat alles voor iedereen zichtbaar wordt. Deze samenwerking is een gok op de volgende fase van stablecoin-adoptie. Stablecoins zijn nu al groot genoeg om belangrijk te zijn, maar hun publieke karakter is een struikelpunt voor serieus gebruik in de financiële sector. Willen stablecoins dieper gebruikt worden in bedrijfsfinanciën, afwikkelingen en betalingen, dan hebben instituties meer nodig dan alleen snelheid en lage kosten. Ze hebben privacy nodig, met ruimte voor controle, audits en regulering.
3 زيادات في فائدة الاحتياطي الفيدرالي الآن على رادار بنك أوف أمريكا لعام 2026
تتوقع بنك أوف أمريكا الآن أن يقوم الاحتياطي الفيدرالي برفع الفائدة ثلاث مرات في عام 2026. هذه نقطة تحول مقارنة بتوقعاتهم الأسبوع الماضي، حيث كانوا يتوقعون عدم حدوث أي تغيير هذا العام. تتوقع البنك 75 نقطة أساس من التشديد في سبتمبر وأكتوبر وديسمبر، مما يجعل معدل الفائدة الرئيسي يتراوح بين 4.25٪ و4.50٪. تعتبر أرقام سوق العمل القوية والتضخم المستمر أسبابًا لهذه التغييرات. لماذا غيرت بنك أوف أمريكا رأيها حول سياسة الفائدة لدى الاحتياطي الفيدرالي
KOSPI daalt 8%, circuit breakers geactiveerd, grote tech-verkoopgolf treft Azië
De KOSPI van Zuid-Korea is op 23 juni met meer dan 8% gedaald, waardoor er twee keer circuit breakers zijn geactiveerd. Tegelijk daalde de Nikkei 225 van Japan na acht dagen winst door een brede verkoopgolf, aangewakkerd door zwakke Amerikaanse technologieaandelen. Deze bewegingen zorgen voor onrust op de Aziatische aandelenmarkten. Door een ommekeer, vooral bij technologie-aandelen op dinsdag, werden vroege winsten in de regio weggevaagd. De beurzen in Taiwan, Zuid-Korea en Japan zijn dit jaar elk met minstens 40% gestegen, waardoor de gefocuste handel in halfgeleiders erg kwetsbaar is als het sentiment rond Amerikaanse megacaps omslaat. Circuit breakers geactiveerd terwijl KOSPI verder wegzakt De KOSPI opende op 9.083,54, een daling van 0,34% ten opzichte van de vorige slotkoers en zakte daarna snel door de 9.000, 8.900 en 8.800 naar beneden tot zelfs 8.500 punten. De Korea Exchange activeerde om 11:40 uur een circuit breaker aan de verkoopkant. Rond 14:40 uur werd een circuit breaker van de eerste fase ingeschakeld toen de index verder zakte naar 8.375,31, wat neerkomt op een daling van 8,11% op één dag. Sinds de opening is de KOSPI in vrije val. Afbeeldingsbron: Trading View Wall Street bepaalde het sentiment. Alphabet daalde met 4,99% nadat twee bekende AI-onderzoekers het bedrijf verlieten voor de concurrentie. SpaceX verloor 16% – de derde verliesdag op rij – nadat het bedrijf een grote verkoop van bedrijfsobligaties aankondigde, wat het vertrouwen in AI-uitgaven ondermijnde. In Tokio doorbrak de Nikkei 225 zijn recente recordreeks en is nu ook in een vrije val. Rond het moment van publicatie stond de index bijna 3% lager. Samsung en SK Hynix leiden de verliezen in Seoel Buitenlandse investeerders zijn de oorzaak van de crash, omdat er nettoverkoop is van KOSPI-aandelen. Samsung Electronics daalde met 8,77% tot 322.500 won. Deze daling volgde op een historische dag ervoor, toen Samsung voor het eerst in 26 jaar de positie van grootste KOSPI-bedrijf verloor aan SK Hynix. SK Hynix zelf daalde enorm, met 11,55%, naar 2.582.000 won, ondanks dat Micron de avond ervoor met 6,82% steeg. Han Ji-young van Kiwoom Securities merkte op dat de zwakte bij de Magnificent Seven en stijgende rente op Amerikaanse staatsobligaties druk zetten op groeiaandelen. Dalende olieprijzen door het overleg over een wapenstilstand tussen de VS en Iran kunnen echter de rente impact enigszins verzachten.
Cardano lanceert Leios Musashi Dojo testnet, terwijl ADA op 5-jarige low staat
Cardano (ADA) heeft vandaag, 23 juni, de publieke testnet gelanceerd voor het Leios scaling protocol. Dit is het belangrijkste technische hoogtepunt voor Cardano in jaren. Dit gebeurt op het moment dat de ADA koers op een vijf-jaars low staat. Het testnet heet Musashi Dojo, genoemd naar de 16e-eeuwse samurai Miyamoto Musashi. De vijf fases van de test zijn gebaseerd op de hoofdstukken van Musashi’s Book of Five Rings: Aarde, Water, Vuur, Wind en Leegte. Het begint bij eenvoudige ontwerpvalidatie, vervolgens worden er tegenstanders getest en uiteindelijk wordt er toegewerkt naar mainnet-gereedheid. Het prijsprobleem De lancering komt in moeilijke tijden. De ADA koers bereikte deze maand het laagste punt van de afgelopen vijf jaar, met een daling van ongeveer 35% in de afgelopen 30 dagen. De all-time high van $3,09 werd gehaald op 2 september 2021. De huidige prijs van $0,16 ligt 95% onder deze top. De Cardano (ADA) koers heeft het zwaar, ondanks technische vooruitgang. Beeldbron: BeInCrypto De situatie is lastig. Eerder dit jaar stopte het analytics-platform TapTools met hun dienst. Ook heeft Cardano de 2026 Singapore Summit geannuleerd. Hoskinson waarschuwde daarnaast in dezelfde periode voor een “golf aan mislukkingen” bij Cardano DeFi-projecten. Cardano heeft een bijzondere situatie meegemaakt. Het netwerk bleef bouwen en werkte verder aan de roadmap, maar de koers verbeterde niet. Leios pakt hiermee de belangrijkste technische kritiekpunt op de chain aan: dat de basislaag niet kan schalen. De grote vraag is of de markt in de komende vijf maanden testen al zal reageren op de ontwikkelingen, of pas zal wachten tot het mainnet live is. Dit bepaalt de tweede helft van 2026 voor Cardano. Hoe werkt Leios Leios draait als een extra laag bovenop Cardano’s bestaande Ouroboros Praos-mechanisme. Als de vraag toeneemt, produceert een gekozen slotleider een extra “endorser block” die parallel loopt aan het standaard Praos-blok. De upgrade is bedoeld om Cardano op te schalen van 4,5 KB/s nu naar 200 KB/s. Volgens de officiële roadmap is dit 30 tot 65 keer sneller dan het huidige Praos-niveau. Productmanager Carlos Lopez de Lara van Input Output bevestigde dat de eerste uitrol start met ongeveer twee tot vijf keer de huidige snelheid. Daarna zal het volledige maximum beschikbaar komen als de vraag toeneemt. Het Leios-governancevoorstel is aangenomen met meer dan 84% steun van de gedelegeerde vertegenwoordigers van Cardano. Lopez de Lara mikt op een hard fork in november 2026. De Cardano 2030-visie vraagt om schaalvergroting van nu ongeveer 800.000 maandelijkse transacties naar meer dan 27 miljoen. Met alleen de huidige basislaag is dat niet mogelijk.
