Sydkorea föreslog på tisdagen att införa skatt på orealiserade vinster på aktier och fastigheter vid ett forum i nationalförsamlingen. Förslaget orsakade redan vad lokala handlare kallar Svarta tisdagen över hela den koreanska aktiemarknaden.

Förslaget innebär att investerare måste betala skatt på vinster de inte tagit ut genom försäljning. Detta ändrar hur man ser på rikedom i Asiens fjärde största ekonomi.

🚨 SOUTH KOREA JUST PROPOSED TAXING UNREALIZED GAINS.And this is one of the major reasons behind today's massive selloff in the Korean market, now being called BLACK TUESDAY in Korea.At a forum hosted by South Korea's ruling Democratic Party, lawmakers called for… https://t.co/WoaR6Mu8bI pic.twitter.com/O1BfbbgIVY

— Bull Theory (@BullTheoryio) June 23, 2026

vad sydkoreas nya skatteförslag handlar om

En orealiserad vinst är en vinst på papper som en investerare har när hen inte sålt tillgången. Det nya förslaget i Sydkorea ska räkna denna vinst som beskattningsbar inkomst, även om aktien eller fastigheten aldrig sålts.

Forumet samlade en stark allians. Politiker från Democratic Party, Progressive Party, Rebuilding Korea Party och Social Democratic Party ställde sig bakom.

Därutöver gick civila grupper som Korean Confederation of Trade Unions och Federation of Korean Trade Unions med i initiativet.

Forumets titel visar deras avsikt. Arrangörerna kallade evenemanget ”Att undersöka skattegapet för tillgångsinkomster och gå mot heltäckande inkomstbeskattning”. Huvudargumentet är enkelt: stigande rikedom innebär större förmåga att betala skatt, även om man inte säljer sina tillgångar.

Följ oss på X för att få de senaste nyheterna direkt.

BREAKING: 🇰🇷 Korean lawmakers are pushing to tax unrealized gains.This is currently focused on high-net-worth individuals or specific financial assets. pic.twitter.com/IAOpXbQEfr

— Ash Crypto (@AshCrypto) June 23, 2026

Förslaget är en del i en större kampanj. I februari diskuterade politiker att sänka gränsen för undantag från realisationsvinstskatt på fastigheter från 1,2 miljarder till 800 miljoner won (ungefär 780 000 USD till 520 000 USD).

I april riktade man in sig på ett långsiktigt avdrag för fastighetsägare.

”Vi bör återinföra skatten på finansiella investeringsinkomster, minska undantag och avdrag för höginkomsttagare och lägga till nominella skikt så de får högre effektiv skattesats,” säger Park Ki-san, chef på Federation of Korean Trade Unions.

Tisdagen är första gången kampanjen tydligt fokuserar på orealiserade aktievinster.

Enligt nuvarande lag betalar investerare skatt först när de säljer aktier och gör vinst. Den föreslagna förändringen skulle helt ändra beskattningen av de viktigaste tillgångsslagen i Sydkorea.

Bakgrunden är viktig. President Lee Jae Myung drog tillbaka ett tidigare förslag i september 2025 om att sänka gränsen för kapitalvinstskatt från 5 miljarder till 1 miljard won (omkring 3,26 miljoner USD till 652 000 USD). Orsaken var en stark reaktion från småsparare som tog bort miljarder i marknadsvärde på bara en vecka.

varför förslaget ledde till en koreansk svarta tisdagen

Marknadens reaktion var direkt och kraftig. Handlare kallade snabbt den 23 juni för Svarta tisdagen för koreanska aktier, eftersom stora bolag föll kraftigt på KOSPI och bredare index. Därmed blev småspararna snabbt mycket negativa till marknaden efter forumet.

Oron bland investerare är strukturell. Om man beskattar vinster på papper måste aktieägare sälja bara för att betala årlig skatt.

Politiken kan också skada långsiktigt sparande, pensionsportföljer, samt öka kapitalflykt till utländska aktiemarknader i Asien.

The Korean stock market is getting slaughtered because of the proposed unrealized stocks gains tax.I think that this is partially spilling over to other markets.$KOSPI pic.twitter.com/zQnpkGjVmj

— Byzantine General (@ByzGeneral) June 23, 2026

Det finns nu exempel internationellt. Nederländerna införde en liknande lag den 12 februari 2026 med en fast skatt på 36 % årligen för orealiserade vinster på aktier, obligationer och kryptotillgångar. Motreaktionen i Nederländerna slog mot både marknader och startups direkt.

Kritiker pekar på Nederländernas exempel. De menar att Nederländerna visar hur en aggressiv skatt på orealiserade vinster kan kväva innovation, driva bort talanger och skapa problem för hushållen.

Som följd väntas oppositionen trappa upp motståndet de kommande veckorna.

Förespråkarna ser politiken som rättvisa. De tycker att de med hög förmögenhet kan betala mycket redan innan de säljer, medan löntagare betalar skatt på varje lön. Medborgargrupper menar att minska klyftan är avgörande för ett modernt skattesystem.

Det är fortfarande oklart vad som sker. Alla lagar måste godkännas av nationalförsamlingen, där partierna är oeniga.