Meta investeert $900 miljoen in CRED terwijl de CEO van CRED naar Meta gaat
Meta gaat een Series H-ronde van $900 miljoen (₹8.550 crore) leiden in het Indiase fintechbedrijf CRED, waardoor het bedrijf na de investering gewaardeerd wordt op $4,5 miljard (₹43.239 crore). De deal bestaat uit zowel primaire als secundaire aandelenaankopen. Daarnaast treedt oprichter Kunal Shah af als CEO en sluit hij zich aan bij het wereldwijde leiderschapsteam van Meta. Meta stapt in de CRED-cap table met $900 miljoen minderheidsbelang Volgens het persbericht sluit Meta zich aan bij de cap table van CRED als minderheidsinvesteerder en krijgt het geen toegang tot klantgegevens. Het bedrijf geeft aan dat het opgehaalde Series H-kapitaal zal worden gebruikt om de groei te versnellen, de institutionele capaciteiten te versterken en de leidende positie van CRED binnen meerdere segmenten uit te bouwen. Shah behoudt zijn persoonlijke belang in CRED, ook al stopt hij als CEO. Bij Meta wordt hij hoofd van WhatsApp, als opvolger van Will Cathcart, die zeven jaar leiding gaf aan de berichtenapp en nu naar een nieuwe rol verhuist. “Kunal heeft CRED opgebouwd tot één van de belangrijkste technologiebedrijven van India. Hij brengt het soort builder-mentaliteit en wereldwijde visie met zich mee die goed van pas komt bij het runnen van ’s werelds grootste berichtenapp,” schreef Meta-CEO Mark Zuckerberg. Volg ons op X om als eerste het laatste nieuws te lezen. Klik hier. Some personal news. After nearly 7 years leading WhatsApp, I'm excited to share who will take over the responsibility of delivering simple, reliable, and private messaging for the world. WhatsApp is in the strongest position it's ever been — and that felt like the right moment to… — Will Cathcart (@wcathcart) June 22, 2026 Miten Sampat, die sinds 2020 strategie en financiën aanstuurt, neemt per direct over als interim CEO. Het bestuur werkt aan een leiderschapsstructuur gericht op een toekomstige beursgang. Waarom Meta inzet op Indiase fintech Deze investering versterkt Meta’s India-strategie en reikt verder dan alleen sociale platformen. De techgigant is de afgelopen maanden sterk uitgebreid in het land. In juni tekende Meta een overeenkomst om haar eerste AI-datacenter in India te huren van Reliance Industries. Het 168 MW datacenter in Jamnagar is een aanvulling op de samenwerking die begon met Meta’s $5,7 miljard investering in Jio Platforms in 2020. Met deze laatste investeringsronde krijgt Meta nu een minderheidsbelang in één van de grootste fintech-platforms van India. CRED heeft 17 miljoen (1,7 crore) maandelijkse leden voor betalingen, leningen, verzekeringen en vermogensproducten. Het fintechbedrijf verwerkt meer dan 40% van alle creditcardbetalingen in India. De leentak van CRED beheert $2,5 miljard (₹24.000 crore) aan activa voor grote financiële instellingen. Abonneer je op ons YouTube-kanaal om te zien hoe leiders en journalisten hun inzichten delen. Klik hier.
SpaceX obligatie-uitgifte drukt SPCX 16% lager: slechtste dag tot nu toe
SpaceX (SPCX)-aandelen zijn op 22 juni met ongeveer 16% gedaald, nadat het bedrijf zijn eerste obligatie-uitgifte ooit bevestigde. Deze daling was de slechtste handelsdag sinds de beursgang op 12 juni en betekende een verlenging van een verliesreeks van drie dagen. Het aandeel sloot op $154,60, slechts 14% boven de IPO-prijs van $135 en ongeveer 31% onder de all-time high van $225,64. Waarom SPCX-aandeel daalt SpaceX diende maandag een aanvraag in bij de Amerikaanse Securities and Exchange Commission om senior ongedekte obligaties aan te bieden aan gekwalificeerde institutionele beleggers. Het bedrijf maakte de prijs niet bekend, maar volgens Bloomberg richt de deal zich op minimaal $20 miljard. De koers van SpaceX daalt sinds 17 juni. Afbeeldingsbron: Trading View SpaceX wil de opbrengst gebruiken om een bruglening af te lossen die eerder dit jaar werd afgesloten bij de overname van Elon Musk’s xAI startup in februari. Bank of America, Citigroup, JPMorgan Chase, Goldman Sachs en Morgan Stanley financierden deze lening en zullen ook de nieuwe obligatie-deal begeleiden, meldt Reuters. Jose Torres, senior econoom bij Interactive Brokers, vertelde aan klanten dat investeerders “terughoudend zijn vanwege de grote hoeveelheid geld die nodig is voor de technologische plannen.” Daling na IPO in context SpaceX’s historische Nasdaq-beursgang leverde $75 miljard op bij een prijs van $135 per aandeel. Na een opening op $150 en een stijging tot $225,64 op 16 juni stond het aandeel even in de top 5 van waardevolste beursgenoteerde bedrijven ter wereld, boven Amazon en Microsoft. De daling na de IPO heeft het grootste deel van deze winsten inmiddels weggevaagd. Er stapelen zich meerdere problemen op. Een Cursor-overname ter waarde van $60 miljard zorgt voor meer verwatering. S&P Global verwacht een negatieve vrije kasstroom tot 2029, door de voortdurende investeringen in Starship en AI. Het aflopen van lockup-periodes brengt extra risico. Jeff Jacobson, strateeg bij 22V Research, schat dat insiders tegen begin september tot 44% van de SpaceX-aandelen kunnen verkopen, waardoor het verhandelbare aanbod ongeveer 900% groter kan worden. SpaceX heeft ook bekendgemaakt dat het op 19 juni $100,8 miljard in kas had. Zowel Fitch als Moody’s hebben beoogde obligaties een investment grade-rating gegeven, dankzij het terugkerend inkomen van Starlink en SpaceX’s dominante positie bij lanceringen. Of deze sterke punten het sentiment kunnen verbeteren, hangt mogelijk af van het eerste openbare kwartaalrapport van het bedrijf, dat op 6 augustus verschijnt.
Elon Musk steunt NVIDIA nu grootste milieukritiek op AI een klap krijgt
Elon Musk steunt de bewering van NVIDIA dat het waterverbruik van datacenters veel lager is dan critici aangeven. Datacenters krijgen steeds meer kritiek over hoeveel water en elektriciteit ze verbruiken. NVIDIA zegt dat hun nieuwste koelsystemen bijna al het water kunnen besparen dat oudere faciliteiten verliezen door verdamping. Wat NVIDIA zegt over waterverbruik in datacenters NVIDIA’s artikel verwijst naar een schatting uit maart 2026 van het Manhattan Institute. Die schatting zegt dat datacenters ongeveer 0,2% van het Amerikaanse zoetwater gebruiken, meestal indirect via energieopwekking. Water usage has been a hot topic in the AI data center world, but the numbers may surprise you.According to the Manhattan Institute, data centers use 0.2 percent of daily water usage in the U.S. and that number has dramatically decreased in the past few years due to a new… pic.twitter.com/QnlGrLR5ks — NVIDIA (@nvidia) June 22, 2026 NVIDIA meldt dat hun vloeistofkoeling op 45 graden Celsius het mogelijk maakt om AI-fabrieken in koele klimaten te laten draaien op droge koelers in plaats van verdampingskoeltorens. Met deze verandering kan het waterverbruik voor koeling van een faciliteit dalen van ongeveer 2,6 miljoen gallons per megawatt per jaar naar bijna nul. NVIDIA gaf in 2025 een vergelijkbaar standpunt, en claimde dat hun Blackwell-systemen 300 keer efficiënter omgingen met water dan luchtkoeling. Omdat koelen tot 40% van het elektriciteitsverbruik van een datacenter kan zijn, zorgt dit ontwerp ook voor lagere stroomkosten. Vergelijkbare afwegingen bepalen nu ook de wereldwijde AI-datacenter-race. Waarom steun van Elon Musk belangrijk is Musk, die grote clusters met NVIDIA-chips gebruikt via xAI, heeft meerdere keren NVIDIA’s nieuwste chips geprezen als basis voor zijn AI-projecten. Zijn steun helpt bij NVIDIA’s verzet tegen het idee dat AI-groei lokale watervoorraden uitput. Het bedrijf omschrijft hun systeem als een gesloten circuit, waarbij koelvloeistof wordt hergebruikt en geen vers water nodig is. “Het NVIDIA DSX-referentieontwerp voor AI-fabrieken heeft nul waterverbruik … we hebben enorme hoeveelheden energieverbruik en praktisch al het waterverbruik geëlimineerd,” zegt Ali Heydari, directeur datacenterkoeling bij NVIDIA. Volg ons op X om direct het laatste nieuws te krijgen. Klik hier Reden voor voorzichtigheid Het nationale percentage laat niet alles zien. NVIDIA’s bijna-nul-claim gaat alleen over directe koeling, wat het kleinste deel van het waterverbruik is. Amerikaanse datacenters gebruikten in 2023 ongeveer 17,4 miljard gallons water direct, blijkt uit een rapport van Berkeley Lab. Daar komt nog eens 211 miljard gallons bij aan indirect gebruik via elektriciteit. Dat indirecte deel neemt toe naarmate AI groter wordt, en alleen al het directe verbruik zal naar verwachting tussen 38 en 73 miljard gallons liggen in 2028. Droge koelers werken ook vooral goed in koele gebieden, maar minder in warme en droge staten. De druk is zichtbaar bij Musk’s eigen xAI. De Memphis Colossus-locatie gebruikte ongeveer 1,3 miljoen gallons drinkwater per dag uit het plaatselijke grondwater en liet tientallen gasturbines draaien voordat de vergunningen rond waren, wat leidde tot een rechtszaak over datacentervervuiling en protesten van de gemeenschap. Hoe toezichthouders en regio’s met watertekort reageren, kan bepalen of efficiëntieverbeteringen de groei van de sector blijven bijhouden in de bredere strijd om AI-kapitaal.
Trump ondertekent quantum-presidentiële orders: wat betekent dit voor crypto-beveiliging
President Donald Trump heeft maandag twee zogenoemde quantum executive orders ondertekend. Deze sturen federale instanties aan op quantum-bestendige encryptie en het ontwikkelen van een krachtigere quantumcomputer. De orders brengen opnieuw de langlopende discussie op gang over quantumrisico’s voor Bitcoin en cryptocurrency in het algemeen. De ene order stelt een deadline van 2031 voor post-quantum cryptografie, terwijl de andere zich richt op quantumcomputing. Wat de quantum executive orders doen Het cryptografiebesluit versnelt een eerdere deadline die tot 2035 liep volgens National Security Memorandum-10 uit 2022. Nu moeten organisaties veel eerder voldoen aan quantum-bestendige standaarden. Investing in American quantum leadership like never before.President Trump signs executive orders on quantum, supercharging a national effort in innovation in quantum technologies, ensuring national security and continuing American growth in a critical industry. 💻🇺🇸 pic.twitter.com/cQmdCs0s4N — The White House (@WhiteHouse) June 22, 2026 Federale systemen moeten uiterlijk eind 2030 post-quantum cryptografie gebruiken bij sleuteluitwisseling. Systemen met grote impact moeten digitale handtekeningen migreren naar de nieuwe standaarden vóór eind 2031. De order geeft ook het Amerikaanse ministerie van Handel en NIST de opdracht tot een pilot-migratieproject. Federale systemen moeten overstappen vóór eind 2027. CISA helpt exploitanten van kritieke infrastructuur hierbij. Een bijbehorende order heet “Ushering in the Next Frontier of Quantum Innovation.” Hiermee komt er een landelijke missie om een quantumcomputer te ontwikkelen die belangrijk wetenschappelijk werk aankan. De order zorgt daarnaast voor financiering voor quantum sensoren en netwerken, verspreid over de komende vijf jaar. Overheidsfunctionarissen plaatsen de cryptografie-order in het kader van het risico “harvest now, decrypt later”. Tegenstanders kunnen nu versleutelde data opslaan en hopen deze te ontgrendelen als quantumcomputers geavanceerder worden. Dit risico is lang besproken bij crypto-bezit. “De eerste Executive Order start een nationale inspanning om een quantumcomputer te maken die belangrijke wetenschappelijke berekeningen kan doen, en om quantum-sensoren en netwerken te ontwikkelen in de komende 5 jaar,” aldus Trump. Volg ons op X voor het laatste nieuws zodra het gebeurt. Wat het betekent voor crypto-beveiliging Bitcoin (BTC) en Ethereum (ETH) beveiligen eigenaarschap met elliptische-curve-handtekeningen. Een sterke genoeg quantumcomputer met Shor’s algoritme zou een privésleutel kunnen afleiden uit een publieke sleutel. Het risico richt zich op coins waarvan de publieke sleutels al zichtbaar zijn op de chain. Deze blootstelling, vaak Q-Day genoemd, krijgt door deze orders nu een duidelijkere overheidstermijn. Maar het tijdspad geeft ontwikkelaars nog altijd ruimte om te reageren. De verdedigingsmogelijkheden bestaan al. NIST heeft op 13 augustus 2024 drie post-quantum-standaarden afgerond, waaronder ML-DSA voor digitale handtekeningen. Bitcoin-ontwikkelaars hebben een Bitcoin quantum migratieplan en quantumveilige soft forks voorgesteld om deze te implementeren. Slechts weinig onderzoekers zien directe urgentie. Een onderzoek van de University of Sussex uit 2022 schatte dat er ongeveer 1,9 miljard fysieke qubits nodig zijn om een sleutel te kraken binnen het block window van Bitcoin. De Willow-chip van Google had in december 2024 slechts 105 qubits. Daarom zien velen de bedreiging als niet direct urgent. De markten reageerden niet direct. Bitcoin handelde rond $64.200 en Ethereum rond $1.730, beide ongeveer 1% hoger in 24 uur. Top 7 cryptoprestaties tijdens Trumps quantum-initiatief. Bron: Coingecko De orders stellen alleen deadlines voor overheidssystemen, niet voor gedecentraliseerde netwerken. Washington bezit ook het betreffende asset, omdat het in maart 2025 de Strategic Bitcoin Reserve heeft opgezet. Of Bitcoin-ontwikkelaars net zo snel kunnen reageren als federale instanties, blijft een open vraag.
Trump noemt aandeleninkopen nep: Strategy Bitcoin-model toont alternatieve manier om waarderingen...
President Donald Trump noemt aandeleninkoop opnieuw een nepmanier om koersen te verhogen, maar het Bitcoin-model van Strategy wijst juist op een andere route naar meer waarde voor aandeelhouders: aandelen uitgeven in plaats van terugkopen. Zijn nieuwste opmerkingen zijn gericht op defensiebedrijven. Ze zorgen ook voor meer discussie over hoe bedrijven hun eigen aandelenkoers beïnvloeden: ofwel met inkopen waardoor er minder aandelen zijn, ofwel met verwatering om een groeiende bitcoinreserve te financieren. Wat Trump zei over aandeleninkoop Trump oefent opnieuw druk uit op defensiebedrijven over hoe ze hun geld besteden. In januari tekende hij een executive order waarmee slecht presterende defensiebedrijven geen aandelen mogen inkopen of dividend mogen uitkeren totdat de productie verbetert. Zijn uitleg is duidelijk: aandelen terugkopen zorgt weliswaar voor hogere koersen, maar levert geen echte groei op. Hij wil dat het geld juist naar fabrieken, apparatuur en snellere productie gaat. *TRUMP: STOCK BUYBACKS ARE FAKE WAY TO RAISE A PRICE — tradfi news (@tradfi) June 22, 2026 Deze regel is vooral bedoeld voor grote bedrijven zoals Lockheed Martin, Northrop Grumman en RTX. Trump herhaalde zijn boodschap hier deze week weer, en zijn opmerkingen over aandeleninkoop hebben vaker defensieaandelen laten schommelen. Hoe het Bitcoin-model van Strategy werkt Strategy kiest juist voor een andere aanpak. Het koopt geen gewone aandelen terug. In plaats daarvan verkoopt het nieuwe aandelen en preferente aandelen en gebruikt het geld om Bitcoin te kopen. Door deze verwatering en schulden heeft het bedrijf nu meer dan 845.000 Bitcoin (BTC) opgebouwd — het meeste van alle beursgenoteerde bedrijven. Top 100 Beursgenoteerde Bitcoin Treasury-bedrijven. Bron: Bitcoin Treasuries Volgens Michael Saylor is elke kapitaalronde bedoeld om het aantal Bitcoin per aandeel te vergroten. Deze aankopen zijn goed voor meer dan 4% van alle BTC in omloop. Het bedrijf heeft zelfs schulden teruggekocht en converteerbare obligaties met korting ingekocht dit jaar. Ook gebruikt Strategy uitgiftes van preferente aandelen om door te blijven kopen zonder extra leningen aan te gaan. Volg ons op X voor het laatste nieuws zodra het gebeurt. Waarom de premie alles bepaalt Dit model werkt als een vliegwiel. Strategy geeft aandelen uit boven de waarde van hun Bitcoin-voorraad, koopt meer bitcoin, en verhoogt de BTC per aandeel. Zo blijft er meestal een premie boven de boekwaarde staan. Deze premie is in 2026 kleiner geworden. Nu Bitcoin rond $64.360 handelt, zitten de reserves bijna op het gemiddelde aankoopbedrag van Strategy. Het aandeel is in een jaar tijd meer dan gehalveerd en de marktkapitalisatie is gedaald richting $40 miljard. Strategy mNAV Als de premie kleiner wordt, leveren nieuwe aandelen weinig waarde op. Diezelfde verwatering die eerst voor groei zorgde, biedt nu minder steun. Dit patroon zagen we recent tijdens de druk door Bitcoin-verkoop. Bij beide verhalen draait alles om één vraag. Investeerders en toezichthouders willen weten of een bedrijf echte waarde bouwt of alleen zijn koers beïnvloedt. Voor Strategy hangt het antwoord ervan af of Bitcoin weer boven de inkoopprijs uitkomt en de premie weer opleeft.
Bitcoin of AI? BlackRock en JPMorgan verdeeld over waar kapitaal naartoe stroomt
De grootste namen van Wall Street zijn het oneens over een simpele keuze: Bitcoin of AI. BlackRock verwacht dat financiële angst Bitcoin (BTC) omhoog zal stuwen, terwijl Jamie Dimon van JPMorgan inzet op een door AI geleide aandelenrally. Deze tweedeling zorgt voor een belangrijke vraag voor de rest van 2026. Investeerders moeten bepalen of het AI-momentum of het macro hedge-verhaal van Bitcoin het meeste kapitaal aantrekt. BlackRock verbindt Bitcoin aan Amerikaanse schuldenangst Robert Mitchnick, hoofd digitale assets bij BlackRock, zegt dat Bitcoin is achtergebleven doordat AI alle aandacht van investeerders opeist. Hij verwacht dat dit verandert als geluiden over het Amerikaanse begrotingstekort weer meer aandacht krijgen richting de tussentijdse verkiezingen. Bitcoin wordt verhandeld rond $64.360, zo’n 49% lager dan het record van $126.080 in oktober 2025. De iShares Bitcoin Trust van BlackRock zorgde toen voor een eerdere rally als het grootste spot Bitcoin ETF. Bitcoin koersprestaties. Bron: BeInCrypto “Hoe meer angst er is over het leenniveau en het risico op geld bijdrukken, hoe belangrijker dat, denk ik, wordt als fundamentele drijfveer voor Bitcoin,” aldus Robert Mitchnick van BlackRock via Yahoo. Volg ons op X om het laatste nieuws direct te ontvangen. Dimon verwacht een AI-tsunami JPMorgan-baas Jamie Dimon ziet het anders. Volgens hem ligt de AI-investering dit jaar rond de $700 miljard, is de werkloosheid 4,3%, en blijft de groei stabiel. De S&P 500 doorbrak begin juni voor het eerst de 7.600, vooral dankzij AI-bedrijven. S&P500 (SPX) koersprestaties. Bron: TradingView “We zitten in een bullmarkt. Het is net een kleine tsunami. Als zoiets op gang komt, is het erg lastig om te stoppen,” aldus Jamie Dimon van JPMorgan via Fortune. Dimon heeft Bitcoin altijd afgewezen en noemde het ooit zelfs fraude. Wel waarschuwde hij dat geopolitieke en financiële risico’s de komende jaren onder de oppervlakte groeien. Bitcoin of AI voor de volgende kapitaalronde Onderzoeksbureau NYDIG signaleert dat de vraag naar Bitcoin onder druk staat. Spot Bitcoin ETF’s zijn sinds 7 mei $6,4 miljard kwijtgeraakt, met sindsdien slechts twee positieve instroomdagen. Spot Bitcoin ETF-stromen. Bron: SoSoValue Ook zijn de stablecoin-saldi sinds 22 mei met $8 miljard gedaald. Die terugnames laten zien waar institutioneel geld naartoe stroomt. Analist Greg Cipolaro voegt toe dat de zwakste maanden voor Bitcoin historisch gezien augustus en september zijn. Die periode komt vóór het debat over de tussentijdse verkiezingen waarop BlackRock rekent. Voor nu blijft AI kapitaal trekken dat eerder richting Bitcoin en goud ging. De komende maanden zullen beide visies op de proef worden gesteld. Als begrotingstekorten de krantenkoppen halen rond de verkiezingen in november, kan het hedge-verhaal van Bitcoin terugkeren. Tot die tijd heeft AI het geld in handen.
Zilver probeert weer $69 te bereiken na een stijging van bijna 3%, maar het metaal noteert nog steeds 45% onder het record van januari en staat op een niveau dat de volgende grote beweging zal bepalen. De opleving volgt op het afzwakken van de spanningen in het Midden-Oosten nu er nog steeds een wapenstilstand tussen de VS en Iran geldt. Toch zorgen een sterkere dollar en een voorzichtige Federal Reserve voor druk op edelmetalen, waardoor zilver gevangen zit tussen mogelijk herstel en een verdere daling. Waarom Kiyosaki naar zilver kijkt maar nog niet koopt Zilver (XAG) steeg maandag naar ongeveer $66,70, een stijging van bijna 2,8% op één dag. Deze beweging kwam na de wapenstilstand, waardoor de vraag naar veilige havens, die eerder voor hogere metalenprijzen zorgde, afnam. Robert Kiyosaki, auteur van Rich Dad Poor Dad, zei deze week dat hij wacht met het kopen van goud, zilver, Bitcoin (BTC), en Ethereum (ETH). Volgens hem bepaalt de macro-omgeving, en niet dalende prijzen, het juiste moment om te kopen. Gold and silver prices are falling. Q: Am I buying or selling?A: One mistake I have made (and I’ve made many) is letting price determine reasons to buy or sell any asset.I have learned to understand the “context” or the environment the asset is in….not the price.For… — Robert Kiyosaki (@theRealKiyosaki) June 20, 2026 Kiyosaki noemde geen koerstarget en geen tijdspad. Daardoor blijft er één vraag open voor handelaren: hoe ziet een echte ommekeer eruit op de zilver-grafiek? Het allesbepalende niveau op $68,88 Op de vier-uurs-grafiek is zilver onder het 0,618 Fibonacci-retracementniveau bij $68,88 gezakt en vecht nu om die grens weer terug te winnen. Dit niveau is het draaipunt voor de volgende stap. Onafhankelijk analist Kamile Uray wijst $63 aan als de steun die tot nu toe heeft gehouden. Een doorbraak boven $71 zou de weg kunnen openen naar de weerstandzone van $77 tot $89. $XAU #Altın 4366 üzerinde kapanış yaparsa (yani üzerinde bir gün kalırsa) yükseliş 4598 seviyesine kadar devam edebilir. Düşen mavi trend üzerinde bir – iki gün oyalanırsa asıl yükseliş o zaman devam edecektir. Zirveyi yeniden deneyebilir. Düşen trendin… pic.twitter.com/2R0CCUY64O — Kamile Uray (@remdocan) June 22, 2026 Een slot boven die zone zou aangeven dat het herstel meer ruimte heeft. Tot die tijd blijft het metaal gevangen tussen $63 steun en $71 weerstand. XAG koers verwachting draait om de $68,88-grens Op de daggrafiek is sinds januari een duidelijke neerwaartse trend zichtbaar. Zilver heeft achtereenvolgens lower highs gevormd rond $96 en $89, met telkens ook nieuwe lower lows. De prijs staat nu ongeveer 45% onder het record van $121,76, een teken dat de correctie groter wordt. De Relative Strength Index (RSI) staat nu rond de 40, maar blijft onder de neutrale grens van 50. Als het 68,88-niveau terug wordt gewonnen, verschuift de aandacht naar $79 en vervolgens naar de $89-weerstandszone. Het verliezen van dit niveau wijst richting $55, de 0,786-lijn die samenvalt met langetermijn-steun. XAG daggrafiek. Bron: Tradingview Dat maakt $68,88 de grens die Kiyosaki’s verwachte ommekeer moet doorbreken. Een weekslot boven dat niveau zou het keerpunt aangeven, terwijl een afwijzing de bearish structuur intact houdt. Voor nu houden verkopers het momentum, totdat zilver kan bewijzen dat het boven deze grens kan blijven.
Tom Lee en Joe Lubin lanceren nieuw Ethereum-initiatief voor meer institutioneel gebruik
Ethlabs is maandag gelanceerd als een onafhankelijke non-profit onderzoekslab. Het is opgericht om Ethereum (ETH) klaar te maken voor grootschalig institutioneel gebruik, met financiering van BitMine-voorzitter Tom Lee, SharpLink en Ethereum medeoprichter Joe Lubin. Het lab biedt vijf voormalige senior onderzoekers van de Ethereum Foundation een vaste plek met stabiele financiering. De oprichting komt een paar dagen nadat de foundation dit jaar haar tweede co-uitvoerend directeur is kwijtgeraakt. Waarom Ethlabs nu start De vijf medeoprichters hebben bij de foundation gewerkt aan finality, schaalbaarheid, data-beschikbaarheid en de economie van het protocol van Ethereum. Ansgar Dietrichs wordt uitvoerend directeur. Het team zet vraag uit de echte wereld om in upgrades aan het protocol. De lancering komt op een moment van veel spanning bij de Ethereum Foundation. Hsiao-Wei Wang stapte deze maand op als co-uitvoerend directeur, onderdeel van een grotere uitstroom van leiderschap waardoor in vijf maanden zeker acht senior personen vertrokken zijn. De foundation heeft laten weten te willen schuiven naar een multi-node-model, waarin verschillende onafhankelijke groepen het netwerk in parallel gaan ontwikkelen. Voormalig foundation-bijdrager Trent Van Epps waarschuwde recent voor een financieringstekort van ongeveer $30 miljoen per jaar voor kernontwikkelingsteams. Tom Lee wuifde eerder de geruchten over een Ethereum financieringscrisis weg. Hij vindt dat winstzoekende stakers en particuliere investeerders zullen bijspringen. Ethlabs is supported by a broad coalition across the Ethereum ecosystem: DeFi builders, core devs, L2 founders, cypherpunks, investors, institutions, and researchers.People who care deeply about Ethereum’s future, protecting its core properties, and bringing them to the… pic.twitter.com/f3HGDtEIol — Ethlabs (@ethlabs_org) June 22, 2026 Volg ons op X voor het laatste nieuws zodra het gebeurt Investeerders rekenen op een institutionele supercyclus Financiering komt van BitMine Immersion Technologies, SharpLink, Lubin, en andere partijen zoals Anchorage, Octant en SNZ. Tom Lee, Joe Lubin steunen Ethlabs nu de institutionele Ethereum-impuls aan kracht wint BitMine, de grootste zakelijke ETH-bezitter, staket richting 5% van de totale voorraad en deelt Tom Lee’s lange termijn Ethereum-verhaal. De structuur is zo opgezet dat onderzoek onafhankelijk blijft. Bijdragen gaan via een externe grants-beheerder, met kwartaalrapportages en een jaarlijkse audit. Financiers hebben geen invloed op de onderzoeksagenda. Ethlabs-leiding bepaalt deze agenda. Ethlabs meldt dat het vroege werk zich zal richten op sneller afwikkelen van transacties, cross-chain interoperabiliteit, meer mainnet-capaciteit, en onderzoek naar de monetaire eigenschappen van ETH. SharpLink CEO Joseph Chalom zegt dat deze inspanning gekoppeld is aan de groeiende vraag naar Ethereum-tokenisatie-infrastructuur. “We staan aan het begin van een institutionele supercyclus op Ethereum, en de onderzoekers achter deze organisatie zijn degenen die het netwerk daarvoor klaar zullen maken,” aldus Joseph Chalom, CEO van SharpLink, bij de aankondiging van de lancering. Het model lijkt op wat Lubin omschrijft als een netwerk van ‘steward nodes’ die samen het beheer van Ethereum delen buiten de foundation om. In hoeverre externe financiering dit werk kan volhouden, bepaalt mogelijk het tempo van het institutionele momentum van Ethereum in de komende maanden.
3 meme coins om te volgen in de vierde week van juni 2026
Drie meme coins hebben een unieke setup in de laatste week van juni 2026. Bij elk van deze coins zie je een verschil tussen de on-chain positie en de koers. Smart money en de grootste wallets zijn in beweging, maar dat zie je niet altijd terug op de grafieken. Official Trump (TRUMP) Official Trump (TRUMP) begint de week als één van de meest volatiele meme coins om te volgen. De token steeg meer dan 5% in 24 uur, maar de setup trekt tegelijk aan twee kanten. Meer van dit soort token-inzichten? Meld je aan voor de dagelijkse crypto-nieuwsbrief van hoofdredacteur Harsh Notariya. Klik hier. On-chain positionering is bullish. Smart money heeft een netto longpositie van $627.000 in Hyperliquid perps, wat wijst op een mogelijke koersstijging. Op spot exchanges was er een uitstroom van $681.000, wat duidt op accumulatie. De funding rate—de terugkerende vergoeding tussen long- en short-handelaren—is negatief en zit rond de 24% op jaarbasis. Dat betekent dat shorts betalen aan longs. Nieuwe wallet-instroom van $559.000 laat zien dat er nieuwe kopers instappen. Omdat smart money al long zit, krijgen de bulls betaald via de funding om vast te houden, wat dit effect versterkt. TRUMP Positionering Overzicht: Nansen Data De grafiek laat echter iets anders zien. TRUMP, de Solana-meme coin, beweegt sinds half maart in een dalend kanaal—een steeds lagere koersrange. Op 13 juni probeerde TRUMP de $2,20-zone te breken, maar dat lukte niet. Het volume steeg bij deze poging, zakte daarna weer weg en er kwamen geen blijvende kopers. Dit patroon van ‘stijging en snelle terugval’ herhaalt zich nu opnieuw. Dus het bullish on-chain beeld botst met een bearish grafiek: klassiek sentimentvoorbeeld. TRUMP Koers Analyse: TradingView Juist die spanning maakt TRUMP deze week één van de meest interessante meme coins om in de gaten te houden. Het heroveren van de $2,20-zone vraagt om een stijging van 16,46% en kan het trendbeeld draaien. Tot die tijd kan smart money misschien zorgen voor korte rebounds binnen het kanaal. Lukt dat niet, dan kan er een daling naar $1,48 komen—vooral als spanningen rond Trump en Iran weer oplopen. SPX6900 (SPX) SPX6900 (SPX) staat in de lijst omdat de coin nog steeds winst vasthoudt, terwijl de meeste meme coins gedaald zijn. De token staat deze week ongeveer 8% hoger, maar de grootste wallets sturen juist de andere kant op. Precies dat maakt SPX interessant om te volgen. Sinds 18 juni lopen de twee grootste groepen houders uiteen. Wallets met 1 miljoen tot 10 miljoen SPX vergrootten hun aandeel van 33,98% naar 34,69%. De grotere groep—10 miljoen tot 100 miljoen coins—verkleinde hun aandeel juist van 28,56% naar 27,79%. Dus het grootste slimme geld verkoopt, terwijl kleinere wallets juist bijkopen. SPX Houder Verdelen: Santiment Nansen bevestigt deze splitsing. Smart money zit nu $115.000 netto short in perps. De positieve funding rate steunt ze; longs betalen dus nu shorts. Dit past bij de grootste whales die verkopen. Een instroom van $439.000 naar nieuwe wallets laat zien dat kleinere kopers de andere kant kiezen—wat overeenkomt met de optimistische kleinere whales. SPX Positionering Overzicht: Nansen Data De grafiek verklaart waarom er voorzichtigheid is. SPX heeft een double top gevormd op $0,49, wat een bearish patroon is waarbij de koers twee keer wordt afgewezen rond hetzelfde niveau. Op 11 mei en 17 juni liep het daar vast. Smart money is daar waarschijnlijk short gegaan. Als de $0,26 breekt, kan er een daling van 45% volgen. SPX Koers Analyse: TradingView Dus de niveaus zijn bepalend. De eerste hindernis is $0,38, daarna volgt $0,40 en $0,44. Voor een echte bull-ommekeer moet $0,49 worden herwonnen. Daalt het onder $0,35, dan komt $0,31 in beeld, gevolgd door $0,26. Degen (DEGEN) Degen (DEGEN) hoort bij de weinige meme coins die nog steeds stijgen. De token staat vandaag ongeveer 8% hoger en is meer dan 25% gestegen afgelopen week. Deze sterkte valt op, terwijl veel andere meme coins stagneren. Maar de grafiek ziet er zwak uit ondanks de winst. Sinds 30 mei beweegt DEGEN in een stijgend kanaal, een patroon waarbij de koers stijgt tussen twee evenwijdige trendlijnen. De koers duwt opnieuw tegen de bovenste lijn aan. Het volume is echter sinds 4 juni gedaald naar een van de laagste niveaus. Hierdoor kan het zijn dat deze stijging niet voldoende kracht heeft om verder omhoog te breken. Nansen waarschuwt daar ook voor. DEGEN heeft geen perpetual-markt, dus er zijn geen hefboom-shortposities om te analyseren. Op de spotmarkt zijn er wel meer verkopers dan kopers over de afgelopen 24 uur. Ook heeft de grootste houder deze week 185 miljoen tokens verkocht. Smart money wacht af en biedt niet echt. Exchange-uitstroom van $251.000 en nieuwe wallets zijn het enige kleine bullish signaal, maar het vertrouwen blijft zwak. Degen Positionering Overzicht: Nansen Data Dus het lage volume en de zachte verkoopdruk komen overeen. Beide tonen aan dat deze stijging weinig stevige steun heeft. Degen koers analyse: TradingView Het belangrijkste niveau is $0,0020. Een duidelijke uitbraak daar betekent dat de bovenste trendlijn geraakt kan worden. Afnemend volume kan die stijging echter beperken. Daarmee fungeert $0,0017 als bodem. Een daling daaronder opent de weg naar $0,0015 en daarna $0,0014. Voor nu lijkt een mogelijke prijsstijging door sentiment niet overeen te komen met het toch bearish chartbeeld, waardoor Degen deze week een van de belangrijkste meme coins is om in de gaten te houden.
Witte Huis van Trump hint op quantum doorbraak: is Bitcoin’s volgende grote narrative hier
Het officiële White House-account plaatste een mysterieuze “Q post” en verduidelijkte later dat de Q voor quantum stond. De post maakte een saai beleidsonderwerp viraal en laaide het debat over Bitcoin’s quantum-risico opnieuw op. Het account zei tegen volgers om “op te blijven letten” en gaf alvast een hint naar een quantum-initiatief van president Donald Trump’s regering. Voor crypto raakte de timing een gevoelige snaar over de cryptografie van Bitcoin. Waarom het quantum-initiatief belangrijk is voor Bitcoin De teaser was expres vaag. “White House zal vandaag een Q post plaatsen… En met Q bedoelen we Quantum. Blijf opletten” Het officiële White House-account plaatste dit bericht maandag, wat veel aandacht en kritiek kreeg vóór de quantum-onthulling. So now the official White House account has now resorted to click bait?Go make some arrests, end the war in the Middle East, arrest the deep state, and ramp up deportations.You know, the things we voted for.If you do that you won’t have to post click bait. — Derrick Evans (@DerrickEvans4WV) June 22, 2026 Achter de meme zit echter echt beleid. De teaser wees vooruit op een executive order die deze week wordt verwacht, meldde Nextgov. De FBI en de inlichtingendiensten krijgen daarin de taak quantum-onderzoek te beschermen tegen buitenlandse spionage. Dezelfde order geeft het ministerie van Energie en Defensie de opdracht een quantumcomputer te bouwen. Rapportages geven aan dat er ook gewerkt wordt aan een versnelde overstap naar post-quantum cryptografie en een Commerce-plan voor meer investering in quantumbedrijven. Het initiatief bouwt voort op Trumps eigen geschiedenis. In 2018 ondertekende hij de National Quantum Initiative Act, al vervielen belangrijke delen daarvan in 2023. Die vooruitgang heeft gevolgen voor Bitcoin. Sterkere machines brengen Q-Day dichterbij: de dag dat een quantumcomputer de cryptografie achter wallets kan kraken. De wiskunde verandert snel. In 2019 schatte Google-onderzoeker Craig Gidney en dat het breken van RSA-2048-encryptie ongeveer 20 miljoen qubits zou vereisen. In mei 2025 verlaagde hij die schatting tot minder dan 1 miljoen. Een enquête van het Global Risk Institute geeft nu aan dat de kans fifty-fifty is dat er binnen 15 jaar zo’n krachtige machine is. De oplossing is overstappen naar quantum-bestendige cryptografie, maar het gehele netwerk aanpassen kost jaren. CZ wakkert het debat over Satoshi’s coins weer aan De teaser kwam kort nadat Binance-oprichter Changpeng Zhao (CZ) het idee noemde om Satoshi’s ongebruikte coins te bevriezen. Hij besprak dit met Alex Thorn van Galaxy Research, en gaf aan dat het een community-besluit zou moeten zijn, geen persoonlijk plan. De situatie is concreet. Op 1 maart had meer dan 34% van alle Bitcoin een publieke sleutel zichtbaar op de blockchain gezet, volgens BIP-361. Die coins zijn dus kwetsbaar bij een toekomstige quantum-aanval. Het voorstel van Jameson Lopp met vijf coauteurs blokkeert verzenden naar quantum-kwetsbare Bitcoin-adressen. Twee jaar later zouden legacy-signatures ongeldig worden. Kritiek is dat zo’n verplichte blokkade de Bitcoin-regel breekt dat niemand andermans coins mag confisqueren. CZ heeft eerder opgeroepen tot rust over quantum-risico en zegt dat het netwerk op tijd kan upgraden. Satoshi Nakamoto’s geschatte 1,1 miljoen BTC, gevolgd via het Patoshi-patroon, zijn het bekendste doelwit. Bij de huidige Bitcoin koers van rond de $64.545 is die voorraad ongeveer $71 miljard waard. Bitcoin koers prestaties. Bron: BeInCrypto “Washington maakte twee dingen duidelijk. Amerika wil de krachtigste quantum-systemen ter wereld bouwen én de infrastructuur en data beschermen die deze systemen kunnen breken,” zei Matt Cimaglia, oprichter van Quantum Coast Capital, in een reactie op Nextgov. Het White House biedt een meme én een belofte. Of het komende besluit Bitcoin’s quantum-risico tot crypto’s volgende grote narrative maakt, hangt af van de precieze inhoud.
De Amerikaanse Treasury heeft een olielicentie uitgegeven aan Iran, waardoor de productie, verkoop en levering van Iraanse ruwe olie gedurende 60 dagen is toegestaan. De olieprijs daalde omdat handelaren rekenden op extra vaten en de oorlogspremie langzaam verdwijnt. Iraanse olie kan voor het eerst sinds Washington in 2018 weer sancties oplegde, weer bij reguliere kopers terechtkomen. Met deze stap eindigen vier maanden oorlog die de Straat van Hormuz blokkeerde en de olieprijzen flink liet stijgen. Voor de markten is de belangrijkste vraag nu wat goedkopere energie betekent voor de inflatie en de wereldeconomie. Olieprijs zakt nu de Iran-olielicentie geldt De Treasury licentie staat toe om olie, petrochemische producten en aardolie te verkopen tot en met 21 augustus. Een eerdere licentie in maart gold alleen al verscheepte ladingen, waardoor deze nieuwe licentie de ruimste opening in jaren is. De olieprijs reageerde direct. Brent daalde met meer dan 3% naar ongeveer $77 per vat, en West Texas Intermediate (WTI) zakte naar bijna $74. Deze beweging zet de maandlange daling van de olieprijs voort doordat spanningen afnemen. Olieprijs Prestatie. Bron: Tradingview De verandering in aanbod is groot. Voordat de Amerikaanse marine in april de blokkade invoerde, exporteerde Iran meer dan 1,5 miljoen vaten per dag. In mei was dat teruggevallen tot ongeveer 260.000 vaten. Het meeste gaat naar Chinese raffinaderijen, en met het opheffen van de blokkade kan deze stroom weer op gang komen. De toename zal geleidelijk verlopen. Het duurt even voordat scheepvaart, verzekeringen en kopers hun vertrouwen opnieuw opbouwen. Toch zorgt deze opluchting ervoor dat de sterke stijging van het eerste kwartaal, waarbij Brent naar $118 ging en meer zorgen over krappe voorraden ontstonden, weer wordt teruggedraaid. Een opluchting voor de wereldeconomie Goedkopere olie werkt als een belastingverlaging voor landen die energie importeren. De Straat van Hormuz is de doorgang voor ongeveer een vijfde van alle olie wereldwijd, en het grootste deel gaat naar Azië. China, India, Japan en Zuid-Korea geven nu minder uit aan brandstof, waardoor gezinnen en bedrijven meer geld overhouden. Lagere benzine- en verwarmingsprijzen stimuleren snel de uitgaven van consumenten. Ook ontwikkelingslanden die olie importeren krijgen meer ruimte op hun energierekening en wisselkoers. Voor exporteurs is het andersom. Producenten in de Golf en Rusland verdienen per vat nu minder, terwijl Iran weer een belangrijke inkomstenbron terugkrijgt. OPEC+ kan besluiten om de productie te verlagen om de prijzen te ondersteunen. Het duidelijkste effect is te zien bij inflatie. Amerikaanse prijzen stegen in mei met 4,2%, het hoogste in drie jaar, met energie 23,5% duurder. De Federal Reserve liet het rentepercentage op 3,50% tot 3,75% op 17 juni. De nieuwste prognoses wijzen op een renteverhoging dit jaar, niet een verlaging. Hierdoor is de olielicentie erg belangrijk. Energieprijsstijging zorgt voor hogere inflatie, dus goedkopere olie is de snelste manier om de sprong in inflatie van mei te temperen. Markten letten nu extra op de kans op een renteverlaging en de inflatieverwachtingen, op zoek naar een meer soepel beleid. Renteverwachtingen voor de vergadering van 29 juli. Bron: CME FedWatch Tool Aandelen draaien nu inflatieverwachtingen afkoelen Aandelenmarkten zien de situatie als positief nu de spanningen afnemen. Amerikaanse aandelen stegen naar nieuwe records in juni, waarbij de S&P 500 even boven de 7.500 uitkwam en de Dow de 51.000 passeerde. S&P 500 (SPX) en Dow Jones (DJI) Prestatie. Bron: TradingView Onder de oppervlakte veranderde de situatie ook. Energiesectoraandelen deden het minder goed, omdat oliebedrijven daalden samen met de olieprijs. Luchtvaartmaatschappijen, scheepvaartbedrijven en consumentgerichte bedrijven profiteerden van goedkopere brandstof. Cyclische aandelen en de Dow deden het beter, terwijl rentegevoelige tech-aandelen zwakker presteerden door het strenge beleid van de Fed. Wat dit betekent voor Bitcoin en risicovolle assets Crypto zit op een kruispunt. De Bitcoin (BTC) koers handelde dichtbij $64.499, nadat kort het niveau van $65.000 werd heroverd dankzij hype aangewakkerd door JD Vance en Strategy op maandag. Maar de koers is gedaald vanaf $67.000 na de strenge bijeenkomst van de Fed. Lagere olieprijzen stimuleren de risicobereidheid, terwijl hogere rentes juist tegenwerken. De opluchting kan van korte duur zijn. De licentie verloopt op 21 augustus, en als een deal mislukt, keert de oorlogspremie snel terug. BREAKING: The US has issued Iran a general oil-related license allowing the production, delivery, and sale of Iranian-origin oil, petrochemical, and petroleum products through August 21st.Iranian oil is officially returning to global markets for the first time since 2018. — The Kobeissi Letter (@KobeissiLetter) June 22, 2026 Echte exportvolumes en OPEC+-besluiten zullen bepalen of het effect langer aanhoudt. Voor nu zorgt goedkopere olie voor een gunstiger macroplaatje, zelfs als de Fed dat niet doet.
Franklin Templeton vergroot inzet op crypto na grote overname
Franklin Templeton heeft op 22 juni 2026 de overname van 250 Digital afgerond. Hiermee wordt Franklin Crypto officieel gelanceerd als de toegewijde actieve divisie voor digitaal assetbeheer. De vermogensbeheerder met $1,78 biljoen onder beheer integreert crypto-native actieve strategieën met haar institutionele infrastructuur om aan de groeiende vraag van grote investeerders te voldoen. Overname afgerond en gericht geïntegreerd Met deze overname komt het volledige 250 Digital-investeerders team en alle liquide cryptocurrency-strategieën die eerder onder CoinFund werden beheerd bij Franklin Templeton. Franklin Templeton gaat zelf geld investeren in deze strategieën. Hiermee wordt de transactie, die op 1 april 2026 werd aangekondigd, afgerond. Deze stap laat zien dat Franklin Templeton zich al jarenlang inzet voor digitale assets. Het bouwt voort op de eerste blockchain experimenten van het bedrijf sinds 2018, zoals één van de eerste Amerikaanse geregistreerde fondsen die publieke blockchains gebruikten voor transacties en eigendom van aandelen. Leidingsteam geeft vorm aan nieuwe divisie Christopher Perkins is het hoofd van Franklin Crypto, met Seth Ginns als Chief Investment Officer. Zij werken samen met Franklin Templeton Digital Assets veteraan Tony Pecore. De divisie rapporteert aan Sandy Kaul, hoofd innovatie. CEO Jenny Johnson gaf aan: “Dit is een mooie uitbreiding voor Franklin Templeton en we zijn blij om Chris, Seth en het team van 250 Digital te verwelkomen bij ons bedrijf. Hun investeringstalent en unieke strategieën versterken samen onze digitale asset capaciteiten en plaatsen ons bij een selecte groep wereldwijde vermogensbeheerders met een toegewijd, institutioneel crypto-investeringsbeheerteam.” Volg ons op X voor het laatste nieuws, direct zodra het gebeurt. Institutionele schaal en actieve cryptomogelijkheden Franklin Templeton had op 31 mei 2026 $1,78 biljoen aan assets under management. Franklin Crypto bouwt voort op de bestaande gespecialiseerde afdeling digitale assets van het bedrijf, met een focus op fundamenteel onderzoek, actieve portfolio-opbouw en institutioneel risicotoezicht. De nieuwe divisie richt zich op institutionele klanten die op zoek zijn naar actief beheerde cryptocurrency binnen een gereguleerd, wereldwijd netwerk. Het combineert gespecialiseerde crypto-executie met de bestaande infrastructuur en klanten van Franklin Templeton. Franklin Crypto zal actief beheerde cryptocurrency-strategieën aanbieden aan institutionele investeerders wereldwijd. Dankzij deze integratie kan het bedrijf voldoen aan de groeiende vraag naar geavanceerde digitale asset-oplossingen, nu instituties steeds meer kapitaal toewijzen aan deze assetklasse via gevestigde vermogensbeheerders.
Micron-aandeel stijgt 5% na Anthropic AI-deal voorafgaand aan kwartaalcijfers
Micron Technology (MU) aandelen stegen bijna 5% op maandag nadat de geheugenfabrikant een strategische samenwerking aankondigde met Anthropic. Deze deal gaat over chipontwerp, een langetermijnlevering en een aandeleninvestering in het AI-lab. Deze aankondiging kwam twee dagen voordat Micron zijn financiële resultaten voor het derde kwartaal bekendmaakt. Daardoor letten investeerders extra op de vraag hoe de vraag naar AI-geheugen bijdraagt aan de groei van het bedrijf. Micron (MU) aandelenprestaties. Bron: Google Finance Binnen de samenwerking tussen Micron en Anthropic Micron heeft maandag de samenwerking aangekondigd. De samenwerking wordt gepresenteerd als een brug tussen geavanceerde AI-modellen en het ontwerp van geheugenchips. Beide bedrijven gaan samen geheugens en opslagonderdelen ontwikkelen die speciaal zijn afgestemd op AI-training en inference. Today, we're proud to announce a strategic agreement with @AnthropicAI that spans memory and storage AI architecture design, supply and demand, enterprise adoption of Claude across Micron and a strategic investment in Anthropic’s Series H funding round. https://t.co/WkAzl0YXxK pic.twitter.com/Eowz2Q8eGF — Micron Technology (@MicronTech) June 22, 2026 In de deal is ook een meerjarige leveringsafspraak opgenomen voor Micron’s datacenterproducten. Dat gaat over high-bandwidth geheugen, DRAM en solid-state drives. Hierdoor krijgt Anthropic vaste leveringsonderdelen, terwijl het gebruik van Claude blijft groeien. Deze leveringsgarantie is belangrijk met het oog op de omvang van Anthropic. De omzet van het lab bereikte in mei een jaarlijkse waarde van $47 miljard en bij de laatste investeringsronde werd het bedrijf gewaardeerd op $965 miljard. Door nu geheugen te kopen, beschermen ze zich tegen een markt waarin AI-chips schaars zijn. Micron heeft ook een strategisch belang genomen in de Series H-ronde van Anthropic. Daarmee sluit het bedrijf zich aan bij Samsung en SK hynix, wereldwijd de andere belangrijke geheugenfabrikanten, als grote supporters van de infrastructuur van Anthropic. Micron gebruikt Claude intern ook om het ontwikkel- en programmeerwerk te versnellen. “Onze computerstrategie hangt af van elke laag goed krijgen, en geheugen en opslag zijn centraal om Claude efficiënt te kunnen trainen en gebruiken. Naarmate de vraag naar Claude groeit, kunnen we zo onze computerkracht op de lange termijn opschalen,” staat er in een passage uit de aankondiging, waarin Tom Brown, medeoprichter en hoofd computerzaken bij Anthropic, wordt geciteerd. Volg ons op X om direct het laatste nieuws te krijgen. MU-aandeel stijgt voor de cijfers Het MU-aandeel van Micron steeg op de dag bijna 5%. Daarmee zet het aandeel de opwaartse lijn voort door de grote vraag naar AI-geheugen. Micron (MU) aandelenprestaties. Bron: TradingView Micron bereikte op 18 juni een all-time high boven $1.130. In 2026 is het aandeel zelfs meer dan verdrievoudigd. Het aandeel staat inmiddels op $1.192, vlak voor de kwartaalcijfers van woensdag en tijdens een drukke week met cijfers. Het moment speelt een rol, omdat de prijzen voor geheugen zijn gestegen. Melissa Weathers van Deutsche Bank verhoogde haar koersdoel naar $1.500 vanaf $1.000 op 17 juni. Ook Krish Sankar van TD Cowen noemt dat bedrag, en verwijst daarbij naar een verwachte winst per aandeel van ongeveer $150 in 2027. ⚡️Micron $MU price target raised to $1,500 from $660 at TD CowenTD Cowen raised the firm's price target on Micron to $1,500 from $660 and keeps a Buy rating on the shares. The firm said higher DRAM content per 1GW, even after SOCAMM de-specing, along with $150 CY27E EPS,… pic.twitter.com/scJw38b9St — TipRanks (@TipRanks) June 15, 2026 Beide analisten denken dat het gebrek aan geheugen tot ver in 2028 zal aanhouden. Toch ziet niet iedereen Micron als de beste AI-belegging. Sommige Wall Street-strategen verkiezen Nvidia boven Micron, vanwege de stabielere blootstelling aan investeringen in AI-infrastructuur. Het rapport van woensdag zal uitwijzen of de samenwerking met Anthropic zorgt voor een blijvende vraag of dat het vooral een goed getimede aankondiging is. Nu geheugen schaars is en de prijzen stijgen, kan de vooruitblik van Micron meer onthullen over 2027 dan over het afgelopen kwartaal.
Bitcoin (BTC) herwon maandag het niveau van $65.000 nadat vicepresident JD Vance zei dat Iran had ingestemd om nucleaire inspecteurs van de Verenigde Naties weer toe te laten, een bewering die snel werd tegengesproken door staatsmedia in Teheran. De grootste crypto veerde op dankzij een breder risicovol sentiment, omdat de olieprijs daalde door de hoop op heropening van de Straat van Hormuz. Vance sprak in Zwitserland na ongeveer 18 uur onderhandelen. Bitcoin koersprestaties. Bron: TradingView JD Vance: Iran stemt in met nucleaire inspecties Vance zei dat zijn team in Bürgenstock overeenkwam met Iran over het opnieuw toelaten van inspecteurs van het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA). Volgens hem is dit de eerste stap om het nucleaire wapenprogramma van Iran te beëindigen. Het agentschap haalde in juni 2025 zijn laatste inspecteurs terug, nadat de VS en Israël aanvallen uitvoerden op Fordow en Natanz. Daarna schortte het parlement in Teheran de samenwerking op, waardoor formele monitoring ongeveer een jaar werd stopgezet. Deze gespreksronde bouwde voort op het vredesakkoord tussen de VS en Iran dat Trump eerder deze maand ondertekende. Een gezamenlijke verklaring legde een 60-daagse roadmap vast, een commissie op hoog niveau en werkgroepen voor het nucleaire dossier, sancties en geschillen. “De Iraniërs hebben ermee ingestemd om de IAEA-inspecteurs weer toe te laten in hun land. Dat is een belangrijke mijlpaal voor het Amerikaanse volk,” zei Vance in een interview. “Veel mensen die gisteren leugens en propaganda verspreidden over het mislukken van de gesprekken, staan er nu behoorlijk dom op!!!” grapte Donald Trump Jr. Iraanse media spreken het tegen Maar media gelieerd aan de Iraanse staat trokken binnen enkele uren de Amerikaanse versie in twijfel. Fars News, dat verbonden is aan de Revolutionaire Garde, meldde dat het nucleaire dossier niet op de agenda stond. Parlementsvoorzitter Mohammad Bagher Ghalibaf, leider van de Iraanse delegatie, waarschuwde een dag eerder dat Washington moet letten op zijn uitspraken. Hij zei dat de Iraanse troepen klaarstonden om te reageren. Alhamdulillah, the First High-Level Committee Meeting under the framework of the Islamabad Memorandum of Understanding has concluded successfully in Bürgenstock, Switzerland.The discussions were held in a positive and constructive atmosphere and yielded encouraging progress,… pic.twitter.com/uvA0SBKfvf — Shehbaz Sharif (@CMShehbaz) June 22, 2026 De Bitcoin koers was sinds oktober gedaald door het conflict, en handelaren hebben elke oorlogsgedreven koersbeweging gevolgd. Maar de verschillende verklaringen laten een inspectiedeal voorlopig onbevestigd. Bitcoin herwint $65.000 terwijl olie daalt Op het moment van schrijven werd Bitcoin verhandeld rond $65.500, ruim 2% hoger in de laatste 24 uur, volgens BeInCrypto data. Ondanks het herstel vanuit recente lows staat de BTC koers nog altijd zo’n 48% lager dan het oktober record van $126.080. Intussen schommelde de Amerikaanse olieprijs rond $75 per vat, dichtbij het laagste punt sinds maart. Handelaren rekenden op een meerdere weken durende daling van de olieprijs door de verwachting dat de scheepvaart via Hormuz zou herstellen. Amerikaanse ruwe olie spotprijs. Bron: TradingView De Straat van Hormuz vervoert normaal ongeveer een vijfde van de wereldwijde olieproductie, bijna 20 miljoen vaten per dag. Door de onrust daalde die stroom begin 2026 met bijna 30% naar 14,6 miljoen vaten per dag. Vance wees ook op economisch voordeel: volgens hem zullen eventuele ontdooide Iraanse tegoeden via een door Qatar bemiddeld plan worden gebruikt om Amerikaanse landbouwproducten te kopen. “Als Iraanse tegoeden ooit worden vrijgegeven, zullen die bestemd zijn om Amerikaanse boeren rijker te maken en de mensen in Iran te voeden. Dat is een heel goed en typisch Trump-akkoord,” zei Vance in Zwitserland. Volg ons op X om altijd direct het laatste nieuws te ontvangen. Inspecteurs die daadwerkelijk aankomen, zullen waarschijnlijk de diplomatie en de stemming op de markten de komende dagen bepalen. JD Vance zei dat er mogelijk binnen een week contact kan zijn met het IAEA.
Op 22 juni 2026, halverwege de middag (UTC), ondervindt X (Twitter) wereldwijd af en toe problemen voor veel gebruikers. Hoewel grote monitoringsites zoals Downdetector geen enorme storing op het absolute hoogtepunt rapporteren, is het aantal meldingen van gebruikers in het afgelopen uur wel boven normaal gestegen. X ervaart tijdelijke storing Veel gehoorde klachten zijn dat tijdlijnen en berichten niet laden (“berichten worden geladen” fouten), problemen met liken of reageren op content, het vastlopen van de app en algemene traagheid op zowel de website als de mobiele app. Actuele berichten op X zelf tonen dezelfde frustratie: gebruikers melden dat ze “Er is iets misgegaan” berichten krijgen bij het liken van posts, tijdlijnen blijven hangen op het laadscherm, en gebruikers uit o.a. de VS, Japan, de Filipijnen en Zweden zien wisselend “niet toegankelijk” fouten verschijnen. My full time job is down keh 💔😂 — Chuqu_Mah (@Chuqu_Mah) June 22, 2026 Volg ons op X voor het laatste nieuws zodra het gebeurt. Sommige gebruikers denken dat het een DDoS-aanval is of gewoon weer een normale storing in de infrastructuur van X. Het past in een patroon van instabiliteit. Gisteren (21 juni) was er een bevestigde storing van ongeveer een uur. In 2026 zijn er vaker perioden van problemen geweest op het platform. Ook in voorgaande jaren rapporteerde Twitter vergelijkbare problemen, zoals in 2019 toen een storing TweetDeck platlegde en handelaren geen grafieken konden delen. Ook werden er meerdere keren grootschalige storingen gemeld die duidelijk maakten dat Bitcoin dankzij decentralisatie minder kwetsbaar is. Deze eerdere verhalen geven telkens aan dat een storing een pijnlijk geheugensteuntje is van de risico’s van gecentraliseerde platforms voor real-time marktsentiment en handelscommunities. De oorzaken worden zelden officieel door X bevestigd, maar eerdere incidenten bleken vaak te komen door veel verkeer, serveronderhoud of mogelijke externe aanvallen. Het team van Elon Musk lost dit meestal snel op, soms binnen enkele minuten tot een uur